۱۱۵۷۸۹۱
۴۸ نظر
۵۰۰۸
۴۸ نظر
۵۰۰۸
پ

انتقاد تند زیدآبادی از صحبت‌های معاون رئیسی

نمی‌دانم معاون رئیس جمهور می‌داند یا نمی‌داند که Nation- State یا ملت - دولت اساساً ربطی به نظام سیاسی و غرب و شرق ندارد بلکه عنوانی است که بعد از پیمان وستفالی در سال ١۶۴٨ میلادی بر واحدهای سیاسی - جغرافیایی با مرزهای مشروعِ مشخص اطلاق می‌شود.

اسکان نیوز: احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به صحبت‌های معاون رئیس جمهور درباره شیوه حکمرانی نوشت:

رسانه‌ها به نقل از میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گزارش داده‌اند: "بر خلاف الگوی غربی که حکمرانی را مبتنی بر Nation State تعریف می‌کند، علی‌المبنا ما با این مشکل داریم و مسئلۀ ما امام و امت است؛ نظریۀ ما نظریۀ اخوت است، نظریۀ ما نظریۀ امر به معروف و نهی از منکر است. این نظریه‌ها یک پدیدۀ اضافی نیست، نظریۀ مبنایی است، یک تکلیف است."

انتقاد تند زیدآبادی از صحبت‌های معاون رئیسی

نمی‌دانم معاون رئیس جمهور می‌داند یا نمی‌داند که Nation- State یا ملت - دولت اساساً ربطی به نظام سیاسی و غرب و شرق ندارد بلکه عنوانی است که بعد از پیمان وستفالی در سال ١۶۴٨ میلادی بر واحدهای سیاسی - جغرافیایی با مرزهای مشروعِ مشخص اطلاق می‌شود.

به عبارت دیگر ملت - دولت یعنی کشور یعنی جغرافیایی به نام نروژ، یا عراق یا هندوستان یا آرژانتین یا ایران. ملت - دولت یعنی جغرافیایی به نام ایران.

حالا چطور با مفهوم کشور یا ایران مشکل دارید؟ یعنی می‌خواهید مرزهای ایران را منحل کنید؟

آیا این نوع سخنان از روی فقر دانش است یا با آگاهی صورت می‌گیرد؟ اگر از فقر دانش است این قبیل افراد با چه صلاحیتی در پست‌های بالای کشور منصوب می‌شوند؟ اگر ادعا شود که در حوزۀ کاری خود تخصص دارند به چه دلیل در موضوعی بدین پایه از حساسیت ناشیانه ورود می‌کنند؟

اما اگر این نوع سخنان با آگاهی از معنای آنها مطرح می‌شود، در انحلال ایران که با توسل به هر شیوه‌ای بر آن مسلط شده‌اید چه نفعی برای خود می‌بینید؟

متن کامل صحبت‌های معاون رئیسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت به این شرح است:

میثم لطیفی در مراسم افتتاحیۀ سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ مقطع دکتری و دورۀ تربیت حکمرانان جوان مدرسۀ حکمرانی شهید بهشتی که در محل این مدرسه برگزار شد، شرکت کرد و به ایراد سخن پرداخت.

لطیفی ضمن تبریک سال جدید تحصیلی به همۀ دانش‌پژوهان و استادان این مدرسه و تسلیت اربعین حسینی و ایام رحلت حضرت رسول (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، به سورۀ بقره اشاره کرد و گفت: پس از اینکه حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل کعبه را احیا می‌کنند دو دعا را مطرح می‌کنند که به نظر من بسیار مهم و مرتبط با بحث ما در این جلسه است و این دو دعا در آیه‌های ۱۲۸ و ۱۲۹ سورۀ بقره بیان شده است؛ در آیۀ ۱۲۸ «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ»، مسئله، مسئلۀ امت‌سازی است.

انتقاد تند زیدآبادی از صحبت‌های معاون رئیسی

وی ادامه داد: پس از ایجاد یک فضای کالبدی و فیزیکی، اولین درخواستی که این دو بزرگوار به عنوان یک دعا مطرح می‌کنند، این است که ما را بندۀ خودت قرار بده و ضمناً ذریة ما را امت بندگان خودت قرار بده؛ و بلافاصله می‌فرمایند مناسک را هم به ما یاد بده. یکی از مقومات یک جامعه، مناسک آن جامعه است. ما گاهی اوقات از مناسک عبور می‌کنیم و می‌گوییم اسلام دین شعار نیست، دین شعور است؛ نه، هم شعار است هم شعور است، لذا مناسک بسیار پررنگ است و اتفاقاً آن چیزی که جامعه را حول یک‌دیگر جمع می‌کند، همین مناسک است و ما گاهی اوقات از آن غفلت می‌کنیم؛ از مناسکی که می‌تواند تبدیل به شعائرالله شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به آیۀ ۱۲۹ «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»، بیان داشت: در این آیه اشاره می‌شود که حکمرانی با حاکمانی از درون خود آن جامعه محقق می‌شود، نه از بیرون. در ادامه می‌گوید تا بیاید آیات تو را بر آنان بخواند؛ آیات به معنی نشانه‌ها و آن چیزی است که جنبۀ انگیزاننده دارد و می‌تواند افراد را به لحاظ فکری و ذهنی تغییر دهد.

وی تصریح کرد: این آیات را از این جهت استفاده کردم چون این مدرسه، «Governance» را معادل حکمرانی گرفته است که می‌توان به عنوان یک ترجمه پذیرفت. شاید برخی بگویند ترجمه به «راهبری»، «حاکمیت» یا «حکمروایی» بهتر باشد. به هر حال چیزی که روی آن تأکید داریم، مسئلۀ «حکم» است؛ حکم اگر دقت دینی در آن صورت بگیرد، دامنۀ وسیعی دارد.

دکتر لطیفی افزود: در غرب مسئلۀ حکمرانی از دهه ۱۹۸۰ به معنای «New Governance» تحت تأثیر نئولیبرالیزم آغاز شد. خودشان نیز اذعان دارند که این مفهوم، به یک معنا قدیم و به یک معنا، حادث است. قدیم است از این جهت که مسئلۀ حکمرانی همیشه در همۀ جوامع وجود داشته است و حالا یک بسته‌بندی جدید صورت گرفته و در آن یک بخش سومی پس از بخش اول و دوم یعنی خصوصی و دولتی، پررنگ شده است که اتفاقاً ما این بخش سوم را در اصل ۴۴ و ۴۵ قانون اسامی‌مان تحت عنوان «تعاونی‌ها» داریم که هیچ‌ موقع پررنگ دیده نشد. لذاست که مسئلۀ حکیم‌بودن و حکمت فراتر از علم است، موضوعی است که باید به آن توجه کنیم. چون این مسئله در جهان بکر است، می‌شود در این فضا بحث‌های جدی‌ای را مطرح کرد.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در حکمرانی باید مجموعه‌ای از نظریه‌ها را به کار گرفت، گفت: گاهی ما از نظریه‌های خوبی استفاده می‌کنیم اما در اجرا آن اتفاقی که باید بیفتد، نیفتاده است. بر خلاف الگوی غربی که حکمرانی را مبتنی بر Nation State تعریف می‌کند، علی‌المبنا ما با این مشکل داریم و مسئلۀ ما امام و امت است؛ نظریۀ ما نظریۀ اخوت است، نظریۀ مسئولیت است، نظریۀ ما نظریۀ امر به معروف و نهی از منکر است. این نظریه‌ها یک پدیدۀ اضافی نیست، نظریۀ مبنایی است، یک تکلیف است. ان‌شاأالله این مبانی را برای دانشجویان جدیدی که در این دوره شرکت می‌کنند حتماً مطرح خواهند کرد.

وی ادامه داد: این مفهوم که بدانیم اولاً در تعابیر دینی ما «إِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لله» است؛ یعنی اگر حکم است، حکم خداست. تمام دعوای امیرالمؤمنین با خوارج بر سر همین بود که درست است که حکم، حکم خداست، اما در مقام عمل، جامعه امیری می‌خواهد که بتواند حکمرانی کند. لذا ما معتقدیم که در این بحث دامنه‌دار، می‌توانیم الگوی حکمرانی اسلامی خودمان را عرضه کنیم.

دکتر لطیفی با اشاره به لزوم بردن بحث حکمرانی از میدان نظری به میدان عمل، تأکید کرد: اتفاقاً در دستگاه‌های اجرایی مشکل همین است که ما در مقام عمل گاهی با مشکل روبه‌رو هستیم. باید با یک فناوری یا به قول ارسطو تخنه‌ای (Techne) بتوانیم این معرفت را به اجرا درآوریم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اهمیت عمل به انتظار مقام معظم رهبری درخصوص رسیدن به تمدن اسلامی و عبور از مرحلۀ دولت اسلامی، اظهار داشت: توقف‌نکردن در مرحلۀ دولت اسلامی و عبور از آن، کاری است که سازمان اداری و استخدامی کشور و دانشگاه‌ها باید انجام دهند و امیدواریم بتوانیم با کمک یک‌دیگر به آن مرحله برسیم.

وی در پایان با اشاره به مردمی‌بودن دولت سیزدهم، تأکید کرد: در دولت سیزدهم جایگاه مردم باید بازتعریف شود و برای الگوهای حکمرانی کمک مجموعه‌های علمی، اجرایی و دانشگاهی را پای کار نیاز داریم تا بتوانیم این شعار را محقق کنیم و مردم طعم مشارکت در ادارۀ کشور و تمشیت امور را حس کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      اینا سواد داشتن این روزمون نبود!

      پاسخ ها

      • سعید

        ۸۰ میلیون نفریم که همه به هم میگیم بیسواد ...

      • Ali

        این قبیل افراد با چه صلاحیتی در پست‌های بالای کشور منصوب می‌شوند؟...

      • بدون نام

        کی اصلاح طلب ها رو میگی؟؟

      • بدون نام

        توخیلی سواد داری بیا وزیر شو ببینم چه میکنی

    • Jim

      جناب زید آبادی نگران نباشید و اساسا شما نمی توانید از جماعتی که چند صباحی از عمر ناقابلشون رو در جبهه ها گذروندند و الآن سر سفره این مردم وکشور گرسنگی تاریخی خودشون رو سیر می کنند توقعی بیش از این داشته باشید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنظرشماچندنفرازمدیران بالا
        افتخارحضوردرجبهه های حق
        علیه باطل داشتند؟تقریباصفر

      • منصف

        خدا از سر تقصیراتشون نگذره که بیت المال رو ارث پدر ...شون میدونن

    • بدون نام

      این آقا زمان روحانی کجا بود ؟ چکار میکرد؟
      الانه یک روز در میان در روزنامه های اجاره ، مقاله می نویسه و مصاحبه می کنه.
      یه خورده استراحت کن چشمات ضعیف میشه ها. از ما گفتن بود...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عالی گفتی

      • بدون نام

        میسوزی؟

      • مهدی

        مگه ناحق میگه؟؟؟

      • عبدالله الاهوازی

        حالا حرفش حرف حساب هست یا نه؟؟؟

      • بدون نام

        ایشان همیشه بودند و انتقاد می کردند حتی زندان هم رفته الان چون از دولت رئیسی انتقاد می کنه شما داری می بینی

      • بدون نام

        بی نام تو خسته نمیشی توی هر خبر میای بر خلاف نظر بقیه مردم ک نظر گذاشتن یه حرفی میزی؟

      • بدون نام

        تو کجا بودی ؟ زیدآبادیاون موقع هم انتقاد می کرد

      • klm

        جواب بحث را بده! چرت و پرت نباف!

      • بدون نام

        و همچنین تو

      • بدون نام

        نگاه به قیافه

      • بدون نام

        پس دست بود داشت کشورهای خارج پس انداز میکرد

      • بدون نام

        دوست عزیز شما پیگیر نبودین
        این بنده خدا از اول دولت روحانی اتفاقا این روزها رو دید و گفت اما روحانی متاسفانه رای که داشت یه چیز بود و عملش چیز دیگه
        آقای زید آبادی انسانی شریف و دانشمنده

      • بدون نام

        بگیر بخواب لحاف یخ کرد:

      • بدون نام

        طالب عزیز شما برو به تکالیف خودت بپرداز.

      • بدون نام

        اینکه کجا بود و چیکار میکرد..حالا چندان مهم نیست..
        اینکه حرفاش الان صددرصد درسته..مهمه..
        برا حرفاش جوابی داری بگو.
        سایبری عزیز..دیگه مردم شناختن شماهارو

      • شاهین

        این بابا بده چرا صدا وسیمای میلی اینقدر از دولت جدید با این گرونی ها حمایت میکه

      • بدون نام

        چیه؟ نمی توانید جوابی بدهید؟البته جوابی برای بیسواد بودن این قشر ندارید و باید هم اینجوری به سنگ و تیشه بزنید

    • بدون نام

      کی هست این

    • naser

      کلاتواین دولت چهارتاادم باسوادپیدانمیشه

    • بدون نام

      آقای زید آبادی خدا انشاالله یک جو عقل به شما بدهد یک کیسه پر از پول به تک تک این ملت بدهد تا اراجیو شما را نخوانده و حتی صبحت هم نکنند خدا انشا الله یک عقل درست حسابی بدهد که قبل از حرف زدن فکر کنید بعد حرف بزنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اراجیف را شما میگی ,چون دوره جناب رئیسی هست همه چیز و همه کابینه پاک و مطهر شدن??

      • بدون نام

        باز این آقا اینقد عقل و دانش داره که میدونه این جناب مسئول بیسواده و بدون دانش فقط حرف میزنه
        شما چیکار کردی برای مملکت
        فقط فکر پولی آره؟

    • سالار

      خدا به داد این مملکت برسه

    • بدون نام

      باز شما زبون در آوردین......حالا که دولت دستتون نیست از روشهای دیگه ملت رو اذیت میکنید....

    • بدون نام

      نونت را به خور شکر گزار شهدای زیر خاک باش تو سر پیازی یا ته پیاز

    • امین

      تخصص دیدی سلام برسونید

    • بدون نام

      آقای زیدآبادی
      این مسئول معاون رئیس جمهور که چنین میگوید خودش هم به حرف خودش ایمان ندارد فقط برای ارتقاء پست و مقام این اباطیل را میگوید.

    • سعیدرضایی

      سواد؟
      اسمش فقط به گوششون خورده

    • بدون نام

      بر خلاف تصوّر شما، ملت_دولت به هر قلمرویی اطلاق نمیشه. یعنی لزومی نداره که به صرف وجود یک قلمرو، حتماً در آن قلمرو پدیده ملت_دولت هم پدید آمده باشد. پیدایش این مفهوم در فاصله قرون ۱۷ تا ۲۰ در اروپا رخ داد. این مفهوم، بنا به دلایل عینی عدیده، به جاهایی از قبیل ایران، افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، یمن، لیبی، و بسیاری مناطق دیگر قابل تعمیم و تسرّی نیست و کاربرد آن در اینجور سرزمینها حکم اصطلاح را دارد (یعنی به کار بردن کلمه در غیر معنای اصلی آن).

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رفتی سرچ کردی،. کپی پیست کردی
        آفرین به تو

    • محمد

      زیدآبادی عادت داره با کلمات پرطمطراق خودش را علامه دهر نشون بده
      ولی چیزی بیشتر از یک اصلاح‌طلب جیره‌خور نیست

    • بدون نام

      اصلا این آقا کیه در مورد همه اظهار نظر می‌کنه یهو از کجا سبز کردنش بعد ۸ سال.

    • بدون نام

      من امت اینا برام اهمیت نداره،فقط ایران.

    • بدون نام

      این آقا یان نکبت العلم هستند

    • صادق.

      باتست چشمی حله.به هم میان.پیوندشان مبارک

    • علی

      طعمش رامی بینیم، همه چیز در حد انفجارپیش می رود

    • بدون نام

      حرکت خزنده ی خطرناکی رو شروع کردن خدا بخیر کنه !!!!
      پس برای همین منافع ملی برای اینا بی اهمیته و سرمایه های کشور رو در خارج از مرزها به آتش می کشن، میخان امت و امامت ایجاد کنن
      جوری شده که آذربایجان (؟!!! ) آذربایجان هم ما رو تهدید میکنه ؟!!!!!!!!

    • بدون نام

      خداوند این سرزمین و مردمش را خودش حفظ کند

    • ایوب هیالا

      سلام فکر کنم زید ابادی کامل درجریان حرفای معاون ریس جمهور نبودن یا میخواد مردم رو گم راه کنه اون بنده خدا خیلی جالب و پرمعنا صحبت کردن ایشون داره زورش میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج