جاباما
۱۳۰۶۹
۵۱۱۸
۵۱۱۸
پ

نوروفیدبک چیست و هزینه درمان با آن چقدر است؟

نوروفیدبک روشی است که در حال حاضر در بسیاری از کلینیک‌ها برای درمان مشکلاتی از قبیل بیش‌فعالی، صرع، افسردگی، میگرن و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برترین‌ها: پیشرفت علم تکنولوژی روش‌های جدیدی را برای درمان برخی مشکلات پیش روی علم پزشکی قرار داده است. نوروفیدبک یکی از این روش‌ها می‌باشد که امروزه برای درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات مرتبط با امواج عصبی مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش که با نام بازخورد عصبی نیز شناخته می‌شود، با ثبت امواج الکتریکی مغز و القای بازخورد به فرد سعی در آموزش نوعی خودتنظیمی به فرد را دارد. این بازخورد‌ها عموما به صورت صدا یا تصویر به فرد ارائه می‌شوند.

این روش تاکنون توانسته تاثیرات مثبت بسیاری در تحقیقات انجام شده داشته باشد و در حال حاضر در بسیاری از کلینیک‌ها برای درمان مشکلاتی از قبیل بیش‌فعالی، صرع، افسردگی، میگرن و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید با این روش درمانی بیشتر آشنا شوید، این مطلب مناسب شماست. در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با نوروفیدبک، چگونگی کارکرد دستگاه آن، مشکلات و اختلالاتی که با این روش قابل درمان می‌باشند و همچنین هزینه درمان آن با شما در میان بگذاریم.

نوروفیدبک چیست و هزینه درمان با آن چقدر است؟

نوروفیدبک چیست؟

در مغز انسان‌ها، فرایند‌های غیرارادی بسیاری در حال رخ دادن هستند که خود انسان‌ها نسبت به آن‌ها آگاه نیستند. نوروفیدبک روشی است که با ثبت امواج الکتریکی داخل مغز به خوبی نشان می‌دهند که چه فرایندی در مغز در حال انجام است و به فرد کمک می‌کنند تا به خودتنظیمی نسبت به این فرایند‌ها رسیده و بسیاری از مشکلات خود را حل نماید.

گفته می‌شود که نوروفیدبک در مغز انسان دقیقا مانند آینه عمل می‌کند تا افراد را از آنچه در مغزشان می‌گذرد، آگاه سازد. این روش به افراد کمک می‌کند که امواج الکتریکی مغز خود را در مناسب‌ترین حالتشان تنظیم کنند تا به عملکرد بهتری برسند. به نوعی می‌توان گفت که این روش درمانی به افراد یاد می‌دهد که چگونه بدون مصرف دارو و تنها با اصلاح امواج مغزی خود به زندگی سالم برسند.

استفاده از روش درمانی نوروفیدبک برای افراد بالای ۵ تا ۶ سال می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما به اختلال و مشکل فرد نیز بستگی دارد. اگر مشکل بیش فعالی کودکان و یا اختلالات یادگیری آن‌ها باشد، بدون شک بهترین سن برای استفاده از این روش سنین دبستان می‌باشد.

نوروفیدبک تاکنون توانسته به خوبی عمل کند و گزارشی نسبت به تاثیرات منفی آن ثبت نگردیده است. در ارتباط با عوارض جانبی آن نیز هیچگونه گزارشی مبنی بر عارضه جانبی مشخصی ثبت نگردیده است و تنها احتمال سردرد یا سرگیجه در جلسات اول و دوم وجود دارد که چندان جدی نیست.

آیا درمان با نوروفیدبک قطعی است؟

به طور کلی می‌توان گفت که به هیچ بیماری نمی‌توان وعده درمان قطعی با استفاده از این روش را داد و درمان کاملا بستگی به نوع بیماری، شدت آن و همچنین میزان همکاری فرد با تیم درمانی دارد. در بیماری‌هایی که چندان پیشرفت نکرده‌اند احتمال پاسخ گرفتن از این روش بیماری بالاتر بوده و طول درمان نیز کوتاه‌تر خواهد بود.

فردی که مورد درمان نوروفیدبک قرار می‌گیرد، باید انگیزه کافی برای بهبود را داشته و برای آن تلاش کند. حضور مرتب در جلسات درمانی و همچنین مهارت درمانگر در استفاده از دستورالعمل‌های درمانی مناسب نیز از موثرترین عوامل بر نتیجه می‌باشد.

نوروفیدبک چیست و هزینه درمان با آن چقدر است؟

از سویی نیز نوروفیدبک در واقع نوعی آموزش می‌باشد و یادگیری فرد مورد درمان در آن نقش دارد. به همین خاطر نیز تعداد جلسات در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. معمولا تعداد جلسات درمان با این روش بین ۳۰ الی ۴۰ جلسه می‌باشد که هر جلسه بین ۳۰ ال ۴۵ دقیقه زمان می‌برد، اما همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، درمان قطعی به عوامل متعددی بستگی دارد و پزشک نمی‌تواند تضمین درمان در زمان مشخصی را بدهد.

دستگاه نوروفیدبک چگونه کار می‌کند؟

این دستگاه امواج مغز را در کامپیوتر می‌برد و فرد مورد درمان می‌تواند این امواج را ببیند. دستگاه نوروفیدک نیز توسط روان درمانگر طوری برنامه‌ریزی می‌شود که فرد بتواند تصویر روی صفحه مانیتور را با امواج مفید مغز خود حرکت دهد. در نتیجه این روش، بیمار یاد می‌گیرد که در شرایط مختلف چگونه امواج مغزی مفید خود را به کار گیرد.

به طور مثال کسی که مشکل اضطراب دارد را در نظر بگیرید. این فرد با مراجعه به روان درمانگر برای درمان با استفاده از نوروفیدبک، امواج مغزی خود را خواهد دید و به مرور مسلط می‌شود که چگونه در زمان اضطراب، آرامش را جایگزین آن کرده و مشکل خود را درمان کنند.

آیا استفاده از نوروفیدبک مستلزم قطع داروی خاصی می‌باشد؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال باید ابتدا مورد معاینه پزشک قرار بگیرید و این پزشک معالج شماست که تعیین می‌کند باید داروی خاصی را قطع کنید و یا داروی جدیدی مصرف کنید. ممکن است درمان با این روش بدون نیاز به داروی خاصی صورت گیرد و افرادی که داروی خاصی را مصرف می‌کنند در طول درمان و به مرور زمان تحت نظر پزشک معالج خود دارو‌های خود را کاهش می‌دهند.

انواع روش‌های نوروفیدبک کدامند؟

روش‌های مختلفی از نوروفیدبک کشف و معرفی شده‌اند که برای سطح‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش مورد استفاده برای درمان بسته به نوع بیماری می‌تواند یکی از روش‌های این شیوه درمانی باشد. به طور کلی شش نوع روش نورفیدبک دسته‌بندی شده است که این شش نوع عبارتند از:

۱. EEG Neurofeedback

این روش رایج‌ترین روش می‌باشد که در آن امواج سطحی ثبت و تحلیل می‌شوند و فیدبک ارائه شده به دامنه امواج بستگی دارد.

۲. Slow Cortical Potentials Neurofeedback

در این روش کار تحلیل و فیدبک در فرکانس‌های زیر یک هرتز انجام می‌شود. این روش برای درمان بیش‌فعالی و صرع مناسب می‌باشد.

نوروفیدبک چیست و هزینه درمان با آن چقدر است؟

۳. HEG Neurofeedback

در این روش، ارائه فیدبک توسط جریان خون اطراف مغز انجام می‌شود. HEG گزینه مناسبی برای درمان میگرن و افسردگی می‌باشد. همچنین این روش تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان نصف می‌شود.

۴. Z-Score Neurofeedback

این روش مبتنی بر روش اول است با این تفاوت که میزان فیدبک در این روش بر اساس دیتابیس جامعه نرمال در نظر گرفته می‌شود.

۵. LORETA Neurofeedback

فیدبک ارائه شده در لورتا بر اساس منشا تولید امواج مغزی تعیین می‌شود.

۶. fMRI Neurofeedback

در این روش ابتدا میزان فعالیت قسمت‌های مختلف مغز با استفاده از دستگاه MRI مشخص می‌شود و سپس فیدبک نسبت به میزان فعالیت‌ها انجام می‌گردد. البته این روش هنوز در مرحله تحقیق و آزمایش است.

چه مشکلات و اختلالاتی با نوروفیدبک قابل درمان هستند؟

به طور کلی هر اختلالی که مرتبط با اموج الکتریکی مغز انسان باشد، می‌تواند با نوروفیدبک درمان شود. برخی از اصلی‌ترین مشکلاتی که با این روش درمانی قابل حل می‌باشند به شرح زیر هستند:

نوروفیدبک چیست و هزینه درمان با آن چقدر است؟

هزینه درمان با نوروفیدبک چقدر است؟

هزینه درمان با این دستگاه می‌تواند به عوامل مختلفی از جمله تعداد جلسات مورد نیاز برای بهبود، شدت و نوع بیماری فرد، میزان تبحر درمانگر و همچنین روش مورد استفاده در نوروفیدبک بستگی خواهد داشت.

اگر روش‌های مختلف را برای درمان مشکلاتی از قبیل اضطراب، میگرن، صرع و یا بیش‌فعالی امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اید، پیشنهاد ما به شما این است که حتما این روش را نیز امتحان کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج