درون‌گرایی و‌ برون‌گرایی؛ جفتش دروغ است
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
اپیلاسیون نانا 1
کلاسینو_1
ریزخور_1
لاله زار مال_1
سفیر بار ساقدوش_1
اپیلاسیون نانا 3
کلاسینو_3
ریزخور_3
لاله زار مال_3
سفیر بار ساقدوش_3
کلاسینو_4
لاله زار مال_4
سفیر بار ساقدوش_4
اپیلاسیون نانا 4
ریزخور_4
کلاسینو_2
لاله زار مال_2
اپیلاسیون نانا 2
ریزخور_2
سفیر بار ساقدوش_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۱۱۵۵۳۵۲
۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
۵۰۴۱
شما درون‌گرا هستید یا برون‌گرا؟ احتمالاً جواب حاضر و آماده‌ای برای این سوال دارید، یا خودتان را در دسته‌ی درون‌گرا‌ها می‌گذارید، یا در دسته‌ی برون‌گراها.

برترین‌ها: شما درون‌گرا هستید یا برون‌گرا؟ احتمالاً جواب حاضر و آماده‌ای برای این سوال دارید، یا خودتان را در دسته‌ی درون‌گرا‌ها می‌گذارید، یا در دسته‌ی برون‌گراها. اگر دلیل این را بپرسیم برای پاسخ احتمالاً به دریافت انرژی اشاره خواهید کرد: «من درون‌گرا هستم، چون انرژیم رو از دنیای درونم می‌گیرم» یا «من برون‌گرا هستم، چون از بودن با دیگران انرژی می‌گیرم». خیلی هم خوب. اما اگر صد و پنجاه سال پیش این پرسش را از یک شهروند می‌پرسیدیم، احتمالاً جوابی برای آن نداشت یا اساساً خود را درون این طبقات دسته‌بندی نمی‌کرد. به واقع این کلاهی است که در یک قرن گذشته سر خود گذاشته‌ایم.

درون‌گرایی و‌ برون‌گرایی؛ جفتش دروغ است

کارل گوستاو یونگ

تاریخچه‌ی مطرح شدن موضوع درون‌گرایی-برون‌گرایی به اندیشه‌های «کارل گوستاو یونگ»، یکی از اولین روانکاوان جنبش روانکاوی در دهه‌ی ۱۹۲۰ برمی‌گردد. یونگ شاگرد محبوب زیگموند فروید بود و در آن دوران به نظر می‌رسید که او ولیعهد روانکاوی است. اما نگاه یونگ به روان رفته رفته با فروید زاویه پیدا کرد و بنابراین آن دو به اختلاف رسیدند. یونگ باور‌هایی داشت که فروید معتقد بود با ساختار‌های محافظه‌کارانه‌ای که برای رشد روانکاوی در نظر دارد همخوان نیست.

درون‌گرایی و‌ برون‌گرایی؛ جفتش دروغ است

با وجود این، نگاه یونگ به‌واسطه‌ی پیشینه‌ی روانکاوی‌اش نگاه نسبتاً درست‌تری به ماجرای درون‌گرایی-برون‌گرایی بود. او معتقد بود که دسته‌ی میانه‌ای هم وجود دارد که نه انرژی‌اش را از درون و نه از بیرون می‌گیرد. بعد‌ها پژوهشگران برای این دسته هم نامی انتخاب کردند که به آن «ambiverts» می‌گفتند. یعنی افرادی که در میانه‌ی این دو قرار دارند (وال‌استریت ژورنال مقاله‌ای دارد که می‌گوید نزدیک به دو سوم مردم در این دسته قرار می‌گیرند. این خود جای نقد دارد که به آن خواهم رسید).

درون‌گرایی-برون‌گرایی بعد از یونگ به طور جدی پیگیری شد. شاخص‌ترین افرادی که این مفهوم را گسترش دادند هانس آیزنک، ریموند کتل و در نهایت کاترین بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایر بودند که آن را به یکی از محبوب‌ترین مفاهیم روانشناختی قرن گذشته تبدیل کردند.

درون‌گرایی و برون‌گراییِ برآمده از نظریه صفات

در واقع ایده‌ی درون‌گرایی-برون‌گرایی برآمده از نظریه صفات بود. نظریه‌ی صفات از میانه‌های قرن گذشته رشد کرد و یکی از واضعان اصلی آن هانس آیزنک، زمانی که زنده بود، بیشترین ارجاع مقاله را در ژورنال‌های معتبر داشت.

زمانی که روانکاوی به انزوا رانده شده بود، نظریه‌های کاهش‌گرایانه که انسان را به صفات درون‌گرا-برون‌گرا یا مسئولیت‌پذیر یا مسئولیت‌ناپذیر تقسیم می‌کردند، در حال جولان بودند و از قضا محبوب دولت‌ها، شرکت‌های بیمه و شرکت‌ها دارویی.

در طول چندین دهه، اینگونه نظریات، افراد را در یک سری طبقات محدود دسته‌بندی کرده بودند و او را وادار می‌کردند که بر اساس این دسته‌بندی شغل انتخاب کند، استعدادهایش را در همان طبقه پیگیری کند، همسرش را بر اساس این دسته‌بندی انتخاب کند و حتا برای این طبقات مشاغلی را دسته‌بندی می‌کردند که بهتر است در آن کار کند.

درون‌گرایی و‌ برون‌گرایی؛ جفتش دروغ است

آزمون پنج عامل بزرگ شخصیت (معروف به Big۵) بر اساس همین نظریه‌ی صفات ساخته شده است و هنوز یکی از مهمترین آزمون‌ها در پایان‌نامه‌های دانشجویی، پژوهش‌ها و در سازمان‌هاست. آزمون مایرز-بریگز یکی از پرکاربردترین آزمون‌هایی است که آدم‌ها را در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌دهد و بویژه برای انتخاب مشاغل استفاده می‌شود. یکی از مطرح‌ترین موسسه‌های انحصاری این آزمون در ایران، سالانه صد‌ها نفر را با این شیوه آموزش می‌دهد، دسته‌بندی می‌کند و برایشان تعیین تکلیف می‌کند.

روانشناسیِ در خدمت سرکوب

در صد سال اخیر بخشی از بدنه‌ی روانشناسی همواره با این دسته‌بندی‌ها مخالف بوده، ولی ماجرای رشد یک ایده صرفاً با دانش علمی پیش نمی‌رود، بلکه برخی چیز‌ها صرفاً به خاطر بارآوری‌شان پیش می‌روند و درون‌گرایی-برون‌گرایی بازار خوبی برای سازمان‌ها و موسسات مختلف بود. مدیران سازمان‌ها می‌توانستند به راحتی با یک آزمون ۶۰ سوالی، کارمندان را دسته‌بندی کنند و طبق این دسته‌بندی به آن‌ها وظیفه دهند. دهه‌های متوالی است که برون‌گرایی به عنوان یک ارزش شناخته می‌شود.

درون‌گرایی و‌ برون‌گرایی؛ جفتش دروغ است

هنوز که هنوز است نیازمندی‌های شغلی پر است از آگهی‌هایی که افراد «با روابط عمومی بالا»، «برون‌گرا»، «اجتماعی» و از این دست خصلت‌های نامتقارن را به عنوان ملاک استخدام قرار می‌دهند. اخیراً موجی راه افتاده تا در مورد درون‌گرایی هم حرف بزنند و بنویسند. کتاب «سکوت، قدرت درونگراها» نوشته‌ی سوزان کین یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دو سال اخیر چه در ایران و چه در کشور‌های دیگر بوده است. نمی‌خواهم بدبین باشم، ولی احتمالاً حالا «درون‌گرایی» مُد روز است.

ضعف پژوهش‌های علمی

پژوهش‌های علمی عموماً در این جور موقعیت‌ها نادیده گرفته می‌شوند. برای مثال اخیراً پژوهشی مفهوم جالبی را ارائه داده است. پژوهشگران با استفاده از مفهوم «self-as-story» می‌گویند افراد با قرار دادن خود در یکی از این دسته‌ها، دیگر بخش‌های خود را نادیده می‌گیرند. برای مثال کسی که خود را در دسته‌بندی «درون‌گرا» قرار می‌دهد، ویژگی‌های خود را که مشخصاً برونگرایانه است را نادیده می‌گیرد. آن‌ها می‌گویند افرادی که خودشان را اینگونه «روایت» می‌کنند، کارکرد‌های روانشناختی‌شان ضعیف‌تر می‌شود.

برآیند

به واقع انسان‌ها هم درون‌گرا هستند و هم برون‌گرا. اگر در برقراری ارتباط مصالحه‌آمیز با دیگران مشکل دارید، به معنای این نیست که درون‌گرا هستید، شاید ارتباط برقرار کردن با دیگران با اضطراب‌های ناخودآگاهتان مرتبط است. به جای طبقه‌بندی خود شاید بهتر باشد که آن را واکاوی کنیم. اگر نمی‌توانید در خودتان غور و تعمق کنید، به معنای این نیست که برون‌گرا هستید، شاید تعمق کردن آنقدر برای‌تان رنج‌آور است که مجبور می‌شوید ارتباط با خودتان را قطع کنید. راهکار آن دسته‌بندی خودتان در طبقه‌ی برون‌گرا‌ها نیست، شاید بهتر باشد که کمی واکاوی کنید و با اضطراب‌هایتان روبرو شوید.

البته که شخصیت آدم‌ها متفاوت است، الگوی تعاملی آدم‌ها با خودشان و با دنیای بیرون از خودشان متفاوت است. ما هم در تاریخ روانکاوی و هم در حال حاضر می‌دانیم که چنین دسته‌بندی‌هایی فقط باور‌هایی خود-محدودکننده هستند. در عین حالی که بخشی از ابهام شناخت خود را می‌گیرند (که ممکن است بخشی از اضطراب‌های برآمده از این ابهام را در افراد کاهش دهد)، شناخت در مورد خود را نیز محدود می‌کنند. انسان ترکیب پیچیده‌ای از واحد‌های ارتباطی است که در روان‌اش بازنمایی شده‌اند. کاهش دادن انسان به چنین دسته‌بندی‌هایی بیش از آنکه موجب شناخت انسان شود، موجب نادیده گرفته شدن کلیت یکپارچه‌ی او می‌شود.

انتشار یافته: 15
در انتظار بررسی:0
Iran (Islamic Republic of)
08:48 - 1400/06/30
تشکر از برترینها واقعا یکی از اشکالات ذهنیم با خواندن این مقاله حل شد، من خودم تا حدودی به این باور رسیده بودم زیرا سالها قبل فردی به شدت درونگرا بودم، کم کم با تغییر طرز فکر به اهمیت تواناییهای ذاتی و خدادادی انسان و داشتن اعتماد به نفس و تلاش اعتقاد پیدا کردم و حالا با اینکه درنگرا هستم توانایی خیلی خوبی برای برقراری ارتباط و روابط عمومی دارم.
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
خوب اشکال کار اینه که مثلا فکر می کنیم اگر درونگرا هستیم، یعنی مهارت رابطه با دیگران رو نداریم یا خجالتی هستیم و این از دید دیگران یا خودمون عیب محسوب میشه. مشکل جایی هست که دیگران هرجوری که هستی نمی پذیرنت و سعی می کنن با عیب دونستن یا برچسب زدن، بخوان مثلا درمانت کنن. در حالی که من واقعا درونگرا هستم، خجالتی هستم، ارتباط با دیگران برام خیلی سخته ولی به شدت در اجتماع هستم چون مجبورم، با این حال این اجبار یا اکراه اثری بر درونگرایی من نذاشته یا مانعی بر سر ارتباطم نشده
Iran (Islamic Republic of)
09:44 - 1400/06/30
دقیقا من همیشه با این تقسیم بندی مشکل داشتم
بنظرم انسان خیلی پیچیده تر از این حرفاس که خیلی راحت بهش ی برچسبی بزنی و دسته بندیش کنی
خود من ی جاهایی ته برون گرایی و ی جاهایی ته درون گرایی رو نشون دادم
شرایط هر لحظه میتونه این حالو عوض کنه
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
11:44 - 1400/06/30
روانشناسی وقتی به علم تبدیل شد بر اساس همین تست ها و مشابه هایش بود...ولی خودمونیم با اینکه من خودم ارشد روانشناسی هستم ولی باید بگم اون روانشناسی که منظور روانشناسهاست هنوز در حیطه علم قابل بررسی نیست...البته تعریف آن که -رفتاررشناسی- است را یه کاری میشه کرد
مثالشم همین مفاهیم به ظاهر ساده ی - من و خود و این حرفاست-
Iran (Islamic Republic of)
12:07 - 1400/06/30
جالب بود ، البته هر شخصی به درون گرایی یا برون گرایی یکی از اینها گرایش بیشتری دارد نه اینکه کاملا درون گرا یا برون گرا باشد، روانکاوی بسیار پیچیده هست، متاسفانه بخاطر جذابیت هایی که داره، بعضی اصول روانکاوی بصورت خیلی سطحی البته وارد فرهنگ مردم عادی که اطلاعات روانشناسی تخصصی ندارند شده و بسیار مضر و آسیب رسان هستبه این دلیل که اطلاعات ناکافی سبب برچسب زدن به افراد میشه، کاش کتابهای بازاری روانشناسی که هیچ ربطی به روانشناسی تخصصی نداره جمع میشد، در حال حاضر همه افراد خودشان را روانکاو حاذقی میدانند
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
اتفاقا من هم قبل از اين كه رشتم به روانشناسي گره بخوره فكر مي كردم روانشناسي يني ذهن خواني ولي روانشناسي با كتاب هاي بازاري خيلي فرق داره اصلا هيچ شباهتي به هم ندارن
Germany
15:50 - 1400/06/30
مطلب جدیدی نیست
در ضمن در هیچ منبع علمی نیامده که شما حتما یا درونگرا هستید یا برونگرا
همواره در کتاب های روانشناسی و مقالات گفته شده که مرزبندی روان انسان،نمیتونه درست باشه و بلکه باید یک نگاه جامع داشت.
درمورد تست های شخصیت و شغلی،نتیجه آزمون شما رو ملزم به پذیرش اون شغل نمیکنه بلکه فقط پیشنهاد میده با توجه به شخصیت شما،در این شغل ها احتمالا با چالش شخصی کمتری روبرو میشید.
لطفا اسم نویسنده این مطلب و تحصیلات شون رو هم بنویسد.تشکر
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
به به چش ما روشن عاقل احسان مهندس جان گل
عاقایی ب مولا
Iran (Islamic Republic of)
16:25 - 1400/06/30
خداروشکر مشکل این همه آدم حل شد
Iran (Islamic Republic of)
17:58 - 1400/06/30
زیر پوست گرا باشید همیشه عزیزانم
Iran (Islamic Republic of)
23:15 - 1400/06/30
من هم دورنگرام هم برونگرام و خودمو زیاد درگیرش نمیکنم
ولی به این نتیجه رسیدم همه مون هم درونگراییم هم برونگرا فقط ادمای درونگرا ممکنه دوساعت انرژی شدید داشته باشن در روز و یهو خسته بشن ولی برونگراها شاید پونزده ساعت انرژی داشته باشن جالبه که میگن ادمای درونگرا تو فضای مجازی خودشونو برونگرا نشون میدن ناخوداگاه و کسی تو واقعیت ببینه باورش نمیشه این همون ادمه
Iran (Islamic Republic of)
00:48 - 1400/06/31
به نظر من به غیر از داروهای اعصاب و روان و دکتر تجویز کننده الباقی تمام دروغ است.
Iran (Islamic Republic of)
10:34 - 1400/06/31
این روز ها همه درونگرا هستند شما چطور؟
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
ادیب_1
دکتر نائبی_1
سوییچ ایران_1
عارفی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
خرید باکس 1
شیرآلات زمانی_1
سوییچ ایران_3
عارفی_3
شیرآلات زمانی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
خرید باکس 3
ادیب_3
دکتر نائبی_3
عارفی_4
ادیب_4
شیرآلات زمانی_4
سوییچ ایران_4
دکتر نائبی_4
خرید باکس 4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
خرید باکس 2
شیرآلات زمانی_2
سوییچ ایران_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
ادیب_2
دکتر نائبی_2
عارفی_2
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
دکتر عارفی - موبایل فوتر
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
قالیشویی بانو_فوترموبایل
انجمن پرستاری ایران_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
کالازم_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
اورانوس_فوترموبایل2
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
تدبیرکالا_فوتر
کالازم_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
موسسه خیریه زهرا_فوتر
انجمن پرستاری ایران_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
پارسیس_فوتر ساختمان
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی بانو_فوتر
تنورستان_فوتر
شفا_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
فنی آتل_فوتر
اورانوس_فوتر2
کلینیک النا_فوتر