جاباما
۱۱۶۱۶۸۲
۵۳ نظر
۵۲۳۱
۵۳ نظر
۵۲۳۱
پ

پاسخ وزارت بهداشت به حواشی اثربخشیِ سینوفارم

رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت با اشاره ماجرای یک مطالعه ایرانی روی اثربخشی واکسن "سینوفارم"، گفت: اکنون نمی‌دانم واقعا داده‌ها، روش جمع‌آوری داده‌ها و منبع داده‌ها در این مطالعه از صحت کافی برخوردار بوده یا خیر، اما گرچه در این مطالعه اثربخشی ۵ درصدی را درباره پیشگیری از ابتلا به عفونت بدون نیاز به بستری و یا بیماری خفیف برای واکسن سینوفارم مطرح کرده، با این حال اثر آن برای پیشگیری از بستری را حدود ۵۵ درصد و برای پیشگیری از مرگ حدود ۶۵ درصد گزارش کرده است.

ایسنا: رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت با اشاره ماجرای یک مطالعه ایرانی روی اثربخشی واکسن "سینوفارم"، گفت: اکنون نمی‌دانم واقعا داده‌ها، روش جمع‌آوری داده‌ها و منبع داده‌ها در این مطالعه از صحت کافی برخوردار بوده یا خیر، اما گرچه در این مطالعه اثربخشی ۵ درصدی را درباره پیشگیری از ابتلا به عفونت بدون نیاز به بستری و یا بیماری خفیف برای واکسن سینوفارم مطرح کرده، با این حال اثر آن برای پیشگیری از بستری را حدود ۵۵ درصد و برای پیشگیری از مرگ حدود ۶۵ درصد گزارش کرده است.

در همین رابطه لینک زیرا بخوانید:

واقعیت‌های علمی درباره واکسن سینوفارم

پاسخ وزارت بهداشت به حواشی اثربخشیِ سینوفارم

دکتر مسعود یونسیان:

* (درباره انتشار نتایج مطالعه‌ای بر روی واکسن سینوفارم که در شیراز انجام شده است): ابتدا باید در پاسخ به این سوال که آیا انتظار داریم به ایمنی جمعی برسیم یا خیر، بگوییم که اکنون تقریبا تمام صاحب‌نظران دنیا رسیدن به ایمنی جمعی به آن معنا که ‌ما تمام رفتارهای پیش از کرونا را بدون هیچ نگرانی مجددا از سر بگیریم، بسیار دور از دسترس می‌دانند، اما ما می‌توانیم به این شرایط خیلی نزدیک شویم و با چند ملاحظه و احتیاط، اکثر اقدامات و بازگشایی‌هایمان را داشته باشیم. ایمنی جمعی که ابتدا مورد انتظار و به معنای رفع همه محدودیت‌ها بود، به سوش ووهان ارتباط داشت که از هر یک نفر مبتلا سه بیمار جدید ایجاد می‌شد، اما وقتی که با سوش هندی یا دلتا این عدد به شش تا هشت نفر می‌رسد، باید حدود هفت‌هشتم جمعیت، یعنی حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد، مصون شده باشند.

* از سوی دیگر باید توجه کرد که اثربخشی همه واکسن‌ها در سوش دلتا کاهش یافته است و بنابراین به نظر می‌رسد که حتی اگر موثرترین واکسن‌هایی که در دنیا استفاده شدند هم به ۸۰ درصد جمعیت جامعه ای تزریق شوند، و آن واکسن هم ۸۰ درصد کارایی در پیشگیری از عفونت داشته باشند، طبق محاسبات حدود ۶۴ درصد ایمنی در برابر بیماری ایجاد می شود، در حالی که ما به 85 تا ۹۰ درصد ایمنی نیاز داریم تا به ایمنی جمعی برسیم. بنابراین باید بدانیم که رسیدن به ایمنی جمعی به معنای رفع همه محدودیت‌ها، فعلا دور از دسترس و انتظار است، ولی خوشبختانه می توانیم با افزایش پوشش واکسیناسیون به این هدف، "بسیار نزدیک" شویم.

* نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که اکنون تمام واکسن‌ها در برابر پیشگیری از مرگ و ابتلا به فرم‌های شدیدی که نیاز به بستری داشته باشد، اثربخشی بالا و قابل قبولی دارند که این اثربخشی برای پیشگیری از مرگ تا ۹۰ درصد یا حتی بالاتر نیز می رسد و برای پیشگیری از بستری به علت کرونا، این نسبت اکثرا بالای ۷۰ درصد است. در عین حال، اثربخشی اغلب واکسن ها در برابر آلوده شدن به ویروس بدون بروز علائم کرونا یا ابتلا به فرم با علائم خفیف، پایین‌تر است.

* (با اشاره به مطالعه‌ای که در زمینه واکسن سینوفارم در شیراز انجام شده است): از همکاران عزیزی که این مطالعه را انجام دادند خواهش کردیم که اگر ممکن است نتایج را در کمیته هماهنگی مطالعات واکسیناسیون که در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تشکیل شده، ارائه کنند تا همکاران ما نیز بتوانند آن را تحلیل کنند و اگر نکاتی به ذهن‌شان می رسد برای تکمیل و بهتر کردن نتایج مطالعه اعلام کنند. گویا مجریان این مطالعه هنوز دارند بر روی داده‌ها آنالیزهای تکمیلی انجام می‌دهند. بنابراین منتظریم این مطالعه را با جزئیات بیشتر دریافت کنیم تا بتوانیم بهتر در مورد یافته های آن قضاوت کنیم. اکنون نمی‌دانم واقعا داده‌ها، روش جمع‌آوری داده‌ها و منبع داده‌ها از صحت کافی برخوردار بوده یا خیر و آیا روش جمع آوری داده‌ها به صورت فعال بوده یا اینکه از روش غیر فعال استفاده شده است.

* با این حال، گرچه در این مطالعه اثربخشی ۵ درصدی را درباره جلوگیری از ابتلا به عفونت بدون نیاز به بستری و یا بیماری خفیف برای واکسن سینوفارم مطرح کرده، اما اثر آن برای پیشگیری از بستری را حدود ۵۵ درصد و برای پیشگیری از مرگ حدود ۶۵ درصد گزارش کرده است. توجه داشته باشیم که صرف نظر از صحت و سقم نتایج این مطالعه، هدف اصلی ما از واکسیناسیون، پیشگیری از مرگ و هدف دوم نیز پیشگیری از ابتلا به فرم شدید بیماری است و هدف سوم پیشگیری از آلوده شدن افراد است. منظور از جمله اخیر این است که فرد واکسینه نه‌تنها خودش مصون شود، بلکه بیماری را به فرد دیگری هم منتقل نکند.

* مطالعه مذکور اعلام کرده که کارایی واکسن سینوفارم در هدف سوم واکسیناسیون پایین بوده است. به عبارت دیگر، حتی اگر این نتیجه درست باشد، معنای آن این است که افرادی که واکسن زده‌اند، خودشان به درجات بالایی از بیماری شدید محافظت می‌شوند ولی ممکن است اگر ویروس وارد بدن‌شان شود، دیگرانی که واکسن نزده‌اند را آلوده کنند. سوال من این است که اگر ما با جلوگیری از انتشار شایعات و اخبار غلط ضدواکسن، پوشش واکسیناسیون را به حد بالایی برسانیم، دلیلی ندارد که نگران باشیم که برخی افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، از طریق افراد واکسینه شده، آلوده شوند!.

* در عین حال محافظت از افراد واکسن‌زده در این مطالعه حتی بیش از حد مورد انتظار پایه‌ای و حد کف مورد انتظار سازمان بهداشت جهانی یعنی ۵۰ درصد بوده است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که اگر محافظت واکسن از افراد در برابر بیماری حداقل ۵۰ درصد باشد، این واکسن را برای استفاده عمومی توصیه می‌کنیم. البته زمانیکه سینوفارم از سازمان جهانی بهداشت مجوز دریافت کرده، اثربخشی‌اش بیشتر بوده است. زیرا روی سوش ووهان بررسی شده و بعد ممکن است اثربخشی‌اش در مواجهه با دلتا کاهش پیدا کرده باشد. بنابراین حتی اگر بپذیریم میزان محافظت واکسن سینوفارم از افراد در برابر مرگ و فرم‌های شدید، به ۶۵ و ۵۵ درصد هم کاهش یافته باشد، باز هم برای واکسیناسیون عمومی مناسب است.

*برداشت رسانه‌های معاند در این زمینه کاملا مغرضانه است و اگر رسانه‌های داخلی هم چنین برداشتی داشتند، غیر حرفه‌ای رفتار کردند. زیرا کم اهمیت‌ترین بخش نتایج این مطالعه را پررنگ کرده و در جامعه نگرانی ایجاد کرده‌اند.

* (درباره تزریق دز سوم سینوفارم برای افراد بالای ۶۰ سال): طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت توصیه شده که تمام افراد بالای ۶۰ یا ۶۵ سال، نه فقط کسانی که واکسن سینوفارم تزریق کردند، بلکه همه این افراد مانند افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، دز سوم را دریافت کنند. منتها بعد از اینکه واکسن کافی برای همه افراد فراهم شد و همه افراد جوامع توانستند دو دزشان را دریافت کنند. بنابراین اولویت همچنان این است که تمام افراد واجد شرایط دو دزشان را دریافت کنند و واکسن کافی برای آنها باشد، در این صورت می‌توان دز سوم را برای سالمندان، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و کادر بهداشت و درمان تزریق کرد. سازمان جهانی بهداشت مطالعاتی هم درباره ترکیب واکسن‌ها انجام می‌دهد که به تدریج یافته‌های بیشتری از آن منتشر می شود. فعلا آنچه که برای سازمان جهانی بهداشت مسجل شده، این است که اگر افرادی که آسترازنکا گرفتند، ‌ فایزر بگیرند یا برعکس، کارایی بیشتری از دریافت همان واکسن قبلی دارد، اما درباره سایر ترکیب‌ها هنوز سازمان جهانی بهداشت توصیه‌ای نداشته و باید صبر کنیم تا نتایج مطالعات استخراج شود.

* از ابتدا تاکنون تاکید کرده‌ام که شعار سازمان جهانی بهداشت باید در واکسیناسیون مد نظر باشد که "بهترین واکسن، اولین واکسنی است که در اختیار شما قرار می گیرد". اینکه به امید تزریق واکسنی که ادعا می‌شود اثربخشی ۸۰ درصدی دارد، صبر کنیم و واکسنی که اثربخشی ۷۰ درصدی دارد را تزریق نکنیم، ‌درست نیست. زیرا هم خودمان را به خطر می‌اندازیم و هم جامعه را.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سینوفیک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بالای 60 سال که اصلا اثر بخشی نداره..
        چقدر زدن فایده نکرده مردن

      • بدون نام

        بوی برکت میاد

      • خسته از تزویر و ریا

        برن این واکسن آشغال رو به خودشون بزنن

    • بدون نام

      فقط فایزر مدرنا میدونی که

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط برکت میدونی که

    • بدون نام

      اگر خوبه تایید جهانیش رو بگیر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عمو جان ، خارج از باغ هستی . سینوفارم مدت ها است مجوز از سازمان جهانی بهداشت داره

    • بدون نام

      یکی رفت چتر نجات بخره پرسید اگه باز نشد چی؟
      فروشنده گفت هیچ مشکلی نداره بیارید تعویض میکنیم ...
      حالا واکسن زدن ما هم مثل همینه تاکرونا نگیریم مشخص نمیشه کار میکنه یا نه

    • بدون نام

      شماها پزشکی وقسم خورده البته هنوز زوده اثربخشی رو حرف بزنیم ولی شماها قشم خوردید راست حرف بزنید

    • بدون نام

      تاهمه را به کشتن ندهید دست بردارنیستید

    • صادق

      مسئله اینه که دولت نمیخواد جامعه به این زودییا از کرونا خلاص بشه.واسه همین هم هست که واکسن با تاثیر پذیری بالا نمیاره و اجازشو نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره داستان داره

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      من دوز دوم واکسن سینوفارم چین را هم تزریق

    • بدون نام

      خب، گندش در اومد داکسن آشغال چینی
      خود چین دیگه تزریق نمی‌کنه و فایزر گرفته

    • بدون نام

      فقط سینوفارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخ باعث خنده ای

    • ز.ا

      فقط میتونم بگم خدا لعنتتون کنه با این ماست مالی کردن هاتون.چشمای کورتون رو باز کنید این همه کشته سینوفارم رو ببینید بعد بیایید دفاع کنید ازش..خود چین بعد از تولید گفت واکسن های ما خیلی کارایی ندارند و جمعیت خودش واکسن نزدند ولی ثروت هنگفتی از این تجارت به جیب زدند.

    • بدون نام

      من دوز دوم واکسن سینوفارم چین را هم تزریق کرده بودم

      اما کمتر از 2 ماه بعد از آن دچار بیماری کرونا شدید شدم

    • بدون نام

      چرا واقعیت را نمی‌گویید 5 درصد کجا 55 درصد کجا

    • بدون نام

      آشغالترین واکسن روبرای مردم بیچاره واردکردین خداازتون نگذره

    • hamid

      کرونا رو ول کنید مردم رو گرسنگی و بی خانه بودن نجات دهید کرونا رو بهونه کردید مردم بدبخت شدن چرا اینقدر خوراکی ها و اجناس گران کردید چرا فکر ازدواج جوانان مردم نیستید چرا بهشون وام ارزان با بهره کم نمیدهید شب روز میگید کرونا،کرونا بخوره تو سرتون

    • م

      چرا خود وزارت بهداشت مطالعه اثر واکسن ها را انجام نمی دهد

    • بدون نام

      گناه ما ایرانیا چیه که محکوم به تزریق کم اثر ترین و ضعیف ترین واکسن ساخت چین هستیم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گویا ایرانی بودم یه جور جرمه و مجازاتش هم همین بدبختی هاست

    • بدون نام

      بعضیها بیمار شدند و خوب شدند و در بدنشان انتی بادی هست و واکسن لازم ندارند و اختیار خودشان را دارند

    • بدون نام

      یعنی چه این حرفا..؟؟!!!آدمو به شک میندازید...چرا با مردم رو راست نیستید؟؟ اصلا کی راست میگه کی دروغ..؟؟؟

    • بدون نام

      ما که هر کی دور و برمون بود و سن بالاتر از ۵۵ سال داشت با زدن سینو فارم کرونا گرفت و اکثرا بستری شدن. انصاف داشته باشید و درست تحقیق کنید و به خاطر سیاسی بازی جان مردم را به خطر نیاندازید.

      پاسخ ها

      • خوزستان

        موفق ترین واکسن که توانست کرونا را درچین مهار کند همین سینوفارم، اگرفایزر ومدرنا کارای داشتند. چرا تاحالا بالاترین کشتها را امریکا میدهد. با توجه به اینکه جمعیتش یکچهارم چینه. منتقدان واکسن سینوفارم جواب بدهند

      • بدون نام

        کاربر خوزستان، چرا الکی یه چیزی میگی؟ شما اصلا تو این حداقل یک سال گذشته آماری از چین دیدی؟ اصلا اطلاعات میدن بیرون؟ همون آمریکا که میگی حداقل صادقانه اطلاعات میده، اونایی هم که تو آمریکا کشته میشن اکثریت کسانی هستن که واکسن نزدن، خودت همین الان اگر انتخاب داشتی بین سینوفارم، برکت، مدرنا و فایزر مطمئنم که فایزر یا مدرنا میزدی، همه تون مثل همین

    • بدون نام

      سینوفارم فقط آشغال. خودتون هم میدونید که فایزر زدید. هر کس زده. کرونا گرفته

    • بدون نام

      شاید هم خواستید دوباره کرونا رونق بگیره

    • بدون نام

      همهی واجدین شرایط باید واکسن بزنند وهمچنین پروتکلها رو رعایت کنند تا به یه ایمنی جمعی برسیم.خواهش میکنم اینو جدی بگیرید.کرونا باکسی شوخی نداره.جوان25 ساله وپیرمرد 80 ساله واسش فرقی نداره.هرکی روبتونه از پا در میاره.

    • بدون نام

      مشکل شما اینه که پسوند دکتر قبل از اسمتون است والله بویی از دکتری نمی‌دید. خودتون هم توش مندید

    • محبی

      به تبلیغات رسانه های معاند توجه نکنیم،سینوفارم چینی مطمئن تراز فایزر امریکائی است.

    • فری

      دوست خودم ترکیه زندگی میکنه واکسن فایزر زده و بعد از مدتی کرونا خیلی شدید گرفت. اطلاعی ندارید حرف اشتباه نزنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توخود آمریکا هم خیلی ها فایزر زدن ومجددا کرونا گرفتن

    • رسول

      پول مفت رو ریختید تو جیب چین . الکی

    • بدون نام

      اینها نمیخوام پولی برای واکسن بدن حتی امریکای بخاطر همین هر کشوری واکسن ها اشغالش رو اضافه داره حتی سینوفایم رو خیرات میده به دولت ایران و دولت ایران هم با هزار تبلیغ دروغین از این واکسن تعریف میکنه و میگه اینقدر هزینه کردیم خدا به داد ما برسه از این قوم مغول

    • بدون نام

      تحقیق کار وزیرراحمدی نژادبوده جدی نگیرید

      پاسخ ها

      • خوزستان

        ۹۰درصد مردم واکسن زداند،۸۰درصد از سینوفارم استفاده کرداند. تمام مراکز ذیضلاح تایید کرداند
        چرا بیخود مردم میترسانید.چه گیرتون میاد.تمامش کنید. همه متخصص واکسن شداند

      • بدون نام

        وزیر بهداشت احمدی نژاد این تحقیق خوف آور رو داده
        والبته درست نیست ماهم حرف شمارو میزنیم هموطن خوزستانی

      • بدون نام

        کامران باقری لنگرانی وزیر دولت احمدی نژاد

    • شیر فرهاد

      این واکسن هایی که تو ایران تزریق میشن همش برکته اینا خودشون آرم سینوفارم زدن روش میتونید باور نکنید ازمنبع معتبر شنیدم همش فیلمه چقد واکسن وارد کردیم وفلان کردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاسه زیر نیم کاسه ای است گندش برملا میشه

      • بدون نام

        خط تولیدبرکت تعطلیه

    • سعیدرضایی

      مسئولان بهداشتی لطفاً هر واکسنی که خودشان زدن به مردم هم اون را بزنن چه سینوفارم باشه چه واکسن دیگه،فقط لطفا همون را که خودشان زدن

    • شهروند

      من سینوفارم زدم.تادم مرگ رفتم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگرنمیزدی تاحالا دور از جون شما تلف میشدی

      • بدون نام

        واکسن هم یه نوع دارو هست مثل خیلی از داروها رو بعضیا عوارض داره

    • بدون نام

      همه حرف ها برای توجیه و منفعت بعضی هاست. نه برای سلامتی مردم.
      جون مردم اگر مهم بود دستور واردات بهترین واکسن حالا هر چی بود رو می دادین

    • بدون نام

      داده ها رو بیارید انگار یکم کار دارن هنوز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج