۱۱۴۴۲۳۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

وضعیت معیشت مردم اجازه تعطیلی کلی نمی‌دهد

روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در مورد توییت اخیر کیانوش جهانپور توضیح داد. اخیرا جمعه‌ای در توییتی اعلام کرده‌بود که علی رغم پیشنهاد مکتوب وزیر بهداشت برای اعمال تعطیلی دو هفته‌‌ای، عدم اعمال تعطیلی کشور بدون هیچ مخالفی در ستاد ملی مدیریت کرونا تصویب شده‌است. جهانپور نیز در توییتی تاکید کرده‌بود که نظر وزیر بهداشت در ستاد ملی کرونا «مقبول نیفتاد.»

مدارا: روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در مورد توییت اخیر کیانوش جهانپور توضیح داد. اخیرا جمعه‌ای در توییتی اعلام کرده‌بود که علی رغم پیشنهاد مکتوب وزیر بهداشت برای اعمال تعطیلی دو هفته‌‌ای، عدم اعمال تعطیلی کشور بدون هیچ مخالفی در ستاد ملی مدیریت کرونا تصویب شده‌است. جهانپور نیز در توییتی تاکید کرده‌بود که نظر وزیر بهداشت در ستاد ملی کرونا «مقبول نیفتاد.»

مشاور وزیر کشور در این مورد توضیح داد: «آقای جهانپور در توییتش، اظهارات من را رد نکرد. ایشان به نوعی دیگر آن را تائید کردند. ایشان گفت پیشنهاد وزیر مقبول نیفتاد. این همان حرفی ست که من هم گفتم و تاکید کردم که با پیشنهاد موافقت نشد. بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا تمام تصمیمات به صورت اجماعی می باشد، به این معنا که همه موافقان و مخالفان یک تصمیم صحبت کنند، پیشنهادات کاملا مورد بحث و بررسی کارشناسانه از ابعاد مختلف قرار می‌گیرد و در نهایت با اجماع نظر اگر مخالفی نباشد، مصوب می‌شود. الان هم همین اتفاق رخ داده‌است. پیشنهاد وزیر بهداشت در ستاد مطرح شده و در نهایت همگی قانع شده‌اند که در حال حاضر نمی‌شود تعطیلی اتفاق بیفتد. در نهایت هم این تصمیم مصوب شده‌است. در توییت آقای جهانپور هم بر این تاکید شده که پیشنهاد مقبول نیفتاد و نمی‌گوید که وزیر مخالف بوده‌است یا وزیر بر تصمیم خود پافشاری کرد، ایستادگی کرد، قهر کرد، استعفا کرد یا …»

جمعه‌ای همچنین ادامه داد: «به هر حال محوریت تصمیمات در ستاد ملی مدیریت کرونا با وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت در مورد بحث پزشکی و درمانی کرونا، متخصص‌ترین و صاحب‌نظر‌ترین عضو ستاد است ولی مباحث دیگر نیز در بررسی موضوعات مدخلیت دارد که با نگاه جامع و مصلحتی می توان به اقناع و اجماع رسید. مانند نظرات اعضای فقیه شورای نگهبان که ممکن است از لحاظ تخصصی درخصوص مصوبه ای از مجلس، تشخیص با مغایرت با شرع داشته باشند اما همان مصوبه زمانیکه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود ممکن است همان عضو فقیه شورای نگهبان بر اساس اقناع و مصلحت متفاوت با نظر فقهی خود در جایگاه شورای نگهبان نظر بدهد.»

مشاور وزیر کشور در پاسخ به این که چرا هیچ کدام از نهادهای کشور و همچنین ستاد ملی کرونا فکری به حال وضعیت فاجعه‌بار کرونا نمی‌کند و تصمیم‌گیری جدی صورت نمی‌پذیرد تاکید کرد که موضوعات متفاوت و بعضا متعارضی وجود دارد که جلوی تعطیلی و قرنطینه بلند مدت را گرفته است که می تواند به مقوله مهم معیشت مردم و اقتصاد در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی اشاره داشت.

او توضیح داد: «واقعا معیشت مردم و اقتصاد اجازه تعطیلی گسترده و سراسری طولانی مدت را نمی‌دهد. بازار تهران و شهرهای بزرگ نمی توانند بار سنگین تعطیلی بلند مدت را به دوش بکشند. کسبه و اصناف و اتاق بازرگانی و صاحبان صنایع و واحد‌های تولیدی و … اعلام کردند که اگر قرار است تعطیل کنید، مردم به سفر و گشت و گذار و عروسی و تجمعات فشرده دورهمی برسند و فقط اقتصاد و معیشت تعطیل باشد، آسیب آن متوجه تولید و معیشت مردم و اقتصاد کشور خواهد بود، آیا عادلانه و منصفانه است معیشت کسبه و خرده‌فروش و واحدهای تولیدی را تعطیل کرد و همین درآمدها خرد را هم از آنها بگیریم ولی شاهد عدم رعایت کامل شرایط قرنطینه ای توسط همگی نباشیم؟ بعضی از این کسبه زندگیشان وابسته به همان کارشان است، مواد مصرفی‌شان تاریخ مصرف دارد. اگر دو هفته تعطیلی اعلام کنیم، تاریخ مصرف‌شان می‌گذرد و متضرر می‌شود. همه این‌ها تنها بخش کوچکی از مشکلات کسبه خرد و کلان است که باید در نظر گرفته شود. از طرفی دولت منابع مالی لازم را ندارد که همه این ضررها را تامین کند.»

او در پاسخ به این سوال که در قرنطینه قبلی آیا عدم همکاری نیروهای انتظامی و پلیس راهور بود که باعث بی‌نتیجه ماندن تعطیلی ۶ روزه شد، نیز مطرح کرد: «همه همراه هستند. نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی کاملا همراه و همگام هستند. نمی توان تصمیم‌گیری کرد بدون این که حواشی آن در نظر گرفته نشود. مثلا در تعطیلی قبلی برخی جاده‌ها را مسدود شد و یک میلیون جریمه مقرر گردید. آن کسی که وسعش می‌رسید که یک میلیون را پرداخت کند که تعدادشان کم هم نبود، به سفر رفت. همه این مسائل را بر اساس گزارش‌هایی که آمده و بررسی شده، می‌گویم. به طور مثال اجاره یک ویلا در شمال یا یک سوییت مناسب در شهرهای زیارتی دست کم شبی یک تا دو میلیون تومان است. کسی که برای ۵ شب یا ۱۰ شب این مکانها را اجاره می‌کند، قطعا یک میلیون جریمه را هم پرداخت می‌‌کند.»

جمعه‌ای ادامه داد: «وقتی حتی ده هزار نفر و دو سه هزار ماشین هم مثلا سفر بروند و فیلم و تصاویری از آن منتشر شود، خود به خود در افکار عمومی این فضا را ایجاد می‌کند که قرنطینه و تعطیلی موفق نبوده‌‌است و هدف میسر نخواهد شد و تصمیم بیهوده خواهد بود. در ایام عید ۹۹ قرنطینه موفقی داشتیم که البته انصافا مردم هم سفت و سخت همراهی کردند. کرونا تازه شیوع پیدا کرده‌بود و مردم بیشتر رعایت می‌کردند. البته بعد از آن هم بسیاری از اماکن و شهرهای توریستی دچار ضررهای هنگفت شدند. بنابراین مساله اقتصاد در در نظر گرفتن تعطیلی بسیار مهم است و این روزها مردم خیلی مقاومت می‌کنند.»

مشاور وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا راهکار جایگزینی به جز قرنطینه بلند مدت یا تعطیلی گسترده از سوی وزارت بهداشت مطرح شده‌ یا خیر، گفت: «وزارت بهداشت ناظر بر اجرای دقیق پروتکل‌ها و ضوابط است. وزارت بهداشت این اختیار را دارد که اگر تخلفی از پروتکل‌های بهداشتی در هر زمان و مکان و موضوعی صورت گرفت، می‌تواند به دستگاه قضایی گزارش دهد که همین موضوع و برخورد قاطع و علنی و بدون ملاحظه با تخلف می تواند تاثیر بسیار مطلوبی در پیشگیری ها داشته باشد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج