صداوسیما به سبک دوره قاجار خبررسانی می‌کند
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
ادیب_1
لاله زار مال_1
اپیلاسیون نانا 1
ادیب_3
اپیلاسیون نانا 3
لاله زار مال_3
لاله زار مال_4
ادیب_4
اپیلاسیون نانا 4
لاله زار مال_2
ادیب_2
اپیلاسیون نانا 2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۱۱۷۳۹۲۴
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
۲۳۷۶
به روزنامه‌های اواخر دوران قاجاریه اگر نگاهی بیندازید خواهید دید مطالب آن‌ها در گشت و گذار و خورد و خوراک شاهان خلاصه می‌شد.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: به روزنامه‌های اواخر دوران قاجاریه اگر نگاهی بیندازید خواهید دید مطالب آنها در گشت و گذار و خورد و خوراک شاهان خلاصه می‌شد.

"قبله عالم، دو ساعت مانده به ظهر سوار بر مرکب سلطنتی عازم گلاب‌دره شدند. بین راه، در دزاشیب نزول اجلال فرمودند و بعد از نوشیدن چای و تناول میوه و مقداری استراحت، حرکت فرمودند..."

در این روزنامه‌ها از وضعیت سخت زندگی مردم خبری داده نمی‌شد چنانکه گوئی اصولاً غیر از شاهان و چاکران دربار، هیچ موجود زنده‌ای در این کشور وجود ندارد! در آن زمان، هنوز رادیو و تلویزیون به ایران نیامده بودند و رسانه دیگری غیر از همان روزنامه‌ها وجود نداشت. اینطور نبود که روزنامه‌نگاران نخواهند مردم را مطرح کنند و از مصائب و مشکلات آنها ننویسند و خبر ندهند بلکه فرهنگ غلط سلطه شاهان بر تمام شئون کشور حاکم بود و مردم اصولاً دیده نمی‌شدند و در این فرهنگ دربارساخته جایگاهی نداشتند.

در دوران سلسله منحوس و منحط پهلوی، که رادیوتلویزیون هم به رسانه‌های گروهی اضافه شده بودند، برای خالی نبودن عریضه تا حدودی موضوعات و مسائل جامعه نیز در رسانه‌ها مطرح می‌شدند ولی بسیار کنترل‌شده و با گرایش تبلیغ به نفع رژیم و درباریان. بخش مهمی از محتوای روزنامه‌های دوران پهلوی به معرفی بازیگران سینمای غرب حتی زندگی خصوصی آنها و اینکه سگ‌ها و گربه‌هایشان چه نام دارند و چگونه غذا می‌خورند و چه رنگی هستند اختصاص داشت و از گرفتاری‌های مردم ایران، فقر و مشکلات آنها و اعتراضاتی که به استعمار و استبداد داشتند خبری منتشر نمی‌شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 تحول عظیمی در رسانه‌های ایران پدید آمد و مسائل جامعه در مطبوعات و رادیوتلویزیون مطرح شدند. مردم، محور اصلی اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها بودند و مسئولان و کارگزاران سه قوه نیز تلاش می‌کردند به عنوان خادمان مردم اخبار خدماتشان به کشور و مردم را از طریق رسانه‌ها به افکار عمومی منتقل کنند.

این روند مطلوب و منطقی، در اواسط دهه 60 مقداری دچار عقبگرد شد بطوری که موازنه در خبر دادن‌ها به نفع مسئولین تغییر کرد و اخبار مربوط به مردم در حال کم‌رنگ شدن بودند. در 1364 امام خمینی مسئولین سه روزنامه مطرح آن زمان یعنی اطلاعات، کیهان و جمهوری اسلامی را خواستند و صبح روز 10 شهریور آقایان سیدمحمود دعائی، سیدمحمد خاتمی و اینجانب در جماران به دیدار ایشان مشرف شدیم.

حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی هم حضور داشت. امام فرمودند رادیوتلویزیون و مطبوعات متعلق به عموم هستند. به جای مطرح کردن من در روزنامه‌هایتان، افرادی را که زحمت می‌کشند مثل کارگران، پزشکان و کشاورزان و کارمندان را مطرح کنید و عکس‌ها و تیترهایتان را به آنها اختصاص بدهید. همین سخن را امام به آقای محمد هاشمی مدیرعامل و سایر مدیران وقت رادیوتلویزیون هم فرمودند و انتظار داشتند رسانه‌ها به جای آنکه به رسم زمان قاجار از فرهنگ غلط خبر دادن‌های قبله عالمی پیروی کنند، مردم را محور اصلی خبرها و گزارش‌های خود قرار دهند.

امروز که به شیوه خبر دادن‌های رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نگاه می‌کنیم، کم‌رنگ بودن مشکلات مردم کاملاً مشهود است. رئیس رسانه ملی به دیدار مراجع می‌رود و از خوب گفتن‌هایشان نسبت به رادیوتلویزیون خبر می‌دهد ولی نمی‌گوید که آیت‌الله جوادی آملی به رئیس رسانه ملی گفتند: «جامعه با برنامه طنز شاداب نمی‌شود و مردم را کمیته امدادی اداره کردن ننگ است.» رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تهران می‌آید و ما خبر می‌دهیم که با او بر سر مسائل بجامانده اتمی به توافق رسیده‌ایم ولی او در بازگشت از تهران در اجلاس شورای حکام می‌گوید: مذاکراتم با ایران درباره مسائل باقیمانده پادمانی بی‌نتیجه ماند...

این نوع خبر دادن‌ها که یک مورد بسیار تلخ و زننده آن را در ساقط کردن هواپیمای مسافری اوکراینی تجربه کردیم، با رسالت مهمی که اصحاب رسانه برعهده دارند منطبق نیست. این را نمی‌توان برخورد صادقانه با مردم دانست. مردم، وقتی به رسانه‌ها و به مسئولین اعتماد می‌کنند که در تمام زمینه‌ها از آنها صداقت ببینند. علت اینکه امروز حتی رسانه ملی هم با آنهمه امکانات و هزینه، از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی عقب‌تر است، همین خبردهی‌های غیرحرفه‌ای به سبک دوران قاجاریه است. در این فرهنگ غلط اگر هرچه زودتر تجدیدنظر اساسی به عمل نیاید، باقیمانده اعتماد مردم نیز از دست خواهد رفت.

برچسب ها:
انتشار یافته: 17
در انتظار بررسی:42
Iran (Islamic Republic of)
09:04 - 1400/09/09
اینهمه صغراوکبرا بافتی همه میدونند رسانه میلی نه ملی
Iran (Islamic Republic of)
09:06 - 1400/09/09
دقیقا، البته مردم خیلی وقته از اینا دل بریدن
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
ولی نظر من نظر شما نیست
Iran (Islamic Republic of)
09:09 - 1400/09/09
اصن مگه کسی رسانه ملیو نگاه میکنه
پاسخ ها
عزیزجون
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
نه والا.
دردمند
Romania
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
من نگاه میکنم
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
خيلی زیاد، خودت تصمیم نگیر
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
از طرف خودت حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
09:12 - 1400/09/09
کاملا درسته
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
سخت اشتباه،، خودت روزنامه از این بدتر است
Iran (Islamic Republic of)
09:15 - 1400/09/09
خوب حتما یه چوبی بالا سرشه میگه از مشلات مردم چیزی نگی فقط از خوبیهای دروغکی بگو
Romania
09:16 - 1400/09/09
من نگاه میکنم
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
همه نگاه میکنه، پول مفت نداریم شبکه های پولی ببینیم
بینام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
نگاه کن تا صبح دولتت بدمد
Iran (Islamic Republic of)
09:25 - 1400/09/09
پههههههه
اینجا کجا روزنامه یا رسانه ملی یا حتی گوگل هم هییچی از مشکلات مردم نمیگه
حتی جنابعالی هم داری پاچه خواری میکنی
Iran (Islamic Republic of)
09:26 - 1400/09/09
مردم ازاین حرفا عبور کردن حضرتعالی ..این مطالب شما سالهای دور و درازی هست خریداری نداره ..دنیا عوض شده برادر .جور دیگری ببین ...
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شرکت هوش و دانش سپهر_1
سفیر بار ساقدوش_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
شرکت هوش و دانش سپهر_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
سفیر بار ساقدوش_3
گروه تولیدی نیلوفر_4
شرکت هوش و دانش سپهر_4
سفیر بار ساقدوش_4
گروه تولیدی نیلوفر_2
شرکت هوش و دانش سپهر_2
سفیر بار ساقدوش_2
اورانوس_فوترموبایل2
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
ترجمه زندگی_فوتر موبایل
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوتر
پارسیان طب - فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی نوین_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
اورانوس_فوتر2
روشا فارمسی_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
رستوران پارسیان_فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
دکتر صالحی_فوتر
تنورستان_فوتر
ترجمه زندگی_فوتر
فنی آتل_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
کلینیک النا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
شفا_فوتر