اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۸۹۹۱۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

نمایشی به نام حضور زنان در استادیوم

مهم نيست گزارشگر بازي چند بار از حضور زنان در استاديوم آزادي گفت. مهم نيست دوربين‌هاي صداوسيما تصاوير بسته بي‌خطر و باز نامعلوم از چند زن در گوشه‌اي از استاديوم پخش كرد.

روزنامه اعتماد: مهم نيست گزارشگر بازي چند بار از حضور زنان در استاديوم آزادي گفت. مهم نيست دوربين‌هاي صداوسيما تصاوير بسته بي‌خطر و باز نامعلوم از چند زن در گوشه‌اي از استاديوم پخش كرد. مهم نيست چند تا شاخ مجازي با انبوهي از استوري و لايو چشم ملت را درآوردند كه ما رفته‌ايم استاديوم. مهم نيست رسانه‌هاي نزديك به دولت از تماشاچيان زن بازي رپورتاژ تهيه كردند تا رسانه‌هاي خارجي چشم‌بسته همان را بدهند به خورد مخاطبان از همه جا بي‌خبر. مهم آن دختران و زناني هستند كه از لحظه باز شدن سايت بليت‌فروشي با خطاي «ظرفيت تكميل» مواجه شدند.

واقعيت اين است و هرچه غير از اين يك دروغ بزرگ. دو روز از بازي ايران و عراق گذشته و هنوز با صداي بلند اعلام مي‌شود زنان بازي ايران و عراق را از نزديك ديدند. چنين چيزي اتفاق نيفتاده. آنچه به عنوان تماشاچيان زن بازي معرفي مي‌شوند تعدادي از افراد «گزينش‌شده» بودند براي صحنه‌آرايي در ورزشگاه آزادي. فدراسيون فوتبال در ديرترين حالت ممكن يعني نيمه‌شب پنجشنبه سايت بليت‌فروشي را باز كرد براي فروش ۸۰۰۰ بليت قسمت مردان و ۲۰۰۰ بليت قسمت زنان. جدا از مشكلات سايت كه براي همه كاربران مرد و زن يكي بود و بليت خريدن را تبديل به يك كار طاقت‌فرسا مي‌كرد، زنان از همان لحظات ابتدايي با خطاي پرشدن ظرفيت مواجه شدند. اين مساله تا ساعاتي قبل از بازي هم ادامه پيدا كرد. گزارش‌هاي متعدد از تلاش بي‌فرجام زنان براي خريدن بليت در صفحات مجازي منتشر شد. همه آنها متفق‌القول اعلام مي‌كردند از لحظه باز شدن سايت از پاي كامپيوتر يا گوشي تكان نخوردند تا بتوانند بليت تهيه كنند اما موفق نشدند.

نمایشی به نام حضور زنان در استادیوم
در ساعات منتهي به بازي اخباري از سمت فدراسيون و ورزشگاه آزادي به گوش رسيد كه اتوبوس‌هاي حامل زنان با پوشش خاص به استاديوم رسيده‌اند و وارد جايگاه شدند. همچنين خبر رسيد بليت‌ها به كارمندان نهادهاي مختلف از جمله فدراسيون و وزارت ورزش داده شده تا خودشان به همراه اقوام بتوانند وارد استاديوم شوند. بعد نوبت به ورود شاخ‌هاي مجازي رسيد. اين افراد با ورود به استاديوم شروع به گرفتن لايو و گذاشتن استوري كردند جوري كه انگار مثل همه مردم براي خريد بليت تلاش كرده و موفق شدند وارد ورزشگاه شوند. جالب اينكه برخي از اين اينفلوئنسرها اصلا فوتبالي هم نبودند و يكي از آنها كه اتفاقا در جلسه معروف وزارت ورزش هم حضور داشت بعد از بازي استوري كرد، آمدن به استاديوم اصلا كار باحالي نيست! همه اينها تنها يك معني داشت. خبري از ورود آزادانه زنان به استاديوم نيست و باز هم افراد گزينش‌شده براي نمايش مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني و بستن دهان فيفا تماشاگر ويژه بازي ايران و عراق شده‌اند.

با بالا گرفتن اعتراضات و اخباري كه به سرعت در فضاي مجازي منتشر مي‌شد و معترضيني كه پيج فيفا را گذاشته بودند روي سرشان، در فاصله كمتر از دو ساعت مانده به شروع بازي فدراسيون فوتبال اعلام كرد ظرفيت جديدي براي ورود زنان به استاديوم باز شده است! آن‌هم موقعي كه اگر كسي تصميم مي‌گرفت به سمت استاديوم برود حداقل يك نيمه از بازي را از دست مي‌داد! برخي همكاران خبرنگار هم گفتند از فدراسيون با آنها تماس گرفته شده تا هرچه سريع‌تر خودشان را به استاديوم برسانند و به جمعيت زنان ملحق شوند. به هر ترتيب گويا چند نفر آدم عادي هم بالاخره موفق شدند وارد استاديوم شوند.

با همان زنان گزينشي تصاوير ويديويي و عكس به ميزان لازم ثبت و ضبط شد تا در رسانه‌ها بازنشر شود درحالي‌كه زنان عادي يا دور استاديوم آزادي در سرما مانده بودند يا داشتند از پاي تلويزيون فوتبال را نگاه مي‌كردند. نقشه وزارت ورزش و فدراسيون از ابتدا هم همين بود. نگه داشتن مجوز حضور تماشاچيان در استاديوم تا چند ساعت مانده به شروع بازي، دادن بليت‌ها به كارمندان و اقوام و شاخ‌هاي مجازي براي نمايش و اعلام ظرفيت تكميل به مردم عادي و در نهايت باز كردن سايت هنگام شروع بازي. تنها و فقط تنها به خاطر اينكه در عين حال كه جلوي ورود زنان را مي‌گيرند به فيفا ثابت كنند ورود زنان به استاديوم در ايران آزاد است.

نقشه‌اي كه تا حدي هم موفق شد. استفاده از ظرفيت شاخ‌هاي مجازي كه در دولت سيزدهم مورد توجه ويژه قرار گرفته و نمونه‌اش را مدتي قبل در ساختمان شماره دوي وزارت ورزش ديده بوديم، به كمك رپورتاژهاي برخي رسانه‌ها آمد و در نهايت به بازتاب «حضور زنان در رسانه‌هاي خارجي» انجاميد. با اين حال كاربران فضاي مجازي با كامنت كردن متن‌هاي هماهنگ‌شده زير پست فيفا در اينستاگرام و استفاده از هشتگ #گزينشي براي زناني كه با رانت وارد استاديوم شده بودند مقابل اين دروغ بزرگ قرار گرفتند تا حداقل خودشان فراموش نكنند بازي ايران و عراق باز هم بدون حضور آزادانه تماشاگران زن برگزار شد.

هرچند خود فیفا با پوستری که از صعود ایران به جام جهانی منتشر کرد آب سردی ریخت بر پیکر رنجور جامعه زنان ایران. در پوستر فیفا کنار تصاویر علی دایی و کریمی و عکس استیلی و توپ پلاستیکی و سماور و چند نفر آدم عادی که مشغول شادی بودند هیچ زنی دیده نمی‌شد. به این ترتیب آنها که امیدوار بودند لااقل با فشار فیفا ایران محبور شود خودش را با قوانین بین‌المللی وفق دهد تازه متوجه شدند که ای داد بیداد! این فیفاست که خودش را با سیاست‌های ایران هماهنگ کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج