۱۱۵۹۶۳۹
۵۷ نظر
۵۰۱۹
۵۷ نظر
۵۰۱۹
پ

چرا تهران، خوش‌حال نیست؟

تهران، برشی از کل ایران است. در تهران تنها زادگان وبالیدگان آن زندگی نمی کنند. بخش قابل توجهی از جمعیت را مردمان کوچیدۀ دیگر که در بخش های دیگر ایران به دنیا آمده و ریشه دارند تشکیل می دهند. از این رو می توان گفت همان احساس عمومی اینجا هم وجود دارد و خاص تهران نیست.

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: رتبۀ پایین تهران در شاخص خوش‌حالی شهرها، این پرسش را پدید می‌آورد که آیا شورای شهر کنونی و شهردار منتخب آنان، برنامه ای برای بهبود این رتبه در نظر دارند یا تابع سیاست های کلان و خارج از ارادۀ خود می دانند یا اساسا اصول گرایی ایرانی به شاخص های جهانی باور و اعتماد ندارد و درصدد آن است که شاخص های تازه ای تعریف کند که در آن اتفاقا، تهران خوش حال ترین شهر دنیا در نظر آید؟!

گزارش جهانی خوش حالیِ شهروندان، یکی از راه حل های توسعۀ پایدار سازمان ملل است که ۱۰ سال قبل و در ژوییۀ ۲۰۱۱ به موجب قطعنامۀ « رضایت؛ به سوی تعریف جامعی از توسعه» تصویب شد و هدف این بود که در ارزیابی توسعه تنها به شاخص های کمّی و عدد و رقم بسنده نشود و از کشورهای عضو خواستند میزان رضایت مردم خود را بسنجند و از داده های رسمی برای راه نمایی سیاست های عمومی استفاده کنند.
چرا تهران، خوش‌حال نیست؟
در این شاخص از صفر تا ۱۰ رضایت عمومی و میزان خوش حالی شهروندان از عوامل مختلف زندگی و کیفیت آن ارزیابی می شود.

شوربختانه باید گفت امتیاز تهران ۴.۷ است از ۱۰ و بدین ترتیب در میان ۱۸۶ شهر بزرگ جهان، در ردیف غیر خوش حال ترین شهرهای جهان مانند باماکو در مالی و تونس و اسکندریۀ مصر قرار می گیرد.

تهران در رتبه ۱۵۵ و مشهد در رتبه ۱۵۶ است.

رتبۀ اول به هلسینکی فنلاند و رتبۀ هفتم به اسلو اختصاص دارد.

مصطفی ملکیان متفکر ایرانی تعبیر مشهوری دارد که این نویسنده هم بارها به کار برده و آن هم این است که توسعه باید برای انسان گوشت و پوست و استخوان دار ملموس باشد نه این که به صورت مفهومی انتزاعی عرضه کنیم.

در بیان این که چرا تهران، شاد نیست، دلایل متعددی می توان ذکر کرد. برخی از آنها شاید از این قرار باشد:

۱.تهران، برشی از کل ایران است. در تهران تنها زادگان وبالیدگان آن زندگی نمی کنند. بخش قابل توجهی از جمعیت را مردمان کوچیدۀ دیگر که در بخش های دیگر ایران به دنیا آمده و ریشه دارند تشکیل می دهند. از این رو می توان گفت همان احساس عمومی اینجا هم وجود دارد و خاص تهران نیست.

۲. مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی ناشی از تحریم ها و خروج ترامپ از برجام و توزیع ناعادلانه قدرت و ثروت و ناشایسته سالاری در بسیاری از عرصه ها در همه جای ایران بر زندگی مردم تحمیل شده اما این فشار در تهران بیشتر است. کما این که خانه دار شدن در این ابرشهر برای کسانی که قصد تبدیل به احسن ندارند و از ملک دیگری برخوردار نیست غیر ممکن شده است و همین حسن ناخوش حالی می دهد.

۳. تهران، یکی از معدود شهرهای بزرگ جهان است که شب ندارد. جدای وضعیت استثنایی ناشی از شیوع کووید ۱۹ که محدویت های ترافیکی تحمیل کرده قبل از آن نیز تهران روز با تهران شب قابل قیاس نبود.

۴. آلودگی هوا و کندی آمد و شد بی شک در این ابراز ناخوش حالی مؤثر است. از مردم گرفتار در ترافیک های توان فرسا یا در حال استنشاق هوای آلوده اگر دربارۀ میزان رضایت از پدیده های مختلف سؤال شود پاسخ پیشاپیش روشن است.

۵. زندگی در تهران بیش از هر شهر دیگر ایران به عرصۀ مسابقه و مقایسه بدل شده است و در مسابقه و مقایسه، طبعا کثیری جا می مانند.

مردم مدام قیمت ها و سطوح مختلف زندگی را مقایسه می کنند و برای دست یابی به درآمد بیشتر مسابقه می دهند. زندگی اما مسابقه نیست و مسابقه تنها درصورتی لذت بخش است که تلقی بازی از آن وجود داشته باشد و حس کنی بازی های دیگر هم در پیش است. حال آن که در این مسابقه حس نمی کنی فرصت بازی های دیگر هم داده خواهد شد.

۶. ناخوش حالی تهران را می توان به طبقۀ متوسط جامعۀ ایرانی نسبت داد.

طبقۀ متوسط در دهۀ ۷۰ خورشیدی امیدوار شد و در سیاست و اقتصاد به توسعه امید بست.

در دهۀ ۹۰ هم تلاش هایی صورت پذیرفت اما از سال ۹۶ عرصه مدام تنگ تر شد و در دو انتخابات اخیر می توان ناخوش حالی را از نرخ مشارکت دریافت.

۷. صرف این که مجریان تلویزیون از بام تا شام بگویند «‌امیدواریم حال دل تان خوب باشد» مردم را خوش حال نمی کند و اتفاقا یکی از دلایل ناخوشحالی همین رسانه است که اصرار عجیبی در تزریق اندوه و افسردگی دارد و اگر چه با ایدیولوژی توجیه می کند اما کی و کجا این همه به غم گساری جمعی توصیه شده است؟

جدای تزریق عمدی یا رسانه ای اندوه و افسردگی در قالب های گوناگون، یکی از مهم ترین دلایل ناخوش حالی در جامعۀ ایران و در تهران به عنوان مهم ترین و متنوع ترین برش آن احساس ناشکوفایی است.

احساس ناشکوفایی به این معنی است که شخص، استعدادی دارد ولی مجال بروز آن را نمی یابد. صدای خوشی دارد اما نمی تواند بخواند. قلم دارد اما نمی تواند بنویسد و اگر بنویسد خوانده و منتشر نمی شود. به ورود به ساختار قدرت علاقه مند است ولی حزبی نیست که در آن ارتقا یابد. عضو شورای شهر و نمایندۀ مجلس و فرماندار و وزیر و رییس جمهور شود و یگانه راه هم رنگی با تعلقات ایدیولوژیک است. این حس ناشکوفایی غم و اندوه به بار می آورد.

مولانا می گوید: چون خیالی در دلت آمد نشست
هر کجا که می گریزی با تو هست
خیالِ در دل نشسته باید مجال بروز و ظهور پیدا کند و در غیر این صورت افسردگی و ناکامی به بار می آورد.

۸. حضور در جمع و فعالیت های گروهی مردم را خوش حال می کند. اگر زندگی به آونگی بین محل کار و خانه تبدیل شود و در وضعیت کرونا خانه هم محل کار شود و جایی در این فاصله نباشد حال آدم خوش نمی شود.

هر چه فضاهای عمومی بیشتر باشد و دخالت قدرت و سیاست و ایدیولوژی در آنها کمتر رضایت شهروندان بالاتر می رود.

یکی از دلایل نارضایتی مداخله در زندگی خصوصی شهروندان است.

جامعه از سه ساحَت تشکیل می شود: خصوصی و شخصی یا همان چهار دیواری خانه، حکومتی و اداری مثل سازمان های مختلف اقتصادی و آموزشی و نظامی و سومی اما عمومی یا خیابان.

هر قدر حضور حکومت در سازمان های رسمی پذیرفته شده است در عرضه های عمومی و خیابان اما به نارضایتی می انجامد و اتفاقا اصرار دارند در عرصۀ عمومی خود را تحمیل کنند.
این همه بحث دربارۀ نوع پوشش زنان برای سلطه بر فضای عمومی است.

شهر با ساختمان و مغازه تعریف نمی شود. هر چه مکان های عمومی که بدون دریافت پول به مردم خدمات بدهند بیشتر باشد رضایت بالاتر است.

چرا از نشستن در یک پارک حس خوبی داریم؟ تنها به خاطر گل و گیاه نیست. به سبب عمومی بودن آن هم هست. کما این که وقتی در باغ کتاب، به آسانی می توانی کتابی را تورق کنی و قدم بزنی و کسی نمی گوید وجهی بپرداز.

هر روز از مقابل مصلای تهران عبور می کنم و از خود می پرسم چرا اجازه نمی دهند مردم از فضای سبز آن استفاده کنند؟ چرا شهروندان باید از پیاده رو باریک بگذرند و نتوانند از این محیط عبور کنند؟ جدای بخشی که به خاطر مترو این امکان فراهم آمده بقیه جاها در غالب روزهای سال این وضعیت را دارد.
بهترین کاری که شهرداری تهران در دهۀ ۷۰ انجام داد برداشتن نرده های پارک ها بود. هیچ شهر بزرگ دنیا این قدر دیوار ندارد.

۹. ادعای اُم القرایی جهان اسلام با رتبه های بالاتر شهرهای اسلامی چون ابوظبی (۳۵)، مدینه (۴۶)، کویت (۶۰)، منامه (۶۱)، دوحه (۶۳) و آنکارا (۹۸) سازگار نیست.

با این حال ناخوش حالی شهروندان نباید این تلقی را ایجاد کند که تهران زیبا نیست. کافی است در روزهای دور از آلودگی و ترافیک در این شهر تردد کنی تا ببینی تهران تا چه اندازه باشکوه و زیباست.

بزرگ ترین جفا در حق این زیبایی این است که هوای شهر و چشم انداز شهر را بفروشی. شهر، جای زندگی است نه کارگاه بساز و بفروش ها. هروقت این بساط خانه کوبی و ساخت لانه های کوچک تر جمع شود احساس رضایت هم بالا می گیرد.

تصور کنید در محله ای به خاطر آرامش و چشم انداز آن ساکن می شوید. اما یک سال بعد می بینید در زمین مقابل ساخت و ساز می کنند و چشم انداز را از شما می گیرند و به جای رشته کوه باید آهن و سیمان و سنگ ببینید و مدرسه یا بیمارستانی هم در انتهای خیابان تأسیس می شود و رفت و آمدها صد برابر می شود.شهروند چگونه رضایت داشته باشد؟

۱۰. سهراب سپهری که دیروز زاد روز او بود گفته است:
مرد بقال از من پرسید: چند من خربزه می خواهی؟
من از او پرسیدم: دلِ خوش، سیری چند؟

یعنی یک سیر، دل خوش بر چند من خربزه می چربد. استفاده از دو واحد وزنی با مقیاس متفاوت.

مشکل اما این است که تورم و فشار اقتصادی چنان باشد که چند من خربزه هم به چند قاچ خربزه تقلیل یابد و چند من خربزه بخواهی و مرد بقال بگوید: حالا با این پول، تنها چند قاچ، خربزه به تو می دهند!

شورای شهر کنونی که در غیبت اکثریت مردم تهران در انتخابات شکل گرفته آیا دغدغۀ خوش حال کردن مردم تهران را دارد یا دغدغه شان این است که تا می توانند جلوه های ایدیولوژیک شهر را بیشتر کنند؟

مهم ترین نکتۀ گزارش مورد اشاره اما این است که یادآور می شود شهر را باید با رضایت شهروندان و با حال باشندگان آن سنجید و ارزیابی کرد و این که به قول مجریان تلویزیونی «حال دل مردم خوب باشد». راستی چرا هی می گویند «حال دل» و نمی گویند «حال» و این «حال دل» دیگر از کجا آمده است؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فاطمه

      کل ایران خوشحال نیست فقط دولت مردان خوشحال هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تهران حق بقیه ایرانو خورده و رو دلش مونده ناخوش شده

    • منصور

      کجایی ایران خوشحال هستن

    • جمال

      هر آدم عاقلی میفهمه که چرا تهران خوشحال نیست، با این کنده کاری که دولت کرده چطور مردم خوشحال باشند گرانی بیکاری بیخانمانی و. هزاران درد دیگه که تو دل این مردمه چطور خپشحال باشند،

    • Nima

      یه جور میگین تهران انگار بقیه استان ها غرق شادین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم عصبانی نشو... متن خوب بخون؛ تهران نماینده ایران!!!
        چرا ما مردم دائم با همه چی سر جنگ داریم؟؟!!!

    • بدون نام

      پدر مردم را با گرانی و بی تدبیری در اوردید .چرا تهران خوشحال نیست!!!

    • بوف عینکی

      البته شاید مهمترین دلیل شاد نبودن تهران به خاطر این است که، دیگه کسی از پشت شیشه ماشین لکسوس به قیافه مردم نگاه نمیکنه تا نظر سنجی کنه ببینه که مردم شادند و راضی‌، یا ناراحتند و شاکی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت متوجه شدی چی گفتی

    • بدون نام

      کل ایران خوشحال نبستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدام شهرهست که خوشحال وشادن.

    • بدون نام

      مسئولین ما اگر غیرت داشتن اوضاع اینجور اسفناک نبود!

    • مهدی،ابراهیمی

      کل ایران بگو

    • ایرانی کاربر قدیمی

      دلخوش سیری چند

    • بدون نام

      چون جای زندگی نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس برو خارج گل و بلبل

    • "عمو جانی"

      تیتر : چرا تهران خوشحال نیست؟
      ۱ : چرا فقط نگران تهران هستید
      ۲: چه سوالیه میپرسید؟ سوال داره آخه؟

    • آریا

      مردم کدوم شهر ایران خوشحالن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همشون خوشحال است

    • من منه کله گنده

      اینا فکر میکنن چهارتا مجری که دارن با پول مردم عشق دنیا رو میکنن میتونن با چرندیات که ما چقدر خوبیم ما چقدر خوشحالیم خوشیهای سفرهای خارجیشون رو با ما قسمت کنن

    • بینام

      هر گز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ناامیدی سیه شب سپید امید است

    • بدون نام

      آخه از چی تهران شاد باشیم از هواش از ارزانیش از شلوغیش از مسیولین شهر وشهرداری از شورای شهر که معلوم نبست چه میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زندگی جاریست

    • بدون نام

      تهران مشکل نداره مردم مشکل دارند تمام مردم افسرده شدند از دست این مدیریت شهری

    • بدون نام

      چرا شو نمی دونید واقعا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با آرزوی لحظاتی خوش و بهتر

    • جواد

      تهران که تهران کل ایران خوشحال نیست با گرونی و بی غیرتی مسئولین

    • بدون نام

      وقتی بیسواد ها امور یه کشور در دست گرفتن انتظار شاد بودن نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چراهمه که بلکه۸۵٪مردم عصبی هستن

    • بدون نام

      چرا باید خوشحال باشه ؟

    • بدون نام

      عصر ایران رو به تاریکی است

    • مهدی محمدی

      این همه درموردخوشحالی نوشتی ، اصلا فکرکردی شایدکسی نخونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من نخوندم:)))

    • بدون نام

      مگه میزارن ایران شاد باشه

    • بدون نام

      تنها راه حل این مشکلات فقط و فقط ظهوره
      فقط باید برای ظهور دعا کنیم
      هیچ راه حل دیگری وجود نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صددرصد موافقم
        ما هم منتظران ظهوریم
        دائم برای ظهور دعا میکنیم
        مطمئنم ظهور نزدیکه

    • بدون نام

      گل گفتی کو گوش شنوا ؟ گوش اگر گوش منو ، ناله اگر ناله ی توست ، آنچه البته به جایی نرسد فریادهای خاموش است .

    • فقط ایران

      کاش میگفتی ، چرا ایران خوشحال نیست . جایی جای ایران را گرد عزا و ماتم پاشیدند .

    • معین

      رهنمود و برنامه های بسیار عالی نیز ارائه شده که امید ست اجرایی شود .
      مهران خدیر ،دانشند عزیز، حرف دل خیلیارو نوشتی . بسیار ممنونیم

    • محسن

      تهران خوشحال نییییست؟!
      ایران خوشحال نیست

    • بدون نام

      زاکانی شهررانابودخواهدکرد

    • امین زاده

      فقط تهران کل ایران خوشحال نبست

    • بدون نام

      بقیه جاهاهستن؟؟؟؟؟؟

    • klm

      عالی! احسنت!

    • بدون نام

      مگه خوشحالی برای مردم گذاشتن مردم بی نوا از هستی ساقط کردن هیچ دشمنی نمی تواند این بلد سر مردم بیاره که اینا با ایران کردن

    • بدون نام

      فعلا که همشون شمال هستن بذار برگردن بعد سوال کنید

    • بدون نام

      دوستم از تهران رفت برای همین خوشال نیس

      ):

    • بدون نام

      والا با این وضعی که شما درست کردید هیچکس خوشحال نیست تهران که جای خود دارد

    • بدون نام

      خوشحالیم خیلی هم خوشحالیم مگه بی غیرت از ما کشور دیگری هست که ازبدبختی خوشحال باشند با بودن این جماعت این همه سخنگو نماینده رایتین و تسبیح ب دسترو پیشانی فرورفته فقر طبقاتی باید خون گریست ختده کیلبویی چند کشور هزارویک نماینده دیگه خنده وخوشحالی نداره
      .

    • بدون نام

      چرا خوشحال باشه اخه

    • ذهن زیبا

      چون کسی قلقلکشون نمیکنه بخندند

    • ذهن زیبا

      خانه هم طاخته نشود میگویید مردم از درد بی خانه بودن ناراحتند ، درد اصلی بساز و بفروشی نیست ، شادی نیست تا شاد باشند ، شادی را از کجا طلب کنند؟ خیابان؟ تلویزیون؟ رادیو؟ مدرسه؟ محل کار؟ تورم؟ دلار؟ تحریم؟ گوشت؟ و ...

    • بدون نام

      دمت گرم چه خوب گفتی

    • نهی

      کل ایران خوشحال نیست چرا تنها تهران را نگاه کردید؟؟؟

    • بدون نام

      دلمون به تلویزیون خوشه که توی این 2ماه سه تا سریال گذاشته همش زندان و قتل و مصیبت بود افسرده شدیم بچه هامون چه گناهی کردن اوج کارتونی که دیدن پاندای کونگ فوکار تکراری بود

    • بدون نام

      علاوه برمشکلات اقتصادی وکمبودها تو این مملکت دو سوم سال عزاداریه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج