۱۶۸۸۹۳
۲ نظر
۵۰۱۷
۲ نظر
۵۰۱۷
پ

وعده های غذایی ایرانی‌ها چقدر خرج بر میداره؟

خانواده چهار نفره در ماه ۳۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای اقلامی مثل نان، پنیر، گوشت، برنج و روغن هزینه می کند، یعنی خرج ضروری هر نفر در ماه حدود ۹۴ هزار تومان است.

وعده های غذایی ایرانی‌ها چقدر خرج بر میداره؟




روزنامه هفت صبح - کیاوش حافظی: خانواده چهار نفره در ماه 377 هزار و 500 تومان برای اقلامی مثل نان، پنیر، گوشت، برنج و روغن هزینه می کند، یعنی خرج ضروری هر نفر در ماه حدود 94 هزار تومان است.

اگر یک خانواده چهار نفره در ماه 10 کیلوگرم برنج، یک کیلوگرم قند، نیم کیلو شکر، یک بسته چای، پنج کیلو مرغ، چهار کیلو گوشت، دو کیلو حبوبات، هفته ای 40 عدد نان لواش، شش قالب پنیر، شش عدد روغن و دو شانه تخم مرغ مصرف کند، تقریبا باید حدود 378 هزار تومان برای خرید اقلام ضروری خود کنار بگذارد. حال اگر فرض کنیم خانواده ها برنج را سالیانه به صورت عمده تهیه کنند، می توانیم برای هر کیلوگرم آن قیمت هشت هزار تومانی را در نظر بگیریم که در ماه 80 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

وعده های غذایی ایرانی‌ها چقدر خرج بر میداره؟

اگر هم برای حبوبات شش هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان میانگین داشته باشیم در ماه یک خانواده چهار نفره ۱۳ هزار تومان حبوبات مصرف می کند. حالا هزینه ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی چای و قند و شکر را سه هزار تومان در کنار مرغ شش هزار و ۵۰۰ تومانی، گوشت ۳۰ هزار تومانی و تخم مرغ ۹ هزار تومانی می گذاریم. همچنین فرض را بر این می گیریم که یک خانواده در ماه ۳۶ هزار تومان برای نان، چهار هزار و ۵۰۰ تومان برای هر بسته پنیر و پنج هزار تومان برای یک بطری روغن مایع می پردازد.

صبحانه فقط نان و پنیر

اگر بخواهید در کنار خانواده خود صبحانه مختصری که تنها شامل نان و پنیر است صرف کنید، باید بین پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار تومان هزینه کنید. البته آن دسته از خانواده هایی که علاوه بر صبحانه در وعده های غذایی دیگرشان از نان استفاده می کنند باید هزینه بیشتری برای نان بپردازند.

هم اکنون نان سنگک با قیمت ۸۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان می رسد. البته قیمت سنگک کنجدی هزار تومان است. نان بربری نیز ۷۰۰ تومان قیمت دارد. هر عدد نان تافتون سنتی به قیمت ۴۲۵ تومان است.

وعده های غذایی ایرانی‌ها چقدر خرج بر میداره؟

پس از نان نوبت سرکشی در یخچال سوپرمارکت هاست، ارزان ترین پنیر ۴۰۰ گرمی، پنیر سفید ایرانی است که قیمتش چهار هزار و ۱۰۰ تومان است. از دیگر پنیرهای ۴۰۰ گرمی پنیر هراز است که چهار هزار و ۳۵۰ تومان قیمت دارد. نوع دیگر این برند که پنیر بی نمک است همین قیمت را دارد. پنیرهای سفید آمل کاله چهار هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارند اما اگر مایلید از پنیر زیره کاله استفاده کنید، قیمتش به پنج هزار تومان می رسد. همچنین پنیر پاک چهار هزار و ۷۰۰ تومان و پنیر سفید ایرانی شش هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارند.

برنج غذای حذف نشدنی

در برنج فروشی ها برنج هاشمی گیلان کیلویی هفت هزار و ۶۰۰ تومان و هاشمی آستانه نیز ۹ هزار تومان قیمت دارند. به طور کلی خرید از فروشگاه های برنج به نفع مشتری است با این وجود بعضی ها به برنج های کوچ بسته ای عرضه شده در فروشگاه های بزرگ یا سوپرمارکت ها عادت کرده اند که به خاطر عرضه تحت عنوان یک برند قیمت بالاتری دارند.

اگر سری به فروشگاه های زنجیره ای بزنید، برنج هاشمی در بسته های ۱۰ کیلوگرمی ۸۵ هزار تومان قیمت دارد. برنج دانه بلند هاشمی ۱۰ کیلوگرمی نیز ۶۸ هزارتومان است. برنج طارم ۱۰ کیلوگرمی نیز همین قیمت را دارد.

وعده های غذایی ایرانی‌ها چقدر خرج بر میداره؟

در بسته های کوچکتر، قیمت برج طارم پنج کیلوگرمی ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. همین برنج ها در بسته های ۲.۶ کیلوگرمی ۲۱ هزار تومان قیمت خورده اند. طارم ۴.۵ کیلوگرمی ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد. البته شما در همه مغازه ها می توانید برنج هندی و پاکستانی را تا شش هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنید اما فروشنده های برنج تاکید می کنند که برنج های غیرایرانی به پای عطر و طعم برنج ایرانی نمی رسند.

هر غذایی روغن می خواهد

یک بسته روغن آفتابگردان اویلا با سایز کوچک چهار هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد. روغن های آفتابگردان کلزا، لادن و نینا نیز به قیمت چهار هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می شوند. روغن ۹۰۰ گرمی کانولا با قیمت شش هزار و ۶۵۰ تومان عرضه می شوند. روغن کانولای کلزا هم چهار هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد. در قفسه روغن های آفتابگردان وقتی به ردیف روغن های آفتابگردان با سایز بزرگتر نگاه کنیم می بینیم قیمت روغن های ۱.۵ لیتری نینا هشت هزار و ۱۰۰ تومان است. همچنین روغن ۱.۵ لیتری لادن به قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می شود. در سایز بزرگتر نیز روغن نینا با گنجایش سه لیتری ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد.

تقریبا هم روغن های سرخ کردنی با توجه به وزن شان به یک قیمت عرضه می شوند. شما این روغن ها را می توانید در سایز کوچک با حجم ۸۰۰ گرمی یا حجم ۹۰۰ سی سی و یا سایز بزرگ با گنجایش ۲.۵ لیتر پیدا کنید.

مثلا روغن سرخ کردنی نینا در سایز کوچک با قیمت چهار هزار و ۷۵۰ تومان فروخته می شود. روغن سرخ کردنی لادن طلایی نیز همین قیمت را دارد. با اینحال روغن های دیگری مثل روغن سرخ کردنی ۹۰۰ سی سی گیاهی ورینا با قیمت چهار هزار و ۴۰ هزار تومان فروخته می شوند. روغن های سرخ کردنی اویلا چهار هزار و ۴۰ تومان فروخته می شوند.

روغن سرخ کردنی بهار در وزن ۸۱۰ گرمی ۴۰۴۰ تومان و در وزن هزار و ۳۵۰ گرمی، شش هزا رو ۵۴۰ تومان قیمت دارد. قیمت سایز کوچک روغن سرخ کردنی فامیلا چهار هزار و ۵۰ تومان است که البته وزن آن ۶۷۵ گرم است. در سایزهای بزرگتر (با گنجایش ۲.۵ لیتر) روغن های سرخ کردنی بهار و اویلا قیمتی معادل ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارند. روغن سرخ کردنی نینا در سایز بزرگ (۲.۵ لیتری) خود با قیمت ۱۵ هزار و ۶۷۰ تومان عرضه می شود.

بسیاری افراد به جای استفاده از روغن های مایع به سراغ روغن های جامد می روند. این افراد معتقدند روغن های جامد از نظر اقتصادی برایشان به صرفه تر است. در فروشگاه ها، روغن جامد ۷۰۰ گرمی نینا چهار هزار و ۸۶۰ تومان قیمت دارند. همچنین قیمت روغن جامدهای لادن طلایی با وزن ۱۸۰۰ گرم ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است. روغن جامدهای ۲۷۰۰ گرمی نیز قیمتی معادل ۱۳ هزار تومان دارند.

خرچ پروتئین

در سطح شهر قیمت مرغ به طور متوسط شش هزار و ۵۰۰ هزار تومان است. البته بعضی فروشگاه های پروتئینی آن را شش هزار تومان می فروشند اما مرغ تا شش هزار و ۸۰۰ تومان هم به دست مصرف کننده می رسد. قیمت گوشت هم از ۲۷ هزار تومان شروع می شود. هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۲۷ هزار تومان است. هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان ۲۷ هزار تومان قیمت دارد.

وعده های غذایی ایرانی‌ها چقدر خرج بر میداره؟

بسیاری از مردم تمایل دارند از گوشت های بسته بندی شده استفاده کنند. بر این اساس شما یک بسته گوشت گوساله چرخ شده یک کیلوگرمی را می توانید ۲۹ هزار تومان خریداری کنید. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله خورشتی نیز ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان است. هر شانه تخم مرغ هم در مغازه ها از ۹ هزار تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

حبوبات عنصر جدانشدنی

در بسیاری از غذاهایی که در آنها گوشت به کار می رود، حبوبات جزو جدانشدنی آن غذاست. مثلا شما هرگز نمی توانید قورمه سبزی یا قیمه را بدون لوبیا و لپه تهیه کنید. در بازار هر کیلوگرم لپه چهار هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. عدس نیز که می تواند به عنوان جایگزینی در وعده های غذایی ما ظاهر شود کیلویی پنج هزار تومان است.

قیمت لوبیا قرمز جگری هم پنج هزار و ۵۰۰ تومان است. لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی هم به ترتیب هفت هزار و شش هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند. همچنین قیمت هر کیلو لوبیا سفید هشت هزار و ۹۰۰ تومان است. نخود نیز چهار هزار تومان قیمت دارد. کشمش پلویی هم با قیمت ۱۱ هزار و پانصد تومان فروخته می شود.

البته برخی افراد ترجیح می دهند این اقلام را به صورت بسته ای تهیه کنند که در این صورت برای یک بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا سفید هشت هزار و ۹۰۰ تومان، لوبیا چیتی ۹ هزار تومان، نخود چهار هزار و ۶۰۰ تومان و لوبیا قرمزی چشم بلبلی هفت هزار و ۵۰۰ تومان خواهند پرداخت.

هزینه یک همنشینی ساده

اگر برای هم نشینی هایمان تنها از چای و قند استفاده کنیم می توانیم تخمین بزنیم در انتهای ماه ۲۰ هزار تومان خرج کرده ایم چرا که قیمت یک بسته چای با بسته بندی معمولی به طور میانگین ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت چای سیلان محسن ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. از همین برند چای کنیا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد. چای قلمی و سیلان محسن نیز به ترتیب ۱۶ هزار تومان و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند.

وعده های غذایی ایرانی‌ها چقدر خرج بر میداره؟

قیمت بسته های چای کلاسیک دبش نیز ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. چای طعم دار دبش نیز همین قیمت را دارد. چای گلستان نیز در مدل های معمولی و معطر با قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می شود. قیمت مدل های معطر و کنیای چای احمد هم به قیمت ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان است. همچنین شما می توانید چای محمود و دو غزال را در مدل های ساده و معطر به قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنید. با اینحال قیمت چای جهان به ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان می رسد.

پیش تر خرید قند مصیبت کم نداشت. خانواده هایمان قند کله ای می خریدند و چندین ساعت را صرف شکستن آن می کردند. اما این روزها دیگر از این خبرها نیست، قند حبه ای بسته بندی شده یا فله ای در همه مغازه ها پیدا می شود که به طور متوسط قیمت فله ای آن کیلویی سه هزار تومان است. با اینحال برخی مغازه ها آنها را تا کیلویی سه هزار و ۵۰۰ تومان می فروشند.

قندهای بسته ای نیز به طور متوسط دو هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند اما باید توجه کنید که وزن هر کدام از این بسته ها نهایتا ۵۰۰ گرم است. به این ترتیب اگر شما قند را به صورت کیلویی تهیه کنید برایتان به صرفه تر خواهد بود. شکر فله ای نیز به طور متوسط برای هر کیلو سه هزار تومان قیمت دارد. اگر هم بخواهید آن را به صورت بسته ای تهیه کنید، قیمت هر بسته نیم کیلویی شکر دو هزار تومان خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی می فرمایید میوه وسبزیجات وماست وشیر تخم مرغ جزء ضروریات نیست

    • بهنام

      یعنی قشنگ سر ملت رو‌گل گرفتن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج