۱۴۰۰۴
۴۱ نظر
۵۰۵۲
۴۱ نظر
۵۰۵۲
پ

تحلیل جنبه های شخصیتی حامد بهداد از زبان یک کارشناس

حامد بهداد، بچه تخس و خودشیفته سینمای ایران

دکتر علیرضا شیری می گوید مردم دنبال کسی می گردند که قسمت های بازی نکرده زندگی شان، یا آرزوهای ناکامشان را در او ببینند. برای همین هم همیشه بدنبال یک آدم معروف هستند. کسی که همه این جنبه ها را داشته باشد.

همشهری جوان: حامد بهداد تمام جذابیت های یک «بچه تخس» را دارد. چیزهایی که ظاهرا در این دوره زمانه خیلی پرطرفدار است. دکتر علیرضا شیری می گوید مردم دنبال کسی می گردند که قسمت های بازی نکرده زندگی شان، یا آرزوهای ناکامشان را در او ببینند. برای همین هم همیشه بدنبال یک آدم معروف هستند. کسی که همه این جنبه ها را داشته باشد. بعضی جنبه های شخیصتی نقش های حامد بهداد را با این مدرس مهارت های ارتباطی بررسی کردیم.

مارلون براندو؟

یکی از خصوصیات حامد بهداد، نارسیسیسم یا خودشیفتگی است. کسی که خودش را مارلون براندوی ایران می داند نارسیسیسم دارد. آدرسی که او از قابلیتش به مخاطب می دهد یک آدرس غریبه است. خیلی دوست دارم بدانم اینکه می گوید شبیه براندو است را از کجا آورده؟

حامد بهداد، بچه تخس و خودشیفته سینمای ایران

در یک مقایسه سطحی، براندو در بازی برای خودش یک سبک و استایل خاص داردکه اصلا قابل قیاس با بهداد نیست. در نگاه کلان تر، اصلا هالیوود قابل مقایسه با سینمای ایران نیست تازه چنین شخصیتی معمولا نسبت به بقیه خودشیفته ها هم عکس العمل نشان می دهد. یادم می آید بنیامین جایی مصاحبه ای کرده بود و خیلی خودش را تحویل گرفته بود. سر همان مصاحبه، صدای بهداد درآمد و گفت تو بهتر است بروی همان آفتابه لگن و دیوارت را بخوانی!

بچه تخس

او پسر تخس سینمای ایران است مثل برد پیت که پسر موطلایی سینمای آمریکاست. این زاییده صنعت سینماست. مردم دوست دارند کاراکتر محبوبی برایشان وجود داشته باشد. کلا سینما به چنین شخصیت هایی نیاز دارد؛ مثلا سینمای ایران به افرادی مثل عزت الله انتظامی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان نیازمند است. اگر هرکدام اینها حذف شوند، سینمای ایران حتما درصدد جایگزین کردن برمی آید.

ما در سینما ۸-۷ تیپ داریم که هرازگاهی باید آنها را تجدید کرد. حامد بهداد هم یکی از این تیپ هاست. یک پسر تخس، کله شق و حامی طبقه محروم. بهداد جدی و ریسک پذیر است، ضمن اینکه قابل پیش بینی هم نیست همه این خصوصیات در کنار هم آدم را جذاب می کند. خیلی ها از بهداد خوششان می آید چون پسر شری است. درواقع شبیه تصویری است که آنها از مرد ایده آل دارند. یک پسر شر و شور با قابلیت ریسک پذیری بالا. البته این خصلت را بهرام رادان هم دارد اما در ورژن باکلاسش!

فیزیک خوب

بهداد آدمی است که علاوه بر هوش خوب، فیزیک خوبی هم دارد؛ البته از جذابیت فیزیکی گلزار خیلی پایین تر است. اصلا گلزار به عنوان یک ستاره بیش از اینکه بازیگر باشد یک مدل یا شومن است. مخاطب هم می داند که گلزار بیش از قابلیت های بازیگری، از چهره اش استفاده می کند.

چیزی که درمورد بهداد خیلی مشخص است شخصیت آرکی تایپی اوست. آرکی تایپ مردانی در حوزه جسمانیت و وفاداری های جسمانی، مردانی ورزشکار و بزن بهادر. او از آن دست مردانی است که اگر در خیابان دعوایش شود اصلا نگاه نمی کند چه کسی در مقابلش ایستاده؛ فقط طرف را می زند!

قانون شکن

آدم ها از کله شقی در رابطه هایشان استقبال می کنند. بهداد کله شق و قانون شکن است. به طرز عجیبی عصبی می شود. افراد عصبی جذابیت بیشتری در برقراری ارتباط دارند. از آن جهت که وقتی کسی عصبی است، خیلی نمی توانی در مقابلش ناز کنی و همین گاهی برایت جذاب می شود.

این شخصیت حتی در ارتباط با دیگران هم خیلی اهل حسابگری نیست. بهداد قابل پیش بینی نیست. هر آن باید انتظار کار جدیدی را از او داشته باشی. افراد قابل پیش بینی، دلزدگی ایجاد می کنند. جنس جذابیت حامد بهداد از روی لطافت هایش نیست، از روی کارهای پسرانه ای است که انجام می دهد؛ همان کارهای خشن.

تنهای جذاب

حامد بهداد نقش افراد تنها را خوب بازی می کند. مردهای تنهایی که در پشتشان، تاریخی از اتفاقات خاص را به دوش می کشند. این یا می تواند عشق شکست خورده باشد یا خاطره ای از جنگ. مردهای تنها برای مخاطب سینما خیلی جذاب هستند. کمی عصبی بودن هم بر این جذابیت می افزاید. بهداد شخصیت نوجوان ابدی دارد یعنی هیچ وقت پیر نمی شود. تغییر رفتارهای الانش را نباید به حساب بالارفتن سن و این جور چیزها گذاشت. شاید این تغییرها تاثیر فیلمنامه باشد ولاغیر!

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

حامد بهداد، بچه تخس و خودشیفته سینمای ایران

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهشید

      یعنی بندددددد کردین به این بهدادا.... هی خواستم چون طرفداراش زیاده نظر ندم نمی ذارین...
      آخه حامد جان شما واقعاً در حدی هستی که خودتو با براندو مقایسه کنی!!!! آخه کسی که فقط بلده یه تیپ باشه اونم تیپی که در واقع شخصیت خودشه (شخصیت روان پریش وعصبی) دیگه نباید که...

      پاسخ ها

      • سارا

        بذار عزیزم جواب معروفش و برات بذارم تا بدونی ... البته شایدم بدونی
        حامد بهداد در زندگی ایده آل در جواب بنیامین بهادری:
        بله ادعا می کنم و افتخار میکنم بدلی هستم که آدرس یک جنس اصل را می دهم. مسی هستم که آدرس طلا را میدهم جرا چون براندو آدرس خود شما را به شما می دهد و...ادامه ماجرا...به جمله اولش دقت کن همین حرف شما هم بنیامین بهادری به بهداد گفتن و اینطور جواب گرفتن!!!

      • مهشید

        سارا جان خیلی جدی نگیر...

      • بهار

        آقای روانشناسی که این مطلب رو نوشتن فقط میتونه در مورد شخصیته حامد نطر بده نه در مورد شباهتش با براندو...بله آقای دکتر شیری اگر فیلمهای براندو رو دیده باشین کاملا پی به این شباهت میبرید و تموم خصوصیات اخلاقی که برای حامد قائل شدید را در شخصیت براندو میابید.

    • sansiz

      حالم ازش بهم میخوره به قول استاد فراستی بازیش مقوا هستش اصلا تابلو هستش داره ادا در میاره بازیگر باید خودش باشه نه تیپ بازیگری اون فقط تیپه یعنی فقط ادا در میاره
      بازیگر یعنی پرستویی مرحوم خسرو شکیبایی اکبر عبدی حسینی

      پاسخ ها

      • سارا

        با جمله دومت بسیار موافقم اما با اولی نه ...
        تو اصلا به من بگو فراستی کی و قبول داره که میخواد این یکی و قبول داشته باشه خوب حال فراستی تو برنامه 7 گرفت دمش گرم...

      • بدون نام

        بازی حامد بهداد شبیه آدمای روانی دیوانه ست
        بازیگر یعنی عزت الله انتظامی

    • sevda

      اون قدر چرته که حتی ارزش اعصاب خورد کردن براشم نداره

    • بدون نام

      بازیگری واقعا الکی و بی کلاس

    • a friend †

      من زیاد سینمایی نیستم یکی دوتا هم ازش فیلم بیشتر ندیدم ولی به نظر من حامد بهداد تو بازیگرا یه پدیده اس

    • مریم

      اتفاقا حامد از نظر قیافه چیزی از گلزار کم نداره

    • دل آرا

      متاسفم برای اون آقا که حامد بهداد رو با مجسمه ی سینمای ایران گلزار مقایسه کرده. و به اون دوستی که گفته حامد بازی نمیکنه و عزت الله انتظامی بازی میکنه باید بگم که آاقی انتظامی اسطوره سینمای ایران واقعا قابل ستایش هستن و هیچ کس به پای ایشان نمیرسه ولی حامد هم قابلیت های خودشو داره و بازیگر محسوب میشه نه عروسک مثل بعضی ها

    • ارش

      اخه شما ها چه میفهمین بازی چیه ، ،درمورد ش نظر میدین ،بهداد واقعا بازیگر خوبی وحس به بیننده منتقل میکنه کسی زورتون نکرده نبیننین فیلماشو

      پاسخ ها

      • محمد

        به به جناب کوبریک!!
        تو مثلا خیلی میفهمی؟

    • مهرناز

      بهداد هم از نظر اخلاق و هم از نظر تيپ همتا نداره. بسيار از اون گلزار بهتره. و در معناي واقعي بازيگره. نميدونم چرا يك عده آدم كه خودشون مشكل دارن با الفاظ زشت مورد خطاب قرارش ميدن هر چي باشه اون يه بازيگر سرشناسه و طرفداراي خودش را داره و برا اونا اهميت داره. عجيبه !!!!!!!!!!

    • آرزو

      از نظر من حامد عالی هست.هم بازیگر خوبی هست و هم دوست داشتنی.اصلا هم با گلزار قابل مقایسه نیست حامد کجا این بچه سوسول کجا فقط الکی بازی میکنه....تو فیلم هم کلی کلاس میزاره و فقط مراقب اینکه تیپش و موهاش خراب نشه.
      قبول دارم حامد عصبی هست و خودشیفته ولی واقعا دوست داشتنی و خیلی بازیگر قوی هست.البته یادمون نره که هرکسی بازی خودشه داره .....و متفاوته ولی بعضی ها مثل گلزار لج در بیار هستن که فقط ادای بازیگری در میارن و از قیافشون استفاده میکنندو کلاس میزارن.

      پاسخ ها

      • a friend

        لج در آر رو خوب اومدی

    • مجید

      واقعا من متعجبم کی اصلا به این حامد بهداد نقش میده به درد همه کاری می خوره الا بازیگری مثل دیوونه ها می مونه حتی این سریال آخری که پلیس شده بود حال آدم به هم می خورد واقعا یعنی انقدر بازیگر کم داریم که به این افراد نقش می دند

    • Mahnoosh

      من كه خيلي دوسششششششششش دارم هر كي هر چي ميخواد بگه..

    • مسیحا

      چه گیری دادید به این بنده خدا.ولی هر چی ازش بد بگید چیزی از محبوبیتش کم نمیکنه.

    • Sara

      Ye soberer basheeee

    • بهار

      بهداد ماهه من خیلی ازش خوشم میاد
      از گلزارم خیلی سره

    • مریم

      دوس داره عجیب و خاص باشه،ولی نیس،گلزارم پخی نی. یه مش آدم خود شیفته و نابلدو ریختن تو سینمای ما، همینه که به هیچ جایی نرسیدیم دیگه.

    • pariya

      به نظر من اقای حامد بهداد یکیه مثل مرحوم شکیبایی و اقای پرستویی که یکی هستن تو تاریخ سینمای ایران بهتره که ماها هم به کار های بی نظیرش حسادت نکنیم .

    • هومن

      واقعا مارلون براندو سینمای ایرانه دنبال شهرتم نیست

    • sahar

      بازیگر یعنی کسی که میتونه با هر نقشی عجین شه حالا میخواد روانی باشه یا هر نقش دیگه ای و این یعنی توانایی و استعداد که تو حامد هست.....................

    • sanaz

      واقا که شخصیت متفاوتی داره. خیلی میره تو حس نقشی که بازی میکنه.واقعا استعداد عالی داره. بعضیا این چیزارو نمیفهمند

    • سعید

      تو کی باشی که خودتو با براندو مقایسه میکنی .فقط به درد نقش روانی ها میخوره.

    • mahsa

      فکر کردی کی هستی؟؟
      یه آدم روانی....

    • MAHTAB

      شما که از سینما چیزی نمیفهمید لطفا نظر ندید چون اقای حامد بهداد بازیگر بسیار خوبی هستن و شما هر چه قدر هم به خودتون فشار بیارید نمی تونید از محبوبیتش کم کنید

    • saba

      حامدبهدادنه تنها قیافه ندارد بلکه رفتارش مانندروانی هاست

    • محمد

      حامد احتمالا خانواده او متشنج بوده و در محیط های پر خشونت بزرگ شده که اختلال در سیستم عصبی او ایجاد شده
      به هر حال بازیش حرف نداره

    • سینمایی

      اون دوستی که گفت به قول استاد فراستی اولان آقای فراستی یک منتقد ژورنالیسته اصلا تحصیلات آکادمیک نداره.پس این دوستانی که نقد های ایشان را برای دیگران به عنوان یک نقد خوب میگن یکمی در نظرشون تجدید نظر کنند.دوما قیاس مارلون براندو با حامد بحداد در حد یک شوخیه و خیلیم احمقانه هست.حامد بهداد در همه ی نقش هاش یک نواختی دیده میشود

    • ترانه

      واقعا براتون متاسفم که هنرمند مملکتو زیرسوال میبرید. شما دیگه چه جور ادمایی هستید. آیا اونو میناسید که به این راحتی در موردش قضاوت میکنید وحکمشم صادر میکنید؟ آره بهداد خاصه با همه فرق داره. اما انگار شما از این موضوع دل خوشی ندارید. ما ایرانیها عادت داریم به ترور شخصیت کردن و زیر سوال بردن همدیگه. حمید سمندریان نبود که در زمان حیاتش از بهداد دعوت کرد که برای تدریس به اموزشگاهش بره؟ حمید سمندریان نبود که همه جا بهداد رو بهترین شاگردش خطاب میکرد؟ شما از خاص بودن و هنرمند این آدم بسوزید. همین و بس...

    • بدون نام

      بهداد بهترینه فقط بد شانسی آورده تو ایران با این سینما و این همه ظرفیت پایین داره بازی میکنه

    • Reza

      بهداد بهترین بازیگر دنیاست
      حالا هرچی هر کی میخواد بگه

    • بدون نام

      این اقا نوروز 94 هم اومده بود تو برنامه کلاه قرمزی !!
      از جناب آقای طهماسب بعید بود چنین شخصیتی را به برنامه لطیف و نابش بیاورد . همون چند دقیقه اول همه برنامه را به هم ریخت و اعصاب مجری و عروسک ها (و صدالبته بیینده ها ) را خورد کرد . من که زدم کانال دیگه و این قسمت کلاه قرمزی را نگاه نکردم .

    • نگین

      اقای بهداد فوق العادن.

    • رضا

      حامد بهداد سینمای کشور رو نجات داد، تا قبل ایشون همه بازیا و دیالوگ های فیلما کتابی بود ولی حامد از وقتی اومد بازیگری رو برد مرحله بعدی.
      عاشق همتون

    • بدون نام

      آخه بچه تخس سینما هم شد خصلت..

    • آرزو۷۶

      سلام، هرکی حامد بهداد رو دوست نداره باید بره بمیره فقط، دورت بگردم حامدددد خیلی خیلی دوست دارم ب طوریکهشبا فقط خوابتو میبینم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج