۱۶۴۶۰۴
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

ابهامات قانون جدید خرید خدمت سربازی

طرح خريد خدمت سربازي اول بار در سال ۱۳۷۰ از سوي شوراي عالي امنيت ملي براي مشمولان غايب داخل و خارج از کشور به تصويب رسيد. با اجراي آن بسياري از جوانان توانستند از اين طرح استفاده کنند و با خريد خدمت مانع سربازي را از زندگي خود بردارند. اما بسياري هم توانايي پرداخت پول در برابر خدمت را نداشتند. اين مسئله چالشي شد براي نظامي که عدالت يکي از شعارهاي اصلي آن است.

روزنامه ابتکار: طرح خريد خدمت سربازي اول بار در سال ۱۳۷۰ از سوي شوراي عالي امنيت ملي براي مشمولان غايب داخل و خارج از کشور به تصويب رسيد. با اجراي آن بسياري از جوانان توانستند از اين طرح استفاده کنند و با خريد خدمت مانع سربازي را از زندگي خود بردارند. اما بسياري هم توانايي پرداخت پول در برابر خدمت را نداشتند. اين مسئله چالشي شد براي نظامي که عدالت يکي از شعارهاي اصلي آن است.

اين طرح جنجالي در اواخر دهه هفتاد متوقف شد، آخرين سالي که تعدادي توانستند با پرداخت پول کارت پايان خدمت دريافت کنند سال ۷۹ بود. تنها طي سال هاي ۷۸ تا ۷۹، ۳۶۰ هزار نفر سربازي خود را خريدند.

کساني که دوره سربازي را نگذرانده باشند از حقوقي مانند: گواهينامه، پاسپورت، حق استخدام در مراکز دولتي و کانديد شدن در مجلس و شوراها محروم هستند. داستان کارت هاي پايان خدمت فوتباليست ها بحث کارت پايان خدمت را به صدر اخبار آورد. اين مسئله که درحال حاضر هم هستند افرادي که از راه هاي به غير از سربازي رفتن، کارتِ حياتي پايان خدمت به دست مي‌آورند اين سوال را ميان دولتمردان مطرح کرد که چرا قانون فروش خدمت سربازي دوباره اجرايي نشود. به تازگي اعلام شد که دولت طرحي به مجلس ارائه کرده تا بتواند از طريق فروش سربازي درآمد کسب کند.

اعلام اين خبر که منجر به شايعه طرح فروش دوباره خدمت سربازي شد واکنش هاي مردم را درپي داشت. کساني که توانايي پرداخت پول را دارند خرسند شدند و کساني که بايد به خاطر عدم توانايي مالي دو سال راهي پادگان شوند حسرت خوردند. اما اين طرح شامل افراد محدودي مي‌شود.

مشمولاني که دوره فرار از خدمت را تا ده سال طول داده باشند. در اين طرح پيش بيني شده مشمولاني که بيش از ده سال غييبت دارند با پرداخت ۲۰ الي ۵۰ ميليون تومان کارت پايان خدمات دريافت کنند. به گفته جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح،به منظور اجراي عدالت تصميم گرفته شده براساس لايحه بودجه سال ۱۳۹۴ مشموليني که بيش از ۸ سال غايب و سن آنها حداقل ۲۷ سال و حداکثر ۵۰ سال است همچنين کارايي لازم را براي نيروهاي مسلح نداشته باشند يا خدمت آنها در کنار ساير سربازان روحيه آنها را خراب مي‌کند با پرداخت جريمه مي‌توانند تعيين تکليف شوند.

براساس حضور در داخل يا خارج از کشور، مدرک تحصيلي، مدت غيبت اين ميزان جريمه تعيين مي‌شود. همچنين مبلغ جريمه و نحوه اجراي اين طرح براساس آيين‌نامه‌اي خواهد بود که از سوي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تهيه و پس از تاييد ستاد کل به تصويب هيات وزيران مي‌رسد ولي در حال حاضر مبلغ ۲۰ تا ۵۰ ميليون توماني در اين زمينه مدنظر است.

کساني که از فرصت فراهم شده استفاده نکنند در سال ۹۴ قانون خدمت وظيفه عمومي، محروميت‌هاي اجتماعي و دستگيري در مورد آنان را اعمال مي‌کند و همچنين کساني که آنها را به کارگيري کنند چه دستگاه‌هاي دولتي، خصوصي، خبرگزاري‌ها، رسانه‌ها و... بايد براي بار اول هزينه يک سرباز در سال و بار دوم و بالاتر هزينه ۳ سرباز را پرداخت کنند. وي تصريح کرد: اين مقررات براي سال ۹۴ است لذا به مشمولين غايب تاکيد مي‌شود که نسبت به تعيين تکليف سربازي خود اقدام کنند.

حسينعلي حاجي دليگاني، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در مخالفت خود با اين قانون مي‌گويد: با اصل حل مشکل غايبان مخالفتي ندارم اما در لايحه دولت ابهامات زيادي هست مثلا بايد مشخص شود هدف از دريافت جريمه از مشمولان ۱۰ سال چيست؟ چرا عدد ۱۰ سال انتخاب شده است و چه فرقي با ۸ يا ۹ سال دارد؟ اين غايبان آقازادگان هستند يا خارج نشينان؟ آيا هدف درآمدزايي است يا حل مشکل برخي افراد جامعه؟ ملاک مبالغ در نظر گرفته شده چيست؟ اگر سرباز اضافه داريم چرا کسر خدمت‌هاي قانوني را برداشتيم؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر هدف اینه که بدونند چرا عدد ده انتخاب شده و روی این عدد مشکل دارند چرا وقتی تا سال 1354 از خدمت معاف شدند نپرسیدند علت چیه؟؟
      متولدین 1355 چه گناهی کردند که معاف نشدند؟؟
      شخصی که در تاریخ 1/1/1355 به دنیا اومده با اون هموطنی که 29/12/1354 بدنیا اومده چه فرقی داره که یکی معاف میشه و دیگری مشمول؟؟؟؟؟؟

    • جاوید

      یعنی سر کاریم.هر کس اهداف خودشو دنبل میکنه.اون بدبختهایی که پول ندارن چکار کنن؟آیا این حمایت از بچه سوسولهای سرمایه دار نیست؟خدایا خودت به داد این ملت برس.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج