۱۷۸۹۲۷
۱ نظر
۷۰۵۹
۱ نظر
۷۰۵۹
پ

تحریف جذاب تاریخ

۲۰ نكته درباره «حریم سلطان» که باید بدانید

حریم سلطان یکی از پرخرج‌ترین و درعین حال سودآورترین سریال‌های غیرآمریکایی لقب گرفت. سریالی که در اکثر کشورهای دنیا روی آنتن رفت و موفق شد طی سالیان گذشته به نماد کشور ترکیه تبدیل شود.

20 نكته درباره «حریم سلطان» که باید بدانید
مجله زندگی ایده آل: حریم سلطان یکی از پرخرج‌ترین و درعین حال سودآورترین سریال‌های غیرآمریکایی لقب گرفت. سریالی که در اکثر کشورهای دنیا روی آنتن رفت و موفق شد طی سالیان گذشته به نماد کشور ترکیه تبدیل شود. اظهارنظرها درباره این سریال آنقدر متنوع بود که حتی پای نخست‌وزیر وقت و رئیس‌جمهور ترکیه را هم به میان کشید. مخالفت با این سریال از خود ترکیه شروع شد اما هیچ‌چیز باعث نشد این سریال متوقف شود. مروری داشته‌ایم بر تمام نکات این سریال؛ از دروغ‌ها تا خرج و برجش.

۱. این درام تاریخی با با نگاهی دراماتیک به دوران حكومت سلطان سلیمان اول می‌پردازد كه طولانی‌ترین حكومت دوران تاریخ عثمانی را داشت. حكومت او از سال ۱۵۲۰ شروع شد؛ یعنی زمانی كه او تنها ۲۶ سال داشت و تا مرگش در سال ۱۵۶۶ به طول انجامید، درست دو ماه بعد از سالگرد تاجگذاری‌اش.

۲. یكی از لوكیشن‌های فیلم كاخ تاپ‌كاپی در استانبول تركیه بود كه در فیلم‌های هالیوودی «از روسیه تا عشق» و «سلطان باد» مورد استفاده قرار گرفته بود.

20 نكته درباره «حریم سلطان» که باید بدانید

۳. بودجه فیلم چیزی معادل پنج میلیارد تومان بود كه درواقع پرهزینه‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سریال تاریخ تركیه بوده است.

۴. هنگام پخش مجموعه، وزارت رادیو تلویزیون تركیه اعلام كرد به خاطر تحریف‌های تاریخی در این سریال بیش از ۷۰ هزار اعتراض به شكل تماس تلفنی و كتبی از سوی مردم دریافت كرده است. ماجرا به حدی شدید شد كه گروه‌هایی از ملی‌گرایان و مسلمانان تركیه دست به اعتراض زدند!

۵. پخش این مجموعه در تركیه از سال ۲۰۱۱ شروع شد و در سه فصل ادامه پیدا كرد و در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید.

۶. نام اصلی مجموعه «سده باشكوه» است كه در كشورهای مختلف با اسامی مختلف نمایش داده شده است.

۷. یكی از تغییرات خاص در سریال تصویری است كه از سلطان سلیمان ارائه شده است. طبق اسناد تاریخی سلیمان فردی بلندقامت اما خمیده بود که حتی در ۲۶ سالگی هم اندام تنومند و استواری نداشت. گفته می‌شود وی گردن بسیار درازی داشت، صورتش استخوانی و كشیده و بینی‌اش تیغه‌ای بود و حتی پوست رنگ پریده‌ای داشت. اینها در شمایلی كه از وی در سال ۱۵۳۰ كشیده شده كاملا مشهود است و هالیت ارگنچ كه در سریال نقش او را بازی كرد، تقریبا هیچ شباهتی به او ندارد!

۸. ایده مجموعه متعلق به مرال اوكای، نویسنده معروف تركیه است كه تمام كاراكترهای فیلم را خودش انتخاب كرد. نویسنده كه می‌خواست به مسائل داخلی قصر و حرمسرا بپردازد، رسما اعلام كرد عمده وقایع درون قصر و روابط را براساس تخیل خود نگاشته و همین یعنی نوعی تحریف در تاریخ!

۹. سردار باشبو، طراح اصلی لباس مجموعه همراه گروهی ۵۰ نفره از دستیارانش برای هر بازیگر لباس‌های مخصوصی طراحی كرد تا در آن ویژگی‌های متناسب با شخصیت‌ها لحاظ شده باشد.

۱۰. در این كار جواهرات متعدد و مختلفی استفاده شده كه هر گروه و طبقه جواهر مخصوص به خود را داشت. یكی از عمده هزینه‌های سریال مربوط به جواهرات كار بود. البته جواهرات بازیگران اصلی علاوه بر اصل بودن مربوط به جواهرسازی مطرحی بود كه به عنوان تبلیغات جواهرات را ارائه كرده بود. ابتدای هر روز فیلمبرداری محافظان جواهرات را آورده و بعد از پایان فیلمبرداری جواهرات را می‌بردند.

۱۱. حدود ۹۰ درصد بازیگران مطرح تركیه حتی برای یك سكانس هم كه شده در این سریال افتخاری بازی كردند!

۱۲. برای ساخت دكورهای این سریال شش ماه زمان صرف شد و این روزها مردم تركیه برای بازدید از این لوكیشن‌ها، مسافت‌های زیادی را طی می‌كنند!

۱۳. از آنجا كه هالیت ارگنچ تنها گزینه برای نقش سلطان سلیمان بود که هنگام شروع پروژه مشغول بازی در سریال دیگری بود، كمپانی مجبور شد یك سال صبر كند تا او را در اختیار داشته باشد.

۱۴. بازیگر نقش خرم از بین تعداد بی‌شماری دورگه انتخاب شد. كمپانی قصد داشت با این كار چهره جدیدی را به دنیای هنر معرفی كند، ضمن اینكه این بازیگر چهره‌ای كاملا متناسب با خرم‌سلطان واقعی بود و نیازی به گریم نداشت.

20 نكته درباره «حریم سلطان» که باید بدانید

۱۵. در فصل اول، بازیگران فصل سوم انتخاب شده بودند. برای مثال با پخش سریال «فاطماگل» بازیگر نقش شاهزاده سلیم انتخاب شد و با پخش قسمت اول سریال «روزی روزگاری» كاراكتر شاهزاده بایزید انتخاب شد.

۱۶. در فصل دوم، نویسنده كار از دنیا می‌رود و تغییراتی در كار ایجاد می‌شود. برای مثال با رفتن بازیگر نقش خرم، سكانس دزدیده شدن خرم كه در هیچ كتب تاریخی موجود نبود به كار اضافه می‌شود تا بتوانند بازیگر مناسب را جایگزین كنند. این كار توسط نویسنده دوم ایلماز شاهین به داستان اضافه می‌شود.

۱۷. مرگ نویسنده اصلی كار باعث شد كمپانی بخواهد كار را در پایان فصل دوم به انتها برساند اما چون سریال را به كشورهای مختلف فروخته بود و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده بود، كار را با قراردادهای جدید ادامه دادند. البته اعتراض بازیگران برای افزایش دستمزد مشكلاتی را نیز ایجاد كرد.

۱۸. تونچل كورتیز، بازیگر كهنه‌كار و محبوب تركیه كه بازیگر نقش «كادی» بود در میانه ساخت سریال درگذشت و در ادامه سریال از یك دوبلور به صورت نریشن برای ادامه نقش او استفاده شد.

۱۹. در این سریال بیش از ۱۷۰ بازیگر اصلی و بیش از هفت هزار بازیگر فرعی و سیاهی لشکر حضور داشتند.

۲۰. مریم اوزرلی، بازیگر نقش خرم اوایل فصل سوم درخواست افزایش دستمزد خود را داشت كه در صورت موافقت، بیشترین دستمزد یك بازیگر زن در تركیه بود اما مورد موافقت قرار نگرفت. او یك هفته قبل از شروع فیلمبرداری فصل سوم ناگهان غیب شد که بعد از تلاش فراوان وی را در آلمان نزد خانواده‌اش پیدا كردند كه حاضر نبود به خاطر فشار و خستگی ناشی از ساعت بالای كار و احساس افسردگی ناشی از آن، به كار ادامه دهد. اما بعدها مشخص شد كه وی باردار است و درخواست افزایش دستمزد و افسردگی تنها بهانه بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      که چی؟ همه جا سلطان سلیمان سریالش که تموم شد بالاخره حالا 200قسمت هم میخوان پشت صحنه شو نشون بدن انقد از این فیلم بدممیاد که حد نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج