جاباما
۱۵۲۹۸۶
۳ نظر
۵۲۷۱
۳ نظر
۵۲۷۱
پ

پرونده سنگین تماشاگری فوتبال ایرانی

فحش خیزترین استادیوم های کشور! (۲)

لیگ برتر ایران، لیگ کم تماشاگری است اما همین تماشاگران کم تعداد، آمار بالایی را در زمینه تخلف و جریمه و محرومیت به جا گذاشته اند.

فحش خیزترین استادیوم های کشور! (2)





همشهری تماشاگر: لیگ برتر ایران، لیگ کم تماشاگری است اما همین تماشاگران کم تعداد، آمار بالایی را در زمینه تخلف و جریمه و محرومیت به جا گذاشته اند.

ورزشگاه آزادی تهران - جایگاه پرسپولیسی ها

الفاظ زننده در تیراژ بالا

پرسپولیس هم مثل استقلال یک بار طعم کسر امتیاز را به دلیل رفتار ناشایست تماشاگرانش چشیده است اما علاوه بر این، پرسپولیسی ها یک سوءسابقه بزرگتر هم دارند که فقط منحصر به خودشان است و در کارنامه هیچ تیم دیگری دیده نمی شود.

مطلب مرتبط:
فحش خیزترین استادیوم های کشور! (2)

در تاریخ ۱۴ ساله لیگ برتر فقط هواداران پرسپولیسی ها توانسته اند با توهین و ناسزا به داور یک مسابقه، او را مجاب کنند بازی را نیمه تمام گذاشته و تیم محبوب شان را ۳- صفر بازنده کند!

جالب تر اینکه هر دو اتفاق مذکور برای پرسپولیسی ها در مصاف با داماش گیلان رخ داده است. یعنی هم بازی نیمه تمام و ۳- صفر در لیگ یازدهم و هم کسر امتیاز در لیگ سیزدهم هنگام میزبانی از داماش برای سرخپوشان رقم خورده است. با این حساب قرمزها باید بیش از دیگران بابت سقوط داماش به دسته اول خوشحال باشند چون لااقل از دردسرهای رویارویی با این تیم راحت شده اند!

روز بیستم فروردین ۹۱ پرسپولیس که مصطفی دنیزلی را روی نیمکت داشت نیمه اول را با پنالتی علی کریمی از داماش برد اما در نیمه دوم که با برتری میهمان همراه بود ابتدا گل تساوی رقم خورد و سپس مازیار زارع در پی سریالی از حاشیه و درگیری با بازیکنان رشتی، از زمین اخراج شد. با همین اتفاق که در دقیقه ۷۷ رخ داد، شعارهای زننده تماشاگران علیه محمود رفیعی قاضی میدان آغاز شد. هنوز چند دقیقه نگذشته بودکه پرسپولیس گل دوم را هم خورد و فشار هواداران بیشتر شد.

چند دقیقه بعد محمد نصرتی هم کارت قرمز گرفت و پرسپولیس ۹ نفره شد تا فشار سکوهای سرخ روی محمود رفیعی به اوج برسد. نهایتا در حالی که هنوز ۳، ۴ دقیقه به پایان وقت قانونی مانده بود، رفیعی در واکنش به ناسزاهای همه جانبه علیه خودش، سوت پایان بازی را کشید و توپ را زیر بغلش گذاشت ور فت! رفیعی بعد از این بازی عجیب و رقم زدن یک اتفاق تاریخی برای همیشه از داوری خداحافظی کرد.

فرهاد و مهدی؛ قربانیان ابدی

اگر به گذشته برگردیم و روزی را که بیشترین توهین و ناسزا از سوی هواداران پرسپولیس نثار یک بازیکن خاص شده است جستجو کنیم، به دو روز تاریخی و دو چهره ویژه می رسیم که رکورددار تحمل الفاظ زننده از سکوهای سرخ بوده ه اند؛ یکی در همین دو سه سال اخیر و دیگری ۱۴ سال قبل روز ۹ دی ماه ۱۳۷۹ در دربی شماره ۴۹ سرخابی ها.

هواداران پرسپولیس فحاشی به مهدی هاشمی نسب را ساعتی قبل از شروع مسابقه آغاز کردند و تا پایان این بازی جنجالی بی وقفه ادامه دادند. گناه «مهدی سرطلایی» این بود که در یکی از پر سروصداترین نقل و انتقالات تاریخ بین دو رقیب سنتی، به پرسپولیس پشت کرده و حالا برای نخستین بار با پیراهن آبی مقابل تیم سابقش می ایستاد. ۱۲ سال بعد باران ناسزا از سمت سکوهای سرخ این بار بر سر فرهاد مجیدی بارید که در لباس الغرافه قطر به مصاف پرسپولیس آمده بود و بعد از اخراج در دقیقه ۷۳ با تحریک هواداران میزبان، جوّ ورزشگاه را کاملا متشنج کرد.

اگر هاشمی نسب در دربی تهران فقط نیمی از ورزشگاه را علیه خودش دیده بود، در عوض فرهاد محبوب آبی ها در بازی خانگی پرسپولیس مقابل رقیب خارجی با ۹۰ هزار تماشاگر سرخپوش طرف بود که البته با نشان دادن ۴ انگشت معروفش سعی داشت مقابل این لشگر عظیم و عصبانی کم نیاورد.

در یکی دو سال اخیر هم هواداران پرسپولیس دشمنان ویژه ای داشته اند که نه در حد فرهاد و مهدی اما با شدتی کمتر، آنها را هدف الفاظ زننده شان قرار داده اند. مازیار زارع که بعد از جدایی از سرخپوشان جنگ لفظی بی دلیلی را علیه این تیم به راه انداخت یکی از این دشمنان ویژه است که پرسپولیسی ها طی دو سال اخیر حسابی از خجالت او درآمده اند و در بازی جام حذفی که با برد ۶- صفر پرسپولیس مقابل ملوان همراه بود این اتفاق به اوج خودش رسید. مهدی رحمتی هم یکی دیگر از سیبل های مورد توجه پرسپولیسی هاست که همین ۱۰ روز قبل در دیدار پرسپولیس و پیان نیز توهین های فراوانی را تحمل کرد.

ورزشگاه ثامن مشهد

پدیده ای در میدان، ابومسلم روی سکو

مشهدی ها که چند سالی از لیگ برتر دور مانده بودند با تیم پدیده شان دوباره به سطح اول برگشته اند تا خاطرات تلخ و شیرین سال های گذشته را دوباره تکرار کنند.

فحش خیزترین استادیوم های کشور! (2)

مشهد در دوره های متعددی که با ابومسلم و پیام در لیگ برتر حاضر بود، با وجود اینکه در صف اول شهرهای پرمخاطره قرار نداشت اما چندان هم در این زمینه آرام نبود. از جمله روزهای پرتنش مشهد طی سال های گذشته می توان به فینال جام حذفی ۸۴ اشاره کرد که صباباتری با شکست ابومسلم در مشهد قهرمان شد اما هواداران مشهدی بعد از شکست به شدت با هواداران حریف درگیر شده و ورزشگاه را به جنجال کشدند. یا همین ۳ سال قبل که دیدار ابومسلم با ملوان در جام حذفی با فحاشی های شدیدی همراه شد و در نهایت به زد و خورد بازیکنان دو تیم و هجوم تماشاگران به داخل زمین به ضرب و شتم بازیکنان ملوان پرداختند و این اتفاق عجیب در حالی رخ داد که مشهدی ها با پیروزی ۳-۲ به مرحله بعد صعود کرده بودند و قاعدتا دلیلی برای این همه عصبانیت وجود نداشت!

امسال تیم تازه وارد پدیده و هوادارانش طی همین ۱۳ هفته ای که از لیگ گذشته، رگه هایی از خاطرات قدیمی را بر روی سکوها زنده کرده اند. جنجال و فحاشی بین تماشاگران در دیدار پدیده - سپاهان و درگیری های فیزیکی هفته گذشته در حاشیه بازی پدیده - استقلال گوشه ای از اتفاقات تلخ رخ داده در مشهد بوده اند، ضمن اینکه توهین هواداران مشهدی به داور ظاهرا به یک عادت ثابت تبدیل شده چون هفته گذشته کمیته انضباطی بعد از دو بار تذکر در هفته های چهارم و هشتم بالاخره تیم پدیده را به دلیل توهین هوادارانش به داور بازی با پیکان جریمه نقدی کرد. هر چند هنوز هم طبق یک سنت قدیمی، توپ جمع کن های معروف مشهد در زمینه ایجاد تنش و دردسر حتی از تماشاگرها و تماشاگرنماها هم با استعدادترند!

ورزشگاه عضدی رشت

آنها هیچکس را دوست ندارند

به نظر می رسد در مرکز استان گیلان طرفداران فوتبال با همه تیم ها و شهرها مشکل دارند مگر آنکه خلافش ثابت شود! از استقلال رشت تا شهرداری و از پگاه گیلان تا داماش، رشتی ها با هر اسمی که به لیگ بیایند پای ثابت جنجال بر روی سکو و درگیری لفظی با تیم رقیب هستند.

فحش خیزترین استادیوم های کشور! (2)

از دشمنی رشت و انزلی که همه به قدر کافی باخبرند و این کینه قدیمی نیازی به توضیح ندارد. فقط همین قدر بدانید که دربی شمال به عنوان یکی از پرتنش ترین مسابقات فوتبال در سطح کشور قادر است این دو شهر همسایه را به مدت یک هفته در شرایط فوق العاده قرار دهد!

رشتی ها از جنگ با انزلی که فارغ شوند بلافاصله خودشان را برای نبرد آذربایجان آماده می کنند. در جدال داماش با تراکتورسازی طی سال های اخیر هواداران به توهین و جنگ لفظی قانع نشده و پای چاقو و چاقوکشی را هم به جنگ هایشان باز کرده اند.

تیفوسی های رشت حتی در مقابله با تهرانی ها که قاعدتا کینه و کدورتی میان دو طرف وجود ندارد سعی می کنند بهانه ای برای فحش و فحش کاری پیدا کنند و معمولا در این کار موفق می شوند! مثلا هنگام میزبانی از پرسپولیس می گردند و یک انزلی چی به نام سید جلال حسینی در ترکیب حریف پیدا می کنند تا ۹۰ دقیقه با توهین به او سرگرم شوند یا مقابل استقلال، تفنگ ها را به سمت پژمان نوری نشانه می روند و از خجالت این بازیکن درمی آیند.

ورزشگاه دستگردی تهران

دعوای داش علی و تراکتوری ها در اکباتان

دو ورزشگاه شهید دستگردی و تختی تهران برای هیچکدام از هواداران فوتبال حکم ورزشگاه خانگی را ندارند چرا که فقط تیم های بدون طرفدار تهرانی بازی های خانگی شان را در این ورزشگاه ها انجام می دهند اما با این وجود، سکوهای این دو ورزشگاه هم از جنجال و توهین و سروصدای هواداران فوتبال چندان بی نصیب نمانده است.

وقتی تیم پرطرفداری مثل تراکتورسازی برای بازی در خارج از خانه به این ورزشگاه ها می رود، سکوها را تحت سیطره هواداران خود می گیرد و برخی اوقات همان سناریوی ورزشگاه خانگی را در این استادیوم ها نیز اجرا می کند. مصاف تراکتور با استیل آذین در لیگ نهم یکی از همین جدال های پرحاشیه و جنجالی بود که اختلاف و درگیری شدیدی میان علی کریمی و تراکتوری ها ایجاد کرد. این درگیری آنقدر جدی بود که آن روزها هیچکس باور نمی کرد چند سال بعد بتوان جادوگر شماره ۸ را در لباس تراکتورسازی دید.

فحش خیزترین استادیوم های کشور! (2)

مهر ماه ۸۸ تیم های استیل آذین و تراکتورسازی برای بازی رفت لیگ نهم در حالی به مصاف هم رفتند که علی کریمی در استیل آذین بازی می کرد و سرمربی تراکتورسازی فراز کمالوند بود. تراکتور با حضور پرتعداد هوادارانش در ورزشگاه دستگردی تا دقیقه آخر ۲-۱ از میزبانش پیش بود اما در دقیقه ۹۰ داور بازی محمد حسین اسدی یک پنالتی به سود استیل آذین گرفت که فراز کمالوند و هواداران تراکتور معتقد بودند کریمی در محوطه جریمه تراکتورسازی تمارض کرده است.

همین مسئله باعث شد تماشاگران تراکتورسازی به شدت علیه داور و کریمی شعار بدهند. در واکنش به این توهین ها، کریمی قبل از زدن ضربه پنالتی به سمت تماشاگران تراکتورسازی شروع به دست زدن کرد که این حرکت او و شادی پس از گلش، باعث افزایش عصبانیت و شعارهای هواداران تبریزی علیه او شد.

تماشاگران تبریزی یکصدا با شعار «کریمی یادت باشه، دایی سرورته» به نوعی می خواستند علی دایی سرمربی وقت پرسپولیس را به رخ او بکشند. کریمی که به شکل آشکاری عصبی شده بود رو به تماشاگران تراکتور شادی گل تحریک آمیزی انجام داد و همین شادی گل باعث شد داور بازی به او کارت زرد بدهد.

این تصمیم، کاپیتان استیل آذین را بیشتر خشمگین کرد و او برای اعتراض به سمت داور حمله ور شد، طوری که استیلی و دیگر نیمکت نشینان استیل آذین هر چه تلاش می کردند نمی توانستند کریمی را مهار کنند. بازی برای دقایقی متوقف و فضای ورزشگاه به شدت ملتهب شد. شعارهای هواداران تراکتور علیه کریمی همچنان ادامه داشت. کریمی معتقد بود کمالوند هواداران تراکتور را علیه او تحریک کرده و سرمربی تراکتورسازی نیز در مصاحبه اش اعلام کرد دعوای کریمی با دایی ربطی به او ندارد.

بعد از بازی کریمی با عصبانیت رو به دوربین های تلویزیونی گفت: «متاسفم برای فوتبال ایران که می گویند پرطرفدارترین تیمش تراکتورسازی است.» و به انتقاد شدید از رفتار تراکتوری ها پرداخت.
این جدال در روزهای بعد هم ادامه داشت و هواداران تبریزی برای کریمی خط و نشان کشیدند که در بازی برگشت دو تیم در تبریز از خجالتش درخواهند آمد. 5 ماه بعد در بازی برگشت دو تیم، کریمی به بهانه مصدومیت همراه تیمش به تبریز نرفت و در غیاب او تراکتورسازی با گل های جاسم کرار 2-1 پیروز شد.

خصومت هواداران تراکتور با کریمی حتی تا زمان بازگشت او به پرسپولیس هم ادامه داشت اما به مرور فراموش شد تا کریمی بتواند آخرین فصل فوتبالش را در لباس تراکتور و با تشویق های هواداران این تیم به پایان ببرد.

ورزشگاه فولادشهر اصفهان

دوست سابق ما، دشمن ماست!

ورزشگاه فولادشهر در اصفهان جهنم بازیکنانی است که سپاهان را ترک می کند و با تیم دیگری به اصفهان برمی گردند. مهدی رحمتی بعد از سپری کردن دو فصل درخشان در سپاهان و کمک به این تیم در کسب دو قهرمانی لیگ برتر وقتی راهی استقلال شد و همراه با آبی ها مقابل سپاهان ایستاد، با انواع و اقسام توهین ها از سمت سکوهای فولادشهر پذیرایی شد.

فحش خیزترین استادیوم های کشور! (2)

خسرو حیدری، جلال حسینی، محمدرضا خلعتبری و ... هم در روزهای جدایی از سپاهان این شرایط را کم و بیش تجربه کردند. وضع رضا عنایتی از این هم خراب تر بود چون او حتی در همان ایام حضور در سپاهان هم از هواداران این تیم ناسزا می شنید و برخورد توهین آمیز هواداران با او حتی دلخوری و واکنش امیر قلعه نویی (سرمربی وقت سپاهان) را هم به دنبال داشت.

اما گل سرسبد این بازیکنان که بیشترین میزان توهین و ناسزا را از جانب زردها تحمل کرده، محسن بنگر است که انگار کینه سپاهانی ها با او هرگز تمامی ندارد. بنگر بعد از ۸ سال بازی در سپاهان بالاخره در ابتدای فصل دوازدهم به پرسپولیس پیوست و با اینکه از این انتقال مدت زیادی گذشته و او سومین فصل حضورش در ترکیب سرخپوشان را سپری می کند هنوز دشمنی هواداران اصفهانی با او ادامه دارد! مدافع پرسپولیس در تمام مصاف هایش با تیم سابق بدون استثنا هدف شعارهای بسیار زشت و زننده ای از سوی سپاهانی ها قرار می گیرد.

کار به جایی رسیده که وقتی بنگر سعی می کند بر اعصاب خود مسلط باشد و واکنشی به شعارها نشان ندهد، فولادشهری ها به حربه آخر متوسل می شوند و با اسم بچه های بنگر ترانه می سازند! رفتاری که این گروه از هواداران سپاهان با ستاره و کاپیتان سابق تیم شان انجام می دهند یکی از زشت ترین وجوه فرهنگ هواداری در لیگ ماست.

سپاهانی ها در سال های گذشته نیز سوابق زیادی از توهین و دشنام به رقبا را به جا گذاشته اندو درگیری های کلامی و فیزیکی روی سکوهای فولادشهر رونق زیادی داشته که نقطه اوج آنها درگیری با هواداران پرسپولیس و نابینا شدن سرباز احمدی در اتفاق تلخ لیگ هفتم بوده است. حتی در همین لحظه هم که شما مشغول خواندن این مطلب هستید، طرفداران سپاهان به دلیل رفتار نامناسب در هفته های گذشته از حضور در یک بازی خانگی تیم شان محروم هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سپاهانی

      بالاخره اینایی هم که میرن ورزشگاه از مریخ نمیان.همونطورم که میبینید متاسفانه در همه کشور ما این مسائل هست کم و زیاد داره نوع هر کدوم فرق داره ولی همه ورزشگاه ها درگیرشن.تا وضعیت فرهنگی و تربیت اجتماع بالاتر نره این مسائل هم وجود داره.نمیشه 0 بشه همین الان فوتبال بقیه کشور ها هم اینچیزا رو داره ولی نه به حد ایران.قبح بی ادبی در کشور ما ریخته.

    • damashi

      واقعاً متاسفم برای برترینها از این مطلبی که بدون هیچگونه مستندی ارائه می کنه!
      ورزشگاه عضدی رشت خیلی بهتر از ورزشگاه هایی هست که سنگ و یخ به بازیکتان می زنند و به میرزاکوچک خان جنگلی سردار ملی بی ادبی می کنند.
      از خیلی از ورزشگاه هایی بهتر هست که به علی کریمی و کریم باقری فحش میدند!
      شما مصاحبه امیر قلعه نویی و ویسی و خیلی از مربی هایی که در مقابل داماش بازی کردند را به یاد بیارید که در مورد تماشاگرای رشتی گفتن!
      این همه جناح گری واقعاً جای تأسف داره!

    • حمید

      علت این همه ناسزااینه که مردم مااحساسی تصمیم میگیرن.داوریک پنالتی روبه حق علیه تیم میزبان بگیره موردفحاشی قرارمیگیره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج