۱۲۱۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

درباره اعتماد به نفس

هیچ گاه خودمان را دست‌کم نگیریم!

همه ما می‌توانیم با رفتارهای مناسبی که از خود بروز می‌دهیم‌، زندگی‌مان را تغییر دهیم. هیچگاه تأثیر و قدرتی را که ذهن ما روی زندگی‌مان می‌گذارد نباید دست‌کم گرفت بلکه قدرتی که ذهن همه ما انسان‌ها از آن برخوردار است، می‌تواند در بسیاری از مسائل تأثیرات چشمگیر و قدرتمندی روی زندگی‌مان داشته باشد و همچنین راه‌های درست و مثبت را به ما نشان دهد‌. خوشبختانه اثرات و نشانه‌هایی که مبنی بر کمبود اعتماد به نفس در افراد است، قابل شناسایی بوده و از این طریق می‌توان مشکلات و کمبودها را تشخیص داد و آنها را برطرف کرد.

همه ما می‌توانیم با رفتارهای مناسبی که از خود بروز می‌دهیم‌، زندگی‌مان را تغییر دهیم. هیچگاه تأثیر و قدرتی را که ذهن ما روی زندگی‌مان می‌گذارد نباید دست‌کم گرفت بلکه قدرتی که ذهن همه ما انسان‌ها از آن برخوردار است، می‌تواند در بسیاری از مسائل تأثیرات چشمگیر و قدرتمندی روی زندگی‌مان داشته باشد و همچنین راه‌های درست و مثبت را به ما نشان دهد‌. خوشبختانه اثرات و نشانه‌هایی که مبنی بر کمبود اعتماد به نفس در افراد است، قابل شناسایی بوده و از این طریق می‌توان مشکلات و کمبودها را تشخیص داد و آنها را برطرف کرد.

هیچ گاه خودمان را دست‌کم نگیریم!

چگونه بفهمیم که از اعتماد به نفس کمی برخورداریم‌؟
در زیر بعضی از اثرات و نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس در افراد وجود دارد. در حقیقت علائم و نشانه‌های بسیار زیادی وجود دارد اما این مواردی که در زیر بیان شده است، فقط تعداد کمی از این آثار و علائم است. اگر شما احساس می‌کنید که از اعتماد به نفس کمی برخوردارید، در جست‌وجوی کمک گرفتن از دیگران باشید. بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس‌تان را تقویت کرده و بازسازی کنید و همچنین قدر و ارزش خودتان را بدانید. همه ما فقط یک بار به دنیا می‌آییم و فقط یک بار حق زندگی کردن داریم، بنابراین نباید اجازه دهیم که احساس بدی در مورد خودمان داشته باشیم و با داشتن این احساس بد، بهترین لحظات زندگی‌مان را هدر دهیم.

علائم و آثار کمبود اعتماد به نفس در افراد
مقصر دانستن دیگران و سرزنش کردن آنها‌: آن دسته از افرادی که از اعتماد‌به‌نفس پایینی برخوردارند، در مواردی که مشکلاتی برایشان به‌وجود می‌آید یا دچار شکست و ناکامی می‌شوند، بیشتر رغبت دارند که دیگران را مقصر بدانند و اغلب دیگران را متهم به بروز مشکلات‌شان می‌کنند، اما در اصل این یک شکست یا ناکامی در قبول مسئولیت‌های زندگی است که ناشی از فقدان اعتماد به نفس در توانایی‌ها برای انجام دادن درست و صحیح کارهاست. این مورد یکی از معمول‌ترین دانستنی‌هایی است که به‌عنوان قربانی یا شکار یا طعمه نقش بازی می‌کند.

در جست‌وجوی پذیرفته‌شدن و مورد تصدیق قرار گرفتن از سوی دیگران: همیشه طلب‌کردن تصدیق و پذیرش دیگران، چیزی است که همه ما زمانی خواستار آن هستیم که به درستی خودمان را تصدیق و باور نکرده‌ایم. در واقع ما خواستار این هستیم که مردم ما را تأیید کنند و دوباره به ما قوت قلب دهند تا بتوانیم ارزش و منزلت خود را بازیابیم.

تردید و دودلی: دودلی و تردید از مواردی هستند که باعث از بین رفتن توانایی برای تصمیم‌گیری می‌شوند. پایه و اساس دودلی از ترس یا فقدان اعتماد به نفس در افراد ناشی می‌شود که در این صورت ما توانایی لازم برای اتخاذ تصمیمات درست و بجا را نداریم. ما همیشه با عقب‌نشینی‌کردن و همچنین اجازه دادن به دیگران جهت اتخاذ تصمیم برای ما، از این ترس و دودلی فرار می‌کنیم و خودمان را پشت تصمیمات دیگران پنهان و مخفی می‌کنیم. مسلما هنگامی که بعضی چیزها به سمت راه‌های اشتباه و غلط سوق داده ‌شده و از مسیر اصلی و درست خود خارج می‌شود، دیگران را مقصر می‌دانیم، زیرا در واقع آنها برای ما تصمیم گرفته‌اند و تصمیمشان اشتباه بوده است اما چون ما اعتماد به نفس کافی برای اتخاذ تصمیم نداشته‌ایم، به دیگران این اجازه را داده‌ایم که هر تصمیمی، چه درست و چه غلط را برای ما اتخاذ کنند و باید بدانیم تنها کسی که در این میان متضرر می‌شود و حتی ممکن است خسارت و ضرر جبران‌ناپذیری به آن وارد شود، کسی به غیر از خود ما نخواهد بود.

واقع‌گرایی: هنگامی که ما نیاز داریم همه چیز به‌صورت عالی و کامل انجام شود، به واقع‌گرایی روی می‌آوریم. این یک نمونه مکانیسم از خود دفاع کردن است. همه ما سعی داریم که با یادآوری استانداردهای بسیار بالا، خودمان را در جایگاهی بالاتر از دیگران قرار دهیم اما در واقع کارهایی که انجام می‌دهیم، برعکس استانداردهاست و بدین‌گونه پیوسته دیگران و خودمان را مقصر و گناهکار می‌دانیم؛ درصورتی که همه ما باید یاد بگیریم راه‌هایی را که وجود دارد بپذیریم و درخواست‌های غیرممکن و دشوار را متوقف‌سازیم.

عدم‌توانایی برای پذیرش انتقاد و نکوهش از سوی دیگران: این مورد نیز یکی دیگر از آثار و نتایج ناشی از کمبود اعتماد به نفس در افراد است. وقتی ما به درستی ارزش و منزلت خودمان را نمی‌دانیم، نیاز داریم که دیگران قدر ما را بدانند و توقع داریم که دیگران فقط از ما تعریف و تمجید کنند. بنابراین هنگامی که دیگران از ما انتقاد می‌کنند یا ما را مورد نکوهش قرار می‌دهند، تمامی رویاها و خیالاتی که از دیگران در ذهن مان پرورانده بودیم، خرد و داغان می‌شود و انتقادهای آنها برای ما قابل پذیرش نیست. ابراز انتقاد و نکوهش از سوی دیگران سبب می‌شود که ضمیر و نفس شکننده و لطیف ما خدشه‌دار و سرکوب شود و از این موضوع بسیار دلگیر و ناراحت شویم. درصورتی که برعکس، همیشه باید از دیگران بخواهیم که نقطه ضعف‌هایمان را به ما گوشزد کنند تا بتوانیم رفتارهای ناپسندمان را اصلاح کنیم و روز‌به‌روز کامل‌تر شویم.

بدبینی و بهانه‌گیری: بدبینی یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها در افرادی است که از اعتماد به نفس کمی برخوردارند. هنگامی که فردی همیشه یک چشم‌انداز یا دورنمای منفی از زندگی در ذهنش وجود دارد و منتظر به وقوع پیوستن بدترین اتفاقات است، بدیهی و آشکار است که این دسته از افراد با این طرز فکر، به توانایی‌های وجودی‌شان اعتقاد ندارند و نمی‌دانند که با به‌کارگیری توانایی‌ها و استعداد‌شان می‌توانند خیلی چیزها را تغییر دهند و بهتر کنند یا یک آینده روشن و مثبت را برای خود بسازند.

رفتارهای اعتیادآور: انسان می‌تواند به هر چیزی اعتیاد پیدا کند. مثلا افرادی که بیش از حد با رایانه کار می‌کنند
بعد از مدتی به‌صورت غیرارادی و کاملا ناخودآگاه به رایانه و کار‌کردن با آن اعتیاد پیدا می‌کنند. افرادی که از اعتماد‌به‌نفس پایینی برخوردارند نیز به چیزهای مختلفی از قبیل مصرف داروهای مختلف، پرخوری و انجام کارهای بسیار دیگری به‌گونه‌ای اعتیاد پیدا می‌کنند و در واقع با انجام این قبیل از کارها و رفتارها، احساس خوشحالی و رضایت از خود می‌کنند و این آسان‌ترین راهی است که آنها می‌توانند به‌صورت متناوب انجام دهند و نوعی احساس شادمانی کاذب داشته باشند.

هنگامی که فردی عدم‌توانایی انجام کاری را در وجود خود احساس می‌کند، در یک آن، احساس خشنودی و سربلندی و همچنین احساس خوشحالی به او دست می‌دهد اما متأسفانه این نتایج موقتی و زودگذر است و آنها با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو خواهند شد و اعتماد به نفس‌شان به مرور زمان به کلی از بین خواهد رفت. سعی کنید از این کمبود اعتماد‌به‌نفس دوری گزینید زیرا اعتیاد به مواردی که در بالا ذکر شد، در مدت زمان طولانی می‌تواند اثرات و نتایج خطرناکی را آشکار سازد و خسارات و صدمات غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد. اگر شما عزیزان بسیاری از آثار و نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس که در این مقاله بیان شد را دارا هستید و از این اثرات برخوردارید، این موضوع نشان‌دهنده و بیانگر این است که شما یک مشکل کاملا جدی دارید و باید هرچه زودتر آن را بر‌طرف‌سازید.

خوشبختانه، مردم بسیاری مثل شما وجود دارند که با این مشکل مواجهند و همچنین راه‌های بسیاری هم وجود دارد که شما می‌توانید اعتماد به نفس‌تان را بهبود بخشید و بازسازی کنید. تمرین‌ها، دوره‌ها، کلاس‌ها، کتاب‌ها و مشاوران بسیاری در این زمینه وجود دارند که شما می‌توانید به راحتی از آنها کمک بگیرید و استفاده از این موارد به شما بینشی خواهد داد تا بدانید که چگونه با این مشکل‌تان به نبرد و ستیز بپردازید. به اطراف‌تان نگاه کنید، جواب سؤالات‌تان را خواهید یافت، فعالیت‌تان را آغاز کنید و هیچگاه منصرف نشوید. شما می‌توانید برای نخستین بار هم که شده کارهای شگفت‌انگیزی انجام دهید و حقیقتا به کارهایی که انجام می‌دهید، اعتقاد و اطمینان پیدا کنید.

منبع : همشهری آنلاین
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج