اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۵۳۰۳۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

راهنمای خرید دوربین عکاسی

بد نیست قبل از اينكه راهي بازار دوربين‌هاي عكاسي شويد به نكات مطرح شده در اين گزارش نگاهي بيندازيد و ببینید كدام ويژگي‌ها براي كار شما مورد نياز است.

همشهری آنلاین - نگار شهیددخت: با زیادشدن مدل‌های دوربین دیجیتال، انتخاب یک مدل مناسب که مطابق خواست و نیازتان باشد سخت‌ شده است؛ به‌خصوص در شرایطی که فروشندگان اعداد و ارقام و اصطلاحاتی را پشت سر هم تحویل مشتری می‌دهند تا او را قانع کنند که دوربین آنها بهترین دوربینی است که در بازار پیدا می‌شود.

بسياري از مشتريان هم پول امكانات و ويژگي‌هايي را مي‌پردازند كه ممكن است هرگز به آنها احتياج نداشته باشند. از اين‌رو شايد بد نباشد قبل از اينكه راهي بازار دوربين‌هاي عكاسي شويد به نكات مطرح شده در اين گزارش نگاهي بيندازيد و تصميم بگيريد كه كدام ويژگي‌ها را براي كارتان نياز داريد.

راهنمای خرید دوربین عکاسی

قبل از هرچيز دو اصل اساسي را هيچ‌گاه فراموش نكنيد:

هيچ خصوصيتي وجود ندارد كه به شما بگويد كدام دوربين مطلقا بهتر است.

هيچ موقع به‌دنبال بهترين دوربين دنيا نباشيد چون هر دوربيني در كلاس خود بررسي‌شده و قطعا داراي مزايا و معايبي مطابق كاربرد پيش‌بيني شده براي آن هست.

اگر قصد ورود به دنياي عكاسي ديجيتال را داريد،‌ بهتر است به موارد زير در خريد دوربين توجه كنيد:

مگا‌پيكسل

در نظر عموم مردم هنگام خريد دوربين، مهم‌ترين ويژگي يك دوربين عكاسي ديجيتال، عدد مگاپيكسل است! هر پيكسل را مي‌توان مربع بسيار كوچكي درنظر گرفت كه تنها داراي يكرنگ مشخص است. از كنار هم قرار گرفتن اين رنگ‌دانه‌ها، عكس‌ها با كيفيت مختلف شكل مي‌گيرند. هر يك مگا پيكسل برابر يك‌ميليون دانه يا پيكسل است. هرچقدر عكس داراي دقت بيشتري باشد روي صفحه‌نمايش «واضح‌تر» ديده مي‌شود اما تجربه نشان داده كه در كاربردهاي خانگي، دقت بالاتر از ۶ مگاپيكسل چندان روي كيفيت عكس‌هاي دوربين‌هاي كامپكت مؤثر نيست بلكه گاهي اوقات نتيجه عكس هم مي‌دهد.

محدوده زوم

اگر مي‌خواهيد از كادري با زاويه باز عكس بگيريد، حتما به محدوده زوم دوربين‌تان دقت كنيد. خصوصا اينكه عدد زوم از مقادير كم مثل ۲۷ يا ۲۸ ميلي‌متر شروع مي‌شود. دوربين‌هايي بافاصله كانوني عدسي كمتر از اين معمولا قيمت زيادي دارند اما ۲۷ ميلي‌متر يك‌چيز عادي است و زاويه بسته‌تر از اين‌يك ضعف به‌حساب مي‌آيد. حداكثر مقدار زوم را گاهي اوقات با اين اعداد و گاهي اوقات نيز با ضريب X نشان مي‌دهند.

وزن و اندازه دوربين

دوربين‌هاي سنگين به خاطر وزن زيادشان روزهاي كمتري را با شما خواهند بود. اگر فردي هستيد كه به‌سادگي از كنار لحظات ناب نمي‌گذريد دوربيني مناسب شماست كه به‌راحتي قابل‌حمل باشد. در عوض دوربين‌هاي بزرگ خاصيت‌هايي دارند كه دوربين‌هاي كوچك دارا نيستند. براي مثال اين نوع دوربين‌ها در شرايط كم‌نور و بدون فلش، بزرگ‌تر بودن عدسي‌شان باعث جمع‌آوري نور بيشتري مي‌شود و به شما اجازه‌ گرفتن عكس‌هاي بهتري را مي‌دهند اما معمولا كار با اين دوربين‌ها كمي سخت‌تر و نياز به تخصص بيشتر دارد.‌

پورت‌ها و تكنولوژي‌هاي اتصالي دوربين

بيشتر دوربين‌ها داراي خروجي AV و HDMI براي اتصال به تلويزيون هستند و با استفاده از پورت USB به كامپيوتر متصل مي‌شوند ضمن آنكه اگر كامپيوتر شما به كارت شبكه بي‌سيم ودوربين‌تان به تكنولوژي Wi-Fi مجهز باشند و هر دو از يك استاندارد تبعيت كنند مي‌توانيد به‌صورت بي‌سيم عكس‌هايتان را به كامپيوتر منتقل كنيد.

فريم در ثانيه

تعداد عكس پي‌درپي كه يك دوربين مي‌گيرد يكي از آن امكاناتي است كه اغلب خريداران كمتر به آن توجه مي‌كنند. اگر يك روز بخواهيد با دوربين‌تان از يك صحنه حساس عكس بگيريد، تازه مي‌فهميد كه حداكثر سرعت دوربينتان ۱/۵ فريم در ثانيه است. بايد توجه داشته باشيد كه هرگز نمي‌توانيد سرعت عكاسي پي‌درپي دوربين كامپكت را با دوربين‌هاي حرفه‌اي كه مي‌توانند تا سرعت‌هاي ۶فريم در ثانيه عكس بگيرند مقايسه كنيد.

فلاش داخلي يا فلاش خارجي

اغلب دوربين‌هاي كامپكت داراي فلاش داخلي يا فلاش سرخود هستند. اين فلاش‌ها روي خود دوربين قرار دارند و نمي‌توانيد مثل فلاش‌هاي خارجي دوربين حرفه‌اي آنها را جدا كرده يا از زاويه ديگري غيراز زاويه روبه‌رو بتابانيد. نور اين فلاش‌ها هميشه از روبه‌رو به سوژه مي‌تابد و اغلب موارد موجب تخت شدن سطوح داراي برجستگي مثل صورت اشخاص يا كنده‌كاري‌هاي روي يك تابلوي تزئيني مي‌شود. در ضمن نمي‌توانيد با آنها از روبه‌روي سطوح براق عكس بگيريد. چون هميشه نور را به سمت لنز بازمي‌گردانند. اگرچه در برخي از دوربين‌هاي كامپكت فناوري‌هايي براي تنظيم صحيح نور فلاش با نور محيط و فاصله سوژه وجود دارد، اما اغلب دوربين‌ها در استفاده از فلاش در فواصل نزديك مشكل‌دارند و موجب نوراني شدن شديد سوژه مي‌شوند.

حافظه

سرعت كارت‌هاي حافظه با عبارت Class روي هر كارت مشخص شده كه در اين ميان Class ۱۰ سريع‌ترين كارت حافظه است. دوربين‌هاي معمولي خانگي، سرعت بالايي در ثبت عكس‌هاي پي در پي ندارد و به همين خاطر شما نيازي به كارت حافظه سرعت بالا نخواهيد داشت.

حالت عكاسي در شب/ نور كم

به‌تازگي دوربين‌هاي ديجيتال كامپكت مجهز به نوع پيشرفته‌اي از عكاسي در شب يا همان Night Mode شده‌اند كه در آن دريچه شاتر دوربين براي مدت زمان بيشتري باز مي‌ماند تا تمام نور محيط را جذب كند. اين روش به شما اين امكان را مي‌دهد كه حتي بدون فلاش عكس‌هاي واضحي از اماكن داراي نور بسيار كم (مثل آسمان شب) بيندازيد.

لرزش‌گير

لرزش‌گير در دوربين‌هاي ديجيتال يعني كاهش اثر لرزش دست و دوربين و در نتيجه ثبت عكس‌هاي شفاف‌تر، خصوصا در محيط‌هاي كم‌نور كه دوربين مجبور به پايين آوردن سرعت شاتر است. اين قابليت همچنين براي عكاسي از سوژه‌هاي متحرك به شما كمك مي‌كند. اين امكان براي افراد غيرحرفه‌اي مي‌تواند مفيد باشد.

ديافراگم

يكي از مشخصه‌هاي مهم در دوربين‌هاي عكاسي ديافراگم است كه با حرف f و عددي در كنار آن مشخص مي‌شود. هر چه عدد f بالاتر مي‌رود، نور كمتري از محيط دريافت مي‌شود و تصاوير سياه‌تري ثبت مي‌شوند.پايين بودن عدد f سبب ايجاد روزنه بيشتر در لنز و دريافت نور بيشتر است.

سرعت شاتر

سرعت شاتر همچون شاه‌كليديست كه كيفيت نهايي و زيبايي هر عكسي را دگرگون مي‌كند. بالا بودن سرعت شاتر به معناي مدت زمان كمتر در جذب نور توسط لنز و بنابراين جلوگيري از ايجاد تصاوير مات در عكسبرداري از اجسام در حال حركت است. سرعت شاتر كمتر به معناي جذب نور بيشتر و امكان ايجاد تصاوير مات در عكسبرداري حرفه‌اي از اجسام متحرك است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج