لوازم خانگی تقلبی با نشان برند‌های مشهور!
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ریزخور_1
اپیلاسیون نانا 1
کلاسینو_1
سفیر بار ساقدوش_1
لاله زار مال_1
کلاسینو_3
اپیلاسیون نانا 3
لاله زار مال_3
ریزخور_3
سفیر بار ساقدوش_3
ریزخور_4
سفیر بار ساقدوش_4
لاله زار مال_4
کلاسینو_4
اپیلاسیون نانا 4
اپیلاسیون نانا 2
ریزخور_2
کلاسینو_2
لاله زار مال_2
سفیر بار ساقدوش_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۱۱۶۲۱۵۳
۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
۱۴۰۶
ممنوعیت واردات لوازم خانگی و ناتوانی تولید‌کنندگان داخلی در تامین نیاز بازار‌‌ به کالاهای با‌کیفیت و قیمت مناسب، موجب شده‌ لوازم خانگی تولید داخل، به لحاظ قیمت و کیفیت، قافیه رقابت با محصولات قاچاق را به برندهای مشهور کره‌ای ببازد.

همشهری: ممنوعیت واردات لوازم خانگی و ناتوانی تولید‌کنندگان داخلی در تامین نیاز بازار‌‌ به کالاهای با‌کیفیت و قیمت مناسب، موجب شده‌ لوازم خانگی تولید داخل، به لحاظ قیمت و کیفیت، قافیه رقابت با محصولات قاچاق را به برندهای مشهور کره‌ای ببازد.

به‌گفته فعالان صنفی، به‌دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی و کاهش قدرت خرید مشتریان، زمینه سوءاستفاده برخی فروشندگان و تولید‌کنندگان زیر‌پله‌ای را‌ برای فروش محصولات تقلبی و بی‌کیفیت به نام برندهای مشهور خارجی، فراهم کرده است. با اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مورد وضعیت و سهم کالاهای قاچاق و تقلبی از بازار ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضع بازار لوازم خانگی چگونه است؟

هرچند تولید‌کنندگان ایرانی لوازم خانگی با تمام ظرفیت کار می‌کنند اما هنوز قادر به اشباع بازار داخلی نیستند و در این زمینه خلأ داریم. براساس آمار انجمن تولید‌کنندگان اگرچه از سال‌97 به این‌سو، تولید لوازم خانگی هر سال رشد کرده اما هنوز با کمبود برخی انواع لوازم خانگی در بازار مواجه هستیم.

فروش لوازم خانگی تقلبی با نشان برندهای مشهور

میزان نیاز بازار چقدر است؟

نمی‌‌توان آمار دقیقی از نیاز کنونی بازار به لوازم خانگی ارائه کرد زیرا وقتی تولید هست و واردات رسمی نداریم، مبنای سنجش نیاز بازار، میزان تولید داخل به علاوه آمار کالای قاچاق است. طبیعتا آمار دقیقی از میزان قاچاق لوازم خانگی وجود ندارد و باید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر مبنای کشفیات اعلام کند که سهم قاچاق از بازار لوازم خانگی چقدر است. علاوه بر آن، آمار و ارقام تولید داخل نیز در اختیار وزارت صمت، تشکل‌های صنفی ذیربط و شرکت‌های تولیدی است. اگرچه تیرا‌ژ تولید لوازم خانگی در 4سال گذشته افزایش داشته اما به حدی نرسیده که به اشباع تقاضای موجود در بازار این محصولات منجر شود.

در بازار چه نوع از محصولات لوازم خانگی هنوز هم با کمبود مواجه هستیم؟

هنوزهم در بازار برخی کالاها با خلأ مواجه هستیم. این خلأ زمانی مرتفع می‌شود که با حمایت دولت تیراژ تولید و صادرات لوازم خانگی افزایش یابد. مثلا یخچال ساید‌بای‌ساید را فقط یک شرکت داخلی تولید می‌کند. در بازار یخچال فریزر بالا و پایین، ماشین ظرفشویی، کولر‌گازی و... نیز با کمبود مواجه هستیم.

در واقع گران‌شدن مواداولیه و هزینه سربار شرکت‌های تولیدی موجب شده تا هزینه تمام‌شده تولید لوازم خانگی افزایش یابد و از سوی دیگر مردم نیز قدرت خرید این محصولات گران را ندارند. این شرایط موجب شده دریافت و تحویل کالا از تولید‌کنندگان در برخی مواقع تا یک‌ماه و نیم زمان ببرد. با وجود این، در مورد برخی انواع لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و جاروبرقی کمبود چندانی در بازار وجود ندارد.

سهم قاچاق به شیوه ثبت آماری از بازار لوازم خانگی چقدر است؟

نمی‌توان آماری در مورد سهم بازار لوازم خانگی قاچاق ارائه کرد اما پرسش مطرح آن است که آیا یک فروشگاه‌دار می‌تواند‌ قاچاقچی، قیمت‌گذار یا وارد‌کننده کالا باشد؟ هیچ‌کدام از این موضوعات با فروشندگان لوازم خانگی مرتبط نیست. علت تنوع عرضه لوازم خانگی این است که زمانی تنوع کالایی داشتیم و شرکت‌های خارجی از اروپا، آمریکای لاتین و آسیا محصولات خود را در بازار ایران عرضه می‌کردند اما از سال‌96 که یکباره واردات لوازم خانگی متوقف شد، چه اتفاقی برای پرکردن خلأ ناشی از توقف عرضه محصولات این شرکت‌ها در بازار ایران افتاد.

باید این خلأ را تولید‌کنندگان داخلی تامین می‌کردند اما تولیدکنندگان توان تولید این میزان لوازم خانگی را نداشتند. حتی در زمینه تولید لوازم خانگی کوچک قبلا 2 تا 5شرکت داخلی مشهور داشتیم اما اکنون این تعداد بیشتر شده است، در این زمینه سرمایه‌گذاری شده اما تامین نیاز بازار داخلی از محل تولید زمان می‌برد.

در 4سال گذشته دولت در زمینه تامین مواداولیه حمایتی از تولید‌کنندگان نکرد و قیمت تمام‌شده و بازار تولید لوازم خانگی افزایش یافت، با این شرایط حتی ظرف یکی دو روز گذشته نیز 2شرکت تولیدکننده قیمت برخی محصولات مانند یخچال، یخچال فریزرو لباسشویی یا اجاق گاز رنگ استیل را به‌دلیل نبود ورق استیل تولید داخل 5 تا 10درصد گران کردند که این اقدام آنها با توجه به شرایط کنونی بازار نوعی خودزنی است.

دلیل اصلی بالا‌بودن قیمت برخی لوازم خانگی داخلی نسبت به انواع مشابه خارجی چیست؟

آن‌دسته از لوازم خانگی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، مشمول عوارض گمرکی، مالیات ارزش‌افزوده و بیمه نمی‌شود اما لوازم خانگی تولید داخل با مواداولیه گران به علاوه هزینه‌های دیگر تولید می‌شود. علاوه بر آن مقایسه قیمت لوازم خانگی تولید داخل با خارجی نشان می‌دهد چون تولید‌کنندگان داخلی، صادرات‌محور کار نکرده‌اند و رشد تیراژ نداشته‌اند، قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی آنها نیز افزایش یافته است. درحالی‌که مثلا در ترکیه لوازم خانگی 3برند مشهور جهانی در تیراژ بالا تولید و صادر می‌شود که این امر به کاهش هزینه سربار و قیمت تمام‌شده این محصولات در آن کشور کمک کرده است.

برخی از سهم 15درصدی لوازم خانگی تقلبی از بازار ایران خبر می‌دهند. به‌نظر شما این سهم چقدر است و چگونه در بازار عرضه می‌شود؟

نمی‌توان درصد مشخصی را برای سهم لوازم خانگی تقلبی از بازار ایران اعلام کرد اما لوازم خانگی تقلبی به 2‌شیوه بسته‌بندی و در بازار عرضه می‌‌شود. بخشی از لوازم خانگی تقلبی در واقع همان لوازم خانگی تولید داخل، با کیفیت خوب است که در برخی مناطق کشور با تغییر لوگو و بسته‌بندی و کارتن به نام کالای خارجی عرضه می‌شود، 90درصد اینگونه کالاهای تقلبی در فروشگاه‌های بزرگ و فضای مجازی به مشتریان عرضه می‌شود، پیامک‌های تحویل در منزل کولر‌گازی یا ماشین لباسشویی و یخچال‌فریزر ساید‌ هم آزادانه برای مردم ارسال می‌شود.

بخش دیگری از لوازم خانگی تقلبی کالاهای درجه‌3 و 4 چینی است که پس از ورود به ایران با تغییر نام و نشان، بسته‌بندی و کارتن به نام محصولات برندهای مشهور خارجی عرضه می‌شود. این لوازم خانگی در کارگاه‌های زیر‌پله‌ای، پارکینگ‌ها و منازل یا حتی با درج آگهی در فضای مجازی و بدون مجوز، بسته‌بندی و در بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی عرضه می‌‌شوند.

علاوه بر آن کالاهایی را که در خطوط تولید کارخانه‌ها با مشکل مواجه شده و به نام کالاهای درجه2، 30تا 40درصد ارزان‌تر می‌خرند و برای استفاده از قطعات آن اوراق می‌کنند، برخی افراد سودجو همچنین محصولاتی را بازسازی کرده و به نام محصول درجه یک به مشتریان عرضه می‌کنند، در این زمینه نیز شکایت‌های متعددی از مشتریان به اتحادیه ارائه و پیگیری شده است.

چاره عبور از این شرایط چیست؟

وقتی لوازم خانگی به اولویت 4 کالایی منتقل و درهای واردات بسته شد، دولت باید نقشه راهی برای تامین نیاز بازار ارائه می‌کرد. باید پیش از ممنوعیت واردات لوازم خانگی با تعیین مهلت زمانی برای تجار و تولید‌کنندگان داخلی، آنها را ملزم می‌کرد تا مثلا تا 2سال یک محصول را تولید و به بازار عرضه کنند و در این مدت نیز نسبت به تامین نیاز بازار حتی با واردات اقدام کنند و از آن به بعد مجوز واردات داده نمی‌شد. در چنین شرایطی تجار با استفاده از رانت، اعتبار و پول خود نیاز بازار را تامین می‌کردند تا با رفع دغدغه تولید‌کنندگان داخلی، تامین کالا در بازار با مشکل مواجه نشود.

در این شرایط مصرف‌کنندگان چه کنند؟

ما عرضه لوازم خانگی تقلبی را از طریق دستگاه‌های نظارتی دنبال می‌کنیم. مصرف‌کنندگان هم باید برای خرید لوازم خانگی به سامانه جامع گارانتی مراجعه کنند و تنها محصولاتی را خریداری کنند که گارانتی و ضمانت‌نامه‌های معتبر درج شده در این سامانه را داراست.

برچسب ها:
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:6
Iran (Islamic Republic of)
09:38 - 1400/07/26
کیفیت کالاها مشابه برندهای خارجی قیمت مناسب ندارد. خواهشا دست برداری از این فرهنگ گدا پروری در جامعه که بنیان جامعه و تولید در کشور را به نابودی و روز سیاه کشانده است. مگر قرار است همه در کشور صاحب خوردو شوند خوب نتیجه ان می شود ارابه های مرگ. مگر قرار است تمامی طبقات ضعیف و غنی جامعه زندگی یکسانی داشته باشند خوب این می شود قاچاق کالاهای خارجی برند که از قضا خواهان زیاد دارد.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
عارفی_1
دکتر نائبی_1
ادیب_1
شیرآلات زمانی_1
سوییچ ایران_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
خرید باکس 1
دکتر نائبی_3
سوییچ ایران_3
ادیب_3
شیرآلات زمانی_3
خرید باکس 3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
عارفی_3
شیرآلات زمانی_4
عارفی_4
ادیب_4
دکتر نائبی_4
سوییچ ایران_4
خرید باکس 4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
ادیب_2
دکتر نائبی_2
خرید باکس 2
عارفی_2
سوییچ ایران_2
شیرآلات زمانی_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
تدبیرکالا_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
تنورستان_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
فنی آتل_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
قالیشویی بانو_فوترموبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
کالازم_فوتر موبایل
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی ادیب_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
شفا_فوتر
فنی آتل_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
تنورستان_فوتر
آیلین_تزریق چربی
آیلین_فوتر کاشت ابرو
شاخه نبات_ فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
کالازم_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
کلینیک النا_فوتر
تدبیرکالا_فوتر