۱۷۸۲۳۵
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

دردسرهای موزیکال وزیر روحانی!

شاید روزی که حسن روحانی تصمیم گرفت علی جنتی را به عنوان وزیر ارشاد به مجلس معرفی کند، هیچکدام از کارشناسان سیاسی گمان نمی کردند با گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت ارشاد به یکی از پرحاشیه ترین وزارتخانه های کشو رتبدیل شود.

دردسرهای موزیکال وزیر روحانی!
روزنامه هفت صبح: شاید روزی که حسن روحانی تصمیم گرفت علی جنتی را به عنوان وزیر ارشاد به مجلس معرفی کند، هیچکدام از کارشناسان سیاسی گمان نمی کردند با گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت ارشاد به یکی از پرحاشیه ترین وزارتخانه های کشو رتبدیل شود.

در روزهای شلوغ جلسه های رأی اعتماد مجلس به وزرا و حساسیت ها روی گزینه های وزارت علوم، نفت و امور خارجه، علی جنتی توانست به راحتی رأی اعتماد مجلس اصولگرا را به دست آورد.

کارشناسان در آن زمان اعتقاد داشتند رییس جمهور با انتخاب علی جنتی قصد دارد فشارها و حاشیه های ذاتی وزارت ارشاد را کاهش دهد و تمرکز خود را بر بخش های دیگر کشور و خصوصا مسائل اقتصادی بگذارد. با اینحال پیش بینی ها چندان دوام نیاورد و وزارت ارشاد خیلی زود به یکی از وزارتخانه های پرحاشیه تبدیل شد.

علی جنتی که شاهد افزایش انتقادها نسبت به وزارتخانه تحت نظر خود بود نیز پس از مدتی تلاش کرد محافظه کاری های بیشتری در اظهارنظر و تصمیمات خود صورت دهد و حجم انتقادها را کاهش دهد.

با وجود همه این تلاش ها اما هر از چندگاهی انتقادها نسبت به وزارت ارشاد پرنگ می شود و علی جنتی خود را در میان شدیدترین انتقادها می بیند. آخرین نمونه این انقتادها در 10 روز گذشته رخ داد که تبعات آن همچنان ادامه دارد.

در روزهایی که وزارت ارشاد تلاش کرده بود با انتخاب فیلم های بی حاشیه در جشنواره فجر از بروز اتفاقات و انتقادهای سال گذشته جلوگیری کند اما این بار ماجرای خوانندگی زنان برای وزارت ارشاد حاشیه ساز شده است...

قصه از کجا شروع شد؟

حاشیه های وزارت ارشاد و خوانندگی زنان به همان روزهای ابتدایی روی کار آمدن علی جنتی بازمی گردد. او در مهر ماه سال گذشته گفته بود که طبق نظر مراجع، اگر صدای زنان تکخوان موجب مفسده نشود ایرادی ندارد. او اضافه کرده بود که «تعدادی از مراجع در این باره چنین نظری دارند.» اظهارنظری که واکنش های گسترده ای را به همراه داشت...

از آن زمانتاکنون خوانندگی زنان چندین بار برای وزارت ارشاد دردسرساز شده است. در زمانی عنوان شد جنتی در مراسمی شرکت کرده که خواننده خانم در آن به اجرای برنامه پرداخته، در زمان دیگری عنوان شد که به کنسرت های خواننده خانم مجوز داده شده و به تازگی هم منتقدان اعلام کردند به یک آلبوم موسیقی با تک خوانی یک خانم خواننده مجوز داده شده است.

اشاره منتقدان به آلبوم «تو را ای کهن بوم دوست دارم» است که با خوانندگی «محسن کرامتی» در ژانر موسیقی ملی تهیه و منتشر شده و در آن «نوشین طافی» به همخوانی پرداخته است. منتقدان عقیده دارند نحوه خوانندگی نوشین طافی در این آلبوم به گونه ای است که از همخوانی فراتر رفته و در واقع تک خوانی شده است.

نظرهای منتقدان

* آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود به درخواست های مکرر از ایشان برای واکنش به اقدامات وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: «مردم از وزارت ارشاد گله مند هستند.»

این مرجع تقلید گفت: «وزارت ارشاد ارزش های انقلاب و اسلام را زیر پا می گذارد و داد مردم انقلابی بلند شده است؛ شکایات پشت شکایات برای ما می آید که وزارت باید اسلامی باشد. امیدوارم که این گفته سبب بیداری مسئولان کشور مخصوصا وزارت ارشاد شود و در کارهای خود تجدید نظر کنند و مردم انقلابی و مومن را ناراضی نکنند.»

* آیت الله علم الهدی در خطبه های نماز جمعه شهر مشهد گفت: «آلبومی را وزارت ارشاد مجوز داده و در آن خانمی می خواند و آقایی همه زمزمه می کند، خواننده اصلی زن است و روی کاور آلبوم عکس زن را منتشر کرده اند و به عنوان همخوانی مجوز دادند در حالی که همخوانی نیست و آقای وزیر ارشاد گفته به ائمه جمعه و علما و مراجع تقلید گزارش غلط می دهند؛ این گزارش غلط نیست و یک واقعیت است. این تک خوانی زن است و آن همخوانی که برخی مراجع اجازه دادند به شرطی که مفسده نداشته باشد با این فرق می کند.

مسئله لالایی خواندن آن زن در فیلم مختار نیز با این فرق داشت. شما این را به عنوان همخوانی زن مجوز می دهید و می فرمایید اطلاعات غلط می دهند، مرجع تقلید تا موضوع برایش منقح نشود که فتوا نمی دهد، مرجعیت و علما را زیر سوال می برید؟ برای اینکه یک آقای خدانشناسی در وزارتخانه شما مجوز دهد به یک زن آوازه خوان؟ امام حسین فرمودند بدترین فسقی که صورت گرفت این بود که سر یحیی بن زکریا را برای یک طاقیه بردند.»

* آیت الله شیخ محمد یزدی گفت: «به وزیر ارشاد تذکر می دهم که آقای وزیر ارشاد! به معاونت موسیقی تان تذکر بدهید که موسیقی در اسلام حرام است. شما نمی توانید موارد شبهه را تشخیص بدهید. تمسک به موارد شبهه موجب می شود آهسته آهسته مرزها را زیر پا بگذارید و به عنوان مشتبه در حرام بیفتید. تک خوانی زن بدون تردید حرام است. همه مراجع هم مخالف هستند، حتی همخوانی هایی که در بینش تک خوانی زن باشد هم حرام است. ترویج موسیقی اصولا حرام است.»

نظرهای موافقان

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی گفت: «بنده زمانی که خبر تک خوانی زنان را شنیدم، گفتم قبل از اینکه آن را تایید یا رد کنیم، ابتدا فایل مربوط را گوش کنیم.»

آقا تهرانی با اعلام این مطلب گفت: «دوستان، فایلی برای بنده آوردند و گوش کردم دیدم که تک خوانی نیست و اعلام کردم که اگر این فایل منظور از تک خوانی بوده، بلامانع است اما وقتی به قم رفتم، چند نمونه فایل به من نشان دادند که تک خوانی زنان در آنها وجود داشت. بنده این فایل ها را همراه خودم آورده ام تا به دبیر مجلس بدهم و دقیقا بررسی شود که آیا این تک خوانی در ایران صورت پذیرفته یا خیر و آیا وزارت ارشاد مجوز آن را صادر کرده یا خیر. اینها باید دقیقا بررسی شود زیرا ما نیامده ایم که با آبروی هیچ کدام از مسئولین بازی کنیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج