۱۶۸۵
۵ نظر
۵۰۲۷
۵ نظر
۵۰۲۷
پ

سوالات بي‌پاسخ گردشگران در برج طغرل

برج طغرل، تنها يادگاري از گذشتگان نيست. برج طغرل گنجينه ايست زنده و عجين شده با زندگي مردم وساکنان يکي از محله هاي ري. بااينکه غالب بازديد‌کنندگان اين برج گردشگران خارجي هستند اما از داشتن حتي يک بروشور معرفي بنا و يا يک راهنماي تمام وقت محروم است.

برج طغرل درشرق آرامگاه ابن بابويه درمحوطه اي کوچک اما سرسبز جاي گرفته است. برجي خاموش و سنگين درحصار خانه هايي پرهياهو. اغلب بازديدکنندگان اين برج سرگردان بدون آنکه جايي براي نشستن پيدا کنند در محوطه کوچک قدم مي زنند جذب سوراخ هاي برج که حالا ديگر لانه پرندگان شده است مي شوند. البته شرايط عده‌اي محدودي از گردشگران که هدفدار وارد برج مي‌شوند بهتر از کساني که براي تفرج آمده اند نيست. آنها نه راهنمايي مي‌بينند براي کسب اطلاع و نه بروشوري در خصوص معرفي بنا.

سوالات بي‌پاسخ گردشگران در برج طغرل

زني کنار درب ورودي محوطه برج جدول حل مي کند و با فروش بليت ۳۰۰ توماني انجام وظيفه مي کند.حوصله سوال هاي پي درپي بازديد کنندگان را ندارد. از برج و گذشته اش که مي پرسي چيزي نمي داند. سراغ راهنما را که مي گيري مي گويد بعدازظهر مي آيد. با درخواست بروشور عصباني مي شود و با صداي بلند مي گويد،نداريم. مي پرسم چرا؟ اينبار ادامه مي دهد و مي‌گويد امسال بدليل اينکه بودجه نداشتند به ما بروشور ندادند. قصد رفتن مي کنم که صدايم مي زند. اگر دانشجو يا محققي مي توانم يکسري اطلاعات در اختيارت بگذارم. وقتي کشوي ميزش را بيرون مي کشد دو برگ کهنه در اختيارم مي گذارد مي گويد اين اطلاعات برج است راهنماي اينجا نوشته تا اگر به دانشجوياني که براي تحقيق آمده اند بدهم تا از روي آن بنويسند. برگه هايش را برمي گردانم و به راز طغرل که خواست خود و دخترش در برج پنهان بمانند مي انديشم.

يکي از بازيدکنندگان که محدوده برج طغرل را به دقت مي نگريست گفت: من شغلم رانندگي است و بسياري از توريست هاي خارجي را جابجا مي کنم. آنها باوجود داشتن اطلاعات کامل بسيار علاقمندند که درموقع بازديد از بنا و آثار تاريخي کسب اطلاع کنند. اين درحالي است که دربسياري از بناها و سايت هاي تاريخي که ثبت جهاني هستند راهنمايي که مسلط به زبان انگليسي باشد و درمحوطه حضور داشته باشد نمي بينيم.

گفته مي شود برج طغرل آرامگاه موسس سلسله سلجوقيان است اما اينکه طغرل و دخترش لابلاي ديوار برج آرميده اند تنها واقعيت اين برج تاريخي نيست.

گفته مي شود برج طغرل محل سخنراني بوده است به طوري که هنگام سخنراني در مرکز برج برگشت صدا و ايجاد حالت اکو، صدا زيباتر و بلندتر به گوش مي رسد. ضمن اينکه برج طغرل را رصد خانه اي دانسته اند که با قرص کامل ماه و قرار گيري در نقطه مرکز برج ماه به ما نزديکتر خواهد شد. اتفاقي که در سال تنها ۲ بار در ارديبهشت و دي ماه با عبور قرص ماه از بالاي برج رخ مي دهد.

همسايگان طغرل ساعت خود را باساعت آفتابي طغرل تنظيم مي کنند
اطلاعات و اتفاقاتي که درباره برج طغرل وجود دارد چون قصه اي جذاب است که اين پتانسيل را دارد تا گردشگران بي شماري را راهي ري کند و مهمان طغرل. نه تنها گردشگران حتي همسايگان اش هم نمي دانند که اين برج بي نظيرترين ساعت آفتابي دنيا است. طبق گفته باستان شناسان و کارشناسان يونسکو از نماي بيروني برج، 24 ستون و پره خواهيد ديد چنانچه هر ستون يک ساعت است. که درواقع عقربه کوچک يا همان دقيقه شمار است. سوراخ هاي داخل که لانه گفته مي شود عقربه بزرگ يا همان ساعت شمار خوانده مي شود. که با استفاده از فرمول جبر و مثلثات و تابش نورآفتاب روي ستون ها ساعت بدست مي آيد.

اين درحالي است که سردابي به ارتفاع 4 متر وجوددارد که به دليل عدم حفاري با دربي آهني قفل و زنجير شده است. همچنين درب چوبي روي بدنه برج به چشم مي خورد که گفته مي شود بادخورد و هواخور برج است.

بازديد از برج طغرل يکي از جاذبه هاي ري محسوب مي شود، با اينکه مسير برگشت از برج يک طرفه است وهمراه با پياده روي طولاني است اما بدون راهنما، بروشور، وسايل حمل ونقل يکي از جاذبه هاي ري محسوب مي شود به طوري که نمي توان ري را شناخت بدون آنکه طغرل را نديد.

منبع : CHN.ir
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ساکن شهرری

      خبر کاملا دروغ است. در برج طغرل راهنمایی به نام قاسم قنبری وجود دارد که کاملا با برج آشنا و پاسخ گو است.

    • شهریار کلاهدوز

      متولی و راهنمای این برج آقای قاسم قنبری است، او یکی از دوستداران میراث فرهنگی کشور است که دلسوزانه و با جان ودل حدود 15 سال است مسئول نگهداری از این برج است، ایشان اطلاعات زیادی نسبت به برج دارند و از بازدید کننده ها از صمیم جان استقبال وآنها را راهنمایی میکنند.

    • محمد مشیری

      متاسفانه باز شاهد خبرهایی هستیم که صحت ندارن و نظری بیشتر راجه این موضوع ندارم جز اینکه از خوانندگان این مطلب بخوام تا خودشون برا بازدید این برج برن و بعد از بازدید نظرشون رو اعلام کنن و لازم به ذکر است در هیچ جای ایران مسئولیت آثار تاریخی به خانم ها داده نمی شود!!!!!!!!!!!!!

    • احمد محرمخانی

      سلام سال نومبارک من به اتفاق دوستم دو هفته قبل از سال تحویل 95به این مکان دیدنی رفتیم که انصافا راهنما و متولی خونگرم و مسلط این مکان دیدنی با اغوشی باز مراجعه کنندگان را راهنمایی میکردند که از افتخارات و جانبازان غیور جنگ تحمیلی هستن که دیدن این بزرگوار با ان روحیه بالا باعث نشاط ماشد.

    • زينت

      من افتخار داشتم هم با اين اثر زيباي تاريخي شگفت انگيز آشنا بشم هم راهنماي بزرگ مردش آقاي قنبري كه الحق يكي از بي نظير ترين انسانهايي بود كه به عمرم ديدم
      بسيار مسلط و دلسوز و در عين حال منت دارند بر سر ما چه هنوز خط مقدم جبهه جنگ با ناجوانمردي هايي هستند كه بر اين مرز و بوم مي رود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج