۱۳۰۲۴۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ابعاد تکان دهنده از بورسیه‌ های غیرقانونی

متاسفانه از سال ۷۵ که بورسیه‌ها انجام‌شده مواردی از تخلف دیده می‌شود اما بیشترین آن در دولت دهم است.

روزنامه شرق: اعلام‌نشدن محور‌های استیضاح وزیر علوم، از سوی امضاکنندگان طرح، شایبه سیاسی‌کاری در روند استیضاح فرجی‌دانا را بیش از پیش تقویت کرده است. سیاسی‌کاری‌ای که نشان‌دهنده وجود پشت‌پرده‌هایی در این طرح استیضاح است.

در همین رابطه رسانه‌ها روز گذشته اقدام به انتشار اخباری کردند که حکایت از آن دارد، برخی مدیران رسانه‌ای منتسب به اصولگرایان، نمایندگان مجلس، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی‌نژاد در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی و تخلفات غیرقانونی در رابطه با وزارت علوم قرار دارند.

ایلنا نوشت: خبرگزاری‌کار ایران اقدام به انتشار این گزارش کرده و می‌نویسد: «به‌دنبال اعلام وصول استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با پیگیری خود به اسناد موثقی دست یافت که در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی نام پسر و داماد وزیر ارتباطات دولت گذشته به چشم می‌خورد که وی هم‌اکنون از طراحان اصلی استیضاح وزیر علوم به شمار می‌رود. طبق اسناد این خبرگزاری، همچنین به داماد این نماینده مجلس بورس ادامه تحصیل در آمریکا و به پسر وی بورس ادامه تحصیل در کانادا اعطا شده است.

انتشار این اطلاعات در شرایطی که پیش از این نیز زمزمه‌هایی از وجود نام برخی نمایندگان مجلس و وابستگان آنها در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی به‌صورت غیررسمی شنیده می‌شد هنوز از سوی نهاد‌های رسمی مانند وزارت علوم تایید نشده است. همچنین مطابق بررسی‌های صورت گرفته در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی نام فرزند وزیر علوم دولت سابق دیده می‌شود که با معدل 13 از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست.

«همچنین خواهرزاده و داماد خواهر وی نیز موفق به دریافت بورسیه شده‌اند و در همین حال مطابق اسناد موجود به همسر وی نیز مجوز فعالیت در یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده که مطابق قوانین موجود این امر یک تخلف قانونی به شمار می‌آید.

در ادامه بررسی‌ فهرست تخلفات وزارت علوم دولت قبل مطلع شدیم نام یکی از مدیران رسانه منتسب به جریان اصولگرا که این روزها با تمام توان پیگیر استیضاح وزیر علوم است، در این فهرست وجود دارد. این اطلاعات حکایت از آن دارد که این مدیر رسانه‌ای، هم‌اکنون، درحال‌تحصیل در مقطع دکترا در رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران است که به‌دلیل کبر سن، طبق قانون شرایط استفاده از بورس را ندارد. به دلیل ملاحظات حرفه‌ای از ذکر نام این مدیر رسانه‌ای فعلا خودداری کرده است.

بیشترین تخلفات در دولت دهم رخ داده است

انتشار این اسناد درحالی است که رییس کمیته آموزش عالی مجلس، از اتمام بررسی پرونده بورسیه‌ها در تمامی دولت‌های پیشین خبر داد و گفت: طبق بررسی‌ها بیشترین تخلف در زمینه بورسیه‌ها مربوط به دولت دهم است که گزارش نهایی آن به‌زودی از سوی کمیته به کمیسیون آموزش مجلس ارجاع داده می‌شود و با یادآوری طرح پیشنهاد بررسی پرونده بورسیه‌ها در تمامی دولت‌های پیشین، گفت: بررسی این طرح در کمیته آموزش عالی مجلس به اتمام رسیده و نتایج تحقیقات به‌زودی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارایه خواهد شد.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: به‌ثمرنشستن استیضاح وزیر علوم و روی‌کارآمدن وزیری دیگر، تاثیری در پیگیری تخلف دانشجویان بورسیه نخواهد داشت. این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مختومه‌شدن طرح بررسی پرونده بورسیه‌ها در تمامی دولت‌ها با استیضاح وزیر علوم، فرضی غیرممکن است، تصریح کرد: بررسی پرونده بورسیه‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت و هیچ موضوعی نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های انجام شده بیشترین تخلف در پرونده دانشجویان بورسیه دولت دهم مشاهده شده است، افزود: متاسفانه از سال 75 که بورسیه‌ها انجام‌شده مواردی از تخلف دیده می‌شود اما بیشترین آن در دولت دهم است. هروی با بیان اینکه موضوع تخلف سه‌هزار دانشجوی بورسیه‌شده آن هم بدون آزمون، بر همگان مشخص است، افزود: 731نفر نیز بورس خارج از کشور هستند که بررسی پرونده این دانشجویان نیز تخلفاتی را نشان داده است.

رییس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نداشتن آزمون برای پذیرش بورسیه دانشجویان تخلفی است که حق تحصیل و پس از آن اشتغال را از دیگر افراد جامعه سلب کرده، گفت: برای احقاق حقوق جوانان و همچنین روشن‌‌شدن تخلفات علمی، این بررسی‌ها ادامه خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج