۱۷۶۲۷۱
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

دوست ندارم، فرزندم عکس تتلو را به دیوار بزند

پیروز ارجمند این روزها مرد شماره یک موسیقی ایران به شمار می رود و بسیاری انتظار دارند کشتی پرتلاطم موسیقی که با هر نسیمی مسیرش را در دریای مواج هنر ایران تغییر می دهد با هدایت این مرد از این روزهای پرفراز و نشیب به سلامت عبور کند.

دوست ندارم، فرزندم عکس تتلو را به دیوار بزند





مجله خانواده سبز - پژمان کردمحله: پیروز ارجمند این روزها مرد شماره یک موسیقی ایران به شمار می رود و بسیاری انتظار دارند کشتی پرتلاطم موسیقی که با هر نسیمی مسیرش را در دریای مواج هنر ایران تغییر می دهد با هدایت این مرد از این روزهای پرفراز و نشیب به سلامت عبور کند.

به اعتقاد بسیاری حضور و سپردن سکان موسیقی به دست او نویدبخش آینده خوبی برای موسیقی است چرا که او خودش از جنس هنر است و نبض موزیک را در دست دارد و سردی و گرمی چشیده ناملایمات در این عرصه است، به همین خاطر شاید بیش از هر کس دیگری، هنرمندان را درک کند و اصلا شاید به همین خاطر است که در همین مدت کوتاهی که او مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد را برعهده گرفته توانسته اتفاقات خوبی را در این عرصه رقم بزند و لطف موسیقی مجاز را در ایران کمرنگ کند و بستر را برای حضور نوازندگان مطرح خارجی هموار کند. پیروز ارجمند به همراه مشاور خود عبدا... قاسمی مهمان مجله خانواده سبز بود. از او در مورد فراز و فرودهای موسیقی ایرانی در این روزها پرسیدیم با ما همراه شوید.

دوست ندارم، فرزندم عکس تتلو را به دیوار بزند

پیروز ارجمند در قاب موسیقی

همواره به موسیقی علاقه زیادی داشتم به همین خاطر سعی کردم در کنار یادگیری این هنر به شکل تجربی، تحصیلات آکادمیکم را هم در این رشته ادامه دهم. بیش از سی و پنج سال از عمرم را صرف یادگیری موسیقی ایرانی و فیلم های زیادی را آهنگسازی کردم. اما پس از مدتی ترجیح دادم در کنار کارعملی موسیقی به جنبه پژوهشی آن هم بپردازم. به همین خاطر تحصیلاتم را در مقطع دکتری در رشته «اتنوموزیکولوژی» که درواقع «شناخت موسیقی اقوام» است، ادامه دادم.

نقطه رپ در ایران غیرمجاز بسته شده

نقطه موسیقی رپ در ایران به شکل غیرمجاز بسته شده و همین موضوع باعث شده آن نظارتی که باید شود، هیچ گاه روی آن اعمال نشود و نتواند خودش را آن طور که باید به فرهنگ ایرانی نزدیک کند و از فیلتر جامعه رد شود. این شکل از موسیقی رپ که در شرایط کنونی در جامعه ما به گوش می رسد، الگویی دست چندم از موسیقی رپ غربی است. در حالی که اگر ما خواهان این سبک از موسیقی هستیم، باید تغییراتی را در آن ایجاد کنیم که براساس مانیفست فرهنگی ما ساخته و ارائه شود و به لحاظ محتوایی حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین خاطر ما در فرهنگ فارسی معادل رپ، کلمه «گفتاآواز» را جایگزین کردیم. چرا که نحوه خوانش موسقی رپ، چیزی بین خواندن «آواز و حرف زدن» است.

موسیقی رپ در انتظار مجوز

این که می پرسید آیا وزارت ارشاد به موسیقی رپ مجوز می دهد یا خیر؟ باید گفت،اگر موسیقی رپ در چارچوبی که فرهنگ ایرانی طلب می کند، ارائه شود و به اخلاقیات احترام گذارد و در آن خلاقیت وجود داشته باشد، بی تردید وزارت ارشاد دراین راه پیش قدم می شود. اما، بیش از هر چیزی برای ما بحث کلام در اشعار «رپ» مهم است چرا که ما خواهان شعرهایی هستیم که ضمن حفظ کیان خانواده در چارچوب های اخلاقی قرار داشته باشند ضمن این که به زبان فارسی اهمیت دهند و به آن متعهد باشند، چرا که نمی خواهیم از طریق اشعار رپ، زبان کوچه و بازار از زبان فارسی پیشی بگیرد و آن را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی باید المان های موسیقی در آن به درستی رعایت شود.

دوست ندارم، فرزندم عکس تتلو را به دیوار بزند

هرچند که موسیقی رپ در ایران پدیده نوظهوری است، اما به لحاظ شیوه خوانش، این سبک را می توان با نقالی خوانی ها که در گذشته در قهوه خانه ها انجام می شد و یا بحرالطویل خوانی ها مقایسه کرد و آن شیوه را به نوعی به روز کرد و از آن الهام گرفت.

نگاه ما در موسیقی رپ سلبی نیست

وقتی می گویم نگاه ما در موسیقی رپ نگاهی سلبی نیست، قصد شعار دادن در این حوزه را ندارم ما دوست داریم در بستری که فراهم شده جوان های خوش ذوق و بافکر و خلاق ورود پیدا کنند و در بحث کلام و موسیقی به یک شیوه نو و اثرگذار دست یابند. طی این مدت اخیر، برخی ها این موضوع را مطرح کردند که اساس موسیقی رپ اعتراضی است و ممکن است این موضوع به شیوه مجاز در ایران نتواند شکل اجرایی به خود بگیرد. فکر نمی کنم در فضایی که بسیاری از رسانه ها به حفظ چارچوب ها به نقد مسائل مختلفی از قبیل؛ آلودگی هوا، ترافیک، معضلات اجتماعی مثل طلاق و... می پردازند، نتوان در موسیقی، آن هم با بیانی هنرمندانه مسائل اجتماعی و روز جامعه را به نقد کشید.

مشکل اصلی در ایجاد خلاقیت و شیوه ارائه آن و کلام درست و برازنده است. نگاه ما این است که این اعتراض در چارچوب احترام مطرح شود. درست مانند زمانی که فرزندی در خانواده به موضوعی اعتراض دارد و می خواهد این مسئله را با پدر و مادرش یا دیگر اعضای خانواده در میان بگذارد، بی تردید او سعی می کند در این شرایط با حفظ حرمت ها نظرش را بیان کند.

تتلو، تو اف ام و یاس مجاز می شوند به شرطی که...

شما اصرار دارید به طور خاص در مورد وضعیت مجوز این رپرهای مطرح زیرزمینی با توجه به فعالیتی که آنها طی سال ها به شکل غیرمجاز داشتند صحبت کنم. واقعیتش این است که برای ما آن چیزی که اهمیت دارد، شیوه کاریست که هر یک از این افراد قصد دارند در آینده حرفه ای شان در نظر بگیرند و این که آیا می توانند با توجه به چارچوب هایی که در وزارت ارشاد تعیین شده و نگاهی که ما نسبت به «گفتاآواز» داریم کاری ارائه دهند.

تاکنون این افراد با وجود علاقه ای که برای مجازشدن دارند، آهنگ جدید را منطبق بر آن چیزی که مدنظرمان بوده برای گرفتن مجوز ارائه ندادند، اما بی تردید اگر قطعه ای که آنها ارائه می دهند با دیدگاه وزارت ارشاد و مسائلی که ما تعریف کردیم همخوانی داشته باشد، آنها هم می توانند به جمع خوانندگان مجاز بپیوندند.

دوست ندارم، فرزندم عکس تتلو را به دیوار بزند

دوست ندارم، عکس او را به دیوار بزند!

این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که هنرمندان و ورزشکاران الگوهای جوان ها به شمار می روند و آنها برای الگوگیری به سراغ این افراد می روند، درنتیجه کوچکترین رفتارهای آنها بزرگ ترین بازتاب ها را در جامعه دارد به طور خاص در مورد پوشش فردی که شما صحبت کردید باید بگویم این شیوه، با سلیقه شخص من جور نیست و دوست ندارم به طور مثال فرزندم عکس «تتلو» را به دیوار اتاقش تحت عنوان هنرمند مورد علاقه اش بزند، چرا که سلیقه فکری، پوشش و سبک زندگی که من دارم و برای فرزندم هم خواهان آن هستم با احترامی که برای این هنرمندان قائل هستم متفاوت از اوست.

درنتیجه هنرمندهای ما باید به این موضوع توجه کنند و بدانند که چه رسالت مهمی را در اجتماع دارند و جوان های ما به عنوان الگو از این افراد یاد می کنند، در نتیجه بهتر است که روی نحوه پوشش و سبک زندگی شان دقت بیشتری داشته باشند.

سعی می کنیم آنها را هم متقاعد کنیم

در جواب این سوال تان که می پرسید، ممکن است مجوزدادن به برخی از این افرادباعث شود که وزارت ارشاد و واحد موسیقی از جانب برخی ها تحت فشار قرار بگیرد باید بگویم؛ موسیقی رپ این روزها بیشترین خوراک را به جوان ها می دهد در نتیجه ما نمی توانیم نسبت به این نیاز بی تفاوت باشیم و آن را انکار کنیم. باید با رایزنی و گفتگوهایی که با این افراد داریم، این موضوع را شفاف کنیم که این نیاز جامعه باید درنظر گرفته شود، منته باید در این راه خوراک خوبی را به نسل جوان ارائه دهیم. من سال ها در زمینه موسیقی رپ دست به پژوهش زدم و سخنرانی های زیادی رادر این باره انجام دادم.

به نظرم، بهترین کار این است که ما اجازه دهیم این سبک موسیقی به شکلی هدفمند شده و براساس خواسته های ما شکل گیرد. زمانی که موسیقی پاپ در سال ۷۰ شکل گرفت هیچ کس فکر نمی کرد تا این حد بتواند پیشرفت کند، اما خوشبختانه بعد از بیست و سه سال این اتفاق افتاد، به نظر می رسد این زمان را باید به موسیقی رپ هم داد.

دوست ندارم، فرزندم عکس تتلو را به دیوار بزند

قولی که کیتارو از ما گرفت

«کیتارو» پس از برگزاری کنسرت در ایران، به ما گفت بسیاری، او را از سفر به ایران به خاطر مسائل امنیتی منع کردند، اما او، از این سفر به عنوان یکی از بهترین سفرهایش یاد کرد و گفت؛ «ایران به مراتب از آمریکا کشور امن تری است» و از ما قول گرفت در سفر بعدی که به ایران دارد بستر را برای سفر او به شهرهایی نظیر یزد، شیراز و اصفهان فراهم کنیم. او به شدت تحت تاثیر مهربانی و خونگرمی ایرانی ها قرار گرفت. به نظر من برگزاری کنسرت هایی از این دست می تواند بهترین راه انتقال فرهنگ غنی ایران به سایر کشورها باشد، چرا که هر یک از این هنرمندان سفرای فرهنگی به شمار می روند.

یانی هم به ایران می آید

رایزنی های برای ورود یانی به ایران انجام دادیم، منتهی در مذاکراتی که با او داشتیم اعلام کرد دوست دارد در ایران برخلاف برخی از کنسرت هایش که تنها با پنج نوازنده ثابتش به روی صحنه می رود با همه ارکسترالش حضور داشته باشد. چرا که ایران را به لحاظ فرهگی کشوری متمدن می داند و معتقد است اجرایی که او در کشور ما دارد باید از هر جهت حرفه ای باشد. در هر حال ما تمام تلاش مان را انجام دادیم که با نوازندگان مطرح شرقی، برای برگزاری کنسرت در ایران به دلیل اشتراکات فرهنگی وارد مذاکره شویم، چرا که معتقدیم برگزاری این کنسرت ها می تواند سطح سلیقه موسیقی مردم را به لحاظ کیفی ارتقا دهد. به احتمال زیاد کنسرت او اواخر فروردین ماه در ایران برگزار خواهدشد...

دوست ندارم، فرزندم عکس تتلو را به دیوار بزند

شیطنت رسانه های بیگانه

دکتر به شیطنت برخی از رسانه های بیگانه و به ویژه رسانه های فارسی زبان ماهواره ای درباره فعالیت های موسیقایی کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه چندی پیش خبرنگار یکی از همین رسانه ها که اهداف خوبی را از فعالیت های رسانه ای خود دنبال نمی کنند با من تماس گرفته و بدون اینکه خود را معرفی کند، سوال هایی کرد که پیرامون اوضاع و احوال موسیقی ایران بود و من نیز با تمام وجود و حسب تکلیفی که به عنوان یک هنرمند و مدیر برعهده داشتم دفاع قبال قبولی از فعالیت هنرمندان و مدیریت موسیقی کشور انجام دادم اما متاسفانه بعد از این که از این خبرنگار پرسیدم خبرنگار چه رسانه ای است، وی با شگردهای شیطنت آمیزی که در ابتدا صحبت های خود به کار گرفته بود، خود را خبرنگار یکی از رسانه های بیگانه معرفی کرد که به نظرم عملی کاملا غیرحرفه ای و به دور شان رسانه ای بود.

به طور حتم به عنوان یک مدیر جدای از این که می دانم طبق قوانیننباید هیچ مصاحبه ای با رسانه های بیگانه داشته باشم اما به خاطر این که در اذهان عمومی این موضوع بدجلوه نکند بر خود لازم می دانم که مراتب اعتراض و شکایت خود را از این شیطنت های رسانه ای اعلام کنم. من همیشه تلاش داشته ام با وجود این که می توانستم پاسخگو نباشم به عنوان مدیری پاسخگو در دسترس نمایندگان رسانه های داخلی که با وجود برخی اختلاف نظرها با برخی از آنها، به این عزیزان اعتماد کامل دارم، قرار داشته باشم و این امر فقط شامل حال رسانه های رسمی کشورم می شود.

- باید اضافه کنم که فقه امروز ما فقهی پویاست، اما هنوز بسیاری از جنبه های فقهی حوزه های فرهنگی و هنری در آن مطرح نشده است. ما علاقه زیادی داریم که این بحث ها در یک چارچوب منطقی به بحث کشیده شود و ما بتوانیم به یک سند جامع و خوب در این زمینه برسیم و قطعا این ارتباطی که با محوریت وزارت ارشاد بین حوزه و دانشگاه در فقه و موسیقی به وجود آمده می تواند مقدمه ای برای رفع بسیاری از مشکلات باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یانی میخواد با تمام گروهش بیاد ایران قدمش به روی چشم ولی اون همراه کننده های زن تیمش رو اینا میخوان چیکار کنن؟!! خخخخخخخ

    • محسن

      کی هست ایشان

    • Talking

      جونم یانی میاد بالاخره :)

    • بدون نام

      بالاخره یک پیدا شد به داد موسیقی برسه و این لگنهای موسیقی را جمع کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج