جاباما
۱۱۵۵۱۸۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

کلانی: در کشور ما خصوصی‌سازی شدنی نیست

تیم پرسپولیس این روز‌ها مانند استقلال دیگر تیم پایتخت با سرپرست اداره می‌شود و همه منتظرند تا ببیند وزیر ورزش دولت جدید حکم مدیریت این دو باشگاه را به نام چه کسی می‌‎زند.

خبرآنلاین: پرسپولیس این روزها دوباره روی ریل موفقیت افتاده و با شروع مناسب در لیگ قهرمانان آماده حضور پر قدرت در این عرصه و ادامه موفقیت در لیگ برتر می شود. درست در روزهای حساس قبل از بازی با نماینده تاجیکستان، جعفر سمیعی صندلی مدیرعاملی قرمز ها را خالی کرد و استعفا داد تا حالا همه منتظر انتخاب حمید سجادی باشند که قرار است فرمان هدایت قرمزها را دست چه کسی بدهد. حسین کلانی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس و از اسطوره های این باشگاه، شرایط مختلف این تیم را بررسی کرده.

با توجه به حضور حمید سجادی در وزارت ورزش آقای سمیعی از مدیر عاملی پرسپولیس استعفا کرد و حالا همه منتظر مشخص شدن وضعیت باشگاه هستند. به طور کلی وضعیت مدیریتی باشگاه را چطور می بینید؟

از آنجایی که من چندان در مسائل باشگاه دخالت نمی کنم و اطلاعاتی درباره برنامه های باشگاه و وزارت ندارم هر نظری بدهم نظر شخصی است چون وقتی می توان درباره نکته ای اظهار نظر کرد که در کوران آن باشند و بر موضوع احاطه داشته باشند. پرسپولیش عشق و زندگی من است و نگران آن هستم. اما هر زمان بچه های تیم را ببینم با آن ها صحبت می کنم چون امید افتخار آفرینی برای فوتبال ایران هستند. اما وقتی من هم مانند همه شنیدم که آقای سمیعی در آن شرایط بحرانی، و چند روز قبل از مسابقه حساس با استقلال تاجیکستان استعفا داد، خیلی ناراحت شدم چون ایشان می توانست یک هفته صبر کند تا این بازی تمام شود و بعد از آن تصمیم خود را عملی کنند. البته که صلاح مصلحت خویش خسروان دانند.

از نظر فنی شرایط باشگاه چطور است؟

از نظر مسائل فنی کادر فنی باشگاه پرسپولیس کادری بسیار قوی به رهبری یحیی گل محمدی است که باقری و پیروانی و... نتایج فوق العاده ای رقم زده اند و هیچ جای صحبتی ندارد. من حتی به عنوان کسی که زمانی فوتبالیست بوده ام و به قولی دستی بر آتش دارم نمی توانم در هیچ موردی اظهار نظر کنم و حتی اگر زمانی اتفاقی خلاف آنچه در ذهنم هست رخ بدهد هم نمی توانم نظر بدهم چون از وضعیت تیم، بازیکنان و شرایط آگاهی ندارم. اما این ارتباط خوب را در بین بازیکنان می بینم که چقدر صمیمی هستند و منیت را کنار گذاشته و به صورت یک تیم واقعی کار می کنند و برای تیم زحمت می کشند و برای یکدیگر ایثار می کنند. همین نشان دهنده ارتباط بسیار خوب کادر فنی با بچه هاست.

اما می بینیم که بعضی وقت ها انتقاد های تندی روانه کادر فنی می شود، این انتقادها تا چه اندازه به حقیقت نزدیک یا از آن دور است؟

بعضی وقت ها اما هر کدام بدون اینکه اطلاعی داشته باشیم نقدهایی می کنیم که این انتقادات در هیچ شرایطی صحیح نیست. اگر هم زمانی اشتباهی رخ بدهد طبیعی است و ممکن است هر فردی در برخی وقت ها اشتباه کند. طبیعتا ما نمی توانیم موضع بگیریم که چرا فلان اتفاق افتاده این ممکن است از نظر ما اشتباه باشد اما از نظر عملکرد شاید اینطور نباشد. من همیشه می گویم که بعضی هایمان ممکن است تابع احساسات باشیم و نظری بدهیم اما بهتر است این ها را در خود نگه داریم و آن را رسانه ای نکنیم چون کسانی که در بطن کار و دل تیم فعالیت می کنند و زحمت می کشند آگاهی شان بسیار بیشتر از ماست و ما فقط شرایط بیرونی را می بینیم.

مشکلات فعلی باشگاه ها از جمله پرسپولیس صرفا به مدیرعامل بر می گردد یا فراتر از آن است؟

پرسپولیس الان در موقعیتی قرار دارد که تنها نماینده ایران در آسیاست و همه آن را به نام ایران می شناسند. هر اتفاقی برای تیم بیفتد، سود و زیانش نصیب فوتبال کشور می شود پس همه متحد شویم تا مشکلاتی که باشگاه دارد و برایش به وجود آمده حل شود. شما فکر کنید که صدا و سیما حق هیچ کدام از باشگاه های فوتبال از جمله پرسپولیس را نمی دهد و هیچ کس هم اعتراض نمی کند. این بزرگ ترین مشکلی است که برای باشگاه ها درست می شود. از طرف دیگر فدراسیون فوتبال آنطور که باید سعی و پیگیری کامل برای گرفتن حق و حقوق تیم ها از فیفا و AFC ندارد و جایزی که به پرسپولیس تعلق گرفته به این تیم نمی رسد. در لیگ هم همین طور. این قضیه هم مختص پرسپولیس نیست و سایر تیم ها از جمله استقلال و... هم شامل این قضیه می شوند.

الان بحث درباره نماینده ایران در یک سطح بالای بین المللی است که باید با آسودگی خاطر به مسابقات بروند و مشکلی نداشته باشند. متاسفانه مقداری نسبت به این مسائل بی توجه هستیم و برخی وقت ها هم حسادت های شخصی و چوب لای چرخ موفقیت گذاشتن ها باعث می شود که به اصل ورزش و فوتبال ضرر وارد شود. این ها نظرات من است وگرنه هیچ قصد دخالتی ندارم که بگویم وزیر یا هیئت مدیره فلان شخص را مدیرعامل کند. هرکسی هم سرکار بیاید هدفش موفقیت و کار کردن است اما باید مشکلات و مسائل مختلف را بررسی کنند.

اگر از شما و سایر پیشکسوتان کمک بگیرند شما به آن ها برای انتخاب شخص مطلوب کمک می کنید؟

افرادی که در وزارت ورزش هستند که سال ها در آنجا زحمت کشیده اند و تجربه زیادی دارند اما اگر هم بخواهند با ما مشورت کنند و تشخیص بدهند که اگر از ما نظر بگیرند ممکن است بتوانیم کمکی کنیم، بحث جدایی است. من و همه پیشکسوتان تمام و کمال در خدمت هستیم.

با عوض شدن دولت و حضور آقای سجادی در راس ورزش، بحث خصوصی سازی سرخابی ها دو.باره مطرح شده که این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کنند. این اتفاق تا چه اندازه شدنی است؟

اصولا اگر خصوصی سازی عملی شود و باشگاه به مردم، پیشکسوتان یا شخصی امین واگذار شود خیلی خوب است. اما در کشور ما چنین کاری ممکن نیست. دلایل آن هم واضح و ساده است. اول اینکه در کشور ما کپی رایت معنایی ندارد.

نهایتا وقتی قانون کپی رایت در کشور ما رعایت نشده و نمی تواند رعایت شود، هیچ وقت یک سرمایه گذار و بنگاه اقتصادی سرمایه خود را همین طور وقف نمی کند چون هر سرمایه گذاری به دنبال بهره بردن و درآمد زایی است. شما حساب کنید سرمایه گذار قرار است چه نتیجه ای از سرمایه گذاری در استقلال و پرسپولیس بگیرد؟ وقتی از برند این باشگاه ها نمی توان به تنهایی استفاده کرد. وقتی بخواهند مثلا یک پیراهن باشگاه را تولید کرده و به هواداران بفروشند تا درآمد زایی شود. این ها هنوز طراحی درست پیراهن تمام نشده نمونه آن وارد بازار می شود و نمی توانند جلوی آن را بگیرند و خیلی مسائل دیگر که کاملا مشخص اند.

سرمایه گذار وقتی نتوانتد از این روش ها درآمد زایی کند، چطور پول خود را وارد این حوزه کند؟ مگر اینکه دولت تصمیم بگیرد شخص خاصی کهوابسته به تشکیلات دولت و ارگان ها باشد را در راس کار بگذارد و در همه جا از او حمایت کند. اما ما این را هم هیچ وقت ندیده ایم که تمام ارگان ها در مقطعی متفق القول از یک تیم حمایت کنند. در بحرانی ترین لحظات هیچ کس به این باشگاه ها کمک نکرده و الان هم همینطور است. به نظرم یک موضوع برای سرگرم کردن مردم است تا کمی به آن ها آرامش مقطعی بدهند و به هیچ وجه در کشور ما خصوصی سازی شدنی نیست.

همانطور که در بخش های دیگر هم دیده ایم که کارخانجات مختلفی را واگذار کردند اما سرانجامشان چه شد. الان هم این موضوع بیان می شود اما باشگاه و پیشکسوتان باشگاه و هواداران آن ها می توانند این باشگاه ها را اداره کرده و بچرخانند. هیچ مرجع و شخصیت حقیقی و حقوقی نمی تواند این کار را بکند هر چقدر هم که دم از خصوصی سازی بزنند. من امیدوارم آقای سجادی موفق باشد و به ایشان اعتقاد دارم و از بدنه ورزش هستند و شخصیت برجسته ای هستند بتواند به موفقیت برسد تا بدبینی ها نقش برآب شود و بفهمیم که نگرانی مان اشتباه بوده.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج