۱۶۸۳
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

از موزه ملي تا موزه لوور؛ تفاوت از زمين تا آسمان است

جايگاه موزه‌داري تنها محدود به نگهداري و نمايش اشياء نيست بلکه نحوه ارائه خدمات و اطلاعات به طيف‌هاي گوناگون مخاطب مهمتر است. مقايسه‌اي کوتاه بين موزه ملي ايران با موزه ملي فرانسه در ارائه خدمات به گردشگران، گواه اين نکته است که موزه‌هاي ايران چقدر در ارائه خدمات با استاندارهاي جهاني فاصله دارند.

ملت‌ها سعي مي‌كنند پيشينه و فرهنگ خود را معرفي كرده و حافظ هويت خويش باشند تا از يك طرف فرزندان هر سرزمين، از آن آگاه بوده و در نتيجه نسبت به پاسداري آن كوشا باشند و از طرف ديگر آنها كه در سراسر جهان نسبت به اين موضوع علاقه داشته و در حفظ آن تلاش مي‌كنند نيز آگاه باشند. يكي از محل‌هايي كه به عنوان بهترين منبع آگاهي، عمل كرده و به آنها مراجعه مي‌شود موزه‌ها هستند يعني جايي كه روند يا شاخص‌هاي هر رشته اعم از تاريخ،‌ هنر،‌ فرهنگ، تكنولوژي و ساير موارد را به طور تخصصي به نمايش مي‌گذارند.

از موزه ملي تا موزه لوور؛ تفاوت از زمين تا آسمان است

در اين ميان يكي از موضوعاتي كه روند شكل‌گيري تمدن و سير تاريخي و فرهنگي هر ملت را نشان مي‌دهد، باستان‌شناسي يا به عبارت ديگر يافته‌هاي باستان‌شناسي است كه همواره نقاط مبهم و تاريك تمدن بشر را روشن كرده‌اند. ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست و سال‌ها از كاوش‌هاي باستان‌شناسي به دست گروه‌هاي خارجي و ايراني مي‌گذرد و حدود ۷۰ سال است كه يافته‌ها در موزه ملي ايران به نمايش درآمده‌اند.

پس موزه ملي معرف و بازگوكننده‌ي سابقه تمدن در ايران‌زمين بوده و از جايگاه خاصي برخوردار است. اما با توجه به اين جايگاه،‌ موزه ملي چه امكاناتي داشته و چه خدماتي به بازديدكننده‌ها ارائه مي‌دهد و از طرف ديگر نسبت به هم‌ترازان خود در سطح بين‌المللي كجا قرار گرفته و چه اقداماتي انجام مي‌دهد.

از موزه ملي تا موزه لوور؛ تفاوت از زمين تا آسمان است

تاريخچه
ناصرالدين شاه قاجار با سفر به فرنگ شيفته برخي امور از جمله موزه شد و پس از بازگشت فرمان مي‌دهد تا در كاخ گلستان تالاري با اين هدف براي نمايش هدايا و جواهرات ساخته شود. اما سال‌ها بعد و با انجام كاوش‌هاي گروه‌هاي باستان‌شناسي فرانسوي و برخي ديگر از كشورها،‌ اشياء باارزش بي‌شماري يافت شد و لزوم بناي موزه‌اي علمي و با رعايت شرايط استاندارد نگهداري، احساس شد. به اين ترتيب آندره گدار فرانسوي رئيس وقت اداره عتيقات و موزه برنامه‌ريزي و اقدام كرد و با طرحي براساس معماري ايراني،‌ سال 1316 بناي موزه ايران باستان نهاده شده و پس از مدتي با گردآوري اشيا‌ي دوران اسلامي لزوم تغيير نام پيش آمده و موزه ملي نام گرفت هر چند امكان بازديد از اين بخش همچنان ميسر نيست.

از موزه ملي تا موزه لوور؛ تفاوت از زمين تا آسمان است

موزه ملي
موزه ملي با داشتن 300هزار شيء و وسعتي در حدود 20هزار مترمربع بزرگترين موزه تاريخ و باستان‌شناسي در ايران محسوب مي‌شود كه البته بخش اعظم اشياء در گنجينه بوده و تنها تعداد معدودي به نمايش گذاشته شده‌اند. نكته حائز اهميت در موزه ملي قدمت اشياء است كه تا هزاره هفتم پيش از ميلاد نيز عقب مي‌رود و بازديدكنندگان را متحير مي‌كند.

اما نحوه نمايش و معرفي اين اشياء، چگونه است؟ و موزه با وجود اين گنجينه گرانبها چگونه خدمات ارائه مي‌دهد؟

پس از گذر از سردر باشكوه موزه ملي و در بدو ورود در سمت چپ، اشيائي متعلق به دوره ابزارسازي بشر جاي دارد و در مسير اصلي در رديف‌هاي سه‌گانه اشياء كوچك و بزرگي از زندگي پيش از تاريخ تمدن‌هاي مختلف موجود در ايران ديده مي‌شود. در ادامه نمادهايي از هنر،‌ مهارت و باورهاي ايرانيان در سلسله‌هاي هخامنشي،‌ اشكاني و ساساني قرار دارد. در راهروي مياني نيز گنجينه لرستان را مي‌توان ديد. بايد توجه داشت كه هيچ توضيحات مكتوبي بازديدكننده را متوجه تفكيك اين بخش‌ها به استثناي گنجينه لرستان نمي‌سازد.

از موزه ملي تا موزه لوور؛ تفاوت از زمين تا آسمان است

راهنماي موزه تنها به زبان فارسي و در صورت درخواست
موزه ملي تمام روزهاي هفته به استثناي روزهاي دوشنبه و برخي مناسبت‌هاي ديني و ملي مانند عاشورا و اول فروردين از ساعت 9 صبح تا 17 باز است كه البته لازم به ذكر است در زمان نمايش منشور كوروش موزه ملي ساعت كار خود را به صورت 9 تا 20 در تمام روزهاي هفته حتي دوشنبه تغيير داد. اما از همان زمان بهاي بليت نيز از مبلغ 500 تومان به 1000 تومان افزايش يافت. اين بها براي دانشجويان و دانش‌آموزان نيم‌بها محاسبه مي‌شود. تغيير ديگري كه در روند كار پيش آمد، ‌بخش امانت است كه تمامي وسايل بازديدكنندگان اعم از كيف دستي و گوشي همراه گرفته مي‌شود.

اما در بروشور يا راهنماي موزه تغييري حاصل نشد؛ همچنان تنها به زبان فارسي موجود است و در صورت درخواست در اختيار بازديدكننده قرار مي‌گيرد و اين در شرايطي است كه موزه ملي و مجموعه كاخ گلستان در برنامه بازديد بسياري از گردشگران خارجي قرار دارند.

موزه ملي فرانسه يا موزه لوور
موزه لوور به عنوان موزه عمومي و با تمركز بر هنر و فرهنگ و تاريخ بشر از سال ۱۷۹۳ فعاليت مي‌كند و در يكي از كاخ‌هاي سلطنتي كه بعدها به مردم فرانسه اهدا شد، شكل گرفت. موزه شامل مجموعه‌هاي مختلفي است كه مي‌توان به بخش‌هاي ايران و مصر و يونان و افريقا با آثار شاخصي چون اصل لوح حمورابي و مجسمه رامسس دوم و همچنين سير هنر نقاشي و مجسمه‌سازي با آثاري چون موناليزا اثر داوينچي و ونوس ميلو يا كاري نيمه تمام از ميكل‌آنژ اشاره كرد. اين آثار هر ساله ۸ ميليون نفر را براي بازديد جذب مي‌کند.

موزه لوور ۵هزار و ۶۰۰ مترمربع وسعت دارد و ۳۵هزار اثر آن در ۸ بخش شامل آثار شرقي، مصر، يونان و روم، بخش نقاشي، بخش مجسمه سازي، بخش هنرهاي تزئيني، آثار چاپي و طراحي و هنر اسلامي در ۴ طبقه به نمايش گذاشته شده‌اند. وسعت و تنوع کار به حدي است که امکان بازديد تمام موزه در يک روز ميسر نيست و بازديدکنندگان براساس علاقه خود بخش‌هايي را انتخاب مي‌کنند. اين موزه همه روزه به استثناي سه‌شنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ باز است و بازديد در اولين يک‌شنبه هر ماه رايگان است.

راهنما، معرف قوانين، فعاليت و بخش‌هاي مختلف موزه
در موزه لوور انتخاب با توجه به راهنما و نقشه‌اي که به بيش از 10 زبان مختلف در اختيار بازديدکنندگان قرار مي‌گيرد به راحتي ممکن است. در اين راهنما بخش‌هاي مختلف موجود در هر طبقه با رنگ‌هاي متفاوت مشخص شده و براي هر بخش، آثار شاخص و محل آنها نيز معين شده است تا بازديدکنندگان آسان‌تر تصميم‌گيري کرده و راه خود را پيدا کنند. در راهنماي موزه، ضمن معرفي کوتاه، قوانين، فعاليت‌ها و امکانات مختلف موزه نيز به زبان نوشتاري و تصويري قيد شده است.

در ورودي هر سالن تابلوي راهنما نصب شده و علاوه بر آن راه خروج از موزه نيز با نماد هرم شيشه‌اي بازديدکنندگان را هدايت مي‌کند. و تمام اين موارد جداي از راهنماياني است که در هر سالن با لباس مخصوص ديده مي‌شوند.

موزه لوور براي بازديدکنندگان در رده‌هاي متفاوت از خانواده، دانشجو و همچنين متخصصان مختلف در حوزه‌هاي روزنامه‌نگاري يا گردشگري راه‌کارهاي متنوعي ارائه داده و امکان بازديد ناتوانان جسمي را نيز فراهم آورده است.

در قسمت‌هاي مختلف خروجي غرفه‌هاي فروش کتاب و سي‌دي و يادگاري‌هاي مختلف با تصوير آثار موزه ديده مي‌شود. راه دسترسي به مترو به عنوان وسيله عمومي رايج به راحتي ممکن است و تابلوهاي راهنما راه را نشان مي‌دهد.

منبع : CHN.ir
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج