جاباما
۱۷۲۳۴۲
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

الو! دکتر!

الو! دکتر!
مجله سیب سبز:

بی دلیل استرس دارم، چرا؟

چندماه است دچار افسردگي شده‌ام و بيشتر وقت‌ها احساس ضعف دارم اما اين تنها مشكلات من نيست، چرا كه زود عصباني مي‏شوم و بي‌دليل استرس سراغم مي‏آيد. لطفا مرا راهنمايي كنيد.

دكتر اسفنديار آزاد، روانشناس و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه ا...:

خواننده عزيز. از حسن اعتمادتان تشكر مي‏كنم اما در مورد اين بيماري بهتر است بدانيد كه افسردگي يكي از مشكلات نسبتا شايع بين مردم و به‌ويژه بانوان است. افسردگي دلايل متعددي دارد از مشكلات روزمره تا بيماري‌ها و اختلالات عصبي، معمولا افسردگي با حالت غمگيني، احساس ياس و نااميدي، نداشتن انگيزه براي انجام كارهاي روزمره همراه است. بنابراين بهتر است تغييراتي در شيوه زندگي خود ايجاد كنيد معمولا شيوه زندگي غلط مي‌تواند افسردگي را شدت بخشد.

الو! دکتر!

سعي كنيد هر روز ۳۰ دقيقه ورزش كنيد (پياده‌روي تند، دويدن ارام و. . . ) سعي كنيد هر روزبا دوستان , همسايگان و اقوام ارتباط داشته باشيد,برنامه‌يي براي اوقات فراغت خود داشته بشيد, وقتي را براي پرداختن به كارهاي مورد علاقه خودتان در نظر بگيريد. ,سعي كنيد با يك روان شناس و يا مشاور جلساتي را براي مشاوره تنظيم كنيد, وقت خوتان را به نحو مطلوبي پر كنيد و براي همه روزتان برنامه داشته باشيد، احساس‌تان را بيان كنيد و توي خودتان نريزيد.

زندگي‌ام مختل شده است!

‏خانمي ۳۰ ساله هستم. حدود هشت‌سال است كه دچار تكرر ادرار شده‌ام و اين مسئله باعث اختلال در زندگي من شده است، طوري كه حتي ماه‌ها از خانه خارج نمي‌شوم. تمام راه‌هاي درماني و گياهي را هم امتحان كرده‌ام. بايد چه‌كار كنم؟‏

دكتر حميد ارشدي، متخصص اورولوژي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران:

براي پاسخ به اين سوال بايد آزمايش‌ها و سونوگرافي‌تان ديده شود. همچنين به يك مشاوره ژنيكولوژي با پزشك زنان و يك مشاوره با جراح كليه احتياج داريد. اگر يبوست هم داريد حتما بايد آن را اصلاح كنيد.

آيا ستون فقراتم آسيب ديده است؟

از راه‌پله افتادم و درد زيادي در ناحيه دنبالچه دارم. وقتي سرپا هستم و راه مي‌روم دردي احساس نمي‌كنم اما وقتي مي‌نشينم ديگر نمي‌توانم از سرجايم تكان بخورم و بلند بشوم. لطفا مرا راهنمايي كنيد.

دكتر فتانه اكبري، متخصص طب فيزيكي و توانبخشي:

دردي كه به دنبال سقوط و زمين خوردن از ناحيه نشيمنگاه در قسمت انتهاي ستون فقرات احساس مي‌شود، مي‌تواند به علت در‌رفتگي و جابه‌جايي مهره انتهايي دنبالچه باشد. اين درد با نشستن يــا وارد كــردن فشــــار مسـتقيم روي ناحيه مورد نظر توليد مي‌شود. در اين موارد با تهيه گرافي از مهره‌هاي انتهايي دنبالچه جابه‌جايي مهره مشاهده مي‌شود.

در اين حالت جااندازي مهره توسط پزشك متخصص باعث برطرف شدن درد مي‌شود البته در بعضي موارد علت درد، التهاب ليگامان‌هاي اطراف ناحيه مورد نظر است كه در اين موارد تزريق داروي ضدالتهاب و فيزيوتراپي به درمان درد كمك مي‌كند. در كنار اين اقدامات استفاده از حلقه دنبالچه براي رسيدن به نتيجه بهتر كمك مي‌كند. لازم به ذكر است كه هرچه فاصله زماني بين زمين خوردن و جااندازي دنبالچه (درصورت ضرورت) كمتر باشد، شانس موفقيت درمـان بيشتر است.

فاصله بين دندان‌ها چطور از بين مي‌رود؟

دندان‌هايم از هم فاصله دارند و وقتي مي‌خندم خيلي بد حالت است. آيا روش طرح‌بندی براي برطرف كردن مشكل من مناسب است؟

دكتر اكبرفاضل، دندانپزشك، دانشيار دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران و متخصص پروتزهاي دنداني، فلوشيپ فك، صورت و ايمپلنت:

وقتي لبخند مي‌زنيد، لب‌ها با دندان‌ها رابطه دارند كه اگر دندان‌ها درست باشند، لبخند شما زيباتر جلوه مي‌كند؛ به اين فرم خط لبخند مي‌گويند كه در افراد مختلف متفاوت است. براي طرح لبخند بايد به معيارهاي متفاوتي توجه داشت و براي هر فرد اين طراحي متفاوت است اما زماني يك لبخند نياز به طراحي دارد كه دندان‌ها از نظر شكل، موقعيت و. . . ايده‌آل نباشد. با خط لبخند، مجموعه‌اي از درمان‌هاي زيبايي براي بيمار انجام مي‌شود. ابتدا تغييراتي در دندان‌ها داده مي‌شود كه لثه‌ها و بافت‌هاي نگه‌دارنده دندان با لب‌ها و شكل‌شان هماهنگي پيدا كند.

الو! دکتر!

دندا‌نپزشك براي اين كار، خطوط چهره فرد را شناسايي مي‌كند، رنگ مناسب براي دندان‌ها را باتوجه به پوست فرد تعيين كرده، فاصله بين دندان‌ها و لب‌ها را شناسايي مي‌كند و برنامه‌اي براي هماهنگي اين اجزا با يكديگر مي‌ريزد و درنهايت با اين اصلاحات و برقراري هماهنگي‌ها، لبخندي زيبا براي بيمار به ارمغان آورده مي‌شود. در مورد فاصله بين دندان‌ها هم مي‌توان گفت كه هم از طريق لامينيت درمان مي‌شوند و هم از طريق ارتودنسي كه البته با معاينه دقيق مي‌توان روش درست را انتخاب كرد.

قرص‌هاي مفصل‌ساز بخورم يا نه؟

مينيسك زانويم پاره شده كه با تشخيص پزشكان از نوع خفيف است اما كشيدگي رباط را هم به همراه داشته است. فيزيوتراپي و پي‌آرپي انجام دادم و الان بعد از مدت يك ماه هنوز كمي درد دارم و قرص مفصل‌ساز هم خورده‌ام. آيا شنا كردن مي‌تواند چاره درد باشد، چه راه‌حلي را شما پيشنهاد مي‌كنيد؟

دكتر محمدتقي حلي‌ساز، متخصص طب فيزيكي وتوانبخشي وفيزيوتراپي، استاد دانشگاه علوم پزشكي بقيه ا. . . :

با توجه به توضيحاتي كه داده شد نخستين توصيه ما به اين فرد این است كه عضله چهار سر زانو را تقويت كند كه يكي از روش‌هاي تقويت اين بخش از بدن با ورزش ايزومتريك امكان‌پذير است. همچنين شنا كردن و پياده‌روي در آب به اين فرد توصيه مي‌شود اما بهترين شنا، كرال پشت و به سينه است كه البته كرال پشت بهتر و موثرتر است اما شناي قورباغه به ايشان توصيه نمي‌شود.

همچنين خوردن قرص مفصل‌ساز زياد تاثيرگذار نيست زيرا متاسفانه طبق مطالعاتي كه انجام شده است، تاثير اين داروها در ساختمان مفاصل با شواهد عيني ثابت نشده و دليلش اين است كه داروهاي ذخيره شده در كبد آناليز مي‌شوند و در دسترس مفصل قرار نمي‌گيرد اما برخي از اين داروها درصد كمي تاثيرگذار مي‌توانند باشند و به علاوه تنها خاصيتي كه دارند ضددرد بودن است و در مجموع خوردن آنها زياد توصيه نمي‌شود ولي ضرر هم به دنبال ندارد. همچنين توصيه ما به اين فرد اين است كه قبل از گرفتن تصميم براي هر اقدام جراحي، فيزيوتراپي و. . . اين است كه ابتدا ويزيت و معاينه شوند و سپس تصميم‌گيري نهايي را انجام دهند.

این پروتزها سرطان را با خود می‌آورند؟

آيا پروتز‌هاي زيبايي باعث ايجاد سرطان مي‌شوند، پروتز‌هاي زيبايي هر چند سال يك‌بار بايد عوض شوند، درد و عوارض بعد از عمل زيبايي سينه تا چه وقت طول مي‌كشد؟

دكتر نسرين سادات علوي، متخصص و جراح بيماري‏هاي سينه، عضو هيات علمي پژوهشكده سرطان سينه جهاد دانشگاهي:

پروتز‌هاي زيبايي نقشي در ايجاد سرطان سينه ندارند و فقط ممكن است تشخيص سرطان را با مشكل مواجه كنند. به بيان ديگر بيماري كه پروتز سينه دارد در صورت ابتلا به سرطان سينه ممكن است توده خود را ديرتر كشف كند يا نتواند از ماموگرافي براي تشخيص زودرس استفاده كند. در مورد تعويض پروتز زمان خاصي براي آن در نظر گرفته نمي‌شود. ممكن است به دليل بروز عوارضي مانند چسبندگي يا عفونت پروتز در زمانی كوتاه از گذاشته شدن نياز به درآوردن باشد و دربرخي افراد نيز پروتز تا مدت طولاني سالم مانده و نياز به تعويض نباشد.

الو! دکتر!

لذا به خانم‌ها توصيه مي‌شود براي اطمينان از سلامت پروتز‌ها و سينه، سالي يك بار براي چكاپ به پزشك خود مراجعه كنند. در مورد عوارض جراحي زيبايي سينه بايد گفت برخي عوارض بعد از جراحي سينه مانند درد در حدود يك تا دو هفته طول مي‏كشند و به تدريج از بين مي‏روند اما برخي عوارض مانند عفونت يا چسبندگي ممكن است مدت‌ها پس از عمل بروز كنند؛ لذا طول مدت و درمان آنها بستگي به نوع عارضه دارد.

با تهوع اضطرابي چه باید کرد؟

دختري ۱۷ساله هستم كه وقتي مضطربم، دچار حالت تهوع شديد مي‌شوم. علت آن چيست؟

حسن عسگري‌فر، روانشناس:

تهوع يكي از علائم اضطرابي است اما الزاما به معناي وجود اضطراب نيست. گاهي ما در فرآيند رشد بعضي رفتارهاي اتفاقي را به عنوان نماد يا نشانه‌اي از اعتراض به درد يا شرايط ناامن توليد مي‌كنيم كه مي‌تواند به لحاظ تاثيرگذاري روي ديگران براي ما مفيد باشد يا حتي اين رفتار را الگوبرداري از كسي، موقعيتي يا ترسي واقعا تجربه‌شده در قبل، ياد گرفته‌ايم و انجام داده‌ايم كه در شرايط فعلي، همچون گذشته به علامت ناامني، نگراني يا ترس به نمايش مي‌گذاريم كه در بسياري اوقات ناآگاهانه توليد مي‌شود.

در واقع اين رفتار به نوعي رفتاري واكنشي (عكس‌العمل) به محرك يا موقعيتي شايد ترسناك، ناامن يا اضطراب‌آور است. به هر جهت اگر حالت تهوع در شما زياد است، در شرايط روحي‌تان تاثير بدي گذاشته و حتي شما را از قرار گرفتن در بعضي موقعيت‌ها يا مكان‌ها دور كرده يا اعتمادبه‌نفس‌تان را پايين آورده، بايد با يك روانشناس كه در باب اين موضوع مهارت لازم را دارد مشورت و در صورت نياز وارد فرآيند درمان (درمان‌هاي رفتاري و آموزشي) شويد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مريم

      براي رفع افتادگي صورت ايا هايفو بهتر است يا ار اف

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج