۱۵۱۰۹
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

زیبایی های خطرناک کودکی!

نیم‌نگاهی به عالم مد و زیبایی بیندازید. هیچ‌ کجا، جای کودکان و نوجوانان خالی نیست. از جراحی‌های پلاستیک و زیبایی زودهنگام گرفته تا مطابق بزرگسالان کفش و لباس پوشیدن! استفاده از کودکان خوش‌رو در‌تبلیغات کالاها و لباس گرفته و پوشاندن لباس‌های آنچنانی به آنها‌، نمونه‌هایی از بدرفتاری با کودکان و زیر‌پا‌گذاشتن حقوق آنها در‌عالم مد و زیبایی به‌شمار می‌رود.

زیبایی های خطرناک کودکی!
زیبایی های خطرناک کودکی!

کتابی در‌آمریکا منتشر شده است‌ ‌به‌‌نام «مامان زیبای من» تا شاید دیگر کودکان و نوجوانان هنگام خواب ‌کتاب‌های «تام‌و‌جری» یا «سیندرلا» را کنار بگذارند و مادرشان این کتاب داستان را برایشان بخواند تا خواب‌شان ببرد! این کتاب به‌وسیله یکی از جراحان پلاستیک آمريكايي‌ نوشته شده‌ که در‌آن، جراحی‌های پلاستیک و زیبایی را که روی یک مادر انجام شده است، برای دخترش به زبانی کودکانه توضیح می‌دهد؛ از جراحی بینی گرفته تا لیپوساکشن. حرف و حدیث‌های منتقدان درباره این کتاب حسابی داغ است. برخی معتقدند‌ کودکان و نوجوانان با این توضیحات، می‌توانند با چهره جدید والدینشان پس از جراحی‌های زیبایی کنار بیایند؛ ولی از سوی دیگر، برخی می‌گویند کتاب‌ها و فیلم‌هایی مانند این، کودکان و نوجوانان را زودتر از زمان مناسب، درگیر دغدغه‌های مد و زیبایی می‌کند و دختر بچه‌ها فکرشان را درگیر این رقابت‌های بی‌پایان برای زیباتر‌شدن خواهند کرد! نیم‌نگاهی به عالم مد و زیبایی بیندازید. هیچ‌ کجا، جای کودکان و نوجوانان خالی نیست. از جراحی‌های پلاستیک و زیبایی زودهنگام گرفته تا مطابق بزرگسالان کفش و لباس پوشیدن! استفاده از کودکان خوش‌رو در‌تبلیغات کالاها و لباس گرفته و پوشاندن لباس‌های آنچنانی به آنها‌، نمونه‌هایی از بدرفتاری با کودکان و زیر‌پا‌گذاشتن حقوق آنها در‌عالم مد و زیبایی به‌شمار می‌رود.


قد‌کشیدن با جراحی!

در‌میان جراحی‌های زیبایی (که نوجوانان کشور ما را هم به تب خود گرفتار کرده)، جراحی بینی و جراحی افزایش قد، در‌خط اول قرار دارند. بسیاری از نوجوانان در‌دوران بلوغ نسبت به وضع بدنی و روانی خود تصور درستی ندارند و در‌عین‌حال خود را با استانداردهای قد نوجوانان سایر نقاط دنیا می‌سنجند! همین‌کار باعث می‌شود‌ بیشتر مراجعه‌كنندگان ‌به پزشکان برای افزایش قد، در‌گروه سنی نوجوانان باشند که حتي ممكن است به معلولیت و ناتوانی آنها منجر ‌‌شود.


نوجوانی در‌آرزوی زیبایی

دوران نوجوانی با آن بینی بزرگ و جوش‌های قرمز و چشمان بی‌حال را هر‌کسی به‌یاد دارد؛ لحظاتی که جلوی آینه می‌ایستاد و آرزو می‌کرد‌‌ کاش اندکی زیباتر بود!

این روزها، آرزوی نوجوانانی که شوق زیباتر‌شدن دارند به‌ آه‌ کشیدن جلوي آينه ختم نمی‌شود، بلکه در‌سراسر دنیا آمار جراحی‌های پلاستیک که روی نوجوانان انجام می‌شود افزایش چشمگیری یافته است! بیشتر این نوجوانان هم دست‌یافتن به اعتماد به‌نفس بیشتر را انگیزه اصلی خود برای تن‌دادن به تیغ جراحی می‌دانند!‌ بهار امسال نوجوانی ۱۸‌ساله اهل فلوریدا ‌زیر‌عمل جراحی سینه جان سپرد و زنگ خطر را برای پزشکان و والدینی به صدا درآورد که فرزندشان به اصرار، آنها را مجاب به امضای برگه‌ رضایت عمل جراحی می‌کنند. به‌تازگی در‌یکی از ایالت‌های استرالیا عمل‌های جراحی زیبایی که به‌دلایل غیرپزشکی انجام می‌شدند، برای نوجوانان زیر‌۱۸ سال ممنوع شده است.


جراحی زیبایی؛ جایزه شما

کارشناسان معتقدند‌ عمل جراحی زیبایی برای نوجوانان به 2‌دلیل غلط است:

1- رشد جسمی آنها کامل نشده و امکان حفظ نتایج زیبایی این جراحی‌ در‌بلند‌مدت کمتر است.

2- تصمیم‌گیری برای این نوع جراحی‌ها در‌سنین نوجوانی شاید عجولانه باشد، زيرا نوجوان هنوز به بلوغ فکری لازم نرسیده‌ و ممکن است در‌آینده تصمیم به عمل جراحی زیبایی را کاری مردود و بیهوده بداند.

بر‌اساس نظرسنجی که به‌تازگی در‌آلمان انجام شده‌،‌20‌درصد نوجوانان 9 تا 14‌سال آرزو دارند‌ یک عمل جراحی زیبایی انجام دهند!

نقش رسانه‌ها را هم در‌تبلیغات و تشویق نوجوانان به عمل‌های جراحی نمی‌توان نادیده گرفت. در‌بسیاری از مسابقات تلویزیونی در‌کشورهای اروپایی و آمریکایی، پاداش برندگان، تقبل هزینه‌های چنین اعمال جراحی است که از پرهزینه‌ترین اقدامات پزشکی هستند! پارلمان آلمان هم قصد دارد عمل جراحی زیبایی روی نوجوانان زیر‌20‌سال را ممنوع اعلام کند.


ستاره‌های کوچک صحنه

وقتی از کودکان در‌تبلیغات کالاها و خدمات در‌رسانه‌‌ها استفاده می‌شود، همیشه ۲ سوال مطرح می‌شود:

۱- نقش والدین در‌باز‌کردن زودهنگام پای کودکانشان به عالم مد و زیبایی چیست؟

۲- قانون کار و حقوق کودکان در‌این‌باره چيست؟

خیلی از والدین به شوق مشهور‌ یا پول‌دار‌شدن‌ یا حتی پول‌درآوردن از کودکان و نوجوانانشان، آنها را به رسانه‌ها می‌سپارند تا از زیبایی و معصومیت آنها برای فروش کالاها استفاده ‌شود؛ کاری‌که برای کودکان از نظر جسمی و روحی دشوار و طاقت‌فرساست و آنها را از زندگی کودکانه دور می‌کند و مجبور به تکرار کلیشه‌ای ژست‌ها، برای بارها و بارها خواهد کرد.

طبق قانون برخی از کشورها، دختران نوجوان، نمی‌توانند پیش از‌ ۱۶‌سالگی در‌حرکات و ورزش‌های نمایشی ژیمناستیک‌ یا اسکیت، در‌بازی‌های المپیک شرکت کنند، زيرا آن را نوعی ظلم در‌حق کودکان می‌دانند؛ ولی متاسفانه در کشور ما در‌باز‌کردن پای کودکان به قلمرو مد و زیبایی، حد و مرزی قانونی وجود ندارد!

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

زیبایی های خطرناک کودکی!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • niloufar

      to mored akhar movafegh nistam

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج