۱۱۷۱۵۱۵
۸۸ نظر
۵۱۵۷
۸۸ نظر
۵۱۵۷
پ

اصفهان یا شهرکرد؟ آب، حق کدامشان است؟

تجمع گسترده در اصفهان بابت مساله «آب» بازتای زیادی طی روزهای گذشته داشته، از طرفی در شهرکرد هم تجمع شده، حالا کابوس کم‌آبی و خشکسالی به خیابان آمده، شاید باید مثلا درباره صنایع موجود در اصفهان فکر تازه‌ای کرد.

برترین‌ها: تجمع گسترده در اصفهان بابت مساله «آب» بازتای زیادی طی روز‌های گذشته داشته، از طرفی در شهرکرد هم تجمع شده، حالا کابوس کم‌آبی و خشکسالی به خیابان آمده، شاید باید مثلا درباره صنایع موجود در اصفهان فکر تازه‌ای کرد. فولاد و یا هر صنعت دیگری که آب را می‌بلعد، شاید باید کشاورزی را جور دیگری تعریف کرد و... این مطلب درباره نزاع آب است، مساله‌ای حساس که نباید قومیتی شود، این درد مشترک است، حتی اگر بالایی‌ها نفهمیده باشند و صرفا دست به دعا و چشم به آسمان باشند.

اصفهان یا شهرکرد؟ آب، حق کدامشان است؟

هرچند اعتراض به سیاست‌های آب‌رسانی برای مناطق گوناگون تازگی ندارد. بزرگ‌ترین تظاهرات در این زمینه در فروردین ۱۳۹۳ در شهرکرد و در اعتراض به ایجاد تونل‌های انتقال آب از این استان برگزار شد. در سال‌های گذشته بار‌ها نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرده‌اند که پروژه‌ی انتقال آب از جمله تونل آب بهشت‌آباد، گلاب و سد و تونل «کوهرنگ ۳» غیرکارشناسی هستند و خطرات زیست‌محیطی زیادی در پی دارند. در مقابل نمایندگان اصفهان در مجلس و گروهی از کشاورزان این استان خواستار تکمیل سریعتر این پروژه‌ها شده‌اند.

برخی از کاربران برای توصیف این اعتراضات با مطالبات متفاوت از عبارت «جنگ آب» استفاده کردند.کاربری نوشت: نبرد برای آب بین استان ها، از آنچه که فکر می‌کردیم به ما نزدیک‌تر است. آقایان مسئول لطفاً تدبیری درست بیاندیشید. چهارمحال و بختیاری تشنه، اصفهان در جستجوی آب، خوزستان بدون آب، یزد در انتظار آب و قم بدون آب فرقی با بم ندارد.

دیگری نوشت: تغییرات اقلیمی بزرگترین تهدید برای آینده همه ما که در اقلیم گرم و خشک ایران زندگی میکنیم هست و جنگ آب هر روز به ما نزدیک و نزدیک‌تر است. کاش بفهمند!

اصفهان یا شهرکرد؟ آب، حق کدامشان است؟

کاربر دیگر نوشت: در ایران بخش کشاورزی ۹۲ درصد از منابع آب‌های تجدیدپذیر ایران را مصرف می‌کند، اما این میزان بسیار بالاتر از میانگین جهانی؛ ۷۰ درصد است. به جای حل مشکل آب در حال افزایش جمعیت ایران هستند.

دیگری نوشت: در قضیه زاینده رود و تجمع اصفهان، یکی چیزی به نظرم باید بیشتر دیده بشه، اونم اختلافی هست که بین ایرانی‌ها داره به وجود میاد، رسما جنگ آب بین یزدی‌ها و خوزستانی‌ها و اصفهانی‌ها و.

کاربر دیگر نوشت: بیشتربه نظرمی آیدکه اعتراض برای زیباسازی شهربوده. چون رودخانه برای تفریح کاربردبیشتری داره تاکشاورزی. اگرشماتشنه اید مردمی که درسرچشمه زندگی میکنند کم آبی رابیشترچشیده اند. گناهمان چیست که مسئولان استانمان دربرابر مسئولان شما نمی‌توانند مقابله کنند.

دیگری نوشت: ناکارآمدی دولت‌های پیشین ودولت کنونی باعث شد که زودتر از چیزی که فکرش رو بکنیم جنگ آب راه بیفته.

کاربر دیگر هم با اشاره به پوشش اخبار اصفهان در صدا وسیما نوشت: اینجا اعتراض علیه انتقال اب چهارمحال به اصفهان هست... ببینیم رسانه میلی پوشش میده یا نه!

اصفهان یا شهرکرد؟ آب، حق کدامشان است؟

کاربر دیگر دلیل این اتفاقات را مافیای آب دانسته و نوشت: جنگ اب انهم درون مرز‌های ایران چرا؟! چون سیاست‌های ابی کشور ملی نبوده بلکه منطقه ایی بوده و همچنین سیاست احمقانه خودکفایی در کشاورزی انهم در کشوری نیمه خشک. چهارمحال بیش از هرچیز تشنه توجه و نظر مسئولین و دولت است که با مبارزه با مافیای آب، نه تنها مردم چهارمحال را از تشنگی بلکه کشاورزان و مردم اصفهان را هم از این فلاکت نجات دهند.

عباس عبدی در روزنامه اعتماد در این باره نوشت: راه‌حل رسمی و دم‌دستی این بحران چه خواهد بود؟ منظور از راه‌حل، ارایه یک برنامه ۵ یا ۱۰ ساله بلندمدت نیست که هیچ یک از معترضین به اجرای آن اعتمادی ندارد، زیرا ساختار موجود از این حیث برنامه‌پذیر نیست، آن هم برنامه‌ای که بخواهند، مساله آب را در یک حوضه مهم حل کند. برای این وضعیت چند راه‌حل فرضی وجود دارد؛ یک راه‌حل ریشه‌ای است. چگونه؟ وضعیت موجود محصول شکاف میان عرضه و تقاضاست. مثل قحطی نان یا نبودن گوشت و... از یک سو تقاضا بالا رفته و از سوی دیگر عرضه کم شده یا هر دو اتفاق رخ داده است. این عدم موازنه در گذشته هم رخ می‌داده و در مقاطعی زاینده‌رود خشک می‌شده که ناشی از خشکسالی است و کسی مسوول آن شناخته نمی‌شد، چون قدرت دخل و تصرف بشر در طبیعت محدود بود، لذا می‌گفتند غضب خداست و راضی به رضای او بودند.

البته این مشکل در دنیای جدید نیز راه‌حل دارد. استفاده از ذخایر سد یا برداشتن از مخازن زیرزمینی در مواقع بحرانی می‌تواند راه‌حل باشد، مشروط بر اینکه این منابع در شرایط عادی برداشت نشوند که در ایران می‌شوند! مشکل اصلی در افزایش تقاضاست که بهتر است بگوییم افزایش تقاضا به علل انسانی و حکومتی رخ داده است. ایجاد صنایع آب‌بَر، مصارف شهری و فضای سبز، رشد جمعیت و مصرف فردی، استفاده‌های جدید در اراضی بالادست برای کشت و باغات و... یا انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر، موجب افزایش شدید تقاضا می‌شود.

تغییر الگوی کشت و کاشت برنج و تجاری شدن کشاورزی و سهولت حمل و نقل موجب افزایش کشت صیفی‌جات شده همه در کنار آبیاری غرقابی مصرف را بالا و بالاتر می‌برد. راه‌های پیش روی دولت برای حل بحران عبارتند از: افزایش عرضه، کاهش تقاضا یا جبران خسارت. افزایش عرضه یا از طریق استخراج و انتقال آب است یا از طریق دعا برای بارش برف و باران. انتقال آب با چند مشکل جدی مواجه است؛ اول اینکه آب کافی برای این کار نیست. دوم اینکه حوضه‌های دیگر خودشان با کمبود آب مواجه هستند. سوم اینکه زمانبر است و مهم‌تر اینکه در نهایت مساله را حل نمی‌کند فقط با شدت بیش‌تر به تاخیر می‌اندازد. همچنانکه این سیاست در این سال‌ها ثمربخش نبوده. ولی بدتر از همه اینکه این کار شدنی نیست، چون فتیله جنگ آب میان مناطق را روشن خواهد کرد.

اصفهان یا شهرکرد؟ آب، حق کدامشان است؟

راه دیگر کاهش تقاضاست. این کار بسیار هزینه‌بر و زمانبر است. بردن صنایع آب‌بَر از حوضه زاینده‌رود به استان‌های دیگر و کنار سواحل جنوبی، تغییر الگوی کشت، ممنوعیت‌های جدی برای بهره‌برداری‌های غیرمجاز یا جدید، مکانیزه کردن کشاورزی و آبیاری تحت فشار، بهینه کردن مصرف آب شهری و... راه‌هایی است که باید برای کاهش تقاضا انجام شود تا موازنه میان عرضه و تقاضای آب برقرار شود، ولی این کار‌ها نیازمند اراده کافی، حاکمیت قانون، اعتماد عمومی، مشارکت مردم و عقلانیت و التزام به علم و... و سرمایه‌گذاری فراوان است که تقریبا همه یا بیشترشان به اندازه کافی در دسترس نیست.

به نظرم راه‌حل نهایی که احتمالا خیلی سریع و در کوتاه‌مدت انجام داده خواهد شد، پرداخت مبالغ جبرانی از جیب ملت است. با افزایش نقدینگی و استقراض این کار را انجام می‌دهند، همان‌طور که درباره موسسات اعتباری این کار شد و هنوز هم کمتر کسانی می‌دانند که بخش عمده‌ای از مصائب افزایش قیمت‌ها محصول همان تصمیم است. این تصمیم متناسب با ساختار موجود است و همه را راضی می‌کند؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اصفهانی

      کشور ما هزار و یک مشکل داره که نیازمند رسیدگی فوری هست . این کشور برای حل مشکلاتش به کمک متخصصان داخلی و خارجی و سرمایه نیاز داره.
      یک نمونه اش هم همین موضوع فرونشست زمین و اب هست.
      موجودیت مملکت در خطره ولی بحث اول مملکت مقابله با نگهداری سگ و گربه و خرگوش و لاک پشت هست.
      این چیزا شاید تو کتاب های تخیلی میتونست باشه

      پاسخ ها

      • گلپا

        آب حق هر دو و همه ایران است.
        یعنی چی حق کدام است؟ یعنی میخواهید به یکی بدید به اونیکی ندید؟

    • بدون نام

      اصفهان نفوذ زیادی داره و چون این کشور بر پایه نفوذ و رانت هسن راحت حق لرستان و چهارمحال و خوزستان خورده خواهد شد همینطور که 43 سال هست خورده شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما اصفهانی معتقدیم باید مسئله اب حل شود برای ایران نه برای یک شهر یا قومیتی

      • علی

        این همه اصفهان ستیزی که دارید نشون میده دارید میسوزید از حسادت
        !!!!!!نسوزید

      • بدون نام

        گل گفتی، حرفت کاملا درسته.

      • بدون نام

        وضع فلاکت بار کشاورزان اصفهان و ترک برداشتن پل های تاریخی اصفهان نشون میده چقدر شما اشتباه میکنید. اگر رانت و نفوذی بود وضع مردم این نبود. متاسفم که اعتراض مردم اصفهان به مدیریت کشور را تبدیل به دعوای قومی قبیله ای میکنید

    • بدون نام

      اصفهان هیچ حقی نداره .بهتره یه کم تاریخ بخونن که همین بختیاریها آنها را ازدست محمود افغان نجات دادن .حالا خودبرتری بهشون دست داده .آب در حد آشامیدن مشکلی ندارد نه صنایع بزرگ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا حق با اصفهانه تو تاریخ رو نخوندی و نمی دونی که آثار تاریخی اصفهان نشان دهنده فرهنگ کل کشور و اگه بر اثر بی آبی خراب بشه که نشانه ضعفه
        بعدشم اصفهانی ها آب رو خریداری کردن و سندش هم موجوده

      • بدون نام

        موافقم، اصفهانی‌ها زیاده خواه شدن

      • نگین

        کاملا مشخصه شما هیچ سر رشته ای در تاریخ ندارید

    • بدون نام

      خدا جای خق نشسته موفع ایی که ذوب اهن بندرعباس میبرید تو دل کویر بی اب چون مسئولین اصفهانی بودند حالا تحویل بگیرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنظرم اگر یک نگاه بکنیم نصف بیشتر پرسنل فولاد وذوب آهن و .. در اصفهان بیشتر از چهارمحال و اطراف هستن تا خود اصفهان متاسفانه که

    • بدون نام

      خدا شاهده روستاهای چهارمحال آب ندارن. فقط یه بار بیان سر بزنید و ببینید. محرومیت کم بود الان کم آبی.
      فقط یه بار بیاین چهارمحال یه بار

      پاسخ ها

      • آنها

        همون خدا شاهده چند ساله اصفهان تابستونا چه وضع آبی داره . خود شهر اصفهان را میگم نه اطراف.آب شرب هم قطع میشه و با تانکر آب میارن توی کوچه ها

    • گرینچیک

      دلیل اصلی ش آبیاری غرقابی هست بیشتر.وقتی دولت به کشاورز بابت آبیاری تحت فشار پولی نمیده عاقبت ش میشه این.باید پول خرج کرد تا مکانیزه بشه و آبیاری قطره ای کنن

      پاسخ ها

      • ابتین

        یکی از علل بی ابی ابیاری تحت فشاره لطفاً کمی از تبلیغات دولت خارج شو و علمی به این موضوع نگاه کن دولت ایران سالهاست برای از بین بردن منابع ابی تلاش میکنه

    • بدون نام

      حق همشون اینا عرضه مدیریت آب رو ندارند

    • بدون نام

      وزیر نیرو مدیران آب و کنترل سد باید دادگاهی بشن

    • بدون نام

      نیک اهنگ کوثر کارشناس اب سالهاست میگه آب نیست

    • بدون نام

      وقتی قضاوت وطرفداریکطرفه شوداین مسائل قومیتی هم بالا میاد
      درضمن حق اول مربوط به شهرکرده

    • بدون نام

      هر کی بیشتر خایه مالی کنه، سهم بیشتری از آب میگیره

    • بدون نام

      ایران چی بود چی شد

    • بدون نام

      فقر گرونی خشکی کرونا مرگ بیکاری

    • بدون نام

      شرکت ذوب اهن داره مجانی لوله فاضل اب نصب می کند در روستاهای اطراف خود که اب الوده تمام این روستاها را با لوله به تصفیه خانه ای که خودش در حال احداث است و ان ابهای الوده را تا اندازه ای تصفیه کرده تا در صنعت خود استفاده کند. اطرافکارخانه ذوب اهن اصفهان میلیونها درخت کاج کاشته شده اند که فضولات باقی مانده به عنوان کود استفاده خواهند شد.

      پاسخ ها

      • احمد

        تنها چیزی که سهامداران خودی فولادی فکر میکنن سود سهامشون هست و بس
        کدوم سهامدار فولادی تو ایران زندگی میکنه که این رویاهای شمارو به واقعیت تبدیل کنه

    • بدون نام

      من هیچ نظری ندارم ولی امیدوارم مردم ایران خوشبختر از مردم جهان باشن

    • بدون نام

      آب حق همه ملت ایران....

    • بدون نام

      همه این مشکلات به خاطر مدیریت نادرست مثل زدن پالایشگاه یا فولاد و پتروشیمی و .......هست اول از همه این پروژه ها باید نزدیک به دریا باشه و به جای اینکه آب رو از این استان به اون استان ببرن میشد آب دریا رو تصفیه کرد و فرستاد که با این کار کشاورزی و بی آبی و .....رو حل کرد

    • بدون نام

      اصفهانیها چهل و اندی ساله حق تمام ایرانیها را خوردند نباید به آنها باج داد

      پاسخ ها

      • علی

        بیا پایین که شدیداً سرمون درد گرفت

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        خدا اون روز رو نیار که کارون خشک شه خوزستانی ها اقتصاد ایران رو میخوابونن

    • پدرام

      چشم بسته غیب گفتی؟؟؟؟!!!!
      خب معلومه آب مال چهارمحاله اینو همه میدونن وتوئه خرنمیدونی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

    • ص

      برای آباد کردن کویر، آب را از سرچشمه گرفتند تا آنجا که سرچشمه ها خشکیدند، آنقدر تونل انتقال آب احداث کردند که امروزه مردم چهارمحال برای تأمین آب شرب خود دچار مشکل اند، آن وقت استان همجوار آب برای کشاورزی و صنعت طلب میکند.چرا باید استانی که رتبه ی ۲۶را ازنظر بارش دارد، رتبه ی سوم را ازنظر داشتن صنایع آب بر داشته باشد؟ چرا در کویر برنج میکارند؟

      پاسخ ها

      • یاس بانــــــــــــــو

        ؟خسه نشدی از حرفرهای کلیشه ای

    • یاس

      همه چیز در زیاده خواهی اصفهان است هم صنایع آب بر هم کشت آب بر وهم فضای سبز زیاد و هم آب شرب اما چهارمحال لب چشمه لب تشنه باید باشد

    • بختیاری

      از قدیم گفتن چراغی که بر خانه رواست بر مسجد حرام است
      وقتی چهارمحال خودش با کم ابی دست بگریبانه چرا باید ابش رو بذر و بخشش کنن؟
      مگه ما خودمون چلاقیم که بقیه از ابمون برا کشاورزی استفاده کنن؟ ما اب نداریم بخوریم سالهاست خیلی از روستاهامون ابشون سهمیه بندی شده اونوقت بقیه گریانن که کشاورزی و...
      اصفهانی ها بدانند که نانی که از این اب میپزند حرام است چون اب مارو میدزدن و حق الناس است برگردن همه شون و ما نمیگذریم...

    • بدون نام

      اگه اصفهان اینجوری میخوان ما خوزستانیا جلوی انتقال آب و گاز و نفت رو میگیریم چون مال خودمونه شهرکردی ها هم جلوی انتقال آبشون رو بگیرن چون مال خودشون هست حالا سوال اینجا اصفهانی ها به جز کاه و گل چی دارن اگه همین خوزستان نبود حالا نصفتون بیکار بودین که توی شرکت نفت خوزستان با زد و بند استخدام شدین و مردم بومی باید کارگری کنن

      پاسخ ها

      • یاس بانــــــــــــــو

        خیلی مسخرس جنگ زده هاتون ک بیش از نیمه از استان اصفهان گرفتن ومشغول کارن رو نمیبینی

      • بدون نام

        اگه اصفهان نبودالان ایرانی نبود

      • ناشناس

        بابا رودخانه مسیر طبیعی خودش رو باید طی کنه مثل اینکه دریای شمال یا خلیج فارس رو تغییر بدن .بابا شما به اقلیم دست نزنید همه جی درست میشه

      • بدون نام

        عزیزم پیاده شو با هم بریم . مردم عزیز خوزستانی که در اکثر شهرستانهای استان اصفهان سکونت دارند کافیه یه سربیای شاهین شهر یا فولادشهر با چشم خودتون ببینید. اتفاقا توی فولاد و ذوب آهن اصفهان اکثر کارکنان خوزستانی اند یا چهارمحالی.... اصفهان برای غیر اصفهانیانیا اتفاقا ا بهتره تا خود مردم اصفهان. . .

    • بدون نام

      از پس عقب افتاده ایم کشور ما به روش 50 سال پیش داره کشاورزی می کنه

    • زاینده‌رود

      متن پایین اولین عکس به وضوح مشخص میکنه حق با کیه!!
      اصفهانیها چندین ساله که دارند با زورگویی آب رو میبرند!
      الان هم با اینکه میبینن سد خالیه باز هم به فکر کشاورزی خوودشونن!! آخه آدم هم اینقدر خودخواه!!!!!

    • Xjev

      سلام.دعوا نکنید.اینا همش بر میگرده به آدما .باید این شرایط ا هممون قبول کنیم چه چهارمحالش چه اصفهانش.اگه بیشتر از این طلب کنیم .قضیه بیخ پیدا میکنه.وسلام

    • بی طرف

      چرا جلوی انتقال اب زاینده رود به یزد گرفته نمیشود
      یک سد در روستای چم آسمان اصفهان هستش که زاینده رود تا اونجا اب داره ولی بعد از اون سد چم اسمان اب نیست
      به اندازه یک زاینده رود اب داره به یزد منتقل میشه
      اصلا نیازی به اب از چهارمحال نیست، همین سد رو جمع کنن مشکل اب زاینده رود حل میشه
      این سد در روستای چم اسمان ، نزدیک شهر باغبهادران است

    • بدون نام

      اصفهانی ها دیگه باید کوتاه بیان همینطوز هم یزد و قم و سایر شهرها

    • بدون نام

      اینجا چهارمحال ه بردن آب محاله .

    • بدون نام

      قطعا حق چهارمحاله

    • بدون نام

      ۷۰درصدکارکنان صنایع اصفهان بختیاری هستن

    • بدون نام

      همین و میخواستن مردم به جون هم بیوفتن

    • خسرو

      تنها مشکل مردم ایران بی مدیریت مسولیین است اگر اداره کشاورزی تمام زمینها را مکانیزه میکرد این مشکل پیش نمی آمد هیچ کاری هم ندارد فقط لوله پلیمری میخواد قطریی یا گلخانه ای بکارند یک سوم هم آب نمیخواد

    • ناشناس

      معلومه که اب حق اصفهانه خود اصفهان داره تو کوه های چهار محال اب تولید میکنه همش مال خودشونه

      پاسخ ها

      • محمد

        چرا میاین تو کوه های چهارمحال و بختیاری آب تولید میکنید‌.
        بهتر نیست توی اصفهان درست کنید ؟؟؟؟

      • علی

        چون زورشو داریم وقتی خودتون نمی‌تونید تولید کنید

    • مریم

      حقه اصفهانی هاست مگه ما چه گناهی کردیم که باید ظلم بشد در حقمون عدالت وجود ندارد

    • اکبر

      سال ۹۷ مسافرتی داشتم به استان های لرستان و اصفهان از کنار آبهای سرازیر شده به طرف زاینده می گذشتم از محلیها پرسیدم چرا کشاورزی شما دیمی هست با زبان لری خیلی صادقانه گفتند حق استفاده از این آب را نداریم واقعا تاسف خوردم نباید ظلم کرد

    • شاه جهان

      اصفهانی ها امتیاز پتروشیمی چهارمحال و لاسیک سازی چهارمحال از ما گرفتن و دادن به اراک و کاشان حالا آب میخوان از قدیم گفتن برای کسی بمیر که برات تب کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخش اشتباهی منفی دادم عذر میخام

    • ناشناس

      منم لرم لر لرستان خرم آبادیم ولی بخاطر مهاجرت پدر بزرگم 40 سال پیش الان تو اصفهانیم نظری نمیدم مسئولین حق همه رو به عدالت ادا کنن چون کسی نمیتونه جز شماها!!!!

    • امیر

      دورود عزیزان آب حق هر دو استان است به اندازه هر دو استان هم آب هست اما مسولین نمیخواهند برای مردم پول خرج کنند لوله کشی کنند آب را برگردانند تا هر دو استان و تمام کشور آب داشته باشند

    • ناشناس

      همه این ها با مدیریت باید درست بشه، همه از آب وخاک وصنایع وکوه ودشت سهیم هستیم این استان وآن استان نداره، همه برابر وبرادر هستیم باید فکر چاره بود هر کجای ایران خشک بشه کلیومترها رو میتونه با مشکلات زیست محیطی بیشتری روبه رو کنه، پس مردم وتمام مسولین باید یه راه مناسب برای اینکار پیدا کنیم

    • عباس

      مردم چهارمحال اب ندارن برای خوردن اونوقت کشاورز های اصفهانی تضاهرات میکنن که نمی تونن برنج بکارن یکم منطقی باشید

    • بهرام

      خخخخ مگه آب هم تولیدمیشه برن توکوه های خودشون تولید کنن

    • سعید

      به قول استاندارخوزستان همیشه ثروت کشور صرف چهار تا استان کاکل به سر یعنی مشهد، اصفهان، تهران و تبریز شده.ثروت استان ما فقط همین آبه که اصفهان اونو هم می خواد بدزده.

    • محمد

      صنایع فولاد مبارکه در دهه شصت کارشناسی شده بود که بندرعباس احداث شود با نفوذ سیاسی آنرا اصفهان آورند چرا همیشه کارها باید سیاسی بازی بشه و مملکت را خراب کنم از خدا بترسید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بی نام

      کرمان و یزد

    • بدون نام

      برترین ها؛ اینکه پرسیدن نداره، معلومه که آب مال چهارمحاله، اصفهان و یزد که کویر هستن.

    • بدون نام

      مسئولینی که با بی درایتی مردم را به جون هم انداختن مسئول بی درایت وبی سواد نمیخوایم نمیخوایم

    • هموطن

      حق با سند است
      سندی که از ۱۰۰سال پیش وشیخ بهای نوشته شده
      پس شهر اصفهان وشهرکرد باهم بوده اند وهستند
      همانطور که ۵۰ درصد مردم اصفهان را چهارمحالی تشکیل داده
      پس حق آبه بر منطق وسند این دو شهر هست

      نه یزد راحت حق آبه این دو شهر را برده
      نمی دانیم کی یزد جزئ زاینده رود بحساب آمده

    • بدون نام

      از سال ۷۹ که آب به یزد رفت رودحانه زاینده رود خشکید

    • Eaghle

      اگ صحبت حق باشه اب چهارمحال و به دنبال اون خوزستان و اگ این دو استان ابی نداشته باشن و پشت سر هم سد زده بشه و به دنبالش تعقیرات اب و هوای چهارمحال بدون برف خواهید دید ک دودش به چشم تمام ایران میره ولی کو گوش شنوا

    • بدون نام

      استانی که آب نداره حالا ضرورت داره دوتا از بزرگترین صنایع فولاد خاورمیانه توش باشه انتقالشون بدین به جنوب کشور اصفهانی ها هم خرما رو میخوان هم خدا رو آب کارون نسبت به پارسال یک چهارم شد هیچ آب توش نمونده اصفهانی ها انتظار دارن زاینده رود که ۱۰ سال خشک شده سالی یک روز آب رو توش رها میکنن آبش دائمی باشه

    • عزیزالله عرب

      اب حق چهارمحاله اصفهانیا الکی تظاهرات راه میندازن برا اب

    • نگین

      اگه آب حق چهارمحاله پس لطفا چهار محالی هایی که تو اصفهان زندگی میکنن جمع کنند برن شهر خودشون نصف اصفهان چهارمحالی ها هستن هفتاد درصد کارکنان صنایع چهارمحالی هستن اب هم مشترکه اب به اصفهان فروخته شده ....متاسفم واسه مسئولان بی کفایت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگر آب رودخانه فروختنی است؟!!! دست بردارید از این مزخرفات!!!

    • حمید

      وقتی تویزد تابلو میزنه کارواش بااب زایننده رود به جا مصرف شرب اب به کارخانه های سرامیک کاشی باغات پسته دوزدیده میشه زایننده رود به چنین وضعی می افته

    • ناشناس

      از قدیم گفتن جنگی سر آب در ایران راه می افتد خدا این نعمت برای همه فرستاده حق این شهر اون شهر نیست حق همه ی مردم

    • داود

      سد زاینده رود ساخته شد برای جمع اوری سیلابهای فصلی برای صنعت اصفهان ولی الان اب ذخیره شده برای کشاورزی هلو وبادام روی کوهای شهرکرد استفاه میشود ومقدار زیادی راهم به یزد ورفسنجان انتقال میدهند

    • سامیار دهکردی

      مردما دارن مقابل هم قرار میدهند..وقتی کار افرینی نیست وقتی رشد اقتصادی روزبروز کمتر میشه مردم مجبورن رو ب کشاورزی و استفاده از زمین های کشاورزیشون بکنند و از همه بدتر مکانیزم ابیاری هستش ک همه سنتی هستش و اب بیشترش هدر میره. مسولین هیچ ارزشی واسه محیط زیست قائل نیستن واکثر چشمه هایی ک همه ی ماههای سال اب داشتند الان یا کامل خشک شدن یا فقط فصل بهار اب دارند بطوری ک فصل تابستان عشایرا برای تامین اب شرب خودشون و دامهاشون هر روز باهم داعوا دارند.

      پاسخ ها

      • اصفهانی

        دقیقا درود بر شما . هدف اینه که مردم را مقابل هم قرار بدن
        ما به جون هم بیفتیم تا مساله اب کلا فراموش بشه

    • اکبر پرسپولیسی

      اب حق دو طرفه اما فقط برای اشامیدن نه استفاده تجاری و صنعتی
      میتونن برا تجارت و صنعت از دریای خزر و یا خلیج فارس اب رو انتقال بدن به اصفهان و یزد
      مینونه تین کار طی کوتاه مدت انجام بشه

    • مردم

      خبرگزاری شما بیشتر دوست دارد که اختلاف بین مردم بیشتر شود اب نفت گاز صنعت ووووو هرچیز دیگر در ایران ملی هست وهیچ کس حق ندارد بگوید مال استان ماست شما به این درگیری بیشتر دامن میزنید

    • بدون نام

      بهتر نبود بنویسید آب حق اصفهانه یا یزد ؟؟!!!

    • بدون نام

      اب یزد و کرمان قم ببندید دیگه نیاز ب اب نداره اصفهان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج