اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۴۹۹۶۲
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

چالش‌های بزرگ پیش پای وزیر جدید ورزش

حمید سجادی ۶ روز پیش با رای اعتماد مجلس، سکاندار ورزش ایران شد. او این روزها بی سرو صدا کارش را انجام می دهد، هر چند باید با چالش های زیادی دست و پنجه نرم کند.

خبرآنلاین: حمید سجادی، ۱۰ سال بعداز اولین باری که اسمش در مجلس برای وزارت ورزش مطرح شد، به ساختمان سئول آمد. هر چند او قبل از این هم وقتی رای اعتماد نگرفت، به عنوان معاون وزیر ورزش شروع بکار کرد. او اما حالا با اعتماد مجلس یازدهم با ۱۶۵رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع ، این بار روی صندلی وزارت ورزش نشست. سجادی با تجربه چند ساله دوره معاونت ورزش حرفه ای و قهرمانی، خوب از چالش هایی که چهارسال باید با آنها دست و پنجه نرم کند خبر دارد.

چالش های وزیر ورزش که تنها مختص خودش نبوده و نیست. بلکه از سال ۹۰ با رای اعتماد مجلس به محمد علی عباسی به عنوان وزیر ورزش، چالش ها هم نمایان تر شد. شاید هم بهتر باشد بگوییم، چالش ها، همان چالش های قدیمی است و تنها با تبدیل سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش و جوانان،شکل و شمایل آنها در حد وزارتخانه درآمده و بس. چالش هایی از کشمکش‌ با اهالی فوتبال و خصوصی سازی سرخابی‌ها گرفته تا بودجه، انتخاب معاونت ورزش حرفه ای و قهرمانی، تکمیل زیر ساخت ها، تربیت مدیران ورزشی، حمایت از ورزشکاران برای افتخارآفرینی.

انتخاب معاونت ورزشی

یکی از چالش های بزرگ وزیر ورزش، انتخاب معاونت ورزش حرفه ای و قهرمانی است. چرا که این معاونت، بازوی قوی وزیر برای اداره ورزش کشور محسوب می شود. اما معمولا دوره های قبل، سیاسیون به رغم نداشتن سررشته از ورزش، سکاندار این وزارتخانه می شدند، بنابراین کمتر پیش می آمد ورزشی ها را انتخاب کنند. آن هم کسی که خودش قبلا ورزشکار بوده باشد. شاید در ۴۰ سال قبل و البته بعداز تبدیل سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش، تنها حمید سجادی ورزشی ترین معاون وزیر بوده است.

حالا او برای انتخاب همکارش با چالش بزرگی رو به رو است. هر چند این روزها همه منتظر هستند تا وزیر ورزش معاونت ورزش قهرمانی و حرفه ای اش را انتخاب کند، اما فعلا خبری نیست. همه جا سکوت است و حتی دریغ از یک گمانه زنی. با این حال ورزشی ها توقع دارند، معاونت هم کاملا ورزشی باشد. افشار دوست می گوید:« قبلا شاید تعداد کمتری از ورزشکاران و قهرمانان با تحصیلات عالیه وجود داشتند، اما حالا ورزشکارانی داریم که تحصیلات عالیه دارند و به طور حتم با تجربه ای که دارند، می توانند در مدیریت ورزش هم کمک حال باشند و این اتفاق نقطه عطفی در ورزش محسوب می شود. به هر حال همه خوشحال هستند که قهرمان دیروز ،شخص اول ورزش کشور شده و از قهرمانان با تجربه استفاده کند.»

بودجه

بودجه ، مهمترین برای وزارت ورزش و جوانان است. آن هم حالا که ورزش حرفه ای برای پیشرفت شکل و شمایل دیگری پیدا کرده و برای جا نماندن از کورس و تامین امکانات هزینه زیادی می خواهد. اما به دلیل اینکه در ردیف آخر وزارتخانه های دولت قرار دارد، به رغم همه مانورهای تبلیغاتی، اما همیشه کمترین بودجه برایش نوشته می شود. به همین دلیل معمولا ورزش با مشکلاتش دست به گریبا است. با اینکه ۱۴۵۱ میلیارد تومان بودجه وزارت ورزش در سال۹۹ تعیین شده، اما باز هم جوابگو نبود. ورزشی که قرار است در شرایط سخت این روزها ، جور دلخوشی مردم را بکشد.

آن هم با مدالهایی که ورزشکارانش می گیرند. اما مدال اوری به همین راحتی نیست. مدال آوری هزینه بر است و امکانات می خواهد. محمود افشار دوست پیشکسوت والیبال در این باره می گوید:«معمولا دولت چونه بودجه ورزش را از اول کم گرفتند. هر چند تلاش زیادی برای بالا بردن میزان آن شد اما باز هم کم است. به نظرم وزیر ورزش باید برای افزایش آن راه هایی را پیدا کند. او می تواند با رایزنی با وزارت اقتصاد ، ارتباطات و شهرداری ها، بودجه ورزش را ارتقا دهد.

تربیت نیروی انسانی

با اینکه وزارت ورزش یا سازمان تربیت بدنی سابق قهرمانان زیادی را معرفی کرده، اما شاید حالا مهمترین خلاء در ورزش مدیران کارآمد است. حلقه مفقوده ای که خیلی وقتها ورزش را به دردسر می اندازد. شاید با حضور سید حمید سجادی خیلی ها توقع دارند او با بکار گیری قهرمانان تحصیلکرده ،آنها را برای مدیریت آینده ورزش تربیت کند. دبیر سابق فدراسیون والیبال هم با تاکید روی این مساله می گوید:« تربیت نیروی انسانی یا مدیر یکی از چالش های خیلی مهم وزیر ورزش دارد. اینکه در ۴۰ سال قبل ببینیم چه تعداد نیروی انسانی برای رده های مدیریتی تربیت شده است. نیروی انسانی که هم در رده های مدیریتی وزارت بکار می آیند و هم فدراسیونها. افرادی که می توانند در آینده به پیشرفت ورزش کمک کنند.»

خصوصی سازی

خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که استارتش از سال ۹۳ کیلد خورده اما بعداز ۷ سال هنوز در اندر خم یک کوچه مانده است. وزارت ورزش همان سال برای پیشبرد کار، آن را به امیر رضا خادم سپرد، کاری که همان اول هم موافقان و مخالفان زیادی داشت، بحث روی نوع برگزاری مزایده و قیمت گذاری، دو پارامتری بود که در صحبت‌های مخالفان بیان می‌شد. حتی کار به مزایده هم رسید، اما مزایده ای که هیچ خریداری نداشت. کارشناس مدیریت ورزش معتقد است :« خصوصی سازی دو باشگاه بزرگ نیاز به بررسی و تجریه و تحلیل جدی و دوباره دارد. اصلا شاید یکسری مسائل برای خصوصی سازی آنها به اصلاح نیاز داشته باشد.»

پروژه های نیمه تمام

پروژه‌های ناتمام در عرصه‌های مختلف یکی از مهم‌ترین مشکلات وزارت ورزش است. با اینکه سال‌های اخیر بر تعداد پروژه‌های ورزشی در حال ساخت اضافه شده ، اما کمبود اعتبارات و مشکلات اقتصادی، اجازه نداده پروژه‌های ورزشی تکمیل شود تا جایی که به گواه آمار رسمی بیش از ۱۷ هزار پروژه ورزشی در سراسر کشور وجود دارد که باید تکمیل شود. افشار دوست در این باره می گوید:« باید با یک بررسی دید پروژه ها چند درصد پیشرفت کرده اند و از طرفی پروژه ها را اولویت بندی کرد تا در هر شهر و استان، طبق امکانات و استعداد رشته آن استان ، پروژه ها به سرانجام برسد.»

فدراسیون های ورزشی

فدراسیونهای ورزشی و دغدغه هایشان هم از چالش ها سجادی محسوب می شود. پیشکسوت والیبال معتقد است وزیر ورزش باید حواسش به فدراسیونها هم باشد. او می گوید:« طبیعی است که فدراسیونها، از سید حمید سجادی توقع حل مشکلات آنها را دارند. حالا فرقی فدراسیون المپیکی باشد یا غیر المپیکی. چه دغدغه ها نرم افزاری باشد و چه سخت افزاری. وزیر باید با شنیدن حرفها و درد دل های آنها، برای حل مشکلات و تامین نیازهایشان تلاش کند. البته نه تنها فدراسیونها که حتی ادارات کل هم نیاز به توجه بیشتری دارند. اداراتی که هرکدام در استانهایشان حدود ۵۰ و خرده ای هیات را زیر نظر دارند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج