جاباما
۱۱۷۵۷۴۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

چالش جدید کمیته ملی المپیک

دوره چهارساله مدیریت صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک ۲۶ دی به پایان می‌رسد و اگر بخواهد مجددا بر کرسی ریاست بنشیند، باید در انتخابات شرکت کند؛ اما نکته اینجاست که آیا صالحی‌امیری همانند دوره گذشته، از این امتیاز برخوردار است که از اعضای مجمع رأیی بالا بگیرد یا خیر؟ صالحی‌امیری چهره شناخته‌شده‌ای است و همه به‌خوبی می‌دانند که شخصیتی کاملا سیاسی است.

روزنامه شرق: دوره چهارساله مدیریت صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک ۲۶ دی به پایان می‌رسد و اگر بخواهد مجددا بر کرسی ریاست بنشیند، باید در انتخابات شرکت کند؛ اما نکته اینجاست که آیا صالحی‌امیری همانند دوره گذشته، از این امتیاز برخوردار است که از اعضای مجمع رأیی بالا بگیرد یا خیر؟ صالحی‌امیری چهره شناخته‌شده‌ای است و همه به‌خوبی می‌دانند که شخصیتی کاملا سیاسی است.

او که از بدنه اصلاحات به شمار می‌رود، به واسطه ارتباط نزدیکش با این جناح، در دولت یازدهم و دوازدهم، پست‌های بالایی داشت؛ از ریاست کتابخانه ملی و سرپرستی وزارت ورزش گرفته تا تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و قائم‌مقام شهردار. در آخر هم که ریاست کمیته ملی المپیک را که همواره اعتبار خاصی در مجامع بین‌المللی ورزش دارد، عهده‌دار شد، اما در‌حال‌حاضر شرایط برای او قدری متفاوت شده است؛ چرا‌که اداره امور کشور به دست اصولگرایان است و از آنجا که صالحی‌امیری با این طیف، همسویی ندارد، بعید به نظر می‌رسد اصولگرایان علاقه زیادی برای پیروزی در انتخابات پیش‌روی کمیته ملی المپیک داشته باشند. به‌خصوص اینکه از دور و نزدیک شنیده می‌شود مقامات دولت سیزدهم هم تلویحا پیغام دادند که تمایلی برای ادامه ریاستش در کمیته ملی المپیک ندارند.

با توجه به این جریانات از الان شائبه‌هایی در مورد این انتخابات به راه افتاده است. دلیل اصلی این شائبه‌ها هم مربوط به جنجال‌هایی است که در کمیسیون ورزشکاران این کمیته به وجود آمده است. طبق آیین‌نامه تعریف‌شده، این کمیسیون در مجموع ۲۰ عضو دارد که ۱۵ نفر آن چندی قبل به‌صورت انتخابی (برگزاری انتخابات) معرفی شدند. هادی ساعی، پرافتخارترین المپین ایرانی چون عضو کمیسیون ورزشکاران شورای المپیک بود، اتوماتیک‌وار به کمیسیون راه پیدا کرد و چهار نفر بعدی هم به‌صورت انتصابی با حکم رئیس کمیته معرفی شدند.

حالا دعوا بر سر این چهار نفر است. گفته می‌شود صالحی‌امیری عده‌ای خاص را وارد این کمیسیون کرده تا از رأی آنها استفاده کند. اول از همه بهداد سلیمی، قهرمان وزنه‌برداری المپیک ۲۰۱۲ لندن را نماینده این کمیسیون در هیئت اجرائی کند (کمیسیون ورزشکاران از نگاه کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) بالاترین سطح اهمیت را دارد؛ چراکه در هیئت اجرائی کمیته ملی از حق رأی برخوردار است). شایعه دیگر که مطرح است این است که می‌گویند طوری برنامه‌ریزی شده که شش ورزشکار حاضر در انتخابات ریاست به‌گونه‌ای انتخاب شده‌اند که رأی‌شان با صالحی‌امیری است.

با این حال، نشست کمیسیون ورزشکاران دو روز پیش در شرایطی برای انتخاب نماینده هیئت اجرائی و آن شش نماینده برگزار شد که از بین ۲۰ عضو، ۹ نفر غایب بودند. با‌وجود‌این، چون قانون نصف اعضا به‌علاوه یک رعایت شده بود، رأی‌گیری انجام شد و بهداد سلیمی با کسب ۱۱ رأی عضو هیئت اجرائی شد. حمیده عباسعلی، مجتبی عابدینی، محمد باقری‌معتمد، سجاد گنج‌زاده، بهداد سلیمی و زهرا نعمتی به‌عنوان رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست مشخص شدند. از بین آن ۹ نفر فعلا هادی ساعی و احسان حدادی اعتراض‌شان را نسبت به دخالت در تصمیمات کمیسیون علنی کرده‌اند. هر دو صراحتا تأکید کردند از قبل مشخص بوده که بهداد سلیمی نماینده هیئت اجرائی است.

ذبیح‌الله پورشیب،‌ امین بوداغی، شهربانو منصوریان‌، فرزانه فصیحی‌، محمدرضا گرایی، حسن یزدانی و ندا شهسواری سایر نفراتی هستند که هنوز دلیلی برای غیبت خود در این نشست و عدم حضورشان در رأی‌گیری مطرح نکردند.‌ در‌این‌باره شنیده می‌شود که محمدرضا گرایی و حسن یزدانی، قهرمانان کشتی فرنگی و آزاد جهان نیز با دستور علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، از شرکت در جلسه منع شدند.

دبیر از مخالفان رئیس کمیته است.‌ احسان حدادی، نایب‌قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن در‌این‌باره به ایسنا گفته است: «قرار است هر ۹ نفر که در جلسه نبودیم، نشست خبری بگذاریم و پشت‌پرده‌هایی وجود دارد که نه‌تنها برای جامعه ورزش بلکه لازم است، برای مردم ایران شفاف‌سازی شود. باید دست‌شان برای مردم رو شود تا مشخص شود ورزش را چطور جلو می‌برند».‌حدادی جدای از این اظهارنظر تندش علیه رئیس کمیته ملی المپیک به «شرق» گفت: «من نامه‌ای را تنظیم کردم و می‌خواهم آن را برای کمیته بین‌المللی المپیک (ioc) ارسال کنم. آنها باید در جریان این اتفاقات قرار بگیرند». ‌با همه اینها رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک تا به الان واکنشی به این اتفاقات نشان نداده است. «شرق» روز گذشته تلاش کرد تا در ارتباطی تلفنی با او بیشتر در جریان ماجراهای اخیر قرار بگیرد و صحبت‌های او را هم انعکاس دهد؛ اما روابط‌عمومی کمیته اعلام کرد که همه‌چیز طبق آیین‌نامه پیش رفته و صالحی‌امیری قصد ورود به این حواشی را ندارد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که صالحی‌امیری بعد از اینکه چهار عضو انتصابی را در کمیسیون ورزشکاران منصوب کرد، گفت: «به خاطر برابری جنسیتی دو مرد و دو زن را منصوب کردم. من دخالتی در معرفی نفرات نداشتم و فدراسیون مربوطه این چهار نفر را معرفی کردند. ما به‌گونه‌ای عمل کردیم که حق همه فدراسیون‌های المپیکی در کمیسیون رعایت شود».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج