۱۷۶۱۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اگر گرفتار دردهستید ممكن است اين ۷ اشتباه را مرتكب شويد

دردهای مزمن یكی از عذاب‌آورترین مشكلاتی است كه درصد بالایی از مردم در سراسر دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌كنند

اگر گرفتار دردهستید ممكن است اين 7 اشتباه را مرتكب شويد
اگر گرفتار دردهستید ممكن است اين 7 اشتباه را مرتكب شويد

دردهای مزمن مشكلی است جهانی كه زن و مرد و پیر و جوان نمی‌شناسد. در گذشته تصور بر این بود كه این قبیل دردها بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده می‌شود اما با مدرن‌تر شدن جوامع، سن ابتلا به دردهای مزمن نیز به شكل باورنكردنی كاهش پیدا كرده و در حال حاضر بسیاری از افراد جوان و زیر ۳۰ سال با دردهایی در ناحیه كمر، گردن، شانه و... دست و پنجه نرم می‌كنند. دردهایی كه براحتی می‌توانند زندگی را بر هر كسی جهنم كنند. در اینجا به چند اشتباه رایج در زمینه دردهای مزمن اشاره می كنیم كه با برطرف كردن آن‌ها می‌توانید بر این دردهای موذی غلبه كنید.


یك داستان واقعی

یك خانم جوان بعد از به دنیا آوردن فرزندش دردی بسیار شدید در ناحیه كمر احساس می‌كند. مدتی به درد بی‌اعتنایی می‌كند اما شدت درد بیشتر از این حرف‌هاست. در نهایت ‌MRI نشان می‌دهد، دیسك بین مهره‌ای در پایین كمر دچار پارگی شده است و علائمی از استئوآرتریت دیده می‌شود؛ بیماری ای كه خاص سنین بالاست. پزشك به نتیجه ‌MRI شك می‌كند. خود بیمار هم آن را جدی نمی‌گیرد، چطور ممكن است یك خانم 24 ساله چنین مشكلی داشته باشد. او سعی كرد با داروهای مسكن معمولی مشكل را كم كند. او چند سال با این درد وحشتناك سر كرد و فقط مسكن خورد تا اين‌كه بالاخره كارد به استخوان رسید. در نهایت او به پزشك دیگری مراجعه كرد. پزشك جدید تشخیص داد كه بیمار دچار افسردگی است (تحقیقات نشان داده، كمردرد و افسردگی گاهی همزمان با هم بروز می‌كنند.) برای او داروی ضدافسردگی تجویز كرده و او را به پزشك دیگری ارجاع داد. تشخیص چند سال قبل مجددا تایید شد. بیمار تحت درمان‌های فیزیوتراپی قرار گرفت و برای كاهش درد مسكن‌های قوی تجویز شد. این خانم بعد از گذشت 20 سال از این ماجرا اكنون می‌تواند بدون مشكل یك ساعت روی تردمیل بدود.


یك معضل جهانی

آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد ولی آمارهای تخمینی نشان می‌دهد، بیش از یكصد میلیون نفر با معضل دردهای مزمن روبه‌رو هستند. یعنی دردهای آن‌ها بیش از ۳ ماه طول كشیده است اما متاسفانه بسیاری از مردم نسبت به نوع این دردها آگاهی كافی نداشته و به دلیل همين ناآگاهی، پزشكان هم نمی‌توانند درمان مناسبی برای بیمار در نظر بگیرند. از طرف دیگر دردهای مزمن چیزی مشابه سایر بیماری‌های مزمن است و مثل بیماری‌هایی مانند ناراحتی‌های قلبی یا دیابت نیاز به درمان‌های پیگیرانه و كلی دارد نه اين‌كه صرفا درد در ناحیه برطرف شود. همانطور كه یك بیمار قلبی می‌داند كه باید ورزش كند و نباید سیگار بكشد،براي یك بیمار مبتلا به دردهای مزمن نیز باید الگوی زندگی مشخصی تعریف شود؛ كارهایی نظیر ریلكسیشن، ورزش‌های خاص و گروه درمانی. متاسفانه اين‌كه دردهای مزمن به‌طور كامل درمان شوند انتظاری غیر منطقی است. انتظار منطقی كاهش درد در حدی است كه شرایط زندگی بهبود یابد و شما قادر باشید كارهای مورد نظرتان را با حداقل مشكل انجام دهید اما در این بین اشتباهاتی هم وجود دارد كه انجام آن‌ها مشكل شما را بدتر خواهد كرد. با اشتباهات آشنا شده و سعی كنید آن‌ها را انجام ندهید.


اگر گرفتار دردهستید ممكن است اين 7 اشتباه را مرتكب شويد
  • اشتباه: جدی نگرفتن
از هر 4 نفر یك نفر دست‌كم 6 ماه وقت تلف می‌كند و بعد به دكتر مراجعه می‌كند. علت این است كه تصور می‌كند این درد چیز مهمی نیست یا خودش از بین می‌رود. بسیاری از این افراد سعی می‌كنند با خوردن مسكن درد را كاهش دهند.

  • كار صحیح:
هر چه سریع‌تر در پی درمان باشید. مطالعات نشان داده، بسیاری از صدمات در عرض 4 هفته بهبود می‌یابند. بنابراین اگر دردهای شما در عرض این مدت برطرف نشد یا روی عملكرد شما تاثیر گذاشت به پزشك مراجعه كنید. تاخیر ممكن است وضعیت ذهنی و بدنی شما را به شكل فاجعه‌باری بدتر كند. وقتی درد شما را از فعالیت باز می‌دارد عضلات ضعیف شده و تحلیل می‌روند؛ در نتیجه فشار بیشتری روی عضلات وارد شده و شما در معرض صدمات بیشتری قرار خواهید گرفت. تحقیقات نشان داده، درد مزمن می‌تواند باعث افسردگی و كاهش فعالیت ذهنی شود. مطالعه صورت گرفته روی 26 بیمار مبتلا به كمر درد در عرض مدت یك‌سال نشان داد، سلول‌های مغزی آن‌ها 5 تا 11درصد كاهش داشته است. علت می‌تواند این باشد كه نورون‌ها به‌مدت طولانی فعالیتی فراتر از حد طبیعی داشته و در نتیجه دچار مرگ می‌شوند. محققان معتقدند، اگر درد ادامه داشته باشد ممكن است به دليل تغییرات مغزی به درمان پاسخ ندهد.


اگر گرفتار دردهستید ممكن است اين 7 اشتباه را مرتكب شويد
  • اشتباه: ‌ترس از ورزش
وقتی درد دارید این آخرین كاری است كه جرات انجام دادنش را دارید اما تحقیقات متعدد نشان داده، ورزش باعث كاهش انواع درد می‌شود. با ورزش عضلات تقویت شده و مفاصل نیز روغن‌كاری می‌شوند. در نتیجه احتمال آسیب‌دیدگی مجدد كاهش می‌یابد.

همچنین با ورزش اندورفین‌های ضد‌درد آزاد شده و ضمن كاهش درد باعث بهبود شرایط روحی و كاهش التهاب می‌شود و در بهبود وضعیت بیماری‌هایی مثل ارتریت روماتوئید نقش دارد.

  • كار صحیح:
آرام و سبك شروع كنید به‌خصوص اگر مدت‌هاست كه تحرك نداشته‌اید. اگر وضعیت بدنی مناسبی ندارید با 5 تا 10 دقیقه پیاده‌روی یا یك فعالیت‌بدنی سبك دیگر چند بار در روز آغاز كنید. شنا یا حركات ایروبیك در آب به‌خصوص در آب گرم حركات را برای شما ساده‌تر كرده و فشار را از روی مفاصل برمی‌دارد. هدف این است كه عملكردی راحت و مناسب برای شما فراهم شود. برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا فعالیت‌های با شدت كم تا متوسط درد را بهتر از فعالیت‌های شدید كاهش می‌دهد.

یك متخصص طب فیزیكی و توانبخشی یا فیزیوتراپیست می‌تواند برنامه بی‌ضرری برای شما تنظیم كند اما تحقیقات دانشمندان دانشگاه كارولینای شمالی نشان داده، بكارگیری روش‌هایی مانند اولتراسوند و تحریك‌های الكتریكی آنقدرها در كاهش علائم موثر نیستند.


  • اشتباه: جراحی فوری
شاید اینطور به‌نظر برسد كه جراحی موثرترین گزینه در درمان بیماری‌هاست اما در مورد دردهای مزمن تحقیقات تركیبی از جراحی و درمان‌های غیرجراحی را توصیه كرده‌اند. مطالعات نشان داده‌اند، در مورد كمردرد اگر علائمی دال بر فشار بر عصب وجود ندارد جراحی در مقایسه با درمان‌های توانبخشی اگر تاثیر برابر نداشته باشد مزیت خاصی هم نخواهد داشت. در نتیجه با در نظر گرفتن ریسك جراحی انجام آن با توجه به نتایج قابل انتظار چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. واقعیت این است كه هر جراحی ممكن است با توجه به عوارضی مثل عفونت، جای زخم و آسیب‌دیدگی عصب درد را بدتر كند.

  • كار صحیح:
ابتدا بهتر است درمان‌های دارویی، فیزیكی یا ورزش را امتحان كنید. توصیه متخصصان تركیبی از این ۳ مورد به‌مدت ۶ ماه است كه درصورت بی‌نتیجه‌بودن گزینه جراحی مدنظر قرار می‌گیرد. بسیاری از مردم در این مدت آنقدر بهبود می‌یابند كه دیگر كاندید جراحی نخواهند بود.


اگر گرفتار دردهستید ممكن است اين 7 اشتباه را مرتكب شويد
  • اشتباه: خوردن ضد‌دردهای مختلف
اخبار پر از مرگ‌های ناخواسته افراد معروف و غیرمعروف به واسطه مصرف بیش از حد ضد‌دردهای مخدر است. بنابراین بسیاری از مردم سعی می‌كنند برای كاهش درد از داروهای مسكن معمولی استفاده كنند حتی برخی از پزشكان از ترس سوءمصرف دارو توسط برخی افراد از تجویز داروهای ضد‌درد مخدر پرهیز می‌كنند ولی واقعیت این است كه برای كاهش دردهای مزمن داروهای مسكن با قدرت ضعیف یا متوسط كارایی زیادی ندارند.

  • كار صحیح:
اغلب پزشكان ابتدا برای بیماران داروهای با شدت كم تجویز می‌كنند اما ممكن است با ادامه درمان نیاز به مسكن‌های قوی‌تر باشد. یادتان باشد اگر پزشك تشخیص داده كه این داروها برای درمان شما لازم است به تشخیص او احترام بگذارید. قرار هم نیست كسی با خوردن این داروها معتاد شود (چیزی كه بسیاری از خانم‌ها از آن وحشت دارند.) خوردن داروهای مسكن تحت نظر پزشك برای شما مشكلی ایجاد نخواهد كرد.


اگر گرفتار دردهستید ممكن است اين 7 اشتباه را مرتكب شويد
  • اشتباه: به بیش از یك متخصص مراجعه كنید
در كشور ما همه دوست دارند پیش متخصص بروند؛ البته برای هر مشكلی هم ده‌ها متخصص در دسترس است. منتها بسیاری از افراد از این مطب به مطب دیگری می‌روند؛ شاید به این امید كه از دهان پزشك چیز دیگری بشنوند اما واقعیت این است كه این كار جز هدر دادن وقت و پول معمولا حاصل دیگری ندارد. حتی گاهی باعث گیج شدن بیمار هم می‌شود. همه این‌ها باعث می‌شود درمان به تاخیر افتاده و مشكلات شدیدتر شوند.

  • كار صحیح:
سعی كنید از یك پزشك به‌عنوان مرجعی برای مقایسه طرح‌های درمانی استفاده كنید. پزشك خانوادگی معمولا بهترین فرد برای اینكار است. فقط نكته اینجاست كه پزشك شما باید نسبت به وضعیت درد شما اشراف كامل داشته باشد به این معنی كه در جریان سابقه دردهای شما باشد، هر چند وقت یك‌بار شما را بابت این دردها ویزیت كرده باشد و در صورتی كه درمان‌های اولیه خودش موثر نباشد شما را به پزشك دیگری ارجاع دهد. مشابه همان اتفاقی كه برای بیماری كه ابتدا اشاره كردیم رخ داد.

اگر ما‌ه‌هاست درد دارید و بهبودی در وضعیت شما حاصل نمی‌شود، شاید بهتر باشد به یك مركز چند تخصصی درد مراجعه كنید. اگر هم چنین مركزی در دسترس شما نیست، متخصصانی كه در موضع درد شما تخصص دارند می‌توانند به شما كمك كنند. مثلا اگر كمردرد دارید یك متخصص ارتوپد و ستون فقرات می‌تواند به شما كمك كند.


اگر گرفتار دردهستید ممكن است اين 7 اشتباه را مرتكب شويد
  • اشتباه: افسردگی كه نمي‌تواند علت درد من باشد!
تحقیقات نشان داده، در حدود 54درصد مبتلایان به كمردرد مزمن دچار افسردگی نیز هستند اما فقط یك‌سوم این افراد بابت افسردگی تحت درمان قرار می‌گیرند. تحقیقات اسكن مغزی روی بیماران مبتلا به دردهای مزمن نشان داده، در این افراد علاوه بر بخش‌های حسی، بخش‌های عاطفی نیز موقع درد درگیر هستند. به همین دلیل است كه دردهای مزمن به‌طور مستقیم و غیرمستقیم روی كیفیت زندگی تاثیرگذار هستند.

  • كار صحیح:
اگر احساس ناامیدی می‌كنید، بیش از حد یا كمتر از حد طبیعی می‌خوابید یا اين‌كه وزن‌تان خیلی سریع تغییر كرده(چه بالا رفته باشد چه پایین) ممكن است دچار افسردگی شده باشید. در مورد شرایط خود با پزشك مشورت كنید.

پزشك ممكن است برای شما داروهای ضد‌افسردگی و مشاوره روان‌شناسی تجویز كند. برخی تحقیقات نشان داده، مشاوره و رفتاردرمانی بیشتر از دارو در كاهش افسردگی موثر هستند.


اگر گرفتار دردهستید ممكن است اين 7 اشتباه را مرتكب شويد
  • اشتباه: فراموش كردن درمان‌های طبیعی
اگر به هر دلیلی نمی‌توانید داروهای ضد‌درد بخورید، سراغ درمان‌های مكمل بروید. مطالعات بالینی نشان داده، طب سوزنی درد ناشی از آرتروز مفصل، سیاتیك و كمر درد را به شكل قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان داده، خوردن مكمل‌های امگا3 در كاهش درد مبتلایان به آرتریت روماتوئید موثر است؛ همچنین مصرف فلفل قرمز در كاهش كمردرد مفید است.

  • كار صحیح:
درمان‌های گیاهی هم بدون عوارض جانبی نیستند و ممكن است با سایر داروها تداخل داشته باشند. بنابراین قبل از اقدام به این قبیل درمان‌ها با پزشك خود مشورت كنید. مطالعات متعدد نشان داده، روش‌های ذهنی نیز در كاهش درد موثر هستند. می‌توانید از روش‌های ساده ریلكسیشن شروع كنید مثلا هر روز نفس عمیق بكشید و عضلات مختلف را به‌مدت 15 تا 20 دقیقه منقبض و شل كنید.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

اگر گرفتار دردهستید ممكن است اين 7 اشتباه را مرتكب شويد


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج