جاباما
۱۱۸۶۵۳۸
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

میزان باروری در ایران رو به کاهش است

مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه فرصت طلایی افزایش جمعیت در اختیار جامعه امروز قرار دارد گفت: اگر از فرصت باقیمانده به درستی استفاده شود، دغدغه کشور از نظر سالمندی جمعیت ایران کاهش می‌یابد.

ایسنا: مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه فرصت طلایی افزایش جمعیت در اختیار جامعه امروز قرار دارد گفت: اگر از فرصت باقیمانده به درستی استفاده شود، دغدغه کشور از نظر سالمندی جمعیت ایران کاهش می‌یابد.

دکتر ناصر سیم فروش در نشست جمعیت و حمایت از خانواده که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب طی سال‎ های مختلف و به دفعات نسبت به کاهش و سالمندی جمعیت هشدار داده‌ اند و بر مسئولان فرض است که زمینه‎ های پیشگیری از بروز این خطر جدی را فراهم کنند.

وی افزود: واقعیت این است که نرخ رشد جمعیت و میزان باروری در ایران به شدت رو به کاهش است؛ در حالیکه این رقم در دهه ۶۰ بسیار خوب بود ولی اکنون نرخ باروری به زیر حد جانشینی دو فرزند رسیده است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، مشاور عالی وزیر بهداشت در جمعیت با اشاره به شروع برنامه‎ های کنترل جمعیت گفت: همان زمان هشدارهای لازم را از طریق رسانه‎‌ها مطرح کردیم، ولی مورد توجه قرار نگرفت در حالیکه بسیاری از شیوه‎ های عقیم‎ سازی غیر قابل بازگشت بودند ولی تبلیغات سمت و سویی دیگر داشت. بستن لوله‎ ها در آن سال‎ ها به رایگان انجام می‎ شد ولی برای عمل بازگشت، چند میلیون هزینه لازم بود که البته همیشه هم موفقیت‎ آمیز نبودند.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تغییرات درصد رشد جمعیت ایران در پنج سال اخیر را مورد توجه قرار داد و افزود: ایران تنها یک درصد جمعیت جهان را دارد و رتبه ۱۸ را از نظر جمعیت در دنیا به خود اختصاص داده است در حالی که ظرفیت‎ های بیشتری داریم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی به هم خوردن توازن جمعیت، عدم توزیع صحیح امکانات است نه افزایش جمعیت گفت: در عین حال شاهد هستیم که صندوق جمعیت ملل متحد وامی ۱۵۰ میلیون دلاری برای تنظیم خانواده به ایران اختصاص داده و تنها جایزه‎ ای که در حوزه بهداشتی دریافت کرده‎ ایم، برای همین کاهش جمعیت بوده است.

سیم فروش با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری در قرآن و روایات مورد توجه جدی قرار گرفته است، عنوان کرد: در آیات مختلفی می‎ خوانیم که خداوند امر به ازدواج و ساده گرفتن تشکیل خانواده داده و البته مسئله اقتصادی را هم در کنار این موضوع مورد توجه قرار داده است.

مشاور عالی وزیر بهداشت در جمعیت به روایات متعددی در زمینه فرزندآوری اشاره و ابراز کرد: مجموعه این احادیث، ناظر به کثرت فرزند و تلاش برای کسب روزی حلال هستند.

وی گفت: لازم است ائمه جمعه و جماعات پیشگام شوند و احادیث و روایات را با استفاده از ظرفیت حضور مردم در مساجد و مراکز مذهبی و دینی تبیین و ترویج کنند؛ به عبارتی همه بخش‌ های جامعه و همه افراد به ویژه آنهایی که تریبون دارند باید برای افزایش جمعیت بسیج شوند.

سیم فروش با بیان اینکه فرصت طلایی افزایش جمعیت در اختیار جامعه امروز قرار دارد، افزود: ۲۵ درصد جمعیت کنونی در سن فعال هستند و اگر از فرصت باقیمانده به درستی استفاده شود، دغدغه کشور از نظر سالمندی جمعیت ایران کاهش می‌ یابد؛ زیرا پنجره جمعیتی هنوز باز است.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را یکی از مهمترین گام‌ ها در این زمینه دانست و تصریح کرد: راهکارهای مختلفی برای اجرای این قانون پیش‎ بینی شده که البته راهکارهای فرهنگی اهمیت ویژه‎ ای دارند و در کنار آن، مشوق‎ های اقتصادی هم تاثیرگذار خواهند بود.

وی ادامه داد: ازدواج به هنگام، فرزندآوری به موقع و توجه به افزایش جمعیت باید فرهنگی عمومی بین ایرانیان باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایشالا صفر بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج