چگونه تیک عصبی را از بین ببریم؟
۱۷۲۴۲۲
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
۳۰۰۴۷
نخستین قدم برای ترک عادت های عصبی، این است که بدانید مشکلی وجود دارد! از پیچیدن موها به دور انگشتان گرفته تا شکستن انگشتان دست، جویدن ناخن ها، پریدن پلک، سرفه های مصنوعی و ... همه نشانه های عادت های عصبی هستند که اصطلاحا آنها را به نام «تیک عصبی» می شناسیم.
 
 
 
 
  برترین ها: نخستین قدم برای ترک عادت های عصبی، این است که بدانید مشکلی وجود دارد! از پیچیدن موها به دور انگشتان گرفته تا شکستن انگشتان دست، جویدن ناخن ها، پریدن پلک، سرفه های مصنوعی و ... همه نشانه های عادت های عصبی هستند که اصطلاحا آنها را به نام «تیک عصبی» می شناسیم.

چگونه تیک عصبی را از بین ببریم؟

یکی از بزرگ ترین ایرادهای این عادات این است که اطرافیان را عصبی می کند. تصور کنید یک نفر جلو شما نشسته و دایم انگشتان دست خود را می شکند، یا دایم با موهایش بازی می کند! دیدن این حرکات پشت سر هم خیلی آزاردهنده است.

چرا باید این عادات را ترک کرد؟

این عادات علاوه بر اینکه به وجهه ظاهری انسان را خدشه‌‎دار می کند، برای سلامت نیز مضر هستند. به طور مثال، جویدن ناخن موجب ایجاد زخم و عفونت در اطراف ناخن می شود.  در ضمن، برای اطرافیان نیز بسیار آزاردهنده است.

چگونه تیک عصبی را از بین ببریم؟

چطور می توان این عادت را ترک کرد؟

نخستین کار این است که خودتان بخواهید آن را ترک کنید. سپس تاریخچه این عادت را دنبال کنید؛ اینکه از چه زمانی و چگونه این عادت شروع شده است و در چه مواقعی آن را انجام می دهید. این پیگیری و توجه باعث می شود تا راحت تر بتوانید آن را ترک کنید.

برای اینکه این تیپ عادت ها را کنار بگذارید، به طور مثال شکستن انگشتان دست، یک توپ نرم و منعطف در جیب خود بگذارید و هر زمان که می خواستید انگشتانتان را بشکنید، آن توپ را در دست بازی دهید.

چگونه تیک عصبی را از بین ببریم؟

پاسخ بدن به فشارهای عصبی

روان‌شناسان تاكید می‌كنند چند علت عمده برای پرش‌های ظریف عضلانی صورت شناخته شده است كه می‌توان خستگی زیاد، استرس و كمبود كلسیم را از جمله آنها دانست.

حتی استرس موجب اختلالات جسمی چون ضربان قلب، اختلال در تنفس و گوارش و احساس دردهای استخوانی و جسمی می‌شود.

مرگ عزیزان، ستیزه و جدایی در كانون خانواده، ترس از بیكاری، نداشتن امكانات مناسب اجتماعی، شهرنشینی و سكونت در محلات پرجمعیت و ترافیك سنگین در راه خانه و محیط كار، همگی از عوامل استرس‌زا به حساب می‌آید.

اصولا تیک‌های عصبی با استرس و عوامل فشارآفرین آغاز می‌شود. با این حال، کمبود بعضی یون‌ها مانند منیزیم در به وجود آمدن تیک‌ها نقش دارد و برای پیشگیری از تیک‌های عصبی از املاح معدنی باید استفاده کرد.
انتشار یافته: 4
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
17:10 - 1398/02/03
سلام من چند وقت هست که دچار یک تیک عصبی در ناحیه دماغ شده ام این طور که دماغم را منقبض میکنم و ابرویم به همرایش اخم میشود این اتفاق فقط زمانی می افتد که حواسم به ان تیک میافتد و وقتی حواسم به آن نبست این اتفاق نمی افتد لطفا کمکم کنید تا از شر این اتفاق خلاص شوم
پاسخ ها
الی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
سلام منم تقریبا مثل شما هستم این خیلی بده اما واقعا دست خودمون نیست نباید بهش فکر کنیم لطفا اگه راه خوبی پیدا کردید اطلاع بدید
United States
16:52 - 1398/05/29
وایی من ناخن جویدن خیلی ناراحتم می کند ناخن هایم خیلی زشت شده اند هر بار ناخن هام رو بلند می کنم به محض اینکه استرس می گیرم دوباره شروع میشه خسته شدم
Iran, Islamic Republic of
22:03 - 1398/08/08
من از بچگی تیک داشتم خیلی وقت بود خوب شده بودم اما دوباره شروع شده و الان یک هفته است که داره اذیتم میکنم تیک های منم همیشه روی صورت است و بیشتر روی دهن واقعا دارم عذاب می کشم لطفا کمکم کنید
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج