۱۵۰۸۳
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

دکوراسیون سالم اتاق نشیمن

فضاي چنين اتاق نشيمني مي‌تواند بسته به شرايط، متغير باشد؛ به شرطي كه به حدود و مرزهاي قسمت غذاخوري و آشپزخانه وارد نشود و حالتي به خود بگيرد كه بتواند به (تك اتاق بزرگ) خانه و محل گردهمايي صميمانه افراد خانواده تبديل شود.

دکوراسیون سالم اتاق نشیمن

دکوراسیون سالم اتاق نشیمن

در مناطق زيستي سالم، احساسي از آزادي طبيعي جاري است و بدون هرگونه آشفتگي، شجاعت حركت آزادانه و رهايي روح و جان به‌خوبي احساس می شود. در یک نشیمن سالم نیز، حالت نرم و متغيري حس می شود كه محلی برای تجمع خانواده و دوستان، سرگرمي افراد در كنار هم، ديدن تلويزيون يا شنيدن موسيقي به صورت جمعي را فراهم مي‌كند. فضاي چنين اتاق نشيمني مي‌تواند بسته به شرايط، متغير باشد؛ به شرطي كه به حدود و مرزهاي قسمت غذاخوري و آشپزخانه وارد نشود و حالتي به خود بگيرد كه بتواند به (تك اتاق بزرگ) خانه و محل گردهمايي صميمانه افراد خانواده تبديل شود.

در شرایطی ‌كه اتاق‌هاي خواب يا اتاق‌هاي ديگر خانه به كارهاي مختلفی از قبيل مطالعه، اتوكشي و... اختصاص یافته‌اند و نيازهاي يك يا دو نفر را تأمين مي‌كنند، اتاق نشيمن بايد پرورش‌دهنده زندگي مناسب يك خانواده صميمي باشد و بتواند با نيازهاي گوناگون افراد خانواده هماهنگ شود.

یک اتاق نشیمن سالم، علاوه بر اینکه حاوی فضا و اشياء مناسب برای آسايش فيزيكي افراد خانواده باشد، در عين حال می بایست شرایط مناسب برای پذيرايی از ميهمان‌ها را نيز داشته باشد.

در انتخاب و چيدمان رنگ‌ها، نورپردازي، جنس و رنگ كف‌پوش‌ها و... طوری عمل کنید که باعث راحتي و خوش‌آمدگويي به همه افرادی شود که وارد فضاي خانه مي‌شوند. همچنين فضايي را ايجاد كنيد كه در آن روح همكاري و حسن معاشرت موج بزند. مبلمان انعطاف پذیر با قابليت تطابق، كليد اين امر است.

براي داشتن اتاق نشيمني جادار، مبلماني را انتخاب كنيد كه سبك وزن باشد تا در مواقع لزوم بتوانيد به‌راحتي آنها را جابه‌جا كنيد. مثلا صندلي يا مبل‌هايي از جنس چوب‌هاي سبك از قبيل بامبو يا مبل‌هايي كه بتوانيد با چيدن آنها به‌طور گروهي يا تكي در كنار هم چيدمان راحتي به‌وجود آوريد مناسب است. ایجاد قفسه‌بندي يا طاقچه‌هايي بر روي ديوار نشيمن، مي‌تواند محل مناسبی براي گذاشتن وسايل اضافی پدید آورد و در نتيجه فضاي كف اتاق جادارتر و امكان ايجاد تغييرات در چيدمان وسايل و مبل‌ها آسان‌تر مي‌شود.

به‌دليل استفاده افراد مختلف از فضاي نشيمن، چيدمان آن بايد بهره‌وري لازم را براي افراد گوناگون از سالخورده تا كودك و با اندام‌هاي مختلف فراهم آورد. به همين دليل، وجود صندلي‌هايي كه بتوانيد زاويه قرار گرفتن و ارتفاع آنها را تنظيم كنيد، لازم است. يك صندلي راحتي و عسلي مقابل آن، امكان تجربه استراحتي دلپذيرتر از يك كاناپه معمولي و مرسوم را فراهم مي‌آورد. وجود مبلمان سنگين و حجيم در فضاي نشيمن، احساس فشار را در اين فضاي آرام‌بخش و آزاد به‌وجود مي‌آورد.

حكمت باستاني: براي داشتن حسي خوب و راحتي فيزيكي در خانه و فضاي نشيمن، مي‌توانيد در چيدمان اين فضا از برخی فلسفه های شرق باستان استفاده كنيد که در اینجا به دو نمونه از آنها اشاره می شود:

فنگ‌شويي:

  • تأمين نور خورشيد تا حد امكان.
  • دوري از شلوغي و به‌هم‌ريختگي.
  • به نمايش گذاشتن عكس‌ها و آثار هنري‌ كه براي اعضاي خانواده داراي بار معنايي است.
  • ميزهاي چوبي گرد را انتخاب كنيد.
  • چيدمان اتاق را به حالت دايره يا هشت ضلعي تدارك ببينيد.
  • فضاي كافي در اطراف ميز و صندلي‌ها جهت سهولت حركت در نظر بگيريد.
  • در صورت امكان، تلويزيون را نقطه كانوني اتاق قرار ندهيد.
  • مراقب فضاهاي مرده‌ اتاق باشيد، به اين منظور از رنگ نور سقفي و گياهان جهت حركت و سيلان نيروي مثبت "چي" استفاده ببريد.

وستوشاسترا (دانش ساخت خانه؛ دانشی سنتی و باستانی که از تاثیر قوانین طبیعت بر خانه سازی و سکونت انسان ها می گوید. هندیان باستان توازن میان پنج عنصر (زمین، آب، هوا، آتش و فضا) را پایه همه زندگی می دانستند. این دانش باستانی را می توان در معماری معبدهای هندی دید.)

فضا را با نوري روشن ولي غير زننده سرشار كنيد.

بيشتر از رنگ‌هاي پاستلي روشن و رنگ سفيد براي رنگ‌آميزي ديوارها بهره گیرید.

براي تقويت انرژي مثبت در خانه، توصيه مي‌شود كه ديوار جنوبي اتاق نشيمن را به رنگ قرمز تيره درآوريد.

براي تزئين از آثار هنري‌ استفاده كنيد كه افكار نيك و دوست‌داشتني را در شما بيدار كند.

وسايل بزرگ را مانند مانع در فضاي مياني اتاق نشيمن قرار ندهيد.

سنگين‌ترين بخش مبلمان را در بخش جنوب-غرب اتاق نشيمن مستقر كنيد و تلويزيون يا هر وسيله برقي ديگر را تا حد امكان در بخش جنوب-شرقي چيدمان كنيد.

از رنگ‌هايي كه با مقدار زيادي سفيد تركيب شده‌اند مانند:صورتي، ليمويي‌ و زرد، سبز مغز پسته‌اي روشن، ياسي و... استفاده كنيد.

نور، هوا و فضايي بدون انباشتگي و درهم‌ ريختگي:

براي داشتن فضايي پرنور و اتمسفري پر از هواي خوش، از رنگ‌هاي سفيد شده‌اي در مايه‌هاي خاكستري استفاده كنيد. رنگ‌هايي از قبيل بژهاي گرم و خاكستري‌هاي آرام بخش مورد پسند افراد زيادي با سليقه‌هاي گوناگون است. مجموعه رنگ‌هاي سفيدي كه تركيبي از خاكستري يا زرد دارند، رنگ‌هايي آرام هستند و قابليت تطابق آنها با چيدمان‌هاي مختلف زياد است. براي اضافه كردن نقطه‌اي از هيجان بصري، بالش‌هايي (كوسن) با رنگ‌هاي جذاب و به‌خصوص رنگ‌هاي روشن كه روي كف اتاق نشيمن جا خوش مي‌كنند، فضايي شاد به‌وجود مي‌آورند.


البته همواره بايد به نحوه انتخاب نور مصنوعي جهت نور متمركز و اصلي اتاق نشيمن دقت كنيد.


كتاب‌ها، نقاشي‌ها و ديگر وسايل تزئيني، به محيط‌هاي جمعي و خانوادگي گرما و شخصيت مي‌بخشند. اين‌گونه وسايل نمايش دهنده‌ علايق و ارزش‌هاي خانواده‌ و براي ميهمان‌ها يا تازه واردان به محيط، برانگيزنده افكار، خاطرات، تجربيات و احساس است و موجب گفت‌وگو و تعامل بين افراد خانواده و ميهمان مي‌شود. البته فلسفه‌هاي باستاني شرق تاکید دارند که باید اين‌گونه عوامل و عناصر تزئيني را با دقت و احتياط و به دور از افراط‌گرايي به‌كار ببريد.به‌جاي آنكه داخل قفسه‌ها و بوفه‌ها را با عناصر تزئيني انباشته كنيد، آن دسته را انتخاب كنيد كه مقبول‌تر هستند و هر چند هفته يك‌بار آنها را با وسايل تزئيني ديگر تعويض و جابه‌جا كنيد. براي به حداقل رساندن گردوغبار، كتاب‌ها را درون قفسه‌هايي با درهاي شيشه‌اي قرار دهيد.


براي بسياري از خانواده‌ها اتاق نشيمن، با وجود وسايل صوتي و تصويري، به صحنه‌اي هنري در خانواده تبديل مي‌شود. حوزه نفوذ امواج الكترومغناطيسي وسايل صوتي و تصويري نه تنها بر افراد حاضر در خانه كه بر افراد تازه وارد به اين محيط نيز وارد مي‌شود. حتي در زماني كه اين ابزار خاموش هستند، امواج مغناطيسي همچنان پايدارند. اين‌گونه امواج مي‌توانند براي سلامتي عمومي خانواده مشكل ايجاد كنند. براي به حداقل رساندن تأثيرات امواج مغناطيسي، از وسايلي استفاده كنيد كه مدرن‌ترند و از لحاظ كيفيت دارای استانداردهای حداقل انتشار امواج باشند. همچنين از نحوه درست سيم‌پيچي‌ها و اتصالات مطمئن شوید. بهترين حالت آن است كه صفحه تلويزيون را درون قفسه‌بندي دردار يا كابينت‌هاي مخصوص اتاق نشيمن قرار دهيد و فاصله محل نشيمن و مبل‌ها را تا تلويزيون به اندازه حداقل حدود يك متر و نيم افزايش دهيد.

دکوراسیون سالم اتاق نشیمن

نيروي زندگي:

ممكن است عضوي از خانواده يا دوستي صميمي كه اغلب به ما سر مي‌زند، داراي نوعي آلرژي يا حساسيت باشد. در اين صورت بايد با وسواس، هرگونه عامل حساسيت‌زا را از فضا دور كنید، چرا كه حتي درفضاهاي بيمارستاني نيز با وجود گل‌ و گياه، گربه‌اي كه در سايه چرت مي‌زند، پرندگان پر سروصدا كه دائم روي زمين مي‌نشينند و پرواز مي‌كنند، وجود فضايي كاملااستريل بي معني است؛ ولي در عين حال وجود اين موجودات و گياهان، فضايي سرشار از انرژي زندگي خلق مي‌كند که نباید نادیده انگاشته شود. در محیط خانه می توانید با انجام تمهيداتي، تاثير اين عوامل آلرژي‌زا را به حداقل برسانيد؛

گياهان را درون آب نگهداري كنيد تا كپك و قارچ‌هاي احتمالي به حداقل برسند.


بهتر است حيواني در محيط خانه نباشد.


از انداختن فرش‌ و موكت‌هاي ضخيم در فضاي خانه اجتناب كنيد تا مانع از محبوس شدن گردوغبار لا‌به لاي اين كف‌پوش‌ها شويد.


گياهان به‌خصوص از انواع گل‌دار آن، فضاهاي مرده خانه را زنده مي‌كنند و باعث تبادل اكسيژن در محيط مي‌شوند. حتي وجود حيوانات خانگي با اينكه ممكن است براي افرادي كه داراي آلرژي هستند، موجب ناراحتي شود، ولي طبق تحقيقات به عمل آمده، حيوانات خانگي بي‌دردسر مانند قناري يا مرغ عشق و... بر طول عمر فيزيكي و رواني افراد خانه تأثير مثبت دارند.

اگر انباشتگي و شلوغي حاصل از وسايل اضافي را در خانه حل كرده‌ايد، شايد مايل باشيد صفاي طبيعت را به محيط باز آوريد و اين امر از طريق خلق منظره‌اي در چيدمان داخلي با كنار هم گذاشتن گياهان، سنگ‌ها، صدف‌ها و تكه‌هاي چوب طبيعي به‌خصوص مواردي كه از آب روان مانند رودخانه يا دريا گرفته شده‌اند، به‌وجود می آید.

قرار دادن آبشار يا آب نماهاي كوچك با صدايي دلنواز از ريزش آب نیز، حال و هواي كوهستان را به محيط مي‌بخشد.

درخت كاج مطبق، انرژي زندگي را در خانه به جریان می اندازد. صندلي با روكش‌هاي كتاني، پشتي‌ها كه قابليت شست‌وشو دارند و زيرانداز نازك از جنس طبيعي به سلامت محيط كمك مي‌كند.

قطعه قطعه بودن ميز به صورت مثلث‌هاي يكسان و يك اندازه، مي‌تواند كارآيي متفاوتي داشته باشد. وجود گياه روييده شده درآب و كف اتاق كه از سنگ است به زيبايي اين چيدمان ساده افزوده است.

تاتمي‌هاي ژاپني (كف‌پوش‌هاي قابل نشيمن) با رنگ مات، ميز كوتاه ژاپني از چوب و عناصري از طبيعت، تمام چيزي است كه براي داشتن فضايي آرام‌بخش به آن نياز داريم. محدوديت رنگي مجموعه، شامل سفيد و سبز، حالتي از خلوص و پاكي به محيط بخشيده است.

خانه‌اي ييلاقي با چيدماني به دور از انباشتگي؛ ديوارهاي سفيد و كف ساخته شده از چوب افرا، چشم را مستقيما به منظره خارج از خانه جلب مي‌كند. مبل‌هايي با روكش كتان و گلدان‌هاي گل تازه، به حضور طبيعت در محيط ياري رسانده است.

رنگ‌هاي طلايي و خميدگي‌هاي نرم، ورودي ملايم و صلح‌آميزي را براي خانه به وجود آورده است. نورپردازي درخشان حاصل لرزش‌هاي نور خورشيد و درآميختن آن با نور چراغ‌هاي كار شده در سقف راهرو است. وسايل تزئيني به‌عنوان نمادهايي از بخت و اقبال در فرهنگ‌هاي بومي، خوشبختي را به درون دعوت مي‌كند.

رنگ مايه ملايمي از سبز و تابلوي هنري، تيزي گوشه‌هاي راه‌پله را ملايم كرده است. پله‌ها با سراميك، در رنگي هماهنگ با محيط فرش شده اند.

رنگ‌هاي روشن و درخشان، ميهمان‌ها را به درون دعوت مي‌كند تا كفش‌هايشان را درآورند و وارد ورودي به دور از انباشتگي خانه شوند. كاسه زرد رنگ، محل قرار دادن وسايل كوچكي از قبيل كليدهاست.

در يك خانه ساده بدون فضاي ورودي جداگانه، وجود ميزي كوچك و سبدهايي بافته از حصير، مانع از ايجاد آشفتگي و شلوغي مي‌شود. مي‌توانيد عناصر و لوازمي كه باعث ايجاد شلوغي در يك ورودي مي‌شود مانند كليد‌ها، كفش‌ها و... را داخل اين سبدهاي حصيري پنهان كنيد.

رنگ‌هاي لطيف چيده شده در صحنه، براي ايجاد آرامش در محيطي شلوغ انتخاب شده‌اند. این فضا كفي چوبي دارد كه روي آن با كاشي‌هايي از جنس لينولئوم كه جلوي انعكاس صدا را مي‌گيرند، پوشیده شده است.

شمع‌هاي روشن با شعله‌هاي نوران و پرتو افكني نور بر روي چوب‌هاي كف اتاق، باعث افزایش حس وجود طبيعت در محيط مي‌شود. گياهان بريده شده‌اي كه در آب ريشه داده‌اند، به تازه شدن هوا كمك مي‌كنند.

قاب‌هاي شيشه‌اي مات و كاشي‌هايي از جنس سراميك با رنگ آبي بر فراز وان آب، طرحي براي يك حمام لوكس است. حوله‌ها را در جعبه‌اي زير وان قرار داده‌اند تا به راحتي در دسترس باشد، در حالي‌كه از آب نيز دور است.

رنگ‌هاي غني، روكش تمام پنبه‌اي روي تخت، با گنجينه‌اي از آثار هنري، يك اتاق خواب را به فضايي خاص براي آرامش يافتن و نيروي دوباره گرفتن تبديل كرده است.

اگر وسايل آشپزخانه را به صورتي قابل دسترس از بالا آويزان كنيد، فضايي كاربردي و زيبا ايجاد مي‌شود. گياهان تازه در ظرف‌هايي بر روي صفحه گرانيتي كانتر، تزئيني زیبا و کاربردی است.

ورود نور از پنجره‌ها و درها به درون اين خانه، محيطي دوستانه ايجاد كرده است. كوسن‌هايي با جنس كتان بر روي مبل‌ها و صندلي‌هايي از جنس طبيعت، با محیط طبیعی بیرون از خانه طبيعت ارتباط برقرار كرده است.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

دکوراسیون سالم اتاق نشیمن

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sheida

      مطالب این سایت بسیار عالی و پر بار است. خیلی از مطالب شما استفاده کردم موفق باشید

    • بدون نام

      اگر امکان دارد در رابطه با دکوراسیون داخلی مطلب و عکس برایم بفرستید با تشکر از مطالب بسیار خواندنی شما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج