۱۳۰۶۶۲
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

مردان مریخی، زنان رؤیایی!

دنياي فانتزي زنانه چيست و چگونه شكل مي‌گيرد؟

همشهری آنلاین: زن‌ها اهل رویابافی هستند و در این هیچ شکی نیست. هر دختربچه‌ای از سنین کودکی عاشق این است که لباس عروس بپوشد، به داستان‌هایی که در آنها شاهزاده‌ای سوار بر اسب سپید می‌آید و او را از چنگ دیو قصه‌ها نجات می‌دهد علاقه‌مند است و وقتی که بزرگ شد و به سن انتخاب همسر رسید تصمیم‌هایی می‌گیرد که شاید ریشه‌شان در همین فانتزی‌های کودکی پنهان شده باشد.

دوست دارد همه‌‌چيز عاشقانه باشد، دوز رمانتيك بودن هر چيزي بالا باشد و هميشه هم همانطور بماند. شايد براي همين است كه وقتي با واقعيت‌هاي زندگي روبه‌رو مي‌شود توي ذوقش مي‌خورد و زود رنج مي‌شود اما اين فانتزي‌ها از كجا مي‌آيند و چطور مي‌شود با آنها كنار آمد؟ ياسمين كريمي، كارشناس ارشد مشاوره از دانشگاه شهيد بهشتي به ما مي‌گويد كه دنياي فانتزي زنانه چيست و چگونه شكل مي‌گيرد.

مردان مریخی، زنان رؤیایی!

فانتزي اول

من اگر زيبا باشم زندگي خوبي خواهم داشت

هرچند كه در روايات آمده است كه زن بايد براي همسرش خودش را آرايش كند،اما كريمي مي‌گويد كه جامعه سنتي ما در مواجهه با غرب و تكنولوژي‌هاي جديد آن دچار سوءتفاهم شده است؛ يعني صرفا نكاتي را از فرهنگ غربي مي‌گيرد كه روي سطح، جريان دارند و به هيچ وجه عميق نيستند. يكي از فانتزي‌هاي وابسته به اين مورد تب تند آرايش و جراحي‌هاي زيبايي است؛ زناني كه مي‌خواهند به هر قيمتي شده خودشان را زيباتر كنند و گمان مي‌كنند كه فقط زيبايي نگهدارنده زندگي زناشويي آنها خواهد بود؛«من با بسياري از زنان زيبا مواجه شده‌ام كه اصلا از خودشان راضي نيستند و حتي احساس زيبايي هم نمي‌كنند.» در اين موارد شايد براي مدت زمان كوتاهي فرد احساس بهتري نسبت به‌خودش پيدا كند اما اين احساس در طولاني مدت از بين خواهد رفت. بدون پيدا‌كردن ريشه اين مشكل و قبول كردن خود به همان شكلي كه هست اين عدم‌رضايت دنباله‌دار خواهد بود.

فانتزي دوم

ماشين مدل بالاتر زندگي بهتر

شايد شما هم اخيرا اصطلاح «آهن‌پرستي» يا داستان مردي را كه پرايد داشت و هيچ‌كس نگاهش نمي‌كرد اما پرادو كه خريد همه او را به چشم «مورد ازدواج» ديدند شنيده باشيد. واقعيت اين است كه داشتن پول در بخش قابل توجهي از جامعه ما در حال حاضر به‌عنوان يك ارزش و حتي ملاكي براي ازدواج تلقي مي‌شود. البته اينجا ديگر بحث مقدار معقولي از پول و داشتن خانه‌اي نقلي و ماشيني ساده نيست؛ بحث داشتن خانه‌هاي رؤيايي است و زندگي‌هاي آن چناني؛ از همان‌هايي كه در فيلم‌ها ديده مي‌شوند و بعد آنقدر جدي گرفته مي‌شوند كه يا بايد در دنياي واقعي نمود پيدا كنند يا اصلا ازدواجي در كار نخواهد بود. كريمي مي‌گويد: «بخشي از اين رفتارها به خاطرعدم‌ثبات اقتصادي موجود در جامعه ما طبيعي است اما متأسفانه انتخاب براساس داشتن اين امكانات با فدا شدن همه ملاك‌هاي ديگر همراه است.

ازدواج‌هايي كه صرفا بر اين اساس شكل مي‌گيرند معيارهايي خنده‌دار دارند». در كنار كساني كه تمام تلاش‌شان را مي‌كنند كه سالي يك‌بار ماشين‌شان را براي جلب توجه ديگران هم كه شده عوض كنند و يا پز ثروتشان را از طريق خريد پنت‌هاوس بدهند، افراد ديگري هستند كه امكانات مالي ندارند و در عوض تلاش مي‌كنند با دستكاري‌هاي مداوم در چهره و بدن و در حالت ديگر، حتي مدرك‌گرايي و گرفتن مدرك‌هاي بي‌شمار احساس ضعفشان را پنهان كنند؛ «زن مي‌داند كه اين مرد پولدار است و براي به‌دست آوردن اين پول مي‌خواهد او را به‌دست بياورد. در عين حال مي‌داند كه مردها بصري هستند پس شروع مي‌كند به انجام عمل‌هاي جراحي زيبايي تا به چشم مرد بيايد اما متأسفانه در همين سطح باقي مي‌ماند. شايد دليل اصلي تمام اين ماجراها به فقر برگردد؛ هم فقر اقتصادي و هم فقر فرهنگي. كسي كه شكمش گرسنه است به فكر سير كردن مغزش نخواهد بود!» بنابراين افراد تلاش مي‌كنند با چنگ زدن به كساني كه دچار فقر نيستند امنيت و ثبات خاطر را به زندگيشان برگردانند.

فانتزي سوم

اگر برايم گل نخرد!

گل يكي ديگر از فانتزي‌هاي دنياي زنان است كه مي‌تواند نشانگر مهر و محبت مرد نسبت به نامزد يا همسرش باشد. درحالي‌كه براي بسياري از مردان خريد يك شاخه گل تقريبا امري بي‌معني است. تعريف گل در ذهن آنها با آنچه زنان به گل نسبت مي‌دهند فرق مي‌كند. براي اينكه بتوانيد همسرتان را خوشحال كنيد گاه و بيگاه برايش گل بخريد. هيچ وقت حين عبور از كنار يك گلفروشي از او نپرسيد «برايت گل بخرم؟» اين يعني ته دلتان لزومي به اين كار نمي‌بينيد و زن اين جمله شما را به شكل «تو برايم آنقدر مهم نيستي كه پياده شوم و بدون سؤال برايت يك شاخه گل بخرم» تعبير مي‌كند. خريدن هديه‌هاي ساده اما بي‌مناسبت و بامناسبت را هم فراموش نكنيد. وقتي ريشه عشق و علاقه محكم باشد فرقي نمي‌كند برايش يك گردبند طلا خريده باشيد يا يك پيراهن ساده. مهم اين است كه برايتان اهميت دارد.

فانتزي چهارم

سالگرد ازدواج را يادش رفته!

نه! حتي فكر اينكه يادتان برود هم به مغزتان خطور نكند! سالگردها براي زنان بسيار مهم هستند و فراموش كردنشان به همين سادگي ترجمه مي‌شود: «ديگر دوستم ندارد!» درحالي‌كه ممكن است آقايان تولد پدر و مادرشان را هم فراموش كنند و اين به معني اهميت نداشتن خانواده براي آنها نيست. مردان خيلي ساده طور ديگري فكر مي‌كنند. ياسمين كريمي پيشنهاد مي‌كند تمام تاريخ‌هاي مهم را روي گوشي‌تان ذخيره كنيد؛ «لزومي هم ندارد همسرتان بفهمد شما با مراجعه به تلفن همراهتان ياد او افتاده‌ايد. مي‌توانيد چيزي به او نگوييد.» در مقابل خانم‌ها بايد بدانند اين مسائل در دنياي مردانه واقعا اهميت ندارد و اگر مردي سالروز ازدواج را فراموش كرد به معني بي‌مهري او نيست؛«بهتر است خانم‌ها هم نرم‌تر و راحت‌تر از اين قضايا بگذرند.»

فانتزي پنجم

اگر نگفت دوستم دارد

در كنار تمام فانتزي‌هايي كه كلي‌تر هستند فانتزي‌هاي جزئي هم قرار دارند؛ ريزه‌كاري‌هايي كه اگر مردي به آنها عمل كند به راحتي مي‌تواند زندگي‌اش و اسباب رضايت‌خاطر همسرش را فراهم كند. يكي از فانتزي‌هاي زنانه شنيدن جمله «دوستت دارم» است. حتما اين حديث از پيامبر اكرم(ص) را شنيده‌ايد كه فرموده‌اند:«اين گفته مرد به همسرش كه دوستت دارم هرگز از قلب او خارج نمي‌شود.»كريمي مي‌گويد: «زنان اصولا احساساتي‌تر و شنيداري‌تر هستند. دوست دارند همه‌‌چيز رمانتيك باشد. دوست دارند همسرشان مرتب قربان صدقه‌شان برود. درحالي‌كه مردان اصلا قربان‌صدقه‌اي نيستند. در دنياي آنها اين همه هيجان وجود خارجي ندارد.» براي اينكه زن و شوهر بتوانند از پس اين اختلاف بعضا ژنتيك بربيايند نياز است كه هر دوي آنها با هم همكاري كنند و به‌خصوص مردان بيشتر ابراز احساسات كنند؛«مثلا مرتب به همسرتان بگوييد چقدر دوستش داريد، چقدر زيباست، چقدر خوب است كه او را در كنارتان داريد و چقدر از پيدا كردن او خوشبخت و خوشحاليد».

در مقابل زنان نيز بايد بدانند كه جنس ابراز احساسات مردان فرق مي‌كند. «EQعبارتي است كه براي اين مواقع به‌كار مي‌رود؛ يعني بتوانيم خودمان را جاي ديگري بگذاريم و از ديد او دنيا را ببينيم. اگر كسي چنين مهارتي داشته باشد در تمام روابطش، نه فقط روابط زناشويي، موفق‌تر عمل خواهد كرد.» در مقابل مردان هم دوست دارند بشنوند چقدر مهم و قوي هستند و چقدر همسرشان به آنها نياز دارد. با رعايت اين ريزه‌كاري‌ها، رابطه موفق‌تر پيش خواهد رفت.

فانتزي ششم

چرا من را به دوستانش معرفي نمي‌كند؟

رسميت بخشيدن به رابطه براي زنان اهميت زيادي دارد؛ «زن دوست دارد در همان ابتداي ازدواج مرد هر چه زودتر او را به فاميل يا دوستانش معرفي كند و رسما به همه اعلام كند كه ما ازدواج كرده‌ايم. بنابراين لازم است آقايان توجه كنند كه زن‌ها دوست دارند بدانند در زندگي شما معنا و مقام دارند.» در مقابل اما خانم‌ها بايد بدانند اين پروسه براي مردان زمان‌بر است و به‌تدريج اتفاق مي‌افتد؛«ممكن است خانمي در همان روزهاي ابتدايي ازدواج به معرفي شدن توسط همسرش به فاميل يا دوستان فكر كند ولي مرد اصلا اهميت چنين چيزي به ذهنش نرسيده باشد.» از آنجا كه زنان احساساتي‌تر هستند و سريع‌تر وابسته مي‌شوند وقتي انتظاراتشان برآورده نشود سريع به هم مي‌ريزند. درحالي‌كه مردان ممكن است تا مدت‌ها اصلا نتوجه ماجرا نشوند و حتي بعد از مدتي تازه متوجه شوند چه اتفاقي افتاده است. بنابراين سعي كنيد زودتر سنگ‌هايتان را با خودتان وابكنيد. اگر زن زندگيتان را پيدا كرده‌ايد به او نشان دهيد كه چقدر برايش ارزش قائليد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش یکی بود میومد اینا رو به شوهر من بگه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج