۱۲۰۰۰۸
۲۳ نظر
۵۲۰۳
۲۳ نظر
۵۲۰۳
پ

تحمل مجردی طولانی مدت!

۱۱میلیون و ۲۰۰هزار نفر در ایران در سن ازدواج قرار دارند ، اما مجردند. اين ارقام درحالي اعلام مي‌شود كه مسئولان از رشد ۳.۴ درصدي طلاق در سال ۹۲ و ورود اعضاي ديگري به جمع مجردان خبر مي‌دهند.

تحمل مجردی طولانی مدت!
مجله سیب سبز: ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار نفر در ایران در سن ازدواج قرار دارند ، اما مجردند. اين ارقام درحالي اعلام مي‌شود كه مسئولان از رشد ۳.۴ درصدي طلاق در سال ۹۲ و ورود اعضاي ديگري به جمع مجردان خبر مي‌دهند. موضوع را با دكتر بهنام اوحدي، روانشناس و سكسولوژيست درميان مي‌گذاريم. او معتقد است ۲۰ ميليون دختر جوان ايراني نيازمند ازدواج هستند اما ۷ ميليون آنها هرگز شريك ايده‌آل‌شان را پيدا نمي‌كنند. از نظر اوحدي مجردها در حالي شمع‌هاي بالاتر رفتن سن‌شان را فوت مي‌كنند كه ترس از نداشتن همراهي براي سال‌هاي پاياني جواني و نداشتن مراقبي براي گذراندن روزهاي پيري رهاي‌شان نمي‌كند.

۳۰ سالگي سال بحران است

در سال‌هاي منتهي به ۳۰ سالگي نشانه‌هاي اختلال سازگاري در خانم‌هاي ايراني پيدا مي‌شود. اين زنان نه‌تنها به خاطر تمايل خود به ازدواج بلكه به‌خاطر فشارهاي آشكار يا ناآشكار خانواده، دوستان و جامعه دچار آسيب‌هايي مي‌شوند و به مرور علائم افسردگي و اضطراب را بروز مي‌دهند. اين نشانه‌ها معمولا به شكل ترس از آينده و نگراني در برابر آينده، مشكلات خواب يا ارزيابي بدبينانه نسبت به دور نماي زندگي ديده مي‌شود.

بحران‌هاي ناشي از تجرد طولاني مدت، تنها محدود به كشور ما نمي‌شود و در همه جوامع به اندازه‌هاي متفاوتي ديده مي‌شود اما به‌خاطر ساختار جامعه ما، اين مشكلات با شدت بيشتري بروز پيدا مي‌كند. شايد در كشورهاي پيشرفته، سن شروع اضطراب‌ها و بحران‌هاي ناشي از تجرد حدود ۳۲ سالگي باشد اما در ايران به‌خاطر فشارهاي خانواده و اجتماع از ۲۸ سالگي بسياري از زنان مجرد وارد مرحله بحران مي‌شوند.

تحمل مجردی طولانی مدت!

زنان مطلقه با تنهايي سازگارند

در كشور ما تحمل تجرد براي زناني كه مطلقه هستند آسان‌تر است، چون فانتزي‌ها و آرزوها و رؤياهاي رنگارنگ و خيال‌پردازانه‌اي كه دختران هرگز ازدواج نكرده در مورد ازدواج دارند، در ذهن آنها جايي ندارد. اين زنان به‌خاطر تجربه‌اي كه داشته‌اند، با واقعيت زندگي آشناترند و آسان‌تر مي‌توانند تنهايي را تحمل كنند. زنان مطلقه مي‌دانند كه ازدواج به هر قيمتي آنها را به سعادت نمي‌رساند و به همين دليل نداشتن يار را پايان راه خوشبختي خود نمي‌بينند. گذشته از اين، زنان مطلقه به دليل دوشيزه نبودن بيشتر ازامكان ازدواج موقت برخوردار هستند.

مردها راحت‌ترند

تحمل تاخير سن ازدواج، براي آقايان آسان‌تر است چراكه در جامعه كنوني ما بهتر مي‌توانند با ازدواج موقت كنار بيايند و به لحاظ بيولوژيك محدوديت زماني خاصي براي بچه‌دار شدن ندارند و تا ۶۰ سالگي هم مي‌توانند بچه سالم داشته باشند اما در خانم‌ها با افزايش سن احتمال به دنيا آوردن نوزادي كه دچار نقص‌هاي كروموزومي باشد افزايش پيدا مي‌كند. به همين دليل با هر سال بالاتر رفتن سن، ترس از دست دادن فرصت طلايي ازدواج هم بيشتر مي‌شود و اين هراس كه به دلايل مختلف ايجاد مي‌شود، خانم‌هاي مجرد را هر روز بيشتر آزار مي‌دهد.

مي‌ترسند كسي مراقب‌شان نباشد

فرآيند پير شدن از اولين دهه زندگي شروع مي‌شود اما با گذشت سال‌ها شدت مي‌گيرد و روي روان فرد هم تاثير مي‌گذارد. زماني‌كه فرد درمي‌يابد كه از نظر فيزيولوژيك توانايي گذشته را ندارد و چين و چروك‌ها به چهره و بدنش راه پيدا كرده‌اند، با خود مي‌گويد به سرازيري نزديك مي‌شوم و همين هراس از پيري، تنهايي و مرگ، او را به سمت راه‌هايي براي متوقف كردن اين روند سوق مي‌دهد. آقايان سراغ باشگاه‌هاي بدنسازي و مكمل‌هايي كه قدرت از دست رفته را به آنها برگرداند مي‌روند و خانم‌ها با گرفتن رژيم‌هاي سخت و اقدام‌هاي زيبايي مي خواهند در مقابل پيري بايستند.

ترس از تنهايي در چنين دوره‌اي تشديد مي‌شود. درحالي‌كه در ۳۰ سالگي خانم‌ها از نداشتن پشتيبان عاطفي مي‌ترسند، با گذشت يك دهه از اينكه در پيري كسي همراه‌شان نباشد و از آنها مراقبت نكند هراس پيدا مي‌كند. اغلب افراد بعد از ۴۰سالگي شاهد از دست دادن پدر بزرگ و مادر بزرگ، والدين يا آشنايان ديگرشان هستند و از اينكه در پيري هيچ كس نتواند از آنها مراقبت كند، بيشتر مي‌ترسند.

آقايان واقع‌بين‌ترند

گرچه بحران‌هاي ناشي از تجرد طولاني مدت، تنها زنان را گرفتار نمي‌كنند اما شدت و ميزان اين مشكلات در مردها بسيار كمتر است. اغلب آقايان براي آينده خود برنامه‌هايي دارند و از آنجا كه واقع‌بينانه‌تر به ازدواج و قبول مسئوليت نگاه مي‌كنند، پس از تصميم گرفتن به اين مي‌انديشند كه آيا امكان اجاره خانه يا پرداخت هزينه‌هاي زندگي را دارند يا خير. بسياري از مردها ترجيح مي‌دهند پيش از ازدواج تحصيلات‌شان را تكميل كنند و به جايگاه ايده‌آل‌شان برسند، به همين دليل است كه تاخير در ازدواج آسيب چنداني به آنها نمي‌زند.

البته خانم‌هاي كمالگرايي كه برنامه‌هاي متعددي براي زندگي‌شان دارند هم آنقدر درگير برنامه‌هاي خود مي‌شوند كه آسيب‌هاي ناشي از تجرد را به اندازه زنان ديگر تجربه نمي‌كنند درحالي‌كه دختراني كه برنامه‌اي براي آينده ندارند و به ازدواج به عنوان راهي براي بالاتر بردن جايگاه‌شان نگاه مي‌كنند، از تجرد آسيب بيشتری مي‌بينند.

هنوز هم جامعه تجرد را نمي‌پذيرد

نااميدي يكي از پيامدهاي تجرد طولاني مدت است كه هم در زنان هرگز ازدواج نكرده و هم در زنان مطلقه ديده مي‌شود. پرسش‌هاي مكرر اطرافيان با اين موضوع كه «چرا ازدواج نمي‌كني!»، «پس كي به ما شيريني مي‌دهي؟» و ... عرصه را براي دختران هرگز ازدواج نكرده ۳۵ ساله تنگ‌تر مي‌كند و اين روزها شاهد اين واقعيت هستيم كه بسياري از دختراني كه قصد يا فرصت مناسب ازدواج را ندارند، به دنبال راهي براي مهاجرت مي‌گردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اندر احوالات من بود ... من تازه وارد 28 شدم اینقدر فشار اطرافیان ازارم میده که میترسم در نهایت انتخاب اشتباهی بکنم بخاطر فرار از این مشکلات ... من دختر مستقلی هستم اما باز هم این استقلال مالی و شخصیتی تاثیری نداره ... و همه میگن چرا ازدواج نمیکنی انگار دست خودمه !! خوب باید یکی پیدا بشه ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این مشکل خیلی از دختراس . منم باهات همدردم هم از تنهایی در آینده می ترسم هم فشار و سوالای مسخره دیگران اذیتم می کنه ولی دلم نمی خواد به این دلایل دست به انتخابی بزنم که یه عمر پشیمون بشم

    • بدون نام

      ای کاش دختر نبودم.

    • بدون نام

      اما از دست این مردم خاله زنک....

    • بدون نام

      منم 33 سالمه ،گرچه اطرافیان خیلی روم فشار میارن که ازدواج کنم ولی خیلی خیلی از مجرد بودنم راضیم و یه جورایی حاضر نیستم از دستش بدم،
      همین الان چند تا خواستگار خوب دارم(از نظر خانوادم که تحصیلات و پرستیژ اجتماعی و ثروت رو ملاک میدونن) ، ولی خودم تا حالا عاشق مردی نشدم و تا وقتی که به کسی علاقمند نشم هم قصد ازدواج ندارم ،حتی تا وقتی که 50 سالم بشه . سری که درد نمیکنه رو چرا دستمال ببندم؟

      پاسخ ها

      • نمی فهمم

        چطور میخوای عاشق مردی بشی که اونم بشه و کی؟

    • ايمان

      خديا هواي جووناي ايرانو بيشتر داشته باش خيلي غريبن تو دنيات

    • بدون نام

      این مطلب خیلی یک طرفه قضاوت کرده.
      پسرها به خاطر نیاز جنسی که دارند به مراتب بیشتر زجر میکشند از ازدواج نکردن،البته آن هایی که معتقد به یک سری مسائل هستند.اون هایی هم که اعتقاد ندارند و از هر طریقی خودشون و درمان میکنند میگن ازدواج خوب نیست...
      هر چند ازدواج یه فرآیندیه که آدم بیشتر به آرامش میرسه.
      پسر خوب و سالم کم شده که دخترا نمیتونن ازدواج کنن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نیاز جنسی که فقط واسه پسرا نیس دخترا هم کم زجر نمیکشن از این موضوع و اینکه خوب بودن یه پسر یه وجه قضیه س که مشکلات اقتصادی برای شروع زندگی پر رنگتره کم نیستن پسرایی که خوب و سالمن ولی وضعیت مالی خوبی برای شروع یه زندگی ندارن و بالطبع دخترا هم به همین میان مجرد میمونن

    • sara

      هی روزگار

      پاسخ ها

      • m

        هی روزگار هوار هوار

    • احمد

      من پسری33ساله ومجرد هستم که ازلحاظ موقعیت اجتماعی وتحصیلی ومالی درشرایط خوبی قرار دارم اما بخاطر نگرانی از اینکه چطور همسری نصیبم میشود تا بحال موفق به ازدواج نشده ام.

      پاسخ ها

      • m

        خاک تو سر بی عرضت

      • بدون نام

        بیا من خودم زنت می شم اینکه غصه نداره

      • الهه

        چقدرخوب میشدبرترینها کاری میکردکه بعضی از این بینندگان که مناسب هم هستند؛شرایط ازدواجشون باهم فراهم میشد.بخداتواین وضعیت جامعه الان خیلی ثواب داره.

    • اعتماد

      پسری 32 ساله و پولدار و تحصیلکرده هستم و دنبال دختری میگردم که آفتاب و مهتاب ندیده و با خانواده اصیل باشه. حتی حاضرم تا سقف 4 نفر با این دختران ازدواج کنم. اگه تعداد نظرات مثبت زیاد باشه حاضرم شماره بدم.

      پاسخ ها

      • هلن

        دخترهایی که دیرتر ازدواج میکنن،اون هایی هستند که تو کوچه و خیابون دنبال شوهر نمی گردند،به هر کسی و به این راحتی ها جواب مثبت به کسی نمیدهند.تا شخص مطابق میلشون رو پیدا نکنند ازدواج نمیکنند...
        نه اینکه کسی نباشه تا ازدواج کنن!!
        افتادددددددددددددددد؟

      • بدون نام

        واقعاً پیش خودت چی فکر کردی ؟!! تو با این طرز تفکر هیچکس حاضر نیست زنت بشه
        می دونی چیه تویی که دختر آفتاب مهتاب ندیده می خوای احتمالاً کل منظومه شمسی و دیدی که الان اینو می گی

      • بدون نام

        امیدوارم خودتان صاحب فرزند دختربشید وازآفتاب مهتاب دور نگهش دارید وسپس به یه نفرمثل خوتان تحویل دهید

    • بدون نام

      من که ازون دخترایی هستم کخ بشدت درگیر برنامه های زندگیم هستم و .... دوس دارم ازدواج کنم اما درگیرش نیستم ... کار میکنم پولدارم و تازه دغدغهدهای هیجانی زیادی تو زندگیم دارم اضافه میکنم که اگه بهشون برسم دیگه همون یدره تمیل ب ازدواجم ندارم وقتی پسر درست حسابی پیدا نمیشخ که لایق دختری مث من باشه دیگه ازدواج واسم بی اهمیت میشه

    • بدون نام

      زنداداش من افتاب مهتاب ندیده هست اینقدر نفهم هست که حد نداره نمیتونه بچش رو تربیت کنه . من 31سالمه و مجردم و زنداداشم یک سال کوچیکتر از من هست هر روز بهش یاد میدم چی خوبه چی بده. به خدا اصلا ربطی به افتاب مهتاب دیدن و ندیدن نیست باید ادم باطنش خوب باشه و ادم دراکی باشه البته ببخشیدا شاید بگید چرا به زنداداشت فحش نفهمی میدید اگر میدونستین مگفتین ببرین طلاقش بدید ولی به خاطر بچه کوتاه میایم

    • بدون نام

      در ضمن دوستان من31ساله هستم اما کمتر از 19نشون میدم به نظرم سن مهم نیست دخترایی ر و میبینم 20یا 22ساله اند اما انگار 10سال هم بزرگتر از من هستن

    • عباس

      من پسری هم ۲۶ ساله از لحاظ اقتصادی در درجه متوسط روبه بالا قرار دارم ولی با توجه به شرایط روحیه حساس خانم ها تا به حال به ازدواج فکر نکرده ام وهمین امر باعث موفقیت من در زندگی شده کلام اخر به دوستان مجردم ازدواج یعنی پلی به سوی بدبختی مجرد بمان ازاد از هر نظر بمان بدرود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج