جاباما
۱۱۶۳۳۸۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

نخست‌وزیر اسرائیل از روسیه چه می‌خواهد؟

حسن هانی‌زاده؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه آرمان ملی نوشت: دیدار نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسکو دربرگیرنده یک سلسله مسائل مربوط به مسکو و تل‌آویو است.

حسن هانی‌زاده؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه آرمان ملی نوشت: دیدار نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسکو دربرگیرنده یک سلسله مسائل مربوط به مسکو و تل‌آویو است.

از آنجایی که رژیم صهیونیستی هم در داخل و هم در سطح منطقه با یک سلسله ناکامی‌هایی مواجه شده، لذا به‌خاطر وجود روابط سنتی بین روسیه و اسرائیل طبیعتا در چنین مواردی مقامات اسرائیلی به کرملین عزیمت می‌کنند و از مقامات روسیه درخواست کمک دارند. یکی از مسائل مورد بحث بین نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهور روسیه، مسأله نفوذ ایران در محور مقاومت است.

از آنجایی که اسرائیل به‌خاطر نفوذ فوق‌العاده ایران و محور مقاومت به‌ویژه حزب‌ا... در منطقه احساس نگرانی می‌کند و از سوی دیگر انسجامی که الان بین جنبش‌های مبارز فلسطینی در داخل علیه اسرائیل به‌وجود آمده، نگرانی‌های نخست‌وزیر اسرائیل را افزایش داده و به همین دلیل اخیرا اسرائیل مدعی شده که مبلغ یک‌ونیم میلیارد دلار برای مقابله با ایران و نفوذ ایران و همچنین تخریب در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده. به نظر می‌رسد قبل از هر چیز این‌گونه اظهارنظرها جنبه نمایشی دارد و اسرائیل قادر به مقابله با ایران نیست.

اگر اسرائیل چنین ریسک و خطری را علیه ایران متقبل شود و بخواهد علیه تاسیسات هسته‌ای ایران دست به ماجراجویی بزند، طبیعتا به شدت آسیب خواهد دید و درحقیقت از درون دچار فروپاشی خواهد شد. ممکن است رژیم صهیونیستی بتواند با استفاده از نیروهای نظامی و جنگ الکترونیکی برای مدتی به تاسیسات هسته‌ای ایران آسیب برساند، ولی وجود محور مقاومت و قدرت بازدارندگی ایران مانع از ماجراجویی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد شد و به همین دلیل الان دیدارهایی که بین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهور روسیه صورت گرفته، به‌خاطر وجود مسأله اختلاف در دیدگاه روسیه و اسرائیل است.

از آنجایی که اسرائیل بارها علیه سوریه دست به ماجراجویی زده و مراکز نظامی سوریه را مورد حمله قرار داده این مسأله موجب نارضایتی پوتین شده و به همین دلیل اختلافات بین روسیه و اسرائیل بسیار بالاست فلذا الان نخست‌وزیر اسرائیل تلاش دارد تا به‌نوعی برای گسترش فعالیت‌های اسرائیل در منطقه از جمله در اقلیم کردستان، در جنوب خلیج‌فارس و در آذربایجان و نفوذی که اسرائیل در منطقه پیدا کرده، سعی می‌کند که نگاه روسیه را نسبت به ایران در سوریه تغییر دهد و با توجه به وجود روابط و سفری که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به روسیه داشت و همچنین موافقت پوتین برای همکاری نظامی و صادرات انواع سلاح‌های روسی به ایران، به نظر می‌رسد این مسأله نگرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برانگیخته و این سفر در این چارچوب قرار دارد.

از آنجا که سفر سرلشکر محمد باقری به مسکو بسیار موفقیت‌آمیز بوده، دیدگاه دو کشور ایران و روسیه را به شدت در حوزه‌های مختلف به هم نزدیک ساخته، این مسأله نگرانی نفتالی بنت را به شدت برانگیخت. موضوع دیگر اینکه عربستان ظاهرا ابراز تمایل کرده که با اسرائیل رابطه برقرار کند اما از یک‌سو عربستان نگران است که این رابطه ممکن است به جایگاه ریاض در سطح کشورهای عربی و اسلامی آسیب برساند فلذا عربستان هم اخیرا اعلام کرده که در شرایط فعلی آماده برقراری رابطه آشکار با اسرائیل نیست. مجموع این رخدادها موجب شده که نفتالی بنت به سمت روسیه متمایل شود که روی دیدگاه روسیه نسبت به ایران و سوریه تاثیر بگذارد که این امر محتمل نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج