جاباما
۱۱۶۲۰۲۴
۴۰ نظر
۵۰۰۳
۴۰ نظر
۵۰۰۳
پ

دلار از اقتصاد ایران خارج می‌شود؟

وزیر صمت:یکی از ایده‌ها این است که قیمت دلاری را حذف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: بحثی در خصوص ساخت داخل آغاز شده است. واژه صادرات را دیگر به کار نبریم، بگوییم تجارت بین المللی که واژه بزرگ تری است.

فاطمی امین تشریح کرد: چه اشکال دارد در بازارهای دیگر برنامه تجارتی داشته باشیم و آن را توسعه دهیم. برای این هدف کاری باید انجام داد که باید زیر ساخت راه بی اندازیم، به طور مثال برنامه رایزن بازرگانی را داشته‌ باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بحث تامین مالی نیز مطرح می شود که اشتباه است منابع صندوق‌توسعه ملی برای سرمایه گذاری در ایران پرداخت شود بهترین استفاده اعتبار خریدار خارجی است یعنی برای خارجی ها تامین مالی کنیم که از ایران کالا بخرند.

این مقام مسئول تشریح کرد: سرمایه گذاری در ایران، تعهد ارزی ایجاد می‌کند، با افزایش دلار برخورد می‌کند که در نهایت چالش ایجاد می کند؛ کالایی که صادر می‌کنیم را اغلب کشورها می توانند تولید کنند؛ زیرساختی را باید ایجاد کنیم که از ۲ هفته گذشته اقدام به انجام آن شده است.

وزیر صمت با اشاره به موضوع تأمین مالی گفت: اشتباه است که منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در ایران استفاده شود. بهترین کاربرد منابع صندوق برای فاینانس خارجی‌ها و اعتبار خریدار به خارجی هاست. اگر از قبل این سیاست را اجرا می‌کردیم دچار مشکلات الان نمی‌شدیم. ۱۰ سال پیش که نرخ دلار ۳ هزار تومان بود منابع صندوق صرف صادرات شد که این صادرات بنا به ادعای خود فرد بود. به دلیل اینکه نرخ دلار از سه هزار تومان جهش قابل توجهی یافت به خاطر عدم اجرای به موقع طرح‌های صادراتی، چالش ایجاد شد.

او گفت: سال آینده نباید تعهد ارزی داشته باشیم، تحریم شدیم و بخش عمده ای آن برای درآمد نفتی بود و مصرف ارزی سرجای خود باقی بود بود و کلی نظام بهم خورد و پیچیده شد. امیدواریم سال آینده از اوایل تابستان دیگر تعهد ارزی نداشته باشیم، به حدی درآمد ارزی داریم که نیاز ارزی را تامین کند و‌ مشکلات را رفع کنیم.

دلار از اقتصاد ایران خارج می‌شود؟

در کشور مشکل فنی و فناوری نداریم

فاطمی امین تشریح کرد: موضوع دیگری به ثبات بازار بر می گردد، در کشور مشکل فنی و فناوری نداریم، هیچ کس نمی تواند ادعا کند که نمی تواند کار را از پیش ببرد، مطمئن هستم مشکل تامین مالی نیز نداریم. جدول منابع و مصارف نشان داده است می توانیم به رشد تولید برسیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از ایده ها، خارج کردن اقتصاد از دلاری بودن است؛ مثلا خودرو ۳۰ درصد قطعه وارد می کنیم، اما ۴۰ درصد قیمت خودرو محصولاتی که در داخل تولید می شود تبعیت از نرخ دلار دارد، برای همین متوجه افزایش قیمت می شویم.

این مقام مسئول تشریح کرد: به جد دنبال این هستیم که قیمت دلاری را حذف کنیم که در مورد فولاد رخ داد.

عرضه ۱۲ ماهه فولاد و پتروشیمی در ۲ هفته آینده

او گفت: عرضه ۱۲ ماهه فولاد و پتروشیمی را در ۲ هفته آینده خواهیم داشت. اگر عرضه ۱۲ ماهه را شروع کنیم، هر پیمانکار می‌فهمد قیمت کالا ۲ ماه دیگر چقدر خواهد بود و این یعنی پیش بینی کردن؛ یا بحث حذف سهمیه ها که رانت ایجاد می کند.

شافعی با بیان اینکه سهمیه بندی حذف می‌شود، تصریح کرد: قیمت شمش در بازار ۱۳ هزار تومان است که اگر قرار بود بر اساس دلار قیمت گذاری شود به بالای ۱۸ هزار تومان می‌رسید. به طور کلی قیمت محصولات باید با واقعیت اقتصادی ایران تعیین شوند نه با نرخ دلار.

وزیر صمت در ادامه گفت: در تولید برخی محصولات کسری داریم که این کسری از طریق واردات جبران می‌شود. منتهی باید این محصولات نیز با قیمت‌های داخلی تطابق نسبی داشته باشند که این مساله با عرضه‌های تلفیقی انجام خواهد شد.

فاطمی امین تشریح کرد: دولت الکترونیک و بخشی که مربوط به صنعت، تجارت باشد تا پایان سال سرو سامان می‌گیرد. تا پایان امسال برای تمام شهرستان ها نقشه راه صنعت، معدن تجارت خواهیم داشت که در آن مشخص می کنیم چه پروژه هایی نیاز به سرمایه گذاری دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وظیفه ما این است که به جایی برسیم فعالین اقتصادی به جز بحث بازاریابی دغدغه نداشته باشند. باید سال آینده به جایی برویم که سال ۹۷ بوده ایم، یعنی باید به قبل از تحریم ها برگشت.

فاطمی امین با بیان اینکه رشد ۱۲ درصد در بخش صنعت و معدن در سال آینده را هدفگذاری کرده ایم، گفت: در واقع با استفاده از ظرفیت های داخلی امکان پذیر بوده و همان رشد صنعتی سال ۹۷ است.

فاطمی امین با اشاره به ابلاغیه صادر شده از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، یادآوری کرد: این ابلاغیه در خصوص رفع تعهدات ارزی بسیار کارگشا بود و انشالله از سال آینده هیچگونه تعهد ارزی نخواهیم داشت که در این راستا حضور و‌ همکاری بخش خصوصی راهگشا است.

وزیر ادامه داد: یک برنامه ۳ ماه برای ساماندهی و اصلاح ساختار بازار پایه طراحی کرده بودیم؛ در آن پتروشیمی، فولاد، مس، سنگ معدن، سنگ آهن و… است و امیدواریم تا ۲ سال دیگر که پروژه کامل می شود بتوانیم حوزه فلزات و مواد معدنی را جدا کنیم.
او ادامه داد: بدین معنا که این محصولات باید با قیمت ایران قیمت گذاری شود نه باقیمت خارج؛ برای صادرات اهمیت ویژه ای قایل هستیم و نگاه افق بالاتری را دیده ایم که آن تجارت بین‌المللی است که یک جز آن صادرات می شود و در مفهوم کلان تر آن را پیگیری خواهیم کرد.
فاطمی امین گفت: دیگر در سال آینده رفع تعهد ارزی نخواهیم داشت و مشروط به این است که صادرات انجام شود. مصوباتی که گرفتاری امروز را گسترش می دهد ابلاغ کرده ایم.
او در خصوص بازار خودرو گفت: برنامه ریزی کرده ایم تولید خودرو را افزایش دهیم، امسال ۱۰۰ هزار دستگاه بیش از برنامه ای که پیش بینی شده بود، تولید خواهد شد و سال آینده ۱۶۰۰ هزار خودرو تولید می شود و به عبارتی عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: بحث خودرو جزو اولویت هاست و کار خوبی در خصوص آن انجام خواهد شد.

او گفت: افزایش قیمت ۲ نوع است که با گران فروشی آن برخورد خواهیم کرد. اگر به این نتیجه برسیم افزایش قیمت ضوابط رعایت نشده حتما اصلاح می کنیم.

در سال آینده بحث قرعه کشی خودرو را نخواهیم داشت!

فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران‌ جوان در خصوص برنامه های پیش رو بازار خودرو، گفت: برنامه داریم در سال آینده بحث قرعه کشی خودرو را نداشته باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پارسا

      فقط حرف....

      پاسخ ها

      • حر

        اونم بلد نیستن

      • ایرانم سرافراز

        دوهفته ای میگفت حذف قرع کشی چی شد یکسال شد ..یه گروه برید از ژاپن بیارید خلاص شماها سوادشو ندارید

      • بدون نام

        حرف حق تلخ است

      • فامیل دور

        وقتی شرط حضور در دولت تحصیلات تو دانشگاه اما م صادقه و به تخصص هیچ احتیاجی نباشه میشه این وضعیت... یه بار نشد بی سر و صدا یه کاری رو به سرانجام برسونن بعد بگن ما این کار رو انجام دادیم ..فقط حرف میزنن چون حرف مفته و کنتور نمی اندازه

      • بدون نام

        مزخرف میگه

      • ایرانی

        نه فقط حرف نیست. کلا برنامه کات کردن واردات خودرو هست و این همه فلسفه بافی فقط بخاطر اونه. ای ول بابا

      • @

        بهترین کار. باید دلار از چرخه اقتصاد کشور حذف بشه

    • بدون نام

      سوادشو ندارن اخه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باشه تو باسوادی، انشاالله دلار از ایران خارج شود

      • بدون نام

        دنیا بر اساس دلار هست

    • بدون نام

      اصلا نمیدونن چکار کنند چرت میگن موندن توش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باشه تو بگو چکار کنه

      • بدون نام

        ۱۶:۰۷
        کاری که کشورای دیگه کردن مدیریت اصولی بدون احساس سازش صلح بدون تعصب ژاپن تورمش منفی شد

    • بدون نام

      واقعا آقایون انگار متوجه نمیشن چه دلار باشه چه نباشه هیچ فرقی نخواهد کرد، این گرانی های ناگهانی قیمت دلار نیست که میره بالا، ارزش ریاله که میاد پایین، حالا جای دلار اصن بزار روبل روسیه بزار یوروی اروپا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

      • حر

        خوب فهم این واسشون خیلی سخته

    • بدون نام

      یا باید تخصص دانش داشته باشی یا متعصب نباشی نمیشه غیر از این

    • بدون نام

      با گرونی دلار کاسبی میکنند دولت ها برای مردم سم هست

    • بدون نام

      کسی که میخواد دلار حذف کنه خیلی کارا نمیکنه ارز دیجیتال رو به رسمیت میشناسه همینکارم تقریبا کردن دولتی ها ماینر همه جا گذاشتن برق نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشالله حذف شود

    • بدون نام

      باید ۴۰ سال پیش حذف می کردید.... ببینیم چه کار می کنید....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این جوکی بیش نیست!

    • بدون نام

      اگه از همین هم بدترش نکردین . وایسین و تماشا کنید

    • سروش

      چرا سال دیگر ؟ همین الان حذف کنید اگر قرعه کشی کار نادرستی است .حیف که خودتان حرف می زنید و کسی هم پاسخگو نیست وگرنه...چه فایده دارد .

    • بدون نام

      کارشناسِ شو آف

    • محمد

      چند کشور قبلا این کار را انجام دادند و مشکلی پیش نیامد

    • بدون نام

      چی میخواهید جایگزین کنید،روبل روسیه یا یوهان چین،شایدهم شعار

    • بدون نام

      جالبه که مسئولین کشور اقتصاد پکیده ما قصد دارن ارز قوی ترین کشوره اقتصادیه دنیا که هر جای کره زمین ببریش ازت قبولش میکنن حذف کنن بعد با چی قصد دارید جاش معامله کنید؟ ارز روسیه یا چین یا ریال اینقدر معتبر شده که همه جا قبولش کنن ما خبر نداریم؟

    • بدون نام

      هر وقت تونستین اقتصاد ایران را از اقتصاد دنیا جدا کنید این رو هم می تونین سواد صفر

    • بدون نام

      هیچ مردمانی به اندازه ایرانیان گیج ومنگ نیستن

      پاسخ ها

      • با‌وفابینام

        بروید‌دولت‌مرد‌از‌ژاپن‌بیاورید‌تورم‌آنها
        زیر‌صفر‌است‌مسئولین‌خجالت‌بکشید

    • بدون نام

      ايران مگه اقتصادم داره؟؟!!

    • بدون نام

      قول میدم هر کاری بکنید خراب تر بشه ما دیگه امیدی به شما بیسواد ها نداریم و میدونیم که فقط حرف میزنید و جیب های مبارک تون پر میکنید و میرید

    • بدون نام

      فعلا که دلار دار شما ها را یکی یکی حذف میکنه .

    • بدون نام

      فقط میدونم بازهم گند میزنن به اقتصادکشور

    • بدون نام

      من خیلی دوست دارم بدونم نحوه انتشار کامنتها به چه صورته؟ یعنی یک نفر نشسته و تمام کامنتها رو میخونه و اونا که موردی نداره منتشر میکنه یا یه سیستمی هست که به بعضی کلمات حساسه و اونا رو حذف میکنه؟

    • بدون نام

      هرموقع شر آقازاده وخانم زاده از سرمردم کوتاه شد وزدوبند دررده های بالای مملکت ازبین رفت دلار هم تشریف شو ازایران میبره جاش یورو میاد

    • مستأصل

      بیخود حرف مفت نزنید هیچ کشوری جرات همکاری با ایران را ندارد تا مشکل تحریم ها حل نشود هیچ اتفاقی برای زندگی و اقتصاد مردم نمی افتد

    • بدون نام

      .. تورم وحشتناک درانتظارایرانیان، بازهم خودرابه خواب بزنید،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج