۱۵۳۵۳۰
۳۹ نظر
۵۰۱۰
۳۹ نظر
۵۰۱۰
پ

کاهش بی سابقه فرزند آوری در بین ایرانیان

اظهارنظر‌های جدید در حوزه جمعیت حکایت از نگران‌کننده بودن نرخ جمعیت، افزایش خانواده‌های تک فرزند، شیوع ناباروری در میان زوج‌های ایرانی و همچنین حرکت شتابان به سمت سالمندی دارد.

روزنامه آرمان: اظهارنظر‌های جدید در حوزه جمعیت حکایت از نگران‌کننده بودن نرخ جمعیت، افزایش خانواده‌های تک فرزند، شیوع ناباروری در میان زوج‌های ایرانی و همچنین حرکت شتابان به سمت سالمندی دارد.

روز گذشته درحالی که رئیس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده گفت: «میانگین فرزندآوری خانواده‌ها ۳ برابر کاهش یافته است» مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت یکی از چالش‌های کاهش نرخ باروری را افزایش سن ازدواج دانست و اظهار کرد: «درحال حاضر ۱۱ میلیون نفر دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور داریم که سن باروری آنان در حال گذشت است بنابراین دومین چالش ما در این حوزه تاخیر در سن ازدواج است.»

همزمان  دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری گفت: «شرایط جمعیتی ایران به دلایل فقدان حساسیت‌های لازم و نسخه پیچی‌های ناصواب داخلی و خارجی، در دهه‌های آینده رو به وخامت خواهد رفت و از کشوری جوان و پرنشاط به کشوری پیر و پژمرده تبدیل خواهد شد.» سیاست‌های جمعیتی در سال‌های اخیر با چرخش ۱۸۰ درجه مواجه بوده است به‌گونه‌ای که تشویق به کاهش جمعیت جای خود را به تشویق به افزایش جمعیت داده است. در این زمینه از طرفی مجلس اقدام به تصویب طرح‌ها و لوایحی کرده است و از طرف دیگر، مسئولان اجرایی فعالیت‌هایی در راستای بسترسازی برای افزایش جمعیت انجام داده‌اند. با وجود این، بررسی‌ها نشان می‌دهد موانع بر سر راه افزایش جمعیت متعدد است.

۱۱ میلیون نفر در حال گذشتن از سن باروری

روز گذشته مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت یکی از چالش‌های کاهش نرخ باروری را افزایش سن ازدواج دانست و اظهار کرد: درحال حاضر ۱۱ میلیون نفر دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور داریم که سن باروری آنان درحال گذشتن است، بنابراین دومین چالش ما در این حوزه تاخیر در سن ازدواج است.

محمداسماعیل مطلق عنوان کرد: در کشور استان‌هایی وجود دارد که طبق بررسی‌ها پیر محسوب می‌شوند و راهکار برون‌رفت از این مساله افزایش ازدواج و کاهش طلاق است. او اظهار کرد: ابلاغ سیاست‌های نظام سلامت توسط مقام‌معظم رهبری، نتیجه جلسات دانشمندان و اساتید است که به مسائلی مانند ارتقا، پویایی و بالندگی جمعیت، رفع موانع ازدواج،‌ افزایش فرزندآوری، حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی در تامین هزینه‌های زندگی و… اختصاص می‌یابد. مطلق افزود: درحال حاضر حدود شش میلیون سالمند در کشور وجود دارد که باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرند نه اینکه به دید ترحم نگریسته شوند.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت درخصوص چالش‌های موجود در زمینه فرزندآوری اظهار کرد: باروری کلی به معنی متوسط تعداد فرزندی است که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می‌آورد و برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت این میزان باید حداقل به ۱ /۲‌درصد برسد.

او خاطرنشان کرد: افزایش نرخ باروری در سال ۷۱ که سال تصویب قانون تنظیم خانواده بود به ۳/۳ درصد و در سال ۸۰ به سطح جانشینی رسید اما در سال گذشته، ۷ /۶ درصد بوده است، در استان‌های سیستان‌و‎‌بلوچستان و هرمزگان میزان باروری از سطح جایگزینی بیشتر است اما میزان باروری‌ سایر استان‌ها از سطح جانشینی کمتر است.

مطلق با بیان اینکه آمار ازدواج در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ حدود ۶۰ هزار مورد کاهش داشته است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که این آمار در سال جاری نیز کاهش یابد. او از طلاق به عنوان یکی دیگر از چالش‌های موجود در زمینه باروری نام برد و افزود: در سال ۹۰ نسبت ازدواج به طلاق در کشور ۱ /۶ درصد بوده است به این معنا که به ازای هر شش ازدواج یک طلاق ثبت شد و این شاخص در مدت هفت سال ۳۸ درصد کاهش یافته است که این امر نشان می‌دهد رشد طلاق بیشتر از رشد تعداد ازدواج‌هاست. مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت یادآور شد: سال گذشته نسبت ازدواج به طلاق در کشور ۱ /۵ درصد بوده است. او خاطرنشان کرد: در سال ۹۱/ ۱۶ طلاق در هر ساعت رخ داده که این رقم در سال گذشته به ۱۸ طلاق در ساعت رسیده است. ایسنا نوشت؛ مطلق اظهار کرد: ۸۰‌درصد طلاق‌ها زیر سن ۳۰ سال، ۲ /۱۴ درصد طلاق‌ها مربوط به یک سال اول زندگی و ۵۰ درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال اول زندگی است.

کاهش نگران‌کننده نرخ جمعیت

همزمان رئیس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده گفت: میانگین تعداد فرزندان هر خانواده که در سال ۶۸ حداقل ۴ /۶ فرزند بود، اکنون به ۸/ ۱ فرزند رسیده، یعنی این موضوع بیش از ۳ برابر کاهش یافته است. خلیل‌علی محمدزاده افزود: این شدت کاهش در تاریخ بشریت بی سابقه بوده است. او تصریح کرد: همچنین در سال ۶۸ به ازای هر یک‌هزار نفر ۲۳ نفر در سال به جمعیت کشور اضافه می‌شد، اما اکنون این رقم به ۳/ ۱ نفر رسیده و این موضوع نیز بیش از ۲ برابر کاهش داشته است. علی محمدزاده با بیان اینکه در حد جایگزینی یا جانشینی قرار داریم، افزود: حد بقای نسل ما اکنون ۱/۲ است، یعنی اگر بخواهیم جمعیت را در درازمدت حفظ کنیم، هر خانواده باید بیش از دو فرزند داشته باشند اما اکنون ما سه دهم درصد کمتر هستیم. او ادامه داد: از سال ۹۲ تا ۹۷ اگر در جهت جمعیت افزایی بخواهیم عمل کنیم می‌توانیم نرخ باروری را از ۷۸/ ۱ به ۸۷ /۱ برسانیم که این به معنای یک دهم ارتقا در نرخ باروری کل در کشور است.

رئیس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده تصریح کرد: برای کنترل جمعیت می‌توان با شدت بیشتری اقدام کرد اما برای افزایش جمعیت کار سخت است و سرعت کنترل جمعیت با افزایش جمعیت تناسب ندارد. او گفت: جمعیت زیر ۱۵ سال یک کشور در حال توسعه باید ۴۰ درصد باشد اما اکنون این جمعیت در ایران ۲۳ درصد است. علی محمدزاده ادامه داد: در کشورهای درحال توسعه بحث سالمندی مطرح نیست و سالمندی سه تا چهار درصد است، اما در ایران اکنون سالمندی وارد فاز نخست شده و رقم تعداد سالمندان کشور هشت درصد جمعیت است. او افزود: در سال ۲۰۹۰، امید به زندگی که اکنون برای بانوان ۷۳ سال و برای مردان ۵/ ۷۱ سال است به میانگین ۸۹ سال می‌رسد، اما نمی‌دانیم که چرا سن سالمندی در کشور را از ۶۰ تا ۶۵ سال حساب می‌کنند.

پیری و پژمردگی در انتظار ایران

همچنین  دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری گفت: شرایط جمعیتی ایران به دلایل فقدان حساسیت‌های لازم و نسخه پیچی‌های ناصواب داخلی و خارجی، در دهه‌های آینده رو به وخامت خواهد رفت و از کشوری جوان و پرنشاط به کشوری پیر و پژمرده تبدیل خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین‌‌رضا غلامی افزود: به همین دلیل ایران علاوه بر به دوش کشیدن هزینه‌های ناشی از عوارض پیری جمعیت، مزیت‌های پرشمار یک کشور جوان را نیز از دست خواهد داد. ایرنا نوشت؛ او با بیان اینکه نباید معضل جمعیتی ایران را کوچک شمرد، ادامه داد: روند پیری جمعیت، سرنوشت، دستیابی به پیشرفت و عزت و سربلندی کشور را به‌طور جدی تهدید می‌کند و اگر برای آن طی ۱۰ سال آینده فکر اساسی و اقدام قاطع صورت نگیرد، امکان جبران آن از دست می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی جوانهای ما وضعیت الان کشور و جامعه را می بینند از به دنیا آمدن خودشان هم پشیمان میشوند چه برسد به اینکه بخواهند موجود بی گناه دیگری را هم به این جمعیت اضافه کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جانا سخن از زبان ما می گویی...

      • بدون نام

        کاش حداقل بدانند سه برابر 1.8 مساوی 4.6 نمیشه

    • امیر

      آخه یه نگاه به وضع گرونی بندازید...
      میدونید هزینه یه بچه دبستانی توی مدرسه دولتی چقدره؟
      توی غیردولتی چطور؟
      .
      .
      .

      میدونید.......!

    • bahram

      خوبه لااقل تاچندسال آینده بیکاری کم میشه

    • بدون نام

      با سلام من خودم 1سال هم نمیشه ازدواج کردم خیلی هم دوست دارم فرزند داشته باشم ولی آینده ای برای فرزندم نميبينم منظورم کار ,سرمایه,حتی اگر هم تحصیلات هم داشته باشه بدون پول و و پارتی آین
      ده ای نداره الان مشکل زاد و ولد نیست مشکل رفاه و کار هستش

    • مصطفی

      منکه توی خرج خودمم موندم!!!
      بیام یه نفرو بدبخت کنم برای چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

    • ali

      کلأ مردم دوست دارن خلاف حرف مسوولین عمل کنن,اگه میگفتن زاد و ولد نکنید الان همه چندین فرزند داشتند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جداً...

    • بدون نام

      با این گرونی و تورم ما تو خرج خودمون موندیم حالا بچه دارم بشیم!!!
      از خواهر زادم برای پیش دبستانی 8 میلیون تومان گرفتن ,اینا اگه برن دانشگاه چقدر پول باید بدن؟؟؟

    • ابوالفضل

      تا وقتي گراني است به كناروديگه انكه كشور روبه سالمندي ميرود يك معضل . وديگه ايران كشوري نيست كه روش بزاريد و اين تا 25 سال ديگه صددرصد اتفاق خواهد افتاد .پس بفكر گراني و شغل وحقوق كارگران و مراكز اصلي تفريحي تميز و سالم و بازنشستگي 20تا 25 را در تمام ارگانها و شركتهاي نيمه دولتي و خصوصي و دولتي را انجام دهيد . تا تمام مشكلات حل شود .

    • علی

      ما هر شب دنبال یک سرپناه واسه خودمون میگردیم حالا یک بچه بیخانمان هم به خودمون اضافه کنیم!!

    • بدون نام

      وقتى جوان ها و بچه ها آزادي و امكانات ندارند براي يه استاديوم رفتن دستگير ميشن چه انگيزه اي براي پا گذاشتن يه انسان ديگه مى ماند؟

    • رضا

      در خرج ودخل خود ماندیم حا لا مخواهیم دیگری را گرفتار کنیم

    • وحید

      من 27سالم هست تازه هم خدمت ودرس روتمام کرده ام نه پول دارم نه سرمایه نه پارتیییی ...چطوری یکی مثل خودمو بدبخت کنم .خداازتون نگذره بااین مملکتتون....

      پاسخ ها

      • ناشناس

        کار زیاده تو اهل کار نیستی میخوای پشت میز بشینی که اونهم سخته باید تلاش کنی اگر شده کارگری کنی بیکار نباش چه عیبی داره لذا زیاد به درس خودت متکی نباش که عمر خودت را باختی

    • بدون نام

      4 سال است که ازدواج کرده ام.. دعای هر صبح و شبم این بوده که خدایا به من بچه نده.. خواهش می کنم!!!!

    • ناشناس

      بیش ازسی درصد ازدواج هایی که صورت میگیرد بعلت نا میزان بودن دخل وخرج نا موفق ومنجر به طلاق میگردد سطح معیشتی اقشار جامعه خوب نمیباشد سرمایه در دست قشر خاصی میباشد لذا جوانان درحال ازدواج بعلت نداشتن امکانات از این امر مهم صرف نظر میکنند انهایی هم که ازدواج کرده ند بعلت خرج بالای زندگی به یک فرزند اکتفا میکنند.بنابرین اول امکانات بعد تولید نسل

    • بدون نام

      خوب است مسئولين اين نظرات را بخوانند

      پاسخ ها

      • شهریار

        تازه بخوننم فک نکنم براشون هیچ تاثیری داشته باشه

    • رحمان

      دیگه هیچ امیدی به زندگی خودمان نداریم خرج مخارج خودمان را نمی توانیم بدهیم حالا شما حساب کنید بچه توی زندگی باشه چطوری میشه از رنج وقصه ای که که به خاطر نداشتن امکانات برای او فراهم کردنتوانیم از عهده ان برایم چی خیلی سخته بی تدبیری مسئولین ما باعث شده زندگی برای ما سخت بشه متاسفانه جمعیت ما رو به پیری داره می کشه وباید این واقعیت را قبول کرد

    • مهمان

      شما جوابگوی اونهایی که زنده اند نیستید چه انتظاراتی از مردم دارید واقعا که...

    • بدون نام

      وقتى جوان ها و بچه ها آزادي و امكانات ندارند براي يه استاديوم رفتن دستگير ميشن چه انگيزه اي براي پا گذاشتن يه انسان ديگه مى ماند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما هم که خیلی دلت خوشه . به نظر هیچ غم و غصه ای جز رفتن به استادیوم نداری؟ شاید هم از هفت دولت آزادی .خوش به حالت

    • حسین آقا

      مسئولین عزیز
      ای کاش راه حل پیدا می کردید برای تشویق نه اعداد و رقم را گیر بیارید
      ای کاش اونقدر خوشی و خوبی و ارزانی تو مملکت می بود که یکی و دوتا بچه چیه ادم 5 تا می آورد
      ولی کو
      همه دغدقه امکانات بچه ها را دارن
      همه به آینده و بعد بجه هاشون می نگرن
      یا الان بچه آوردن که کاری نداری
      کی از بچه بدش میاد همه ارزوشون هست که پدر ومادر بشن همه ولی کو آینده و خرچ و دخل شون
      ای کاش ...
      ای کاش...

    • بدون نام

      منه پدر مرده که الان 26 سالمه منم دوس دارم ازدواج بکنم خانواده تشکیل بدم با این وضع گرونی قسط و هزار جور خرج الکی با چه دلخوشی به آینده خوشبین باشم

    • عاطفه

      من و همسرم عاشق بچه دار شدن هستیم اما درآمد ماهیانه ما دو نفر روی هم رفته یک میلیون و هفتصد هزار تومن می باشد...آیامی توانیم بچه دار شویم؟

    • kayvan

      به نظره من مردم خودشون عاقلن د یگه کسی با هیچ ترفندی نمیتونه از این حیث سرشون کلاه بزاره چون خرجش زیاده بچه دار شدن همه مردم هم میدونن دیگه الکی وعده و وعید مسولینم چه بخوان چه نخوان کار ساز نیس مثل سرطانه ریشه زده دیگه نمیتوان کاریش کرد

    • بدون نام

      آقایان اینقدر از آمارو ارقام نگید کدوم آدم عاقلی الان بچه دار میشه

    • بدون نام

      ما الان حدود 3 سال ازدواج کردیم سن هردومونم داره بالا میره ولی وقتی شوهرم توانایی اجاره یک خونه 60 متری رو نداره چطور میتونیم بچه دار شیم ما که تصمیم گرفتیم از این نعمت برخوردارنشیم مگه ما تو این کشور چه آینده ای جز فقر و بدبختی میتونیم داشته باشیم که یک نفر دیگه هم بدبخت کنیم

    • مامانی

      من و شوهرم هر دو کارمندیم یه بچه زیر سن مدرسه هم داریم که بعد از خدا به کمک مادر خودم بزرگش کردیم .. درست کردن وضعیت معیشت مردم ، کاهش تورم، فراهم کردن امکان ازدواج آسان جوانان، تعدیل قیمت مسکن و هزاران مسئله دیگه که جزء نیازهای اولیه و اساسی هر انسانی هست پیش کش مسئولین خوش غیرتمون ! حداقل مرخصی زایمان رو افزایش بدن ... 6 ماه خیلی کمه.

    • بدون نام

      من یک خانم جوان متولد 1360 هستم.2 فرزند پسر دارم. برای افزایش فرزند به مسائل زیر فکر میکنم .
      *زمانی که همسالان من مدرسه میرفتیم شرایط زیر حاکم بود :
      - همه همکلاسی ها دفتر یکجور تعاونی و با یک کیفیت داشتند . بچه پولدارها فقط جلدش را کادو میکردند سطح پایین تر ها روزنامه یا پلاستیک
      - به همه بچه های کلاس مداد رنگی 6 رنگه یا دوازده رنگه کوچک میدادند.اجازه آوردن مداد 12رنگه بزرگ نداشتند.تازه بعضی وقتها دو مداد را قاطی میکردیم تا رنگ متفاوتی به دست آید.
      -ممکن بود تا 3 سال یک کیف را استفاده کنیم.
      - ممکن بود 2 سال یک روپوش و مقنعه استفاده کنیم.
      - همه پای پیاده مدرسه میرفتیم. فوقش یکی باباش موتور داشت و می آوردش.
      گاهی وقتها حسرت نداشته هایمان را میخوردیم.

      اما حالا:
      - انواع دفتر از تعاونی گرفته تا فانتزی خارجی. مثل اینکه یادگیری به جنس دفتر است.
      - همکلاسی ها در یک میز یکی مداد 46 رنگه می آورد بقل دستی اش رویش نیست مدارد 12 رنگه اش را نشان دهد.مثل اینکه با افزایش مداد رنگی ها بچه نقاش میشود.
      - توی یکسال بچه ها به طور میانگین 2 عدد کیف مصرف میکنند.کیف بچه ،‌یک کم زدگی یا رنگ رفتگی داشته باشد رویش نیست استفاده کند.
      -هر سال یک رنگ روپوش یا مقنعه طراحی میشود.
      - بچه ها توقع دارند با خودرو شخصی دانشگاه بروند.

      با رشد افکار و دقت بیشتر بچه ها در تمایزات فردی بین یکدیگر از نظز مادیات،‌دیگر نمیتوان برای بچه هایمان سطح معمولی لوازم التحریر را بخریم. کودک ما در مدرسه سرخورده میشود. با این گرانی ،‌ برابری نکردن دخل و خرج ،‌فرهنگ ایجاد شده مادیات گرایی و فرزند سالاری من صلاح نمیبینم به تعداد فرزندانم اضافه کنم . چون احتمال دارد در آینده به دلیل تامین نکردن خواسته هایشان در عذاب باشم.
      *من و شوهرم هر دو کار میکنیم تا زندگی مان بچرخد . در صورتی که یکی از ما بیکار شود سریعا در زندگیمان اثر خود را میگذارد. اقساط وام،‌قبوض خدماتی ،‌خوراک و پوشاک و...
      *الان من در یک شرکت خصوصی شاغلم به محض بارداری و یا استفاده از مرخصی زایمان کارم را ازدست خواهم داد.تازه بعدش بچه 6 ماهه را چه کنم؟حق شیر هم که نمیدهندو...
      *من لیسانس الکترونیک از دانشگاه دولتی دارم کار آتیه دار یا دولتی برای ما نبود .
      * سه تا خواهر تحصیل کرده مجرد بالای 25 سال در خانه دارم .با معضلات زندگیهای امروزی چگونه ازدواج کنند.فعلا هم که تفکر در ازدواج انتخاب تک دختر یا تک فرزند است.
      با شرایط فوق برای نداشتن عمو ،خاله ،‌دایی و عمه اصلا نگران نمیشوم. اما با پیش بینی آینده حداقل برای شغل فرزندم در آینده نگران نخواهم بود.
      اگر مسئولان واقعا نگران رشد منفی جمعیت و عواقب آن هستند بهتر است مشکلات جوانان امروزی را حل کنند. از حلواحلوا کردن دهان شیرین نمیشود. راست میگویند حداقل خرج پوشک بچه را بدهند. تا کی میخواهند مردم را احمق فرض کنند؟

    • mostafa

      ولی از همه این حرف بگذریم خوش به حال نسل حالاهییا چون اون موقع دیگه دق دقه کار گیر اوردن ندارن همشون 4 5 تا شغل دارن

    • افسوس

      اول وضعیت نا بسامان مملک و درست کنید بعد بگید کی بچه دار میشه کی نمیشه
      تا این معضل هم برطرف بشه...

    • محمود ظهیری نیا

      گرانی مهمترین اصل پیر شدن جمعیت ایران است

    • محمد

      با سلام
      والله اینجا که همش پول و پارتی بازی داره جولان میده و تورم و گرونی عدم وجود امنیت شغلی و هزینه های گران زندگی که مردم واسه خرج خودشون موندند عجبا؟؟/

    • بدون نام

      مردم را پژمرده کرده اند از هر نظر،انتظار دارند این مردم جگر گوشه هایی بیاورند ومثل خودشان انها را هم پژمرده ببینند!مردم هنوز دراکه و عاطفه دارند!

    • پیمان

      من خودم هم تو خونمون اضافی هستم وای به وقتی که برم زن بگیرم تازه بچه دار هم بشم ..........................

    • بی نام

      مشکلات بی کاری و اقتصاد را حل کنید بقیه اش پیشکش .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج