۱۷۰۰۹۵
۱ نظر
۶۸۲۷
۱ نظر
۶۸۲۷
پ

طلا، الماس و دیگر دوستان

۱۰ ماده گرانقیمت جهان +عکس

درواقع پادماده آن قدر کمیاب و نادر است که استفاده احتمالی از آن چندان مورد بررسی و اکتشاف قرار نگرفته است. یکی از حوزه هایی که پادماده می تواند در آن استفاده عملی داشته باشد،درمان سرطان است.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس




مجله همشهری دانستنیها:

1- پادماده

شتاب دهنده ذرات، پادماده می سازد

قیمت: حدود 100 تریلیون دلار برای هر گرم

پادماده- که درواقع تصیر وارونه ماده موجود است- به سختی به وجود می آید؛ فیزیکدان ها تنها می توانند آن را در بزرگ ترین شتاب دهنده ذرات جهان، یعنی برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) بسازند. در حال حاضر تنها می توان حدود یک میلیاردم گرم از پادماده بسیار کمیاب را در سال به وجود آورد. درواقع پادماده آن قدر کمیاب و نادر است که استفاده احتمالی از آن چندان مورد بررسی و اکتشاف قرار نگرفته است. یکی از حوزه هایی که پادماده می تواند در آن استفاده عملی داشته باشد،درمان سرطان است. محققین متوجه شده اند که پادماده جهت دهی شده به سوی تومورها می تواند به شکل موثر سلول های سرطانی را از بین ببرد، گرچه استفاده گسترده از این ماده به این زودی ها اتفاق نخواهدافتاد.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس

۲- کالیفرنیم

عنصر رادیواکتیو یابنده طلا در فضا

قیمت: ۲۷ میلیون دلار برای هر گرم

کالیفرنیم (با عدد اتمی ۹۸) یک عنصر دست ساز انسان است که دانشمندان از طریق بمباران اتمی عنصر شیمایی کوریم با ذرات آلفا آن را تولید می کنند. نتیجه این آزمایش، عنصری رادیواکتیو است که تاکنون ده ایزوتوپ آن شناسایی شده و می توان با استفاده از آن، سرطان را درمان کرد یا طلا و نقره را در آلیاژها یا نفت را در انتهای یک چاه عمیق کشف کرد. با اینکه کالیفرنیم به شکل مصنوعی روی زمین ساخته می شود، برخی از ستارگان در فضا که به شکل شبه نواختر منفجر می شوند، می توانند آن را در فضا تولید کنند.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس

۳- الماس

سخت ترین ماده روی زمین

قیمت: ۲۱۰ هزار دلار برای هر گرم

سختی مواد معدنی را از طریق معیار موز (Mohs) می سنجند. براساس این معیار، الماس با سختی ۱۰، سخت ترین ماده روی زمین است. این ماده که بر اثر فشار فوق العاده پوسته داخلی زمین به وجود می آید، بسیار سخت است و چندان هم کمیاب نیست. سختی این ماده آن را برای استفاده های صنعتی بسیار مناسب کرده است.

نزدیک به ۷۰ درصد از تمامی الماس های استخراج شده در هر سال در ابزارهایی مانند دریل دندانپزشکی و اره های بسیار ظریف استفاده می شود. الماس را براساس چهار فاکتور قیمت گذاری می کنند: رنگ، شفافیت، تراش و وزن (به قیراط). الماس های درشت و بدون رگه معمولا گران تر هستند، چون کمیاب هستند.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس

۴- تریتیم

ایزوتوپ انفجاری که باعث درخشش عقربه های ساخت می شود

قیمت: ۳۰ هزار دلار برای هر گر م

اگر عقربه های ساعت شما در تاریکی می درخشد، پس یعنی مقدار اندکی از ایزوتوپ رادیواکتویر تریتیم را در اختیار دارد.این هیدروژن نوع سنگین در راکتورهای اتمی ساخته می شود و یکی از عناصر کلیدی در بمب های هسته ای هم هست. ولی لازم نیست از ساعت خود بترسید و آن را دور بیندازید؛ چرا که امواج بتای آن آنقدر ضعیف هستند که نمی توانند از سطح پوست انسان فراتر بروند. تریتیم تنها زمانی برای سلامت مضر می شود که آن را تنفس کرده یا ببلعید.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس

۵- پلوتونیم

نیمه پر لیوان

قیمت: ۱۱ هزار دلار برای هر گرم

شاید پلوتونیم رادیواکتویر شهرت بدی داشته باشد، اما این عنصر برای دانشمندان بسیار مهم و غیرقابل جایگزین است. معمولا از این عنصر در کلاهک سوخت راکتورهای هسته ای استفاه می شود. اما پلوتونیم سوخت ماهواره ها هم هست و منبع انرژی کارآمدی برای سفرهای راه دور محسوب می شود. همین حالا باتری های پلوتونیم انرژی کاوشگر وویجز ۱ را تامین می کنند؛ کاوشگری که به دورترین فاصله از منظومه شمسی دست یافته و احتمالا باتری های پلوتونیمی تا ۲۰۲۵ آن را زنده نگه می دارند.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس

۶- یاقوت سرخ

بلور سرخ کمیابی که در آمریکا یافت می شود.

قیمت: ۱۰ هزار دلار برای هر گرم

یاقوت سرخ آن قدر کمیاب است که تاکنون در مناطق بسیار معدودی از جهان کشف شده و بیشتر در معادن ایالت یوتاو نیومکزیکو آمریکا یافت می شود.این بلور سخت جان که در ساخت جواهرات استفاده می شود، کمی از الماس نرم تر، اما نسبت به آن بسیار کمیاب تر است. یاقوت ها گروهی از مواد معدنی هستند که شکل خاص آنها رنگ های متنوعی دارد؛ اما وقتی ناخالصی داشته باشند، شفافیت خود را از دست می دهند. با اینکه بیشتر یاقوت ها سبز یا آبی هستند- یعنی زمد و ساقیر- اما یاقوت قرمز رنگ ویژه خود را مدیون وجود آهن، کرومونیوم، کلسیم و منگنز است.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس

۷- هلیم ۳

ایزوتوپ کمیابی که رو به کاهش است

قیمت: ۲ هزار دلار برای هر گرم

هلیم ۳ وقتی به وجود می آید که تریتیم رادیواکتیو فرو می پاشد. این ماده برای دانشمندان بسیار جذاب است، چرا که می توان از آن در خلق انرژی پاک همجوشی استفاده کرد. اما متاسفانه هلیم ۳ به شکل طبیعی بسیار کم روی زمین تولید می شود. از سال ۱۹۸۹ ناسا پروژه ای به راه انداخته است تا احتمال استخراج این ماده را از سطح ماه بررسی کند؛ هلیم ۳ بر اثر بادهای خورشیدی در سطح ماه ذخیره می شود.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس

۸- طلا

بهشت سرمایه داران

قیمت: ۵۵ دلار برای هر گرم

در بحران های مالی، این فلز گرانبها تبدیل به سرمایه ای ارزشمند می شود و قیمت بالای آن حتی بالاتر هم می رود، اما از این ماده برای مقاصد صنعتی و تولید جواهر هم استفاده می شود. بیش از ۱۸۸۸۰۰ تن از این ماده، تاکنون استخراج شده و حدود ۵۶ هزار تن دیگر از آن در زمین باقی مانده است.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس

۹- پلاتینیم

فلز کمیاب و ارزشمند برای آزمایشگاه ها

قیمت: ۵۱ دلار برای هر گرم

هر سال فقط چندصد تن از این ماده کمیاب و بسیار مفید استخراج می شود. این فلز بی اثر که واکنش بسیار اندکی با مواد دیگر دارد، در مقابل خوردگی و بسیاری از موارد شیمیایی، ماندگاری بالایی دارد، حتی اگر دما خیلی زیاد باشد.

در نتیجه، از پلاتینیم بیشتر به عنوان یک کاتالیست استفاده می شود که در ابزار آزمایشگاهی، پزشکی و دندانپزشکی هم مصرف دارد.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس

۱۰- رودیم

حفاظت از هوای ما

قیمت: ۳۷ دلار برای هر گرم

رودیم که قدرت افزایش سختی مواد مختلف را دارد، فلز عجیبی محسوب می شود. این ماده برای تولیدکنندگان شیشه بسیار مهم است و در تولید خودرو هم کاربرد دارد، چرا که به عنوان یک کاتالیزور در تبدیل آلاینده های خطرناک به گازهای غیررسمی مانند نیتروژن و کربن دی اکسید به کار می رود.

10 ماده گرانقیمت جهان +عکس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      خیلی جالب بود ولی بعضی از توضیحاتش رو نمیشه فهمید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج