جاباما
۱۱۶۱۵۵۲
۶۷ نظر
۵۲۴۴
۶۷ نظر
۵۲۴۴
پ

ویدئوی خبرساز گشت ارشاد؛ آیا بس نیست؟

همزمان با هفته نیروی انتظامی که با شعار «پلیس مقتدر، قانونمدار و امین مردم» برگزار می‌شود، انتشار فیلمی از برخورد غیرحرفه‌ای یک فرد در نیرو‌های گشت ارشاد پلیس با یک دختر در تهران موجب واکنش‌های بسیاری شد.

روزنامه آرمان ملی - منیره چگینی: همزمان با هفته نیروی انتظامی که با شعار «پلیس مقتدر، قانونمدار و امین مردم» برگزار می‌شود، انتشار فیلمی از برخورد غیرحرفه‌ای یک فرد در نیرو‌های گشت ارشاد پلیس با یک دختر در تهران موجب واکنش‌های بسیاری شد.این اولین باری نیست که اینگونه فیلم‌ها از خشونت افرادی که نمی‌دانند هر حرکت‌شان در خیابان‌های شهر در تیررس دوربین‌های تلفن همراه قرار دارد، برای نیروی انتظامی حاشیه ساز می‌شود و راه را برای انتقاد هموار می‌سازد. طی سال‌های اخیر، تقریبا هر از چندگاهی انتشار یک فیلم از درگیری یک مامور گشت ارشاد با دختران و زنان، برای نیروی انتظامی که تلاش آن‌ها در حفظ آرامش و امنیت کشور تحسین برانگیز است، به چالش می‌کشاند.

ویدئوی خبرساز گشت ارشاد؛ آیا بس نیست؟

به باور کارشناسان، اینگونه رفتار‌ها از افرادی که از لباس و نشان پلیس سوء استفاده می‌کنند و به خود اجازه می‌دهند هرگونه رفتاری را با شهروندان انجام دهند، فارغ از نادیده گرفتن حقوق شهروندی آنها، زحمات و خون شهدایی که برای دفاع در مرز‌های کشور و در نبرد با سوداگران مواد مخدر جانفشانی می‌کنند، را به حاشیه می‌برد.

در این میان و باردیگر انتشار یک فیلم از برخورد خشن و شدید نیرو‌های گشت ارشاد در یکی از خیابان‌های تهران آن هم در هفته نیروی انتظامی حاشیه ساز شد. انتشار ویدئو این برخورد خشن، سبب شد که سرهنگ پیام کاویانی، رئیس پلیس امنیت پایتخت اعلام کند، که «برخورد خارج از ضوابط را نمی‌پذیریم و در این مأموریت برخورد نامناسب و خارج از ضوابط مأموران قابل قبول نیست؛ با مأموران متخلف برخورد انضباطی شد.» در آبان ۹۷ نیز و در دانشگاه آزاد سوهانک برخورد گشت ارشاد با یک دختر در مقابل دانشگاه حاشیه ساز شد، اما رئیس پلیس پایتخت درباره آن اتفاق گفت: «یکی از وظایف نیروی انتظامی برخورد با کسانی است که امنیت اخلاقی جامعه را به مخاطره می‌اندازند.» در تیرماه سال ۹۸ نیز برخورد خشن پلیس با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های شرق تهران نیز حاشیه سازی فراوانی ایجاد نمود که سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پلیس تهران بزرگ، اعلام کرد که «دو مأمور این نهاد به دلیل برخورد نامناسب با بانوان در این پارک از مسئولیت خود عزل شدند.»

تقدیر به‌جای برخورد!

اما بدترین این اتفاقات در فروردین سال ۹۷ رخ داد که درگیری لفظی یک دختر با نیروی زن گشت ارشاد، سبب کتک‌کار و برخورد خشن وی با او شد. اتفاقی که آن‌قدر جنجال برانگیز بود که معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و رحمانی فضلی، وزیر وقت کشور به آن واکنش نشان دادند و دفتر سخنگوی نیروی انتظامی درباره این موضوع ضمن ابراز تاسف از اتفاق صورت گرفته تاکید کرد که «پلیس به هیچ وجه چنین رفتار‌هایی را تایید نمی‌کند.»، اما چند روز بعد، فرمانده ناجا از آن مامور زن گشت ارشاد تقدیر کرد و همین امر موجب انتقاد یک عضــو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد و علیرضا رحیمی در توتیتر نوشت: «سردار رحیمی رئیس پلیس تهران نیز با تکذیب خبر تعلیق مامور زن گشت ارشاد، گفت که بررسی‌های تکمیلی نشان داده این مامور هیچ قصوری نداشته است و با اقتدار از ماموران گشت ارشاد دفاع می‌کنند.» خشونت چیزی را درست نمی‌کند، اما بر کســی پوشیده نیست که گشت ارشاد برای موضوع برخورد با ناهنجاری‌های جامعه تاسیس شده، اما نادیده گرفتن حقوق شهروندی و حتی در صورت اثبات جرم یک فرد با برخورد خشن، هیچگاه مورد تایید نبوده است، آن هم در مقوله‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان موضوع بدحجابی با برخورد‌های قهری و خشونت آمیز اصلاح نمی‌شود و نیاز به اقدامات پیشگیرانه فرهنگی دارد.

ویدئوی خبرساز گشت ارشاد؛ آیا بس نیست؟

در این بین، ۳۰۰ وظیفه ایجابی بر عهده ۲۶ دستگاه اجرایی گذاشته شده تا حجاب و عفاف را در جامعه تقویت کنند، اما در نهایت نیروی انتظامی با گشت ارشاد پای کار است که آن هم به دلیل استفاده از افرادی که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و جایگاه و اهمیت لباس مقدسی که بر تن دارند را هیچگاه درک نکرده‌اند، منجر به اینگونه اتفاقات می‌شود. یکی از راهکار‌های گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، اجرایی کردن مصوبه ۴۲۸ است که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

بر اساس این طرح ۲۶ وزارتخانه، از جمله سازمان صداوسیما با ۳۱ وظیفه برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در رأس قرار دارد و سپس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و نیروی انتظامی هر کدام با ۲۱ وظیفه، سازمان تربیت‌بدنی، وزارت علوم و وزارت بهداشت، سازمان جوانان، وزارت بازرگانی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت کشور، ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر و سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و شهرداری، وزارت مسکن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت ارتباطات، وزارت راه و مجلس شورای اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و مرکز زنان و خانواده سازمان بهزیستی، وزارت کار و قوه قضائیه را بر عهده دارند.

یک اتفاق در روزگار شیشه‌ای

طی سالیان اخیر و با توجه به بروز این اتفاقات، بسیاری از کارشناسان به اهمیت و جایگاه آموزش‌های اجتماعی در نهاد پلیس تاکید دارند. در این رابطه یک جامعه شناس و به بهانه انتشار این فیلم در فضای مجازی به ما می‌گوید: در شرایطی که جامعه شیشه‌ای شده و باید نیرو‌های پلیس حرفه‌ای‌تر عمل کنند، این‌گونه برخورد‌ها می‌تواند به اعتبار پلیس لطمه وارد نماید و بهانه را دست افرادی که قصد دارند، این نهاد‌ها را زیر سوال ببرند، بدهد. امروزه با این حجم از تکنولوژی باید همه سازمان‌ها و نیروهای‌شان حرفه‌ای عمل کنند و گرنه دچار مشکل می‌شوند.

ویدئوی خبرساز گشت ارشاد؛ آیا بس نیست؟

بهرام بیات می‌افزاید: واقعیت این است که متولیان اگر احساس کنند که عملکردشان در کیفیت و آبروی سازمان تاثیرگذار است، قطعا دیگر نظیر این اتفاقات رخ نمی‌دهد و نکته مثبت شبکه‌های اجتماعی در عصرحاضر این است. آن‌ها وقتی می‌دانند که مردم ناظر بر رویداد‌ها و عملکردشان در رسانه‌ها و فضای مجازی هستند، نیرو‌ها و کارمندان‌شان را توجیه و آموزش می‌دهند و نتیجه رفتار آن‌ها در جامعه به‌شکل گسترده‌ای منعکس می‌شود. خود پلیس به‌دلیل نوع فعالیت اجتماعی‌اش بیش از هر سازمان دیگری، درگیر این موضوع است و خود این سازمان می‌داند که عملکرد اشتباهی نیروهایش به شدت به سرمایه اجتماعی پلیس ضربه وارد می‌کند. از آن طرف اگر عملکرد آن‌ها درست باشد باعث افزایش سرمایه اجتماعی آن‌ها خواهد شد.

وی معتقد است: شیشه‌ای شدن جامعه و زیر ذربین بودن سازمان‌ها و نهاد‌ها توسط مردم امر منفی نیست و اظهار می‌کند: البته این بحث نیز وجود دارد که برخی با قرض‌ورزی و خط گرفتن از رسانه‌های ضد انقلاب، اول و آخر فیلمی را می‌زنند و با انتشار آن در فضای مجازی به تشویش اذهان عمومی پرداخته و به اعتبار یک سازمان خدشه وارد کنند، آن زمان است که خود پلیس فتا می‌تواند با این افراد برخورد جدی کند. بنده بر این باورم که شیشه‌ای شدن دنیا باعث می‌شود که ادارات و سازمان‌ها عملکردشان را اصلاح کنند. البته ناگفته نماند که اگر این امر به یک رویه تبدیل شود، آن زمان پلیس نمی‌تواند در انجام وظیفه خود موفق و به نوعی دستش بسته می‌شود. اینگونه اتفاقات باعث می‌شود که پلیس به نوعی نتواند وظایف خود در جامعه به درستی انجام و با مجرمان برخورد کند. درحقیقت برخی از مجرمان با این روش برای خود سپر می‌سازند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه قانون هست باید بدتر اجرا بشه اگه قانون نیست باید متوقف بشه
      همین شمایی که این مقاله مینویسی اگه مهاجرت کنی به کشور دست چندم اروپایی مثل ترکیه تمام قاونینش را درست و غلط کامل اجرا میکنی
      اگه الان تندرو ها نمیان براتون نقاب بزارن مثل افغانستان به لطف همین قانون هست پس به همین حد وسط قانع باشید.

      پاسخ ها

      • امیر

        قانونی که باعث مزاحمت برای شهروندان جامعه هستش حتما باید عوض بشه دوست عزیز

      • بدون نام

        ترکیه به حداقل زندگی مردمش کاری نداره. نه با پوشش نه با این که محصولات کدوم کشورو استفاده کنند

      • بدون نام

        وای خدایا شکرت واسه حد وسط!!!!

      • بدون نام

        طرح مسخره محدودیت به اسم صیانت هم میذارن کسی نبینه مجازی

      • بدون نام

        میخواستیم مثل کشورهای بزرگ دموکراسی داشته باشیم به کجا رسیدیم که یه ادم کم عقل میاد ما رو با افغانستان مقایسه میکنه

      • کامی

        چرا قانون جلوگیری از دزدی اجرا نمبشه؟ ما شهرآرا خیابان امام منتظر ساکنیم .هر روز دزد یا به خونه هامون میزنه یا ماشین .کلانتری اصلا اهمیت نمیده .

      • بدون نام

        بس کردند که همه جا رو فساد گرفته

      • بدون نام

        بی حجابی جرمه هر کس قانون رو زیر پا میذاره باید دستگیر بشه ایشالا بودجه گشتها رو زیاد کنند چون تعدادشون خیلی کم شده

      • خرد

        اگر راضی نیستید جمع کنید برید..خخخخخ

        حد وسط نداره...

    • بدنبال عدالت

      والا خجالت داره

    • بدون نام

      حیف اسم پلیس....همون بهتر که نیروی انتظامی استفاده میکنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حیف پلیس ایران که به بی حیایها بخواد خدمات بده نه تنها نباید این افرادو حمایت کنه بلکه باید اماکنی که این افرادو راه میدن پلمب کنند

      • بدون نام

        کی گفته تعریف حیا داشتن حجاب هست

    • بدون نام

      من نمیدونم کسی که هنجارشکنه و پایبند قانون کشورش نیست، زبون خوش هم سرش نمیشه، باید نازش کرد؟؟؟؟!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • افشین h

        نههههه باید مثل طالبان باشید!!! تو خوبی! تمامم
        مشکلات مملکت حل شد با فرمایشات جانبعالی

      • علیرضا

        منم موافق برخورد قاطع با هنجار شکنان هستم . نباید بی قانونی در یک کشور رواج پیدا کنه

    • بدون نام

      حتی اگه دوربین هم نباشه خدا که هست، مگه این افراد از دین بی خبرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زندگی مادی دوربین بیشتر بکار میاد دادگاه بری میگه مدرک دوربین بگی خدا دیده رای بهت نمیدن

      • بدون نام

        می دونید چقدر خانواده از هم پاشید در این سالها؟ جواب خدا رو چی می دید بابت عادی کردن بی حجابی و فساد؟

      • بدون نام

        فقط بی حجابی فساد هست؟؟؟
        دزدی و اختلاس و ظلم و... مجازه؟؟؟

    • بدون نام

      مشکل اینه که با کسانی که ظاهر معقول دارن برخورد می شه. این کارها فقط وضعیت رو بدتر می کنه همین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این خانم که دستگیر شده اصلا لباساش بد نیست، گشت ارشاد اگه کسی باهاش حرف بزنه میگیره می‌بره من خودم دیدم یه بار من و خواهرم کاملا حجاب داشتیم گشت ارشاد بهمون تذکر داد که موهاتون یه کم پیداست خواهرم گفت ما که حجابمون خوبه چرا فقط به ماها تذکر میدین خانمی که باهاش حرف زدیم به همکار مردش گفت بی سیگ بزنید بیان ببرنش سر هیچ و پوچ ، خواهر من بیچاره به دختر بیست و پنج ساله اینقدر ترسید داشت سکته میکرد ، یکدفعه شروع کرد به دویدن یه مرد قوی هیکل از جلوش دراومد دستاشو باز کرده بود سد راه ما شده بود ، آخرش اینقدر التماس کردیم ولمون کردن و نبردنمون خیلی بد برخورد میکنن این خانم حق داشته مقاومت کنه

      • بدون نام

        تا معقول از نظر شما چی باشه!

    • بدون نام

      امنیت جامعه رو دزدی و چاقوکشی و فقر و بدبختی تهدید می کنه نه چند تا تار مو

    • بدون نام

      نویسنده این مقاله بایدبداندهمین چیزهانوشته ازخلاف وووحمایت کردیدکه وضع حجاب به این رو افتاده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خلاف نیست چرت نگو

      • بدون نام

        وضعیت فقر و بدبختی و گرونی ... چی؟؟ همه چیمون باید به هم بیاد

    • بدون نام

      باور نمیشه این مزخرفات رو یک زن نوشته بحای تقبیح عمل زشت ماموران پلیس که یک امر عادی در جامعه شده برای اون ها ماله کشی میکنه واقعا تاسف به حال این جامعه

    • علیرضا

      فقط هم سراغ کسانی که تنها هستن میرن انگار که تفریح میکنن یا بهشون گفتن که امروز باید یکی بگیرین تا برین خونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینه باید ماشین پر شه سر وقت تا برگردن البته حقوق شون باید حلال باشه!!!!

    • بدون نام

      خجالت آوره قرن 21

    • بدون نام

      شعار و عمل نمیخونه

    • بدون نام

      چه نیازی به گشت ارشاد اصلا وقتی همه رعایت میکنند

    • بدون نام

      زورشون به گولاخ قمه کش که نمیرسه

    • بدون نام

      گشت ارشاد برای مسئولین مدیران نجومی بگیر ناکارامد بذارین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نماینده مجلس که قانون گذاره خودش میزنه تو گوش سربازنیروی انتظامی جرم نیست، فقط ما هستیم که مجرمیم، اگه قانونه برای همه باید یکسان باشه

    • بدون نام

      برای همین اقتصاد و ایران ورشکسته داغونه

    • بدون نام

      از این کلیپ ها زیاده

    • بدون نام

      بعد فیلمهایی که میاد بیرون از رفتار مهربانانه پلیس مثلا با کودک کار و ... یک مقدار تصنعی بنظر میاد

      پاسخ ها

      • بی نام

        هر چیزی جای خودش شما اگر در صد کیلو عسل شیرین یک گرم زهر بریزید آن عسل قابل مصرف نیست

    • عاطفه

      یک سوال از پلیس دارم این همه سال گشت ارشاد داشتیم آیا تغییری در وضعیت حجاب انجام شده یا نه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه خیلی هم بدتر شده

    • بی نام

      بسه دیگه همه جوره رو مخ جوونا رفتین اه

    • بدون نام

      من هر روز سوار مترو و اتوبوس میشم و شاهد تعدادی از زنها و دختران هستم که روسری رو کامل برداشتن و قسمت آقایون هم نشستند و به آقایان پرخاش هم می کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارشون درسته . ایول به نسل جدید

      • بدون نام

        مترو اتوبوس نباید اینا رو سوار کنه هر مکانی به اینا اجازه ورود میده باید پلمب بشه

    • بدون نام

      گشت ارشاد مدیران دولتی رو میخواهیم

    • بدون نام

      گشت ارشاد برای گرانی تورم بگذارید چرا ما نباید مثل سایر کشورها باشیم

    • بدون نام

      گشت ارشاد باید با شدت و حدت خیلی بیشتر جلو این بی بند و باری های خانمان برانداز و عامل انحرافات جوانان را بگیرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اختلاس و دزدی بی بند و باری نیست؟؟

    • بدون نام

      وضع مارا باش دنیا میره مریخ ما هنوز گیرپوشش هستیم

    • بدون نام

      بقول فیلم مارمولک اینقدر فشار آوردید از اونور بوم زد بیرون

    • بدون نام

      مگه گشت ارشاد هنوز هست،اهواژ که نیست

    • بدون نام

      پس چرا دختر و پسر و نوه های مسولین اونطوری خارج از کشور گردش میکنند ؟

    • بدون نام

      خدارو شکر پلیس نیست نیرو انتظامیه

    • همساده

      خداراشکر که فقط مشکل پوشش داریم..یه نفس راحت بکشین

    • بدون نام

      اگر مملکت اسلامیه با ید همه رعایت کنند و حتما هم برای این مورد قانون محکم باشد که طرف جرات نکند لخت مادر زاد بیاد خیابون راه برود و شرط بندی کرده باشد و مردم هم از او فیلم وعکس تهیه کنند .

    • بدون نام

      هنجار شکنان را دریابید . پوشش در حد صفر و در صد ۷۰ به بالا

    • بدون نام

      صرف نظر از اینکه هر گونه برخورد غیر قانونی مورد تایید نیست اما سوال اینجاست چرا در هفته ناجا همه زحمات عزیزان با برخورد یکی دو نفر زیر سوال میرود اون هم دراین ایام؟؟

    • بدون نام

      واقعا چرا گشت ارشاد برای دزدیهای کلون نمی زارند.
      چراگشت ارشاد برای کسانی که باعث فقر و فلاکت و در ادامه فساد و تباهی میشن نمی زارن.
      البته من اصلا با بی بندو باری و به حیایی که رواج پیدا کرده موافق نیستم ولی وقتی ریشه یابی میشه بیشترش به فقر برمیگرده .

    • رضا

      با این دخالت های بیجا در زندگی مردم
      هزاران میلیارد تومان به کشور ضرر میرسانیم.

    • بدون نام

      یک شهروند ایرانی را چقدر خوار و ذلیل کردید ...!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک شهروند ایرانی حد و حدود و باید و نباید های یک مسلمان ایرانی را بدونه و رعایت کنه، هیچ کس بهش نمی گه بالای چشمت ابروست.

    • بدون نام

      کدوم نیرو انتظامی
      تو یه سال ۲ تا گوشی ازم خفت کردن ۱۵ میلیون
      عملکرد قابل تحسین اینه ؟

    • بهروز

      به نظر من بهتر است پلیس به جای گشت ارشاد به جاهای دیگر بپردازد.والا کشورهایی که از ایرانیها مسلمانتر هستند مثل ترکیه و ترکمنستان و عربستان گشت ارشاد ندارند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج