۱۱۴۳۷۱۶
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

سعادتمند: می‌توان الهلال تریلیاردی را شکست داد

تیم فوتبال استقلال فینال جام حذفی را هم واگذار کرد تا برای سومین سال پیاپی دست این تیم از کسب عنوان قهرمانی کوتاه بماند

فرهیختگان: تیم فوتبال استقلال فینال جام حذفی را هم واگذار کرد تا برای سومین سال پیاپی دست این تیم از کسب عنوان قهرمانی کوتاه بماند و این درحالی است که مشکلات مدیریتی به‌عقیده کارشناسان و هواداران بیشترین ضربه را به این تیم زده و گرفتاری‌های زیادی را برای آبی‌پوشان در این سال‌ها ایجاد کرده، بر همین اساس و درخصوص اتفاقات مدیریتی و حواشی استقلال در فصلی که گذشت با مدیرعامل قبلی این باشگاه همکلام شدیم. گفت‌وگو با احمد سعادتمند را بخوانید.

از بازی استقلال و فولاد که با شکست آبی‌پوشان به‌پایان رسید، شروع کنیم.

بازی را دیدم و خیلی هم ناراحتم. من هم مثل ۳۰، ۴۰ میلیون هوادار بعد از سال‌ها منتظر بودم بالاخره یک جام را ببینم و خوشحال بشوم و دوست داشتم این اتفاق بیفتد تا بعد از سال‌ها برای استقلالی‌ها یک شادمانی عمومی به‌وجود بیاید. درهرصورت این اتفاق نیفتاد، هرچند جا دارد این قهرمانی را به مردم خوزستان، تیم فولاد، دوست خوبم آقای آذری و جواد نکونام تبریک بگویم اما واقعا متاثر هستم، چون خیلی دلم می‌خواست این اتفاق برای استقلال بیفتد. بچه‌ها امسال خیلی زحمت کشیدند و باوجود مشکلات داخلی فراوانی که در باشگاه وجود داشت، چقدر خوب می‌شد که همه این ماجراها امسال با قهرمانی به‌پایان می‌رسید که این اتفاق متاسفانه رخ نداد.

شما هم احساس کردید فرهاد مجیدی در این چند وقت اخیر چه در باشگاه و چه روی نیمکت خیلی تنها بود و چه‌بسا همین موضوع درنهایت به‌ضرر استقلال شد؟ هرچند برخی اعتقاد دارند اگر اقدامات انگیزشی مجیدی نبود، چه‌بسا استقلال حتی تا به اینجای کار هم نمی‌رسید!

بله، دقیقا همین‌که می‌گوید درست است و مجیدی در خیلی از زمینه‌ها تنها شد؛ هم در بحث فنی و هم در مباحث حمایتی، مالی و پشتیبانی‌. به‌نظر من باشگاه بزرگی مثل استقلال حتما باید یک گروه بزرگ و مدیریت قوی در پشت خود داشته باشد، حالا چه ازلحاظ سخت‌افزاری و زیرساختی و چه ازلحاظ نرم‌افزاری، فنی و به‌ویژه مباحث مالی و پشتیبانی همه اینها اثرگذار هستند و این موضوع که شما می‌گویید مجیدی تنها بود، درست است.

چیزی تا دیدار مقابل الهلال باقی نمانده و با این وضعیت هواداران استقلال به‌شدت نگران این مسابقه هستند. به‌نظر می‌رسد با این شرایط از حالا باید الهلال را برنده احتمالی این دیدار بدانیم.

من این صحبت را قبول ندارم، چون به بچه‌های تیم اعتقاد دارم؛ آنها یکی از یکی بهترند و به‌نظر من کادر فنی نیز نسبت به گذشته خیلی پخته‌تر عمل کرده و استقلال چه در مرحله گروهی آسیا و چه بعد از بازگشت به ایران نتایج خوبی را هم گرفت و تا هفته‌ها روی ریل پیروزی حرکت می‌کرد و در جام حذفی هم تا فینال صعود کرد. این نشان می‌دهد که تیم شاکله خیلی خوبی دارد اما برخی اتفاقات خیلی مهم بوده و جای نگرانی دارند، چون بالاخره بازیکن و کادر فنی برای حضور در زمین و رقابت باید روحیه داشته باشد و باید پشتیبانی و همه‌جوره حمایت شود و ظاهرا این حمایت کمرنگ و در برخی جاها حتی بی‌رنگ است.

این موضوع جای نگرانی دارد، در غیر این‌صورت استقلال تیم خوبی دارد و از بازیکنان و کادر فنی بزرگی بهره می‌برد و آنها همه روی تیم خود تعصب دارند. هرچند معتقدم برای فصل نقل‌وانتقالات و تقویت این تیم باید خیلی فوری یکی دو بازیکن موثر و کارآمد در پست‌هایی که نیاز داریم به تیم اضافه شوند و باید شاکله تیم حفظ شود. اگر این اتفاق‌ها بیفتد و یکی، دو بازیکن هم به آنها اضافه بشوند، درست است که الهلال دارد تریلیاردی هزینه می‌کند اما ما هم استقلال هستیم و این بازیکنان نشان دادند که جلوی تیم‌های بزرگ بهتر بازی می‌کنند و می‌توان به این تیم حتی مقابل الهلال عربستان امیدوار بود. اگر بتوان تیم را به‌خوبی تقویت کرد و روی مسائل انگیزشی کار کرده و بچه‌ها در اوج انگیزه و توان به‌مصاف حریف بروند، شک نکنید که استقلال به جمع ۸ تیم برتر آسیا راه پیدا خواهد کرد.

اظهارات برخی پیشکسوت‌های استقلال بعد از شکست این تیم در فینال به‌مذاق هواداران این تیم خوش نیامده و به این موارد انتقاد کردند. به‌نظر می‌رسد برخی مدیران و مربیان فقط زمانی استقلال را دوست دارند که خودشان در این تیم روی کار باشند!

با صراحت می‌گویم هرکسی که بعد از شکست استقلال در فینال جام حذفی از این شکست خوشحال‌شده، شک نکنید که استقلالی نیست. آنهایی که از ته دل ناراحت شده، غصه خورده و اشک ریخته و با پیروزی‌های این تیم می‌خندند و با شکست‌هایش گریه می‌کنند، استقلالی هستند. الان زمان این حرف‌ها نیست و اگر من ادعا دارم که استقلالی هستم نباید در این وضعیت هر حرفی را بزنم، به اعتقاد من اکنون زمان تسویه‌حساب نیست. من کاری به اسامی و افرادی که نام بردید ندارم، چون همه برای من عزیز هستند و همه زحمت می‌کشند، اما الان موقع این حرف‌ها نیست.

خود من دنیایی حرف دارم اما اصلا نمی‌خواهم در این وضعیت و در این زمان به آنها اشاره کنم یک سال است که به من می‌گویند شما رفتید ایتالیا و یک جام را از ما گرفتید و اگر شما نمی‌رفتید پارسال ما جام حذفی را می‌گرفتیم. امسال که من کاره‌ای نبودم اما هرگز نباید ما وارد این مباحث بشویم، چون کمتر از یک ماه دیگر با الهلال بازی داریم و الان همه باید همدل و همسو باشند و به هم کمک کنند. اینکه بیاییم نمک روی زخم بپاشیم، اصلا کار خوبی نیست و همه از دم باید این تیم را حمایت کنند و هرکسی هم هرمشکلی با این تیم دارد و به او ظلم و جفا شده و ناحقی در حقش صورت گرفته، الان موقع انتقاد و تسویه‌حساب نیست.

شخصا اگر امکانش باشد، به‌عنوان یک هوادار هرطور که از دستم برمی‌آید به استقلال کمک می‌کنم. دنبال هیچ پست و مقامی در باشگاه نیستم و به‌عنوان یک هوادار برای کمک به این باشگاه اعلام آمادگی می‌کنم؛ هم به‌لحاظ مالی و هم به‌لحاظ فکری و مشاوره‌ای و هرجا که نیاز باشد حاضرم به استقلال کمک کنم. درحال‌حاضر در کوران رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا هستیم و یکی، دو ماه دیگر لیگ برتر و جام حذفی آغاز خواهد شد و درست است که سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کردیم اما برای رسیدن به مرحله گروهی دوباره در اواخر امسال باید در دیدار پلی‌آف به میدان برویم. بنابراین همه باید از این باشگاه در مقطع زمانی فعلی حمایت کنند و اینکه بگوییم من چه بودم و زمان من چه شد و در زمان دیگری چه شد، الان به‌نظر من وقت خوبی برای این صحبت‌ها نیست.

برخی زمزمه‌ها از بازگشت شما به مدیریت استقلال خبر می‌دهد، این درحالی است که این‌طور شایعه شده اگر شما برگردید، مجیدی خواهد رفت. با سرمربی استقلال مشکل دارید؟

هیچ‌مشکلی با هیچ‌کسی ندارم و الان هم موقع اینکه چه کسی بیاید و چه کسی نیاید و چه کسی برود، نیست. همان‌طور که گفتم من فقط یک هوادار استقلال هستم و هر کمکی از دستم بربیاید حتی اگر اسم من هم نباشد، آمادگی آن را دارم تا در خدمت باشگاه باشم، چون واقعا این تیم را از صمیم قلب دوست دارم و دلم می‌خواهد استقلال موفق باشد. الان هم احساس می‌کنم اگر شاکله تیم حفظ شود و پشتیبانی‌های لازم به‌لحاظ مالی و سایر مباحث انجام شود و بچه‌ها انگیزه پیدا کنند، هنوز ما بهترین تیم ایران و آسیا هستیم.

در این مدت به‌خاطر قراردادهایی که فصل گذشته با برخی بازیکنان استقلال بستید، هجمه‌های زیادی به شما وارد شد. هرچند به‌نظر می‌رسد امروز در فوتبال ایران این ارقام عرف شده و برخی تیم‌ها نیز بیشتر از استقلال به بازیکنان خود پرداخت کرده‌اند.

قراردادهایی که ما بستیم هیچ‌کدام اصلا و ابدا خارج از عرف نبوده و کاملا ارقام متعارفی داشته اما اینجا تاکید می‌کنم که ورزش قهرمانی اصلا مبحث ساده‌ای نیست. الان محمد پارسا کجاست یا عباس نجاتی قهرمان وزنه‌برداری امروز چه می‌کند؟ او امروز روی ویلچر است. ورزش قهرمانی بسیار دشوار است و نهایتا ورزشکار فقط چندسال روی اوج است، درحالی‌که به‌عنوان بازیکن طراز اول در سایت ترانسفر مارکت گران‌ترین بازیکنان را داریم اما آیا بازیکن باید بتواند در چندسال فوتبال حرفه‌ای که بازی می‌کند و روی اوج است برای خودش یک‌خانه بخرد؛ آن هم با این قیمت‌هایی که امروز سر به فلک کشیده است و آن هم نه در منطقه یک و در زعفرانیه و ولنجک، بلکه در یک‌جای معمولی در شهر.

مگر یک بازیکن چندسال می‌تواند روی اوج باشد و بازی کند؟ اگر بخواهم درباره پارسال صحبت کنم اولا اینکه حدود ۱۵ نفر از بازیکنان استقلال مثل علی کریمی، مرتضی تبریزی، روزبه چشمی، علی دشتی، میلاد زکی پور و... از این تیم رفتند و بار مالی آنها از سرجمع قراردادها کسر شد. دوم اینکه حدود ۱۱ نفر مثل سیدحسین حسینی، مهدی قایدی، ارسلان مطهری و خیلی‌های دیگر مبلغی به قرارداد آنها اضافه نشد و کلا چهار نفر قراردادشان به‌پایان رسیده بود که ما کمتر از تیم‌های رقیب و تیم‌های بالای جدول با بازیکنان خود به‌توافق رسیده و تمدید کردیم. نمی‌خواستم از کلمه «خزعبلات» استفاده کنم و معذرت می‌خواهم اما مواردی که می‌گویند به همین کلمه برمی‌گردد. هرچقدر شخم زدند تا ‌چیزی دربیاورند، دیدند هیچ‌چیزی نیست و گفتند همین سه، چهار قرارداد را علم کنند و بگوییم قراردادهای نجومی در زمان سعادتمند مشکل کار بوده است.

بعد از من خود آقایان دو قرارداد بستند که از این ارقام هم بالاتر بود، الان دیگر نمی‌توانید با قراردادهای پایین یک تیم خوب ببندید، ضمن اینکه استقلال بابت حضور در آسیا حدود ۵۰۰ هزار دلار یعنی حدود ۱۲ و نیم میلیارد تومان پاداش گرفته و به درآمد این تیم اضافه شده است. اگر یک تیم سطح پایین را که در شأن اسم استقلال نباشد، ببندید که این تیم در همان مرحله اول حذف شود و دیگر چیزی گیر باشگاه نمی‌آید، درحالی‌که ۱۲.۵ میلیارد تومان پاداش کسب‌شده را اگر بخواهید به سرجمع پرداختی‌ها اضافه کنید، تازه سود هم کرده‌اید، بنابراین متوجه این بهانه‌تراشی و صحبت دوستان نمی‌شوم.

هرچند بالاخره باید یک‌چیزی را بهانه کنند، ضمن اینکه نمی‌توانید با یک پراید به رالی پاریس داکار بروید، بلکه باید یک خودروی کاملا مجهز و آماده داشته باشید که بتواند در یک رقابت سطح بالا جزء سه تیم اول قرار گرفته و درنهایت قهرمان شود. شما باید برای قهرمانی در ایران و آسیا بازیکن خوب بگیرید و نمی‌شود برای استقلال بازیکن درجه ۳ بگیرید و دلال بیاید بازیکن ضعیف به شما بدهد و بگوید حالا با این بازیکنان برای قهرمانی آسیا اقدام کنید!

اتفاقا مجیدی به این نکته اشاره کرده بود که چندسالی می‌شود تیم را در فصل نقل‌وانتقالات بدون سرمربی می‌کنند تا دلال‌ها استقلال را ببندند که پارسال همین اتفاق افتاد.

ما تیمی را که داشتیم، حفظ کردیم و اتفاقا با همان تیم به آسیا رفتیم، چون نتوانستیم بازیکنان جدید را ثبت کنیم. البته اگر من بودم تحت هرشرایطی علی کریمی را نگه می‌داشتم. بازیکنانی مثل رشید‌ مظاهری، مرادمند و سایرین که جذب کردیم، همه به تیم کمک کردند و فکر نمی‌کنم تیم بدی داشته باشیم و الان هم بهترین تیم را ما داریم که فقط نیاز به پشتیبانی، حمایت مالی و انگیزه دارد‌.

احمد مددی را خودتان انتخاب کردید یا به شما تحمیل شد؟

آقای مددی به‌هیچ‌وجه انتخاب بنده نبود و سه، چهار ماهی هم که با باشگاه همکاری می‌کرد، ما حتی به‌خاطر مباحث قانونی، حقوقی هم به ایشان پرداخت نکردیم و این موضوع را هم انعکاس دادیم که ایشان از بخش خصوصی آمده و نمی‌توانیم به او حقوق پرداخت کنیم و حتی امور حقوقی وزارتخانه هم برای ما نامه نوشت که شما نمی‌توانید به مددی حقوق پرداخت کنید اما دوستان اصرار داشتند که ایشان باشد و مدیریت باشگاه استقلال مبارکش هم باشد.

مدیریت باشگاه استقلال به چه قیمتی؟

دیگر قیمت آن را همه می‌دانند، در این خصوص دیگر صحبتی ندارم تا به‌وقتش! من اصلا او را نمی‌شناختم و نمی‌شناسم و اصلا در ورزش او را ندیده بودم. این درحالی است که بنده معاونت ورزشی خود را انتخاب و اعلام کرده بودم اما متاسفانه اجازه ندادند با او کار کنم و اینکه این معاون چه کسی بود، بعدها همه متوجه خواهند شد اما اجازه ندادند که این اتفاق بیفتد.

امروز هواداران استقلال خیلی ناراحت هستند. چه صحبتی با آنها دارید؟

هوادار حق دارد ناراحت شود اما از آنها می‌خواهم تا از همین تیم به کادر فنی با همه وجود حمایت کنند و از سوی دیگر از مدیران باشگاه می‌خواهم تا دست بجنبانند، چون وقت نداریم. برای تسویه‌حساب با بچه‌ها، هم برای تمدید قرارداد و هم برای عقد قرارداد جدید فرصت نیست و باید زود وارد عمل شد، بازهم اعلام می‌کنم من هم یک هوادار هستم و از این شرایط ناراحتم؛ والسلام...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میلاد

      چرا حالا مصاحبه از سعادتمند میزارین؟
      دو فصل استقلالو همین کچل به هدر داد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج