۱۱۷۳۵۸۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

نوازی: مجیدی باید جوابگوی هواداران باشد

برخی فکر می‌کنند، چون در استقلال هستند، همه‌چیز تمام شده، برعکس تصورات‌شان باید بگویم تازه همه‌چیز شروع شده است. مسئولیت‌شان بیشتر شده و باید برای تیمی که میلیون‌ها هوادار دارد، عملکردی به‌مراتب بهتر از قبل داشته باشند.

فرهیختگان: تیم استقلال در فصل جاری شروع خوبی داشت و هم هوادارانش را خوشحال کرد و هم به فوتبال‌دوستان نوید فوتبالی زیبا ‌داد. این شرایط اما دو، سه‌هفته‌ای دستخوش تغییر شده است. استقلال در فصل جاری خیلی زود گرفتار رکود شد و چه‌بسا اگر در این هفته از مسابقات و مقابل تیم صنعت نفت نتواند جبران کند شرایط نه‌تنها برایشان سخت‌تر می‌شود، بلکه ممکن است از نظر روانی نیز تاثیر بدی گذاشته و به‌سرعت برطرف نشود. در این خصوص با محمد نوازی از پیشکسوتان باشگاه استقلال که فصل قبل هم همراه تیمش مقابل استقلال قرار گرفت، صحبت کردیم. وی هرچند به استقلال بسیار امیدوار است اما نقدی هم بر عملکرد این تیم دارد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با نوازی را در ادامه می‌خوانید.

قبل از هر چیز بگویید چرا استقلال بعد از شروعی خوب، چندهفته‌ای است نتوانسته برنده شود؟

شرایط ابتدای فصل برای همه تیم‌ها فرق می‌کند و اغلب تیم‌ها جا نیفتاده‌اند. از این رو استقلال خیلی‌خوب از فرصت‌ها استفاده و امتیازات خوبی جمع کرد. فکر می‌کنم دیگر همه تیم‌ها در این هفته به شناخت خوبی از هم رسیده‌اند و از بازیکنان و تیم‌ها اطلاعات دارند. از این رو رقابت سخت است. به همین دلیل هر تیمی که از نظر بدنی بهتر باشد و در اجرای کار تاکتیک تیم بهتر عمل کند، می‌تواند توپ را بهتر به گردش درآورده و از موقعیت‌ها بهتر استفاده می‌کند. فوتبال دنیا هم به همین شکل است و در همه فوتبال‌هایی که می‌بینیم این شرایط یکسان است. درواقع آن تیمی که بهتر باشد، از اشتباه‌های حریف بهتر استفاده می‌کند. شرایط استقلال بد نیست، هرچند می‌تواند بهتر باشد. مجیدی باید در تفکراتش بیشتر دقت کند تا جوابگوی این همه هوادار باشد. این تیم نامش از هر مربی و بازیکنی بزرگ‌تر است، پس لازم است بدانیم هنوز آن نتیجه‌ای که باید برای تیم نگرفته است. نگرانی همه هواداران و دوستداران استقلال همین نتیجه نگرفتن است، شاید مساوی خارج از خانه طبیعی باشد ولی در زمین خودمان با وجود هوادار انتظارات برآورده نشده است و باید شرایط بهتر شود.

بازگشت خارجی‌های تیم که هفته قبل اجازه بازی نداشتند، می‌تواند در روند رو به رشد تیم تاثیر داشته باشد؟

هر بازیکنی که شرایط بهتری دارد از دید مربی تاثیرگذار است. چیزی که در مورد استقلال وجود دارد اندازه برخی بازیکنان است. از نظر من برخی بازیکنان شرایط‌شان به استقلال نمی‌خورد، شاید این نفرات در تیم خودشان خیلی بزرگ بودند ولی در استقلال آن‌طور نشدند. استقلال جای دیده شدن است و عملکرد هرکسی بازتاب زیادی دارد. خیلی اتفاقات در دنیای مجازی رخ می‌دهد ولی واقعیت فوتبال در مستطیل سبز است و بازیکن باید در ازای عملکردش جوابگو باشد. برخی هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند، از این رو فکر نمی‌کنم بازگشت یکی، دو بازیکن تغییری ایجاد کند. می‌دانیم که همه رقبا مقابل استقلال باانگیزه هستند پس این تیم استقلال است که باید بیشتر تلاش کند و نتیجه بگیرد.

خیلی‌ها همچون شما به مهره‌های جدید انتقادهای فنی دارند. واقعا خریدهای فرهاد مجیدی را تایید نمی‌کنید؟

همه آنهایی که انتقاد می‌کنند، درست می‌گویند. برخی فکر می‌کنند چون در استقلال هستند، همه‌چیز تمام شده، برعکس تصورات‌شان باید بگویم تازه همه‌چیز شروع شده است. مسئولیت‌شان بیشتر شده و باید برای تیمی که میلیون‌ها هوادار دارد، عملکردی به‌مراتب بهتر از قبل داشته باشند. خیلی بازیکنان آمدند و رفتند و هیچ‌اتفاقی برای استقلال رخ نداد و این بازیکنانی که می‌آیند باید تلاش کنند تا اول خود را نشان دهند و بعد برای استقلال نتیجه بگیرند.

استقلال می‌تواند در آبادان به روند ناکامی‌های دو هفته اخیر پایان دهد؟

بازی در آبادان سخت است. امسال مخصوصا این تیم زخم خورده و لازم است برای تقابل با این تیم باانگیزه بیشتر از قبل آماده شویم و بتوانیم از صنعت نفت امتیاز بگیریم. نکته این است که نباید بازیکن را فقط در تمرینات محک بزنیم. متاسفانه یکی از معضلات فوتبال ما تفاوت توانایی بازیکن در تمرینات با زمین‌بازی است. برخی بازیکنان در تمرین خوب هستند ولی در شرایط بازی خوب نیستند. متاسفانه چندین‌سال است بازیکنانی در تمرینات عالی هستند اما در مسابقات ضعف دارند.

همه توانایی تیم صنعت نفت را در تقابل با پرسپولیس دیدند. این تیم می‌تواند ناکامی را به استقلالی‌ها تحمیل کند؟

درست است که این تیم قعرنشین است ولی در زمین خودش بازی می‌کند و بازی برای استقلال سخت است. دیگر دوره و زمانه‌ای که استقلال یا پرسپولیس به هر شهری می‌رفتند و با کمک هواداران‌شان برنده می‌شدند، گذشته است. در سال‌های اخیر تیم‌ها آگاه شده‌اند، برای هر بازی برنامه دارند و روی توانایی‌های خود کار می‌کنند. از طرفی صنعت نفت تیم خوبی است و سطح بازیکنانش پایین نیست؛ آنها برای فرار از انتهای جدول هر کاری می‌کنند. از این رو برای نتیجه گرفتن از چنین تیم‌هایی باید بیشتر تلاش کرد. من فکر می‌کنم استقلال بدون گل خوردن می‌تواند از صنعت نفت امتیاز بگیرد. این تیم نامی بزرگ دارد و شک نکنید صنعت نفت با وجود اینکه در زمین خودش بازی می‌کند از استقلال می‌ترسد.

مجیدی و منصوریان را خوب می‌شناسید. تقابل این دو را چگونه می‌بینید؟

تفکرات هر دو مربی به ساق بازیکن‌شان بستگی دارد. هر تیمی که بازیکنانش خوب تصمیم بگیرند و سطح بالایی از خود نشان دهند، برنده بازی خواهد شد. این بازیکنان هستند که با عملکردشان سطح منصوریان و مجیدی را به رخ می‌کشند. به‌قول قلعه‌نویی گره همه مربیان در ساق بازیکنان است. اگر بازیکن استقلال خوب بغل پا بزند، فرهاد مجیدی می‌شود خوب و اگر بازیکن صنعت نفت خوب بغل پا بزند، منصوریان بزرگ‌تر می‌شود. از این رو این بازیکنان هستند که با تصمیمات‌شان نتیجه را تعیین می‌کنند.

اصلی‌ترین ضعف استقلال در بازی‌های اخیر را چه دیدید؟

استقلال اگر می‌خواهد نتیجه بگیرد باید توپ را در نیمه تهاجمی خود حفظ کند، نه در این بازی، بلکه استقلال در همه بازی‌ها به این حفظ توپ احتیاج دارد. وقتی توپ به مهاجم نرسد و در اختیار حریف قرار بگیرد، فشار به دروازه خودی وارد می‌شود. از این رو باید بازیکنان توانمندی در خط حمله داشته باشیم. اگر حتی چند ثانیه هم توپ را حفظ کنیم این فرصت را به هافبک‌ها می‌دهیم که به کار تهاجمی برسند و از موقعیت استفاده کنیم.

شاید ضعف چندساله استقلال در کمربند میانی است که سال‌ها در تسخیر بازیکنانی چون مجتبی جباری، امید ابراهیمی و علی کریمی بود و حالا جایگزینی برایشان نیست.

ضعف استقلال نه، بلکه ضعف فوتبال ایران این است. این نفرات مهره‌های خلاقی بودند که مهاجم را به‌خوبی پیدا کرده و توپ‌رسانی به خط حمله را به‌خوبی بلد بودند ولی مدتی است در این بخش ضعف داریم. شاید در فصل جاری در خط هافبک به‌جز مهدی‌پور که کمی تلاش می‌کند، دیگر نفرات چنگی به دل نمی‌زنند. او کمی خلاق‌تر از سایرین به‌نظر می‌رسد ولی لازم است مکمل‌هایش هم وجود داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج