adexo3
۱۵۱۵۲۹
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

«حسین فاطمی»، سیاست مداری با تدبیر

۶۰ سال پیش در چنین روزی، تیر کین طاغوت زمان، قلب سیاستمداری باتدبیر را نشانه رفت؛ سید حسین فاطمی وزیر امور خارجه ی ایران که در جریان ملی شدن صنعت نفت، نقش برجسته ای داشت و سرانجام در مسیر استقلال، آزادی و سرافرازی این دیار کهن جان خود را فدا کرد.

خبرگزاری ایرنا: ۶۰ سال پیش در چنین روزی، تیر کین طاغوت زمان، قلب سیاستمداری باتدبیر را نشانه رفت؛ سید حسین فاطمی وزیر امور خارجه ی ایران که در جریان ملی شدن صنعت نفت، نقش برجسته ای داشت و سرانجام در مسیر استقلال، آزادی و سرافرازی این دیار کهن جان خود را فدا کرد.

سید حسین فاطمی در ۱۲۹۶ هجری خورشیدی در نایین یزد دیده به جهان گشود و در خانواده ای مذهبی رشد و پرورش یافت. پدر وی روحانی مشهور آن دیار بود که شجاعانه علیه حاکمان خودکامه و چپاول گران اموال مردم به سخنرانی می پرداخت و به همین دلیل به سیف العلماء شهرت یافت.

او تحصیل را در شهر نایین و اصفهان گذراند و هنوز دانش آموز بود که وارد دنیای نویسندگی شد و در روزنامه ی برادرش نصرالله سیف پور فاطمی با نام «باختر» به نوشتن مقاله های ادبی پرداخت.

پس از پایان دوره ی دبیرستان در ۱۳۱۶ هجری خورشیدی به تهران رفت و با تلاش و کوشش فراوان به عنوان سردبیر روزنامه ی ستاره انتخاب شد. حسین فاطمی به مرور دریافت که حکومت وقت به شدت مطبوعات را سانسور می کند و نظارت شدیدی بر فعالیت روزنامه نگاران دارد، او در آن دوره به دلیل نگارش مقاله ای که هنوز به چاپ نرسیده بود به اداره ی راهنمای نامه نگاری فراخوانده شد.

«حسین فاطمی»، سیاست مداری با تدبیر

حسین فاطمی پس از آن که در ۱۳۱۹ هجری خورشیدی برادرش به ریاست شهرداری رسید، به اصفهان بازگشت و اداره ی روزنامه باختر را برعهده گرفت، او در آن هنگامه مقاله ای ضد مجلس رضاخانی با نام «عروسک های خیمه شب بازی» نگاشت و به همین دلیل مدت کوتاهی زندانی شد، اما هنگامی که نیروهای متفقین به ایران آمدند، رضاخان را از سلطنت برکنار و تمامی زندانیان سیاسی از جمله او را آزاد کردند.

پس از آن، او به تهران رفت و به انتشار روزنامه «باختر» در تهران پرداخت، این روزنامه به دلیل انتشار مقاله های تند و همکاری با گروهی از نویسندگان مشهور آن روزگار توانست در محافل سیاسی و مطبوعاتی شهرت بسزایی را به دست آورد.

حسین فاطمی در ۱۳۲۴ هجری خورشیدی به منظور تحصیل به فرانسه رفت و در مدت زندگی در اروپا به نوشتن مقاله برای روزنامه های «مرد امروز»و «ستاره» پرداخت. وی سه سال بعد، پس از دریافت مدرک دکترا به کشور بازگشت و امتیاز روزنامه ی باختر امروز را به دست آورد و به انتقاد شدید از دستگاه حکومت وقت پرداخت.

این روزنامه در آن دوره به عنوان ارگان جبهه ی ملی مطرح بود و هنگامی که محمد مصدق نخست وزیری را برعهده گرفت، حسین فاطمی به عنوان معاونت سیاسی و پارلمانی دولت موقت انتخاب شد و هشت ماه در آن سمت به فعالیت پرداخت تا آن که برای شرکت در انتخابات مجلس شورای ملی از سمت خود کناره گیری کرد و نامزد نمایندگی مردم تهران در این مجلس شد.

حسین فاطمی پیش از انتخابات، مورد سوء قصد قرار گرفت و مجروح شد تا آن که پس از بهبودی کامل دگربار به عرصه ی سیاسی بازگشت و به نمایندگی مردم در مجلس شورای ملی پرداخت.

حسین فاطمی در مهر ۱۳۳۱ هجری خورشیدی وزیر امور خارجه و سخنگوی دولت شد، او که از مدت ها پیش مبارزه با دخالت های انگلیس و دست نشاندگان آنها را در دستور کار خود قرار داده بود، در نخستین اقدام روابط ایران را با انگلیس قطع و سفارتخانه ی آن کشور را تعطیل کرد.

اما حکومت محمدرضا پهلوی به این رفتار واکنش نشان داد و دستور برکناری محمد مصدق از نخست وزیری را صادر کرد و با شبه کودتا خواهان جلوگیری از نهضت و براندازی دولت مصدق شد. به دنبال این موضوع حسین فاطمی از دولت و مردم خواست در برابر این کودتا ایستادگی کنند اما نیروهای حکومت وی را دستگیر کردند و رژیم نیز در بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲ هجری خورشیدی به هدف خویش یعنی اجرای کودتا دست یافت و اینگونه دولت مصدق سقوط کرد.

حسین فاطمی که پس از آزادی موقت به مدت هفت ماه پنهانی روزگار گذراند، در ۶ اسفند ۱۳۳۲هجری خورشیدی دستگیر شد و ۶ماه در زندان به سر برد.

سرانجام حسین فاطمی پس از برگزاری جلسه های گوناگون دادگاه در هجدهم مهر ۱۳۳۳ هجری خورشیدی به اعدام محکوم شد و با وجود مخالفت مردم وطن دوست ایران در نوزدهم آبان همان سال حکم او به اجرا درآمد. حسین فاطمی به راستی تمامی وجود خویش را وقف ایران کرد و در راه دستیابی به آزادی و استقلال کشور تلاش و کوشش فراوانی انجام داد و از پرچمداران مبارزه با استعمار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج