بدون«استامينوفن» به جنگ سردرد برويد!
۱۴۰۴
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
۱۶۵۲۲
در عرض چند دقيقه به آرامش برسيد
سردردها به دليل خستگي چشم‌ها، ضربه يا حركت ناگهاني، فعاليت فكري، ناراحتي، استرس يا سابقه بيماري نظير ميگرن يا ضعف چشم به سراغ انسان‌ مي‌آيند
بعضي از مردم براي درمان اين سردردها از انواع مسكن‌هاي شيميايي استفاده مي‌كنند. داروهايي كه به‌نظر ساده‌ترين و راحت‌ترين راه براي تسكين سردرد است اما بعضي از مردم هم ترجيح مي‌دهند دردشان را به شيوه‌هاي ديگري غيراز مصرف داروهاي شيميايي و با كمك داروهاي گياهي و شيوه‌هاي طبيعي درمان كنند، چرا كه با عوارض مصرف داروهاي شيميايي و اثرات سوء برخي از آنها آشنا هستند. بهتر است بدانيد يكي از مناسب‌ترين شيوه‌هاي طبيعي براي تسكين سردرد و برطرف شدن آن در مدت زمان كوتاه، استفاده از تكنيك‌هاي ماساژ روي نقاطي است كه بسياري از درمانگران طب سوزني و رفلكسوتراپي از آن، براي ماساژ و بهبود دردهاي بيماران‌شان بهره مي‌برند.





به چه چيزهايي نياز داريم؟

براي شروع، بهتر است اتاقي خلوت، آرام و كم نور را براي دريافت ماساژ انتخاب كنيد. مناسب بودن نور اتاق، تاثير زيادي در ميزان تاثير تكنيك‌هاي ماساژ و تسكين دردها خواهد داشت. زيرا در مواردي مشاهده شده نور چراغ يا تابش مستقيم نور خورشيد ممكن است منجر به بروز سردرد در برخي مردم شود. بهتر است اتاقي كه انتخاب مي‌كنيد پنجره داشته باشد تا ميزان اكسيژن و هواي پاك مورد نيازتان نيز به‌دست آيد. براي شروع، نياز به يك تشك يا كاناپه بزرگ و يك بالش كوچك و تميز داريد.





ماساژ دوراني پس سر

 در اين حالت فرد دريافت‌كننده ماساژ، روي تشك يا كاناپه‌اي بزرگ و مناسب و روي شكم بخوابد و وزن سرش را با كمك چانه كه روي بالش قرار گرفته،  حفظ كند. دراين مرحله فرد ماساژ‌دهنده بدون آن‌كه از روغن يا كرم استفاده كند، خيلي آرام با كمك سرانگشتان دست و با حركت‌هاي دوراني تمام پوست سر را ماساژ دهد. ميزان فشار سرانگشتان بايد به‌گونه‌اي باشد كه بتواند استخوان زير پوست را احساس كند درحالي‌كه حس بدي به گيرنده ماساژ وارد نكند. مهم‌ترين نكته در اين مرحله حركت‌هاي دايره واري است كه بايد در تمام بخش‌هاي سر، تكرار شود و تا پشت گردن ادامه يابد. در اين حالت، تمام برجستگي‌هاي پس سر نيز با كمك حركت‌هاي دوراني ماساژ داده مي‌شوند.





عضلات را پيش از ماساژ گرم كنيد

 در اين مرحله سراغ عضلات گردن و شانه‌ها برويد. برخلاف مرحله‌هاي قبل، در اين بخش نياز به مقدار كمي روغن پيدا مي‌كنيد كه مي‌توانيد از چند قطره روغن زيتون استفاده كنيد. پيش از شروع ماساژ عضلات گردن و شانه، بهتر است به كمك كمپرس با كيسه آب گرم يا سنگي كه توسط آب گرم شده، ماهيچه‌ها و عضلات اين ناحيه را گرم و براي دريافت ماساژ آماده كنيد. در اين مرحله با گرفتن نيشگون‌هاي بسيار خفيف و آرام، با كمك 2انگشت شست و اشاره به ماساژ اين بخش‌ها پرداخته و پس از آن با كمك نرمي انگشت شست با فشارهاي ملايم و دايره‌اي نقاط مختلف اين ناحيه را ماساژ دهيد.





نقاط دردناك را پيدا كنيد

در بسياري موارد، سردردهايي كه در طول روز به سراغ ما مي‌آيند به‌دليل اسپاسم و انقباض‌ ماهيچه‌هاي ناحيه گردن و شانه‌ها شكل گرفته و بخش‌هاي ديگر را در سر درگير مي‌كنند. بايد توجه داشته باشيد كه در مرحله ماساژ عضلات گردن كه از پس سر آغاز مي‌شود و همينطور در مرحله ماساژ عضلات شانه‌ها و كتف به عكس العمل‌هاي دريافت‌كننده ماساژ توجه داشته باشيد. در حقيقت در زمان ارائه ماساژ با كمك شست بايد توجه كنيد نقاط دردناك بدن را پيدا كرده و در همان نقاط چند ثانيه‌اي تمركزكنيد. به اين ترتيب كه با پيدا كردن اين نقاط با كمك انگشت شست فشار بيشتري روي آن نقطه به‌مدت 5 تا 6 ثانيه وارد كرده سپس آن را با حركت دايره وار ماساژ دهيد. اين كار را در هر نقطه دردناك 2 تا 3 بار تكرار كنيد. سعي كنيد ميزان فشار انگشت شست را طوري انتخاب كنيد كه براي دريافت‌كننده ماساژ ناراحتي به‌وجود نياورد. پيدا كردن نقاط دردناك و گره‌ها در اين ناحيه يكي از مفيدترين راه حل‌ها براي درمان بيشتر سردردها محسوب مي‌شود.





تخليه درد با ماساژ پيشاني

 در اين مرحله، از ماساژ گيرنده بخواهيد موقعيت خود را تغيير داده و به پشت بخوابد.  در اين بخش، فرد ارائه‌دهنده ماساژ لازم است با كمك سرانگشتانش، شقيقه‌ها، پيشاني و همين طور عضلات كناري سر و صورت را ماساژ دهد. بهترين شيوه براي ماساژ اين نقاط وارد كردن فشارهاي خفيف به نقاط ذكر شده و پس از آن ماساژ دوراني اين نواحي به كمك سرانگشتان دست است. فشار انگشتان دست نبايد بيشتر از حدي باشد كه دريافت‌كننده ماساژ احساس ناراحتي كند.





ماساژ عضلات كناري براي تخليه فشار

عضلات كناري صورت نيز در تخليه فشارها و درد بسيار موثرند. اين عضلات را فراموش نكنيد. اين عضلات را با كمك سرانگشتان و شست ماساژ دهيد. بهتر است با نيشگون‌هاي خيلي آرام و خفيف اين عضلات را ماساژ داده و به سمت پايين صورت و گوش‌ها حركت كنيد. پس از آن، كف دست را براي تخليه درد از روي عضلات كناري صورت و روي شقيقه‌ها به سمت پايين گوش‌ها حركت دهيد.





پس از دريافت ماساژ بخوابيد

 در آخرين مرحله، پس از اتمام ماساژ، بسياري از دريافت‌كنندگان ماساژ به‌علت تخليه درد و ريلكس شدن عضلات و نقاط دردناك در سر به خواب مي‌روند. به‌طور كلي بهتر است بعد از دريافت ماساژ افراد به‌مدت 15 تا 20 دقيقه در حالت ريلكس يا خواب و در همان وضعيت به سر ببرند. اين كار به تثبيت شرايط و ماندگاري وضعيت آنها بسيار كمك مي‌كند.

منبع : مجله سیب سبز
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج