۱۱۵۳۴۹۷
۴۸ نظر
۵۱۷۴
۴۸ نظر
۵۱۷۴
پ

چرا واکسن‌ برای رئیسی شد، برای روحانی نشد؟

روز گذشته بار دیگر، رکورد جدیدی در واکسیناسیون روزانه ثبت شد؛ تزریق یک‌میلیون و ۵۹۰هزار و ۲۰۵دوز واکسن تنها در ۲۴ ساعت.حال باید دید و پرسید از زمستان گذشته تا روی کار آمدن دولت سیزدهم، چه بر دولت رفته است که واردات واکسن تا مردادماه ناممکن بود، ولی یک‌باره ممکن شد!؟‌

برترین‌ها: طی هفته‌های اخیر واردات واکسن رشد صعودی بی‌سابقه‌ای گرفته است و برخی از طرفداران دولت سعی دارند، آن را به عنوان دستاورد دولت جدید به جامعه معرفی کنند! هم چنین مراکز تجمیعی واکسیناسیون هم با توجه به افزایش توزیع واکسن و اضافه‌شدن گروه‌های سنی دیگر، به‌صورت ۲ شیفت یعنی از ۸ صبح تا ۸ شب، فعال شده‌اند.

فعالیت مراکز شبانه‌روزی، اما تنها به تهران محدود نشده و در شهر‌های دیگر، مثل اصفهان، ارومیه، شیراز، اهواز و... هم این مراکز فعال شده‌اند. حالا با اضافه‌شدن این مراکز، روز گذشته بار دیگر، رکورد جدیدی در واکسیناسیون روزانه ثبت شد؛ تزریق یک‌میلیون و ۵۹۰هزار و ۲۰۵دوز واکسن تنها در ۲۴ ساعت.

چرا واکسن‌ برای رئیسی شد، برای روحانی نشد؟

شهرزاد همتی در روزنامه شرق در این باره نوشت: «اینکه بعضا گفته می‌شود «نگذاشتند دولت قبل واکسن بخرد»، کاملا عاری از حقیقت است؛ زیرا در دولت جدید شخص آیت‌الله رئیسی در تماس با رئیس‌جمهور چین درخواست خرید ۹۰ میلیون دُز واکسن را مطرح کرد و با پذیرش «شی جینپینگ» روند واردات واکسن «سینوفارم» یکباره متحول شد»؛ این بخشی از گزارش رسانه نور‌نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی است که خبر از تماس تلفنی ابراهیم رئیسی با رئیس‌جمهور چین برای تأمین واکسن می‌دهد. به بیان دیگر، «شی جینپینگ» منتظر یک زنگ از سوی ابراهیم رئیسی بود تا واکسن به ایران برسد و اولویت تولید واکسن ایرانی کنار برود و واکسن مثل نقل‌و‌نبات در دسترس مردم قرار بگیرد.

فارغ از اینکه تماس چه کسی باعث شد واکسن به ایران برسد و حالا دیگر بخش زیادی از مردم توانسته‌اند واکسینه شوند، قطعا این اتفاق، امر فرخنده‌ای برای ما ایرانی‌هاست که ۱۸ ماه است عزاداریم و روزانه ۴۰۰ نفر از ما کم شده‌اند. فارغ از هرچه اتفاق افتاده است، باید از اساس بابت این روز‌ها که خیال عمده مردم از واکسیناسیون راحت شده، شاکر بود و این اصلا مهم نیست که نشان افتخار واردات واکسن بر سینه چه کسی آویخته می‌شود. اما تکلیف جان‌هایی که در دعوا‌های سیاسی از دست رفتند چه می‌شود؟ چه کسی می‌تواند پاسخ‌گوی خانواده‌هایی باشد که مادر را تنها برای چند روز دیرکرد واردات واکسن از دست داده‌اند؟ چه شد که اولویت ساخت واکسن ایرانی رنگ باخت و جایش را به واردات اورژانسی واکسن داد؟

چرا واکسن‌ برای رئیسی شد، برای روحانی نشد؟

در واقع سؤال اصلی این است که چه شد که حسن روحانی به «شی جینپینگ» زنگ نزد؟ شماره‌اش را نداشت؟ نمی‌دانست که باید زنگ بزند؟ یا چینی‌ها جواب تلفنش را ندادند؟ اصلا اگر ابراهیم رئیسی آن‌قدر میانه نزدیکی با رئیس‌جمهوری چین داشت، چرا زودتر تماس نگرفت؟ چرا زودتر وارد نشد تا این بازی مرگ روزمره تمام شود؟

نمکی نخواست واکسن وارد کند

دکتر علی تاجرنیا، در گفتگو با ما به برخی سؤال‌های پیش‌آمده درباره وفور واکسن اخیر پاسخ داد. او با بیان اینکه در ابتدا تصمیم وزارت بهداشت و شخص آقای دکتر نمکی واردات نبود، گفت: «اگرچه ایشان همان ابتدا گفتند ما برای خرید واکسن خارجی سفارش گذاشته بودیم، اما واقعیت این است که این سفارش برای کواکس بود و پیگیری جداگانه‌ای خارج از کواکس از طرف ایران برای تأمین واکسن انجام نمی‌شد.

علت این مسئله هم تغییر رویکرد آقای نمکی بود؛ ایشان دیگر عملا وزیر بهداشت دولت حسن روحانی نبود و در مرحله‌ای به صورت جدی طرفدار واکسن برکت شده بود. شاید بد نباشد بدانید که مؤسسه تحقیقات رازی در مرحله تحقیقات خیلی جلوتر از برکت بودند، ولی به هر ترتیب تصمیم بر تولید برکت بود». تاجرنیا با بیان اینکه عملا نمکی و وزارت بهداشت زیر بار واردات نمی‌رفتند و نگاهشان به تولید داخلی بود، گفت: «برای همین آن‌ها صرفا بر همان دستور و سفارش کواکس اکتفا کردند و قصد هم نداشتند کاری بکنند.

چرا واکسن‌ برای رئیسی شد، برای روحانی نشد؟

پیگیری‌های نظام پزشکی باعث شد روند واردات کمی شتاب پیدا کند». تاجرنیا در ادامه به موضوعی درخور بحث اشاره می‌کند؛ او می‌گوید: «گویا برکت واکسن خود را پیش‌فروش کرده بود. به نظر می‌رسد دلیل تمایل‌نداشتن برای خرید واکسن از خارجی‌ها این بود که برکت در ازای هر دُز واکسن، ۲۰۰ هزار تومان گرفته بود که اگر بخواهیم برای ۱۲۰ میلیون واکسن حساب کنیم، برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت».

تاجرنیا در ادامه تأکید کرد: «کل واکسن ایرانی که تا الان تولید شده، تنها چهار میلیون دز بوده است جالب این است؛ زمانی که دکتر ظفرقندی در کلاب‌هاوس گفت که من شنیدم خط تولید واکسن برکت به مشکل برخورده، بلافاصله به‌جای مسئولان برکت، وزیر بهداشت آقای نمکی واکنش نشان داد و بعد از آن هم از خط تولید واکسن برکت بازدید کرد و مانور تبلیغاتی حسابی روی آن دادند». تاجرنیا در پاسخ به این سؤال که چرا در دولت جدید رویکرد‌ها نسبت به واردات واکسن تغییر کرد نیز گفت: «درست است که ممنوعیت ورود واکسن تنها فرانسه، انگلستان و آمریکا را دربر می‌گرفت، اما عملا دست مسئولان را برای واردات واکسن آسترازنکا در ابتدای مسیر بست.

از نظر من علت روند شتاب واکسیناسیون و واردات واکسن دو دلیل عمده دارد؛ اول اینکه در کل دنیا به این نقطه رسیده‌اند که دیگر بحث جغرافیایی مهم نیست و باید بخش عمده‌ای از تمام مردم دنیا واکسینه شوند تا ایمنی از کرونا ایجاد شود و دوم رابطه خوبی است که چین با دولت آقای رئیسی دارد. این رابطه در دوران حسن روحانی وجود نداشت و حالا چینی‌ها راحت‌تر به ایران واکسن می‌دهند».

چرا برکت به نتیجه نرسید؟

حجت‌الله نیکی‌ملکی، سخنگوی ستاد اجرائی فرمان امام در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه چرا وعده‌های شما و مدیران برکت عملی نشد؟ چندین توییت متناقض، اخباری که هرگز اجرائی نشدند از گفته‌های شما و دیگر مدیران برکت درباره این واکسن و میزان تولید آن موجود است، چرا هیچ‌کدام اجرائی نشد و چرا خود شما در‌این‌باره توضیحی ندادید؟ گفت: «همان‌طور که آقای دکتر جمشیدی، رئیس هیئت‌مدیره گروه دارویی برکت، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و دکتر جلیلی، مدیر پروژه واکسن در ستاد اجرائی فرمان امام، در برنامه‌های تلویزیونی گفتند، متأسفانه وعده ما برای تولید با کمی تأخیر محقق خواهد شد.

برای این موضوع دلایلی وجود دارد؛ ازجمله اینکه مجوز واکسن برکت با بیش از یک ماه تأخیر نسبت به زمان وعده داده‌شده صادر شد. شرایط کرونایی و شیوع سویه‌های جدید در برخی کشور‌ها منجر به محدودیت‌های چند‌روزه پرواز از برخی مبادی شده که بخشی از تجهیزات خط تولید واکسن باید از آن‌ها وارد می‌شد.

چرا واکسن‌ برای رئیسی شد، برای روحانی نشد؟

علاوه بر همه اینها، تحریم‌ها باعث بروز شرایطی غیرقابل پیش‌بینی شد که منجر به تأخیر نسبت به برنامه تولید واکسن از سوی ستاد شد. برای مثال، فقط در یک مورد تحریم‌ها منجر به شرایطی شد که مجوز صادرات برخی تجهیزات خط تولید با تأخیر نزدیک به یک ماه در کشور مبدأ صادر شد. البته در فرایند تولید از این دست مسائل به صورت مکرر رخ داد که همه این‌ها منجر به اختلال در برنامه تولید ما شد».

البته متولیان واردات واکسن اعلام کرده‌اند علی‌رغم خرید واکسن از منابع متعدد، تحریم‌ها و محدودیت‌ها از یک سو و بدقولی تولیدکنندگان بین‌المللی واکسن از سوی دیگر مانع واردات واکسن شده است. باید توجه داشت واکسن ایرانی نه‌تن‌ها باعث ایجاد محدودیت در واردات واکسن نشد، بلکه به اذعان رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت وقت و همین‌طور تأکید مقام معظم رهبری، تولید واکسن ایرانی منجر به ایجاد گشایش در واردات واکسن شد. همان‌طور که مستحضر هستید، تحریم محصولات مبارزه با کرونا هم پس از صدور مجوز برای واکسن ایرانی لغو شد».

سؤال‌های زیادی حالا در اذهان همه ما باقی مانده است. جدا از سنگ‌اندازی‌ها برای ورود واکسن به ایران در زمان استقرار حسن روحانی، نمی‌توان تمامی تقصیر‌ها را گردن دیگران انداخت. طبیعی است که شی جینپینگ جواب تلفن رئیسی را ساده‌تر از حسن روحانی می‌دهد، اما اینجا تکلیف ۱۱۴‌هزار‌و ۷۵۹ نفر کشته کرونا در ایران و خانواده‌های داغدار آن‌ها چه می‌شود؟ سیمین کاظمی، جامعه‌شناس سلامت، در پاسخ به ما درباره سیاسی‌شدن واکسیناسیون در ایران و نقش آن در اعتماد مردم به نظام سلامت می‌گوید: «واکسن برای پیشگیری از همه‌گیری مرگ‌بار کووید‌۱۹ یک امر مهم و حیاتی است و در حال حاضر می‌توان گفت سلامت جامعه نه‌تن‌ها در بُعد جسمی، بلکه در تمام ابعاد آن، شامل جسمی، روانی و اجتماعی به مسئله پیشگیری پیوند خورده است و بخش عمده‌ای از مسئله پیشگیری هم به تهیه واکسن و انجام فوری واکسیناسیون بستگی دارد. نظام سلامت ایران متولی اصلی برنامه پیشگیری است، ولی در دوره همه‌گیری نتوانست استقلال خود را حفظ کند و به این ترتیب امر سلامت دستخوش تعارض منافع گروهی و جناحی شد».

چرا واکسن‌ برای رئیسی شد، برای روحانی نشد؟

کاظمی تصریح می‌کند: «مسائلی مثل تولید واکسن‌های داخلی متعدد و اکثرا با کارایی و اثربخشی مبهم، تقلا بر سر ورود واکسن از سوی گروه‌های خاص و سپردن واردات واکسن به شرکت‌های خصوصی، همگی این پیام را به جامعه منتقل کرد که آنچه برای نظام سلامت اهمیت درجه اول ندارد، سلامت عمومی است و متولیان اداره جامعه و سلامت آن بیش از هر چیز در تعقیب منافع و مصالح گروهی و شخصی خود هستند. این پیام باعث کاهش اعتماد جامعه به نظام سلامت و ناامیدی و یأس عمومی شده است. در این شرایط، نتیجه‌ای که جامعه احتمالا به آن می‌رسد، این است که کنار گذاشته شده و مورد بی‌توجهی است.

این بی‌اعتمادی، ناامیدی و سرخوردگی تبعات اجتماعی گریزناپذیری همچون افزایش نارضایتی را به دنبال خواهد داشت. به یاد داشته باشیم مرگ‌های ناشی از کووید۱۹ بعد از تولید واکسن، از نظر جامعه بیشتر از قبل، مرگ‌های قابل پیشگیری و از این‌رو خسران عظیم تلقی می‌شوند و مسامحه در این خصوص از نظر جامعه سوگوار کمتر قابل گذشت و فراموشی خواهد بود».

برخی مراکز تخلف کردند

انتشار اخبار نادرست درباره واکسیناسیون بدون اولویت‌ سنی و تخلف چند مرکز تزریق واکسن، منجر به ایجاد ترافیک و تجمع در مقابل این مراکز شد.مریم سرخوش در روزنامه همشهری نوشت: امیرعلی فریدون‌فر، رئیس مرکز بهداشت شرق تهران درباره اقدام برخی مراکز در تزریق واکسن بدون اولویت سنی، به ما توضیحاتی داد و گفت: «این وضعیت ناشی از اتفاقی بود که در یکی از مراکز تزریق واکسن در شمال تهران و برخی شهرستان‌های اطراف رخ داد. این اشتباه چند مرکز بود و منجر به شلوغی و سردرگمی مردم شد.»

به‌گفته او، در این مراکز بدون ضابطه و درنظر گرفتن اولویت‌های سنی اعلام شده برای مردم واکسن تزریق شده، حالا شهروندان در مراجعه به مراکز واکسیناسیون انتظار تداوم چنین وضعیتی را دارند. اصرار و درخواست آن‌ها برای تزریق واکسن خارج از اولویت سنی، منجر به رقم خوردن مشکلات و برخی جدل‌ها شده است.

چرا واکسن‌ برای رئیسی شد، برای روحانی نشد؟

فریدون‌فر در پاسخ به این سؤال که آیا امکان ثبت کد ملی افرادی که اولویت سنی‌شان اعلام شده وجود دارد و این افراد خارج از محدوده سنی تعیین شده چگونه واکسن دریافت کرده‌اند؟ گفت: «سامانه برای ثبت کد ملی قفل نیست و با توجه به قرار گرفتن دانشجویان، طلاب و مسافران خارج از کشور در اولویت واکسیناسیون، اکنون سامانه باز شده است. دانشجویان ممکن است متولد ۱۳۸۰ هم باشند و می‌توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

از روز گذشته با دستور موکد وزارت بهداشت نظارت جدی در این باره صورت گرفته و قرار است خارج از نوبت سنی، واکسیناسیون برای سنین دیگر انجام نشود، اما با توجه به باز بودن سامانه اگر کارشناسی که پشت کانتر قرار دارد تخلف کند و ثبت‌نام و واکسیناسیون خارج از گروه‌های سنی را انجام دهد، نمی‌توان نظارتی بر این مسئله داشت.» او از مردم خواست برای پیشرفت سریع کار و خدمات‌رسانی منسجم از سوی مراکز، از مراجعه بدون اولویت سنی خودداری کنند: «با توجه به تامین واکسن در کشور، وزارت بهداشت گروه‌های سنی را با سرعت بیشتری اعلام می‌کند و اگر مردم در این‌باره صبوری کنند شاهد این ازدحام و فشار کاری بر گروه‌های واکسیناسیون نخواهیم بود.» به‌گفته این مسئول هم‌اکنون مراکز تجمیعی واکسیناسیون در شرق تهران تا ۸ شب فعال هستند و در مرکز واکسیناسیون ۱۷ شهریور تا ساعت ۱۲ پذیرش صورت می‌گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ماله کشی افتضاحات اصلاحات و انداختن تقصیر ها بر گردن وزیر بهداشت !!

    • بدون نام

      اهی که صدام را گرفت
      انشاله نمکی را هم خواهد گرفت

    • بدون نام

      شایدم علتش اینه یه عده از واردات رمدسیویر سود چند میلیون دلاری به جیب زده بودن و وقتش بود با واردات واکسن بازم سود به جیب بزنن

    • بدون نام

      به خاطر سیاست کثیف هست که چندین هزار انسان در ایران جان باختن

      خدا ازتون نگذرد

    • بدون نام

      فرق بین رئیسی و روحانی این بود که به روحانی اجازه استفاده از صندوق توسعه ملی را ندادن ولی به رئیسی دادن

    • بدون نام

      روحانی تن پرور وتاصبح جمعه خواب بود ولی رئیسی نه.

    • بدون نام

      چون میدان خواست و تمام بجر این چیزی نست میدان تصمیم میگیرد

    • بدون نام

      خدا نگذرد از اونایی که بخاطر منافع جناحی و گروهی شان ، سلامت مردم رو برای گروگان گرفته بودند !!!!

    • پدرام

      فرافکنی که میگن دقیقا همین کاریه که شما کردی. روحانی زنگ نزد چون به یه سری کشورهای دیگه امید داشت که حتی جوابشم ندادن. به جای دست و پا زدن بگید دمشون گرم که این کار رو کردن. انقدر کج بین نباشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون هم انقد ساده لوح نباش واسه یه بارم که شده فکر کن

    • بدون نام

      بازی کثیف سیاست . وگرنه خرید واکسن و حفظ جان مردم تصمیمی نیست که بسپریش به اصلاح طلبها و بگی بخیالش ی چیزایی تو کشور داری تصمیمی قاطع بدون دخل و تصرف و ضربتی لازم داره نه اینکه بگی بخیالش تا مردم بمیرن و دوره فلان کس تموم بشه

    • بدون نام

      بالاخره کاررارئیسی کرد!

    • بدون نام

      عجله نکنید من متولد ۶۴ هستم و تمام خانواده زدن ولی من منتطرم نوبتم بشه بزنم حالا دو هفته اینور اونور چیزی نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا فکر میکنی دو هفته دیگه نوبتت میشه ؟ واقعا ؟

      • بدون نام

        دهه شصتی.....
        بشین تا نوبتت شه.

      • امیررضا

        من متولد 67 هستم و دانشجویی زدم.خیلی از مراکز خصوصا تو شهر های خلوت بدون توجه به سن واکسن می زنن.پیگیری کنین تو شهرتون

      • بدون نام

        مشهد تا متولدین 82 رو امروز میزنن. تمام پرسنل کارخانه ما زدند.

      • بدون نام

        ما پنجاهیها نزدیم شصتیها همه زدند طبق معمول شصتیها حق پنجاهیها رو خوردند

      • بدون نام

        شصتیها ریختند دارند واکسن متولدین 58 به قبلو می زنند بعدم تو اینترنت ناله می کنند که به ما هیچ وقت نمی رسه!! دقیقا بقیه فرصتهای ما متولدین نیمه دوم پنجاهو همینطوری خوردید و بعد با جمعیت زیادتون صدای ما رو محو کردید

      • حسین

        ما دهه شصتیا بدبختیم
        همه زندانیا رو زدن ما هنوز نوبتمون نرسیده

      • بدون نام

        من متولد77 بدون تحت پوشش بودن ارگان خاص و شرایط خاصی و فقط با کارت ملی واکسن سینوفارم زدم و فقط باید تو صف ماشین میبودیم، تو جایی که من زدم همه جوونا بودن

      • بدون نام

        تو شهر تا متولد ۶۸ رو واکسن میزنن.

      • بدون نام

        در مورد واکسن تحقیق کنید ، به سادگی زیر بار واکسن نروید

      • بدون نام

        65 ها را هم دارند میزنند

    • ستاره

      من دوست داشتم برکت بزنم ولی میرم هر واکسنی باشه میزنم فقط ایمنی مهم تا زودتر راحت شیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واکسن کووطالب افغانستان و بزن برکت و نزن. مزخرفه

      • فرهاد

        منم رفتم برکت تموم شده بود نزدم سه روز بعدش برکت زدم

    • بدون نام

      بخاطر اينكه آقاي رئيسي آدم سلامتيه و دنبال كار و دلسوزه مردمه!خدا هم كمكش ميكنه و كارش رله ميشه

      پاسخ ها

      • مجید حیدری

        راست میگی اوج سلامتش رو تو انتخاب وزیرانش میشه دید

      • بدون نام

        دقیقا

      • گربه صفت

        اونايي كه منفي دادن همونايي هستن كه اگر دلار بشه 1000 تومن باز غر ميزنن چون مشكلشون چيز ديگس و اگر بگم منتشر نميشه فقط اينو ميگم از دولت آقاي رئيسي و دستاورداش بسوزيد و آتيش بگيريد و خاكستر شيد

      • آریایی

        آره خدا از آسمون براش واکسن میفرسته!آدم سالمیه!!!!!!چقدر ساده ای شما!

      • بدون نام

        واقعیت همینه

      • سهیل

        باشه،خدانگهدار

      • ناشناس

        باش

    • بدون نام

      چه مردم ساده ای داریم دلم میسوزه

    • بدون نام

      من متولد ۶۸ هستم، ودوز اول واکسن سینوفارم رو دریافت کردم.

    • کورش

      واکسن چین بدرد نمیخوره اروپا و امریکا قبولش ندارن بی مشتری شده خود چینم که کرونا صفر شده خوب بربزنش تو دریا.ویروس تولید کردن واکسنش دارن ۲۵ دلار میفروشن

    • ماه

      آقای رییسی ممنون که شخصا وارد قضیه وارد کردن واکسن شدید ...و هیچ وقت منت سر دولت قبل نگذاشتید که ما تونستیم و شما نتونستید و این نشانه ی اخلاص شماست اجرتون با صاحب الزمان

    • #ایران هوشیار

      نمیدونم چرا هیچ چیزی به روحانی نمیچسبه...میگن تو این مدت اصلا اختیار نداشت...همه مشکلات واکسن رو هم به وزیر بهداشتش میچسبونن و میگن این اصلا وزیر بهداشت اون نبوده...
      نمیدونم چرا یهو یاد هویج و قیمتش افتادم...بیخود نیست یهو قیمتش بالا رفت!

    • محسن

      چرا رییسی تونست اما روحانی نتونست.

    • Jim

      کاری به جاه طلبی و خنثی بودن حسن کلیدساز معروف به روحانی ندارم، امااین رو بدونید صاحبان زر و زور که معلوم است کیا هستند عمدا اجازه ورود واکسن ندادند و آن را برای دوات رئیسی کنار گذاشتند تا برنامه ریزیشون واسه خوشنام کردن دولت جدید درست از آب دربیاد.

    • naser

      پروژه قهرمان سازی رییسی بالاخره بایدازیه جایی شروع میشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من از قبل انتخابات این حدسو زده بودم جوجرو اخر پاییز میشمرن هشت سال دیگه ببینم طرفدارای رئیسی هنوز همین نظرو دارن رئیسی هم یکی میشه مثل حسن

    • حسینی

      من متولد ۶۲ ده روزه که واکسن برکت زدم

    • بدون نام

      بخاطر اینکه بازی های سیاسی نمی گذاشت و در این میان جون مردم هم برای هر دو گروه سیاسی متأسفانه ارزشی نداشت!

    • بدون نام

      تو اردبیل 18 سال به بالا را واکسن می زنند

    • مهران

      لعنت به همه تون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج