۱۴۷۵۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

با ورود عضو جديد به خانه چطور برخورد كنيد؟

ســـلام! من دنيا آمـدم!

نوزاد سالم بعد از ۲ روز از بيمارستان مرخص مي‌شود و پدر و مادر تازه با سوال‌هاي زياد وارد خانه مي‌شوند. جدا از اين‌كه چقدر براي اين واقعه پراهميت آماده شده‌ايد، پرسش‌هاي زيادي درباره نوزاد تازه متولد شده شما را محاصره مي‌كند.

ســـلام! من دنيا آمـدم!
ســـلام! من دنيا آمـدم!

با آمدن نوزاد به خانه، خانه سرشار از هيجان مي‌شود و تجربه جديدي پيش روي والدين قرار مي‌گيرد زيرا تغيير بزرگي در زندگي زناشويي اتفاق مي‌افتد. نيازهاي يك نوزاد تازه ممكن است حفظ روابط اجتماعي فعال را دشوار كند اما سلامت نوزاد بيش از هر چيز ديگري ذهن پدر و مادر كم‌تجربه را به‌خود مشغول مي‌كند. در اين ميان هر آشنايي هم مي‌خواهد آن‌ها را راهنمايي كند و اين مسئله اضطراب والدين را بيشتر خواهد كرد.

نوزاد سالم بعد از ۲ روز از بيمارستان مرخص مي‌شود و پدر و مادر تازه با سوال‌هاي زياد وارد خانه مي‌شوند. جدا از اين‌كه چقدر براي اين واقعه پراهميت آماده شده‌ايد، پرسش‌هاي زيادي درباره نوزاد تازه متولد شده شما را محاصره مي‌كند. مطمئن باشيد اگر پاسخ اين سوال‌ها را بدانيد زماني كه با مشكلي مواجه مي‌شويد، مي‌توانيد از پس‌ آن بربياييد و اقدام درست را انجام دهيد.


  • چطور مي‌توانم كودكم را از سندرم مرگ ناگهاني نوزاد (SIDS) حفظ كنم؟
سندرم مرگ ناگهاني نوزاد عارضه‌اي اسرارآميز است كه باعث مرگ ناگهاني و توجيه‌ناپذير نوزادان در خواب مي‌شود. كارشناسان مي‌گويند، بهترين راه براي حفظ نوزاد از SIDS اين است كه همواره او را به پشت بخوابانيد. با آغاز طرح «خواب به پشت» از سوي آكادمي اطفال آمريكا، ميزان مرگ‌ومير SIDS به‌طور قابل توجهي كاهش يافته است. از پزشك خود درباره گام‌هاي ديگري كه خطرات مورد تهديد نوزاد را كاهش مي‌دهد، سوال كنيد. همچنين تحقيقات بيشتر نشان داده، شير مادر تا حد زيادي از رشد عفونت‌هاي جزئي در بدن كودكان كم سن و سال پيشگيري مي‌كند كه يكي از عوامل بروز مرگ ناگهاني در بين كودكان هستند. احتمال ابتلا به سندرم مرگ ناگهاني نوزادان در بچه‌هايي كه از شير مادر تغذيه كرده‌اند، بين 60 تا 70 درصد از نوزادان ديگر كمتر است.


  • آيا از فرزندم خوشم خواهد آمد؟
نخستين روزهاي تولد نوزاد يك جو مبهم عاطفي براي مادر به‌وجود مي‌آورد كه همين حالات به مرور سرچشمه مهر و محبت مادر مي‌شود. بسياري از والدين نگران هستند كه در نگاه اول آيا مي‌توانند عاشق فرزندشان شوند يا خير؟ هنگامي كه او را در آغوش مي‌گيريد، سعي كنيد صبور باشيد. به‌طور حتم اوايل اصلا آسان نيست و شما براي شناخت يكديگر به زمان نياز داريد. بد نيست با پزشك خود در مورد آنچه انتظار داريد، صحبت كنيد. تلاقي نگاه‌هاي مادر و كودك، در تقويت اين علاقه بسيار تاثيرگذار است. غريزه مادري بي‌درنگ پس از تولد طفل برانگيخته نمي‌شود. تا چند سال پيش پس از زايمان نوزاد را كنار مادر نمي‌گذاشتند و اين ارتباط ناديده گرفته مي‌شد كه همين امر مي‌توانست مانعي در ايجاد رابطه مطلوب باشد اما در حال حاضر اين ‌طور نيست و نوزاد از همان لحظات اول تولد كنار مادر است.


  • چگونه بايد مراقب افتادن بند ناف نوزاد و زمان ختنه او باشم؟
پزشك جزئيات دقيقي از افتادن بند ناف و زمان ختنه نوزاد را به شما ارائه مي‌دهد.

مهم‌ترين مسئله در نگهداري بند ناف قبل از افتادن آن، جلوگيري از عفونت است. بند ناف را بايد خشك و تميز نگه داشت. هنگام تعويض پوشك لبه بالاي آن را بايد زير بند ناف تا كرد تا بند ناف در معرض هوا قرار داشته باشد و با ادرار تماس پيدا نكند. زماني‌كه بند ناف مي‌افتد ممكن است پوشك كمي خوني شود كه طبيعي است. از حمام كردن نوزاد در وان تا قبل از افتادن بند ناف هم بايد خودداري كرد. پزشك شما نيز مي‌تواند در مورد آنچه موجب عفونت مي‌شود، هشدار دهد.

بيشتر پزشكان بهترين زمان براي اين ختنه كردن را بين يك تا 3 ماهگي مي‌دانند؛ زيرا كودك، مرحله نوزادي را طي كرده، رشد آلت تا حدودي صورت گرفته و از طرفي كودك هنوز به سني نرسيده كه اين عمل موجب ايجاد خاطرات بد در ذهن او شود و عواقب رواني به همراه داشته باشد. توصيه پزشك معمولا اين است كه اين عمل حتما قبل از 2 سالگي انجام شود تا به بيهوشي نيازي نباشد و عمل با بي‌حسي صورت گيرد و احتمال خونريزي كاهش يابد.


  • نخستين معاينه پزشكي نوزاد چه موقع است؟
بيشتر پزشكان براي نخستين بار برنامه معاينه پزشكي را در ۲ هفتگي انجام مي‌دهند، به‌خصوص براي بچه اول. در اين ملاقات در مورد واكسن‌ها و غربالگري و آزمايش‌هاي اوليه نوزاد سوال كنيد. تمام نوزادان تازه متولد شده، نياز به بررسي خواهند داشت و آغاز روال واكسن در ۲‌ماهگي است. متخصص اطفال دستور انجام يكسري آزمايش‌هاي استاندارد خون و آزمايش‌هاي بررسي وضعيت نوزاد را مي‌دهد. آزمايش‌هاي بررسي‌كننده خاص مورد نياز از هر شهر به شهر ديگر متفاوت است ولي اغلب شامل آزمايش‌هايي براي بيماري تيروئيد، PKU (بيماري‌اي كه فرد مبتلا در فعل و انفعال برخي از اسيدهاي آمينه دچار مشكل است) و ساير اختلالات توارثي متابوليك مي‌شود. نتايج اين آزمايش‌ها احتمالا در همان نخستين معاينه پزشكي بعد از بردن نوزاد به مطب به دست مي‌آيد. متخصص اطفال در نخستين معاينه نوزاد در مطب نتايج را براي شما شرح مي‌دهد.


  • كودك من چقدر خواهد خوابيد و چطور بفهمم او بيش از حد خوابيده است؟
نوزاد طي روزهاي اول تولد، خواب زيادي دارد. نوزادان معمولا 15 تا 18 ساعت در روز مي‌خوابند اما فقط در يك دوره كوتاه 2 تا 4 هفته‌اي. نوزادان نارس بيشتر مي‌خوابند و نوزاداني كه قولنج مي‌كنند كمتر. از آنجا كه نوزادان هنوز ساعت زيستي داخلي ندارند، الگوهاي خواب‌شان با چرخه روز و شب هماهنگ نيست. در حقيقت آن‌ها اصلا از الگوي خواب خاصي پيروي نمي‌كنند. پزشك به شما مي‌گويد كه چه ميزان خواب طبيعي است و آيا بايد براي شير دادن او را از خواب بيدار كرد يا نه.


  • هر چند وقت يك بار نوزاد من مي‌تواند به حمام برود؟
نظافت درست مانند خواب و غذا خوردن نوزاد، در ليست فعاليت‌ها وجود دارد. پزشك شما مي‌تواند بگويد مراقب چه مشكلاتي باشيد. بهتر است دماي محيطي كه استحمام نوزاد در آن انجام مي‌شود ۲۵‌درجه سانتي‌گراد بوده و از آب ۳۷ تا ۳۸ درجه سانتي‌گراد استفاده شود.


  • هر چند وقت يك بار بايد نوزادم را استحمام كنم؟
از پزشك خود در مورد زمان نخستين حمام و حدود بهداشت اوليه كودك سوال كنيد. افراط نكنيد چون نوزادان تازه متولد شده فرصت زيادي براي كثيف كردن خود ندارند و استحمام بيش از حد مي‌تواند براي پوست ظريف آن‌ها تحريك‌كننده باشد. معمولا 2 يا حداكثر 3 بار حمام در هفته براي نوزاد كافي است. بنابراين از شست‌و‌شوي روزانه نوزاد خودداري كنيد. از حمام كردن نوزاد در وان تا قبل از افتادن بند ناف خودداري كنيد.


  • چگونه مي‌توانم بگويم كه نوزاد من زردي دارد؟
بسياري از نوزادان تازه متولد شده به‌دليل رشد ناكامل كبد، زردي خفيف دارند. از پزشك خود در مورد زردي و ساير شرايط بهداشتي نوزاد سوال كنيد. برخي نوزادان در هفته اول پس از تولد (بين روز دوم تا پنجم‌) زرد مي‌شوند و زردي آن‌ها تا روز هفتم ادامه يافته و سپس كاهش مي‌يابد. اين نوع زردي طبيعي است اما بايد توسط پزشك يا كاركنان بهداشتي معاينه شود. زردي ممكن است فقط در چشم نوزاد باشد يا در مخاط و پوست نيز مشاهده شود. نكته مهم در ارتباط با زردي نوزاد اين است كه در اين دوران از دادن هر نوع ماده غذايي غيراز شيرمادر ( مانند آب قند، ترنجبين و شيرخشك ) خودداري كنيد.


  • چه زماني بايد با پزشك تماس بگيرم؟
ديدن برخي علائم، نشانه‌ها يا رفتارها، مجوز تماس يا مراجعه به دكتر است. به‌طور كلي اگر در مورد هر جنبه از سلامت كودك خود نگرانيد، بهتر است با پزشك اطفال تماس بگيريد. پزشك متخصص اطفال ترس شما را درك مي‌كند. حواس‌تان باشد موارد مهم را ناديده نگيريد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

ســـلام! من دنيا آمـدم!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج