۱۱۶۲۹۸۵
۱۴ نظر
۵۰۰۳
۱۴ نظر
۵۰۰۳
پ

تکلیف «مهندسی لیگ» را روشن کنید!

از همین شروع لیگ تکلیف‌مان را با هم روشن کنیم؛ آیا تصمیم گرفته‌اند یک تیم خاص قهرمان بشود؟ آیا تصمیم گرفته‌اند امسال برای بار ششم پرسپولیس قهرمان شود؟

روزنامه ایران ورزشی: از همین شروع لیگ تکلیف‌مان را با هم روشن کنیم؛ آیا تصمیم گرفته‌اند یک تیم خاص قهرمان بشود؟ آیا تصمیم گرفته‌اند امسال برای بار ششم پرسپولیس قهرمان شود؟ آیا تصمیم گرفته‌اند پرسپولیس نباید قهرمان شود؟ آیا تصمیم گرفته‌اند در حق سپاهان و تراکتور و تیم‌های شهرستانی ظلم کنند؟ آیا تصمیم گرفته‌اند به دوران یحیی گل‌محمدی خاتمه بدهند؟ آیا تصمیم گرفته‌اند فرهاد مجیدی و آجورلو به جام برسند؟ آیا تصمیم گرفته‌اند استقلالی‌ها را از فتح جام محروم کنند؟ آیا...

در چند سال اخیر یکی از اصطلاحات پرتکرار «لیگ مهندسی شده» است. اینکه از قبل کسانی پشت درهای بسته نشسته‌اند و نتایج را مهندسی کرده‌اند. یعنی تصمیم گرفته‌اند کدام تیم قهرمان شود، کدام تیم صعود کند، کدام تیم سقوط کند و‌... من واقعاً اطلاعی از پشت پرده ندارم، تجربه نشان داده است که گهگداری خطاهایی رخ داده است، لغزش‌هایی بوده، احکام کمیته انضباطی و احضارهای کمیته اخلاق دقیقاً نشانگر این است که کسانی نه آگاهانه خطا می‌کنند یا حتی آگاهانه تخلف. این هم فقط خاص ایران نیست، درست سالی که ایتالیا قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ شد، تبانی و فساد تیم‌های بزرگش یعنی یوونتوس، آث‌میلان، فیورنتینا و‌... فاش شد، در آلمان و جام حذفی هم اعمال‌ نظر داوران لو رفت، در انگلستان هم مواردی بود و البته که لالیگا هم پاکدامن نیست.

قصدم عادی‌سازی این خطاها نیست، اتفاقاً کاملاً موافقم که شدید و بی‌تعارف برخورد کنند و متخلفان نقره ‌داغ شوند اما بحث بر سر این ایمان است که «آقا از قبل معلوم شده کی قهرمان بشه»! اگر چنین اعتقادی دارید و لیگ برتر «سیرک» است چرا اصلاً دنبال می‌کنید؟ مگر معتقد نیستید که این یک خیمه‌ شب‌ بازی است، پس چرا با حساسیت اخبارش را می‌بینید؟ اگر این باور و اعتقاد قلبی‌تان است، سند و مدرک پیدا کنید و بازی توطئه‌گران را به هم بزنید وگرنه بروید دنبال کار دیگری که حس کنید «بازی نمی‌خورید».

ریشه توهم توطئه در این کشور آنقدر عمیق است که اگر کسی پی آن را بگیرد احتمالاً به قرن‌ها و هزاره‌های پیش می‌رسد اما تکرار این مفاهیم از سوی پیشکسوتان، روزنامه‌نگاران و حتی فعالان فوتبال دردناک است. اینکه تا یک داور سوت اشتباهی می‌زند فوری در شبکه‌های اجتماعی فغان می‌کنند که «ببینید تیم حکومتی نمی‌خواهد ما بازی را ببریم» ولی وقتی به سود تیم‌شان سوتی زده می‌شود عارفانه سکوت می‌کنند، دردناک است. چطور وقتی تیم محبوب‌تان بازی را می‌برد خبری از «مهندسی شدن» لیگ نیست ولی وقتی می‌بازید فوری کاشف توطئه می‌شوید؟

این نوع نگاه و تکثیر و تبلیغ آن فوتبال را مبتذل کرده است. فوتبال باشگاهی ما مدت‌هاست آنقدر شکننده شده که هواداران دو تیم بزرگ آن در مورد «کم گل خوردن از الهلال» برای هم کری می‌خوانند، در حالی‌که تیم عربستانی به سوی فتح جام یورش می‌برد و شاید به این کری خواندن‌های ما هم پوزخند می‌زند. در چنین شرایطی دامن زدن به تصورات -بدون سند و مدرک- چه کمکی به فوتبال می‌کند جز اینکه افراد بیشتری را به این نتیجه برساند که تلاش و تمرین و تاکتیک به چه دردی می‌خورد وقتی کسانی از قبل نتایج را مهندسی کرده‌اند؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      بسیار عالی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لنگ حقیر عجب رویی دارید

    • بدون نام

      برای فوتبال ورشکسته ایران فقط باید نشست و یک فاتحه قرائت کرد همین!!
      سیاست بسته ما پدر فوتبالو درآورده، نه پول داریم نه امکانات، اما تا بخواهی رو داریم و ادعا، تیمهای ایرانی تا 30 سال آینده با این رویه و با این سیاست به هیچ جا نمی رسند.

    • تاجی

      نویسنده لنگی بابا مسعود رفته اگه اون بود اره مهندسی بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شکر خدا امثال دیگه بهونه ندارید بابا مسعودم اگه بود چهارسال بود چکار داره به ده سال جام نگرفتن شما
        کیسه های بیچاره جام ندیده

      • بدون نام

        درود بر شما ولی بابا حمید هم لنگی

      • بدون نام

        بزار عرق پنالتی الکی که براتون گرفتن از پیشونی داور خشک بشه

    • علی

      از بازی اول شروع شد داور گل پنالتی صحیح استقلال رو قبول نکرد.همه گفتن گل درست بوده .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون صحنه که اصلا پنالتی نبود

      • بدون نام

        لنگی کارشناسا گفتن پنالتی بوده تو چی سرت میشه

    • بدون نام

      اصلا لیگ را تعطیل کنید.چون نه تیم ازایران تواسیا نتیجه میگیرد نه بازیکنش توتیم ملی به بازی گرفته میشود.وبازیکن توتیمها موندگار میشود وبعداز یکفصل به انسوی ابها فرارمیکند.

    • بدون نام

      علی اقادرسته بازی اول میخواست داور به استقلال ضربه بزنه کجای پنالتی ایراد داشت.

    • پرسپولیس

      چرت نگین بابا گربه دستش به گوشت نمی‌رسه میگه بو میده
      بی عرضه های دوستاره

    • بدون نام

      من پرسپولیسیم ولی تیم‌های ایرانی در آسیا به جایی نمی رسند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج