اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۶۶۷۷۷
۲۰ نظر
۵۰۱۵
۲۰ نظر
۵۰۱۵
پ

قم، استان اول در قعر آمار واکسیناسیون

«۲۵ درصد مردم واکسن کرونا نمی‌زنند» این جدیدترین اظهارنظر درباره افرادی است که از سوی وزارت بهداشت، «واکسن گریزان» نامگذاری شده‌اند و اگر به آمار واکسیناسیون در شهرهای مختلف نگاهی بیندازیم، استان «قم» در صدر استان‌هایی قرار دارد که کمترین واکسن را زده‌اند.

روزنامه آرمان ملی:‌ «۲۵ درصد مردم واکسن کرونا نمی‌زنند» این جدیدترین اظهارنظر درباره افرادی است که از سوی وزارت بهداشت، «واکسن گریزان» نامگذاری شده‌اند و اگر به آمار واکسیناسیون در شهرهای مختلف نگاهی بیندازیم، استان «قم» در صدر استان‌هایی قرار دارد که کمترین واکسن را زده‌اند.

در شرایطی که مجموع واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور ما از ۹۰ میلیون دُز گذشته، تا کنون ۵۳ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۴۵۶ نفر دُز اول، ۳۶ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۵۳۴ نفر دُز دوم و ۱۰۲ هزار و ۸۶۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

این آمار نشان می‌دهد که در جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران ۳۱ میلیون نفر واکسن نزده‌اند و اگر ۱۴ میلیون کودک زیر ۱۲ سال را مد نظر قرار دهیم، آن زمان شاید آمار ۱۶ تا ۱۷ میلیون نفری که تمایلی به زدن واکسن ندارند، امری دور از ذهن نباشد، آن‌هم در شرایطی که واکسن کرونا برای همه مردم شهرها وجود دارد و طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۳۹ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده و حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون واکسن داخلی نیز به بازار عرضه شده است.

حال بد نیست نگاهی به آمار استان‌های مختلف در ارتباط با میزان واکسیناسیون بیندازیم، آن زمان بیشتر پی خواهیم برد که تفکر ضد واکسن از کجا سرچشمه می‌گیرد. طبق آمار وزارت بهداشت، در ایران ۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۲ سال را تشکیل می‌دهند که از این جمعیت ۷۹ درصد از واکسیناسیون استقبال کرده و دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

پوشش کامل واکسیناسیون در افراد ۱۲ سال به بالا ۵۴ درصد بوده و ۱۲۷ میلیون و ۷۳۰ و ۶۲۷۴ دوز واکسن توزیع شده است و برای تکمیل نوبت دوم واکسیناسیون ۸ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید که «۲۵ درصد مردم ایران، واکسن کرونا را نزده‌اند و در مقابل تزریق واکسن مقاومت می‌کنند.» این در حالی است که جمعی از مخالفان تزریق واکسن کرونا تا کنون در مقابل مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت و در شهرهای قم و بابل اعتراض کرده‌اند، ولی هنوز کسی نمی‌داند منطق آنها برای عدم واکسیناسیون چیست؟

هرمزگان و گیلان در صدر، قم در قعر

استان هرمزگان و گیلان با ۸۷ درصد رکورددار استقبال از واکسیناسیون است و استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی و مازندران در جایگاه های بعدی قرار دارند. استان گیلان با ۶۴ درصد پوشش واکسیناسیون کامل (تزریق ۲ دوز واکسن) رکورددار ایمنی جمعی در بین استان‌های کشور است و در جایگاه‌های بعدی استان آذربایجان شرقی و فارس قرار دارند.

استان قم با ۶۳ درصد کمترین میزان استقبال از واکسیناسیون را به خود اختصاص داده است. استاندار قم گفت: «میزان واکسیناسیون در این استان اصلا رضایت بخش نیست و جایگاه مطلوبی ندارد.» پیش از این نیز برخی از حامیان طب سنتی و از معترضان تزریق واکسن کرونا نیز دست به اعتراض زده بودند. در این میان، حمید سوری، اپیدمیولوژیست عضو ستاد ملی کرونا در‌باره تقابل و نوع تفکر به طب سنتی در مقابل واکسن به ما گفته است: نمی‌توان نقش افرادی که ضد واکسن هستند و دائم در شبکه‌های مجازی و حتی در قالب کارشناس با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند، نادیده گرفت.

این افراد تعداد محدودی از مردم و طرفدارانشان را تحت تاثیر القائات نادرست و شایعات قرار می‌دهند. وی در ادامه می‌افزاید: متاسفانه تقابل سردمداران طب‌های سنتی نیز با طب نوین به این موضوع دامن زده است. ما منکر هیچگونه طبی نیستیم. مواردی که بهبود می‌یابند که من فلان شربت را خوردم و دیگر کرونا نگرفتم یا من این دارو را خوردم و خوب شدم، بزرگ نمایی می‌شود درصورتی که ۱۰ برابر این افراد این نوع داروها را خوردند و بهبود پیدا نکردند. در این میان طب سنتی نیز به‌عنوان مکمل در درمان و پیشگیری می‌تواند یاری بخش باشد، به این شرط که به‌خوبی پالایش شود و رویکرد علمی درستی را در پیش بگیرد؛ همچنین باید بتواند ایمنی و اثر بخشی دارو‌ها و مداخلاتش را به اثبات برساند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «‌حالا اما افرادی به اسم طب سنتی یا مسائل دیگر، برای تزریق واکسن، شک و شبهه ایجاد کرده اند و سبب شده‌اند تا تصمیم گیری برای عده ای سخت شود. برخی دنبال واکسن هایی هستند که در بازار وجود ندارد، به همین دلیل واکسیناسیونشان را به تعویق انداخته اند. درحالی که ایران جزو کشورهای معدودی است که انواع واکسن های خارجی و داخلی را در اختیار مردم قرار داده است. نباید وقت را ازدست داد. باید هر چه زودتر بدن را با ویروس آشنا کرد تا سیستم دفاعی هم آماده شود.»

تفکر ضد واکسن‌ها

با توجه به صحبت‌های دکتر سوری، باید به این نکته اشاره داشت که جنبش ضد واکسن‌ها در همه نقاط دنیا و حتی کشورهای توسعه یافته وجود دارد، این افراد که شامل کشور ما نیز می‌شوند، ممکن است برخی از آنها که درباره تاثیرات واکسن ها شک دارند یا نگرانند، با شنیدن نظرات بقیه مردم و یا خواندن مطالبی در فضای مجازی و یا رسانه‌های اجتماعی از دریافت واکسن خودداری کنند. اطلاعات غلط یا اخبار جعلی معمولا توسط افرادی منتشر می‌شوند که احتمالا خودشان هم از غلط بودن آنچه می‌خوانند و به اشتراک می‌گذارند بی‌خبر هستند. معمولا افرادی که این ادعاهای ضد واکسیناسیون را منتشر می‌کنند سوابق علمی و پزشکی ندارند، و خود ادعاهای مطرح شده هم گاهی دور از ذهن به نظر می‌رسند.

خطر پیک ششم همچنان وجود دارد

طبق اعلام وزیر بهداشت، بیشترین آمار مرگ و مــیر کرونا، متعلــق به کسانی است که تاکنون واکسن نزده‌انــد و در آستانه پیک ششم کرونا و از سه شنبه تا چهارشنبه (۱۲ آبان) ۱۰هزار و ۳۶۳ بیمار جدید کووید۱۹ شناسایی شدند و متاسفانه ۱۴۷ بیمار نیز در این بازه زمانی جان خود را از دست دادند. در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همون جابودکه بابیماری کروناشون همه رابدبخت کردند.....الان هم کمترین واکسن روزدند......

    • حامد

      آفرین به گیلانی ها و هرمزگانی ها و بقیه استان هایی که در زمینه واکسیناسیون در صدر جدول هستند .

    • بدون نام

      عامل انتشار. و عامل همیگیری استان قم

      پاسخ ها

      • مستأصل

        اگر واقعا اعتقاد به روز جزا داشته باشن فردای قیامت باید جواب خدا را بدهند . چون باعث و بانی مرگ هزاران هموطن شده اند

    • عبادالله

      قوم متحجرین.....

    • بدون نام

      اونا به روغن بنفشه معتقدند

    • بدون نام

      مرسی مردم با فرهنگ گیلان

    • بدون نام

      چرا کسانی که دو تا دز واکسن رو زدن باز هم کرونا گرفتند و فوت کردند. میشود توضیح دهید. چرا این اتفاق می‌افته و ضمنا در. بعضی از کسانی که واکسن زدن. لخته شدن خون در پاها بوجود آمده. این را هم توضیح بدهید کلا چه کسانی نباید واکسن بزنند رو هم بگویید. ممنون. میشم

    • بن تن

      عجبا كرونا از قم شروع شد تو ايران تو واكسيناسيون هم قعر جدولن

    • بدون نام

      امار سواد تو قم پایینه

    • بدون نام

      همان روغن بنفشه از سرشون زیاده جالبه مرکز پخش کرونا واکسن هم نمی زنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه زنن اصلا اشکالی نداره

    • cactus

      من خودم قمی ام
      باید از رو جسدم رد بشین بیام واکسن بزنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشاالله

      • بدون نام

        هم از روی تو رد میشیم هم بقیه تون

      • مستأصل

        الان خودت را مرده فرض کن

    • MHNZ

      به قم توهین نکنید زوده برای قصاوت

    • بدون نام

      این شهر در گسترش کرونا نقش داشت حالا هم در صف اول نه به واکسن!

    • بدون نام

      همین قم همه ما رو بدبخت کرد.

    • بدون نام

      در دروازه های قم رو ببندین همونجا دور هم با طب سنتی جعلی خود درمانی کنن. چرا راه میوفتن میان جایی مثل گیلان و مریضی رو دوباره پخش میکنن؟ بعضی چیزها باید اجباری باشه، بیماری که جان بقیه رو به خطر میندازه دیگه انتخاب شخصی نیست و اگر انتخاب میکنن واکسن نزنن حق بودن در جامعه رو ندارن از هر استان و کشوری که باشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج