جاباما
۱۱۵۴۹۰۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

کرونا میزان مسمومیت الکلی را در نوجوانان بالا برد

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام یک مطالعه میزان مسمویت‌های ناشی از مصرف الکل را در کودکان و نوجوانان بررسی کردند. در این مطالعه عنوان شد که این مسمومیت با الکل و مشروبات الکلی توسط کودکان و نوجوانان در همه‌گیری کرونا افزایش داشته است.

خبرگزاری ایسنا: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام یک مطالعه میزان مسمویت‌های ناشی از مصرف الکل را در کودکان و نوجوانان بررسی کردند. در این مطالعه عنوان شد که این مسمومیت با الکل و مشروبات الکلی توسط کودکان و نوجوانان در همه‌گیری کرونا افزایش داشته است.

در طول همه‌گیری کووید-۱۹، مراجع رسمی بهداشتی و دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه به ضدعفونی دست‌ها و سطوح برای جلوگیری از شیوع ویروس کردند. به همین دلیل تقاضای زیادی برای مواد ضدعفونی‌کننده برای مردم ایجاد شد و در برخی موارد، مواد ضد عفونی‌کننده غیر استاندارد و یا تقلبی وارد بازار شد.

در ایران نیز بسیاری از افراد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از الکل برای ضدعفونی استفاده کردند. در اولین موج شیوع کووید-۱۹ بسیاری از افراد به دلیل استفاده از مواد ضدعفونی کننده غیر استاندارد و یا مصرف مشروبات الکلی برای جلوگیری از بیماری، مسموم شدند.

بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام یک طرح تحقیقاتی میزان مسمومیت کودکان و نوجوانان ایرانی با متانول به دلیل مصرف الکل و ضدعفونی کننده‌ها را بررسی کردند و میزان آن را با قبل و بعد از همه‌گیری کووید-۱۹ مورد مقایسه قرار دادند.

برای انجام این مطالعه با مراجعه به پرونده‌های بیمارستانی، موارد بستری اطفال و نوجوانان (صفر تا ۱۸ سال) به علت مسمومیت با الکل‌ها در بازه زمانی چهار اسفند ۱۳۹۸ تا دوم تیر ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفت و میزان این بستری‌ها در چهار ماه شروع کووید-۱۹ با مدت مشابه در سال قبل از آن، در ۹ مرکز سم شناسی کشور مطالعه شد.

همچنین به شکل همزمان، کلیّه مرگ‌ها در این گروه سنی از طریق مراجعه به بایگانی سازمان پزشکی قانونی کشور و کل فوتی های کشور به علت مرگ ناشی از الکل‌ها مورد تفحص قرار گرفت.

نتایج نشان داد که بستری بیمارستانی به علت مسمومیت با الکل‌ها در دوران پس از کووید-۱۹ به شکل معناداری افزایش پیدا کرده است (۳۷۵ مورد در مقابل ۲۰۲ مورد). به نحوی که در مدت زمان شروع کووید-۱۹ بستری به علت مسمومیت با محلول‌های الکلی ضد عفونی کننده در کودکان مساوی یا کمتر از ۱۵ سال، به نحو معناداری بیشتر شده و از سوی دیگر مصرف مشروبات الکلی در نوجوانان بالای ۱۵ سال حدود هفت برابر بیشتر شده است.

از ۳۷۵ کودک و نوجوانی که طی چهار ماه بعد کووید-۱۹ به ۹ مرکز درمانی مراجعه کرده بودند، شش نفر فوت شده‌اند. در این مطالعه عنوان شد که شانس فوت در نوجوانان بالای ۱۵ تا ۱۸ سال هفت برابر بیشتر از کودکان ۱۵ سال و کمتر است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که اطلاع رسانی در مورد خطرات ناشی از نوشیدن الکل و محلول‌های ضدعفونی الکلی در کودکان و نوجوانان نیاز است و باید در طی همه‌گیری کووید-۱۹ مد نظر قرار گیرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان « مسمومیت با متانول به دلیل مصرف الکل و ضدعفونی کننده ها قبل و بعد از کرونا در میان کودکان و نوجوانان ایران» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و حسین حسنیان مقدم، علی اصغر کلاهی، نرگس غلامی بشرویه و فریبا فرنقی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج