۱۷۲۳۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

سه‌گانه‌هاي گرم و گوارا

در قديم نوشيدني‌هايي مرسوم بود كه اغلب با عنوان دم‌جوش‌ها شناخته مي‌شوند.

سه‌گانه‌هاي گرم و گوارا
سه‌گانه‌هاي گرم و گوارا

دم‌جوش نعناي مراكشي

مواد لازم دم‌جوش نعنا:
  • نعنا‌ تازه
  • يك قاشق مرباخوري عرق نعنا‌
  • آب جوش
  • هل
  • نبات سفيد
در قديم نوشيدني‌هايي مرسوم بود كه اغلب با عنوان دم‌جوش‌ها شناخته مي‌شوند. دم‌جوش‌ها نوشيدني بودند كه در علم‌پزشكي قديم ايران به كار مي‌رفت و كاملا نقش درماني داشت. مواد اوليه دم‌جوش‌ها گياهاني هستند كه پس از خشك‌شدن در آب‌جوش دم مي‌كشند و به‌عنوان دارو مورد استفاده قرار مي‌گيرند. دم‌جوش نعنا نوشيدني است كه مواد اصلي آن نعنا است و از آن جايي كه «نعناع مراكش» معروف است به آن «دم‌جوش نعنا‌» مراكشي گفته مي‌شود. اين نوشيدني به هضم غذا كمك مي‌كند و باعث آرامش مي‌شود.

طرز تهيه:

10 برگ نعنا‌ تازه را داخل صافي قوري بريزيد و بعد هل را به آن اضافه كنيد. 2 دانه هل را بشكنيد و داخل صافي بريزيد، اين‌كار باعث مي‌شود طعم و رايحه هل خيلي سريع در نوشيدني حل شود. توجه داشته باشيد كه دم‌جوش نعنا‌ مراكشي يك نوشيدني شفاف است. بنابراين اگر از پودر هل استفاده كنيد يا هل را درسته داخل آن بريزيد رنگ دم‌جوش كدر مي‌شود.

سپس عرق نعنا را اضافه كنيد. در اين مرحله قوري را تا جايي با آب جوش پر كنيد كه مواد داخل صافي كاملا در آب جوش شناور شود و حدود 3 دقيقه در قوري را بگذاريد تا نوشيدني دم بكشد. نوشيدني آماده سرو است‏، چند برگ نعنا‌ را داخل ليوان بريزيد و بعد نوشيدني را در ليوان بريزيد.مي‌توانيد اين نوشيدني را با نبات سرو كنيد.


سه‌گانه‌هاي گرم و گوارا

قهوه ترك

مواد لازم قهوه ترك:
  • 2 قاشق چاي‌خوري قهوه پودر شده(ترك)
  • يك حبه‌قند
  • 2 عدد هل ساييده شده يا پودر هل
  • يك فنجان آب

با اين‌كه اكنون اغلب افراد چاي مي‌نوشند اما جالب است بدانيد كه در سرزمين ايران نوشيدن قهوه ترك قدمت بيشتري از چاي دارد. چاي از زمان سفر ماركوپولو به ايران آمد اما ما از گذشته‌هاي دور قهوه‌خانه داشتيم و نه چاي‌خانه. قهوه‌خانه جايي بود كه اغلب افراد و به‌خصوص مردها در آنجا دور هم جمع مي‌شدند و ضمن صحبت با همديگر قهوه مي‌نوشيدند. من در اين شماره سرو قهوه ترك را به سبك و سياق اصيل و سنتي آن به شما آموزش مي‌دهم ‌كه اتفاقا طعم آن از قهوه‌هايي كه با دستگاه‌هاي مدرن ساخته مي‌شوند بسيار خوشمزه‌تر است.

طرز تهيه:

۲ قاشق قهوه ترك را با يك حبه‌قند و كمي پودر هل در آب سرد بريزيد. اگر پودر هل نداريد مي‌توانيد ۲ عدد هل ساييده شده را در هاونگ بكوبيد و آن‌را پودر كنيد. حالا مواد را داخل قهوه‌جوش با يكديگر كاملا مخلوط كنيد و حالا قهوه‌جوش را روي شعله گاز قرار دهيد. دقت كنيد هنگامي كه قهوه را روي گاز قرار مي‌دهيد سر نرود. بهترين زمان براي برداشتن قهوه از روي گاز، جوش دوم است. در دومين جوش به محضي كه قهوه شروع به قل زدن كرد و قبل از اين‌كه قهوه خيلي بالا بيايد آن‌را از روي شعله برداريد تا قهوه خوب عمل بيايد.

در زمان قاجار مرسوم بوده است زماني‌كه قهوه آماده سرو مي‌شود، سر يك ذغال سرخ‌شده و بدون خاكستر را با كمك انبر داخل فنجان قهوه مي‌كردند تا قهوه خوشمزه‌تر شود. البته مراقب باشيد كه ذغال با قهوه تماس كمي داشته باشد تا قهوه طعم ذغال نگيرد.


سه‌گانه‌هاي گرم و گوارا

شيركاكائو بادام

مواد لازم شيركاكائو بادام:
  • سه چهارم ليوان شير 3 درصد چربي
  • 20 گرم شكلات بادام
  • بادام ساييده شده

شكلات بادام، شكلات مخصوصي است كه ما در قنادي شيرين تهيه مي‌كنيم. اين شكلات تركيب شير‌خشك، روغن كاكائو و بادام پودر شده است كه در عين مغذي بودن طعم بسيار خوبي دارد. شكلات بادام را داخل مايكروفر آب كنيد. شير را كاملا گرم كنيد. سپس شير و شكلات آب شده را همزمان داخل ليوان بريزيد. تاكيد مي‌كنم، شير حتما ۳ درصد چربي داشته باشد تا حين گرم‌شدن كف كند. در اين مرحله شير و شكلات را با يك قاشق مخلوط كنيد و بعد كف شير را روي نوشيدني بريزيد. براي تزئين اين نوشيدني كمي خرده بادام روي شيركاكائو بريزيد يا يك تكه شكلات را روي نوشيدني بگذاريد. گرماي شيركاكائو باعث مي‌شود كه شكلات آب شود و اين كار طعم خوبي به نوشيدني مي‌دهد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

سه‌گانه‌هاي گرم و گوارا


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج