جاباما
۱۷۹۲۶۰
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

زبان بدن در مصاحبه کاری چطور باید باشد؟

یك اشتباه كوچك كافیست تا در روز مصاحبه شغل مورد نظرتان را از دست بدهید. با استفاده درست از زبان بدن یك مصاحبه دشوار شغلی را با موفقیت پشت سر بگذارید.

زبان بدن در مصاحبه کاری چطور باید باشد؟
مجله زندگی ایده آل - نسیم چراغلو: یك اشتباه كوچك كافیست تا در روز مصاحبه شغل مورد نظرتان را از دست بدهید. به همین دلیل طبیعی است كه قبل از مصاحبه كاری استرس داشته باشید. این استرس از شب قبل شروع می‌شود و در دقایق قبل از مصاحبه به اوج می‌رسد؛ مثل موجی در سراسر بدن منتشر و گاهی آن قدر پررنگ و جدی می‌شود كه بر حرف و رفتار ما تاثیر می‌گذارد.

در این شرایط ممكن حركاتی از شما سر بزند كه شایسته یك مصاحبه كاری نیست و تاثیر مثبتی ندارد. برای جلوگیری از این اتفاق تلخ بهتر است اصول برخورد در یك مصاحبه كاری و رفتارهای موثر را بشناسید و به كمك اصول زبان بدن احساس مثبتی را به كارفرما انتقال دهید تا شما را راحت‌تر استخدام كند. در این مطلب پویا ودایع، سخنران و مدرس زبان بدن به شما می‌گوید که چگونه در این امر موفق باشید.

زبان بدن در مصاحبه کاری چطور باید باشد؟

چند نكته مهم

- از گذاشتن خودكار در جیب روی كت، شلوار و مانتو خودداری كنید چون باعث جلب‌ توجه طرف مقابل می‌شود.

- از گذاشتن كلید و وسایل سنگین در جیب‌ها اجتناب كنید. چون حالت و فرم لباس را به هم می‌زند.

- برای نشستن عجله نكنید. منتظر باشید تا میزبان و فرد پرسشگر از شما درخواست كند كه بنشینید.

- قبل ورود به جلسه از عطرزدن خودداری كنید. نیم‌ساعت قبل از حضور در جلسه از عطر استفاده كنید.

- جوراب هم‌رنگ كفش و شلوار بپوشید.

- قبل از جلسه استخدامی از كشیدن سیگار خودداری كنید.

با تلفن همراه‌مان چه كنیم؟

تلفن همراه همان قدر كه مفید است می‌تواند باعث ضرر‌های جبران‌ناپذیری شود. در این سال‌ها مدیران به تلفن همراه كارمندان خود آلرژی پیدا كرده‌اند و به منظور افزایش بازدهی كاری سعی می‌كنند محدودیت‌هایی برای استفاده از آن ایجاد كنند پس در این مورد دقت كنید. پیشنهاد می‌شود در جلسات مصاحبه شغلی تلفن خود را خاموش كنید و حتی آن را روی لرزاننده نگذارید چون امكان دارد حواس شما را پرت كند.

درست دست بدهید

زبان بدن در مصاحبه کاری چطور باید باشد؟

از انگشتان‌تان استفاده نكنید. هنگام دست دادن در ابتدا و انتهای جلسه كاری كنید كه تمامی كف دست شما با كارفرما تماس داشته باشد. تماس فیزیكی باعث ایجاد رابطه بهتر و صمیمی‌تر خواهد شد و افراد نسبت به كسانی كه آنها را لمس می‌كنند احساس مسئولیت پیدا می‌كنند. اگر دست شما خیس یا كثیف است از دست دادن خودداری كنید.

لبخند بزنید

لبخند زدن در آخر جلسات تاثیر مثبت و خوبی بر جای می‌گذارد. پس مصاحبه را با لبخند به پایان برسانید. لبخند زدن باعث ایجاد نشاط دوطرفه می‌شود، سردی روابط را كم می‌كند و خاطره خوبی از شما در ذهن طرف مقابل باقی می‌گذارد. این خاطره خوب در بررسی‌های بعد از مصاحبه به پذیرش شما كمك زیادی می‌كند و شانس استخدام‌تان را افزایش می‌دهد.

كیف‌تان را رها نكنید

از گذاشتن كیف و وسایل خود روی پا یا صندلی كناری اجتناب كنید. وسایل همراه‌تان را روی زمین و در كنار خود نگه دارید. قرار دادن كیف پر از وسایل شخصی روی میز باعث می‌شود این وسایل حواس دیگران را به خود جلب كند.

از زبان بدن كمك بگیرید

برای توضیح دادن موضوعات حتما از دست‌های خود كمك بگیرید. حركت دست‌ها باعث می‌شود شما در زمینه كاربرد صحیح زبان بدن فرد ماهری به نظر برسید که این مزیت قطعا در استخدام شما نقش موثری دارد.

زبان بدن در مصاحبه کاری چطور باید باشد؟

چه كسی اول دست می‌دهد؟

تا فرد ارشد دستش را به سوی شما دراز نكرده، برای دست دادن پیش‌قدم نشوید. درست كه در سلام كردن از هم پیشی می‌گیریم اما در دست دادن همیشه این نكته را به خاطر بسپارید كه اول بزرگ‌تر‌ها دست دراز می‌كنند و ما با آنها دست می‌دهیم. توجه به این موضوع نشانه احترام و رعایت حریم شخصی افراد است.

نخندید

توصیه می‌شود در جلسات مصاحبه از خندیدن زیاد اجتناب كنید، در این شرایط حتی بزاق دهان شما هم بیشتر ترشح می‌شود و گاه می‌تواند به پرتاب ناخواسته بزاق از دهان به طرف فرد مقابل منجر شود. خندیدن زیاد باعث بر هم خوردن نظم بدن و حتی لباس‌ها می‌شود.

ساده باشید

در مورد انتخاب لباس دقت كنید. خیلی از مدیران از آدم‌های پرزرق و برق خوش‌شان نمی‌آید. وقتی بیش از اندازه از زیورآلات استفاده می‌كنید، حواس مدیران و بالادستی‌ها را به این موضوع جلب می‌كنید كه شما انسانی ولخرج و علاقه‌مند به ظاهر آدم‌ها هستید. فراموش نكنید یك انتخاب شیك و ساده نسبت به زیورآلات براق تاثیر بهتری دارد.

دیده شدن كف كفش ممنوع

زبان بدن در مصاحبه کاری چطور باید باشد؟

برای نشستن حالت و ژست خاصی نگیرید. سعی كنید مودبانه و بدون ژست خاصی بنشینید. قبل و بعد از نشستن حتما لباس خود را چك كنید و از صاف و مرتب بودن آن مطمئن شوید. طوری بنشنید كه كف كفش شما توسط دیگران دیده نشود. دیدن كف كفش كه در خیابان با انواع آدامس‌ها و زباله‌ها تماس داشته است برای هیچ یك از ما خوشایند نیست، چه برسد به مدیران. كثیف بودن كف كفش دیگران را از موضوع اصلی منحرف می‌كند.

دست به جیب نشوید!

زبان بدن در مصاحبه کاری چطور باید باشد؟

هیچ‌گاه دست در جیب مقابل فرد سوال‌كننده نایستید. دست به جیب ایستادن به تنهای معنی خاصی ندارد بلكه با دیگر علائم چهره و بدن تركیب شده و نشانه غرور، سردبودن دست‌ها و استرس است. حتی اگر فردی كه از شما سوال می‌پرسد از قوانین زبان بدن اطلاع نداشته باشد، این حالت شما را نشانه استرس و غرور می‌داند و این موضوع یك نمره منفی برای شما محسوب می‌شود.

درست بایستید

موقع ایستادن پاها را به اندازه عرض شانه خود باز كنید و بیش از حد به پاها فاصله ندهید. بهتر است فاصله پاهای خانم‌ها به اندازه نصف شانه‌شان باشد. وقتی آقایان پاها را به اندازه عرض شانه باز می‌كنند وزن‌شان به‌طور مساوی روی پاها تقسیم می‌شود و از نامتعادل بودن‌ بدن‌شان جلوگیری می‌كند.

چشم در برابر چشم

زبان بدن در مصاحبه کاری چطور باید باشد؟

نگاه كردن و تماس چشمی را از ابتدای مصاحبه جدی بگیرید. ایجاد تماس چشمی دائم باعث می‌شود شما با اعتماد به نفس و قوی دیده شوید. دیدن چشم‌های افراد به صورت دائم اطلاعات مختلف را از آنها دریافت و در اختیار ما قرار می‌دهد.

سرتان را كج كنید

برای خوب شنیدن سرتان را كمی به طرفین كج كنید. بدن شما برای خوب شنیدن خودش را تغییر می‌دهد؛ یعنی سعی می‌كند حالت‌هایی را به خود بگیرد كه صدا را از منبع خود به خوبی دریافت كند. انسان‌ها با كج كردن سر علاقه خود را برای یافتن منبع صدا نشان می‌دهند.

وقتی فردی كه از شما سوال می‌پرسد نسبت به شنیدن پاسخ‌ها علاقه‌مند است سرش به یك‌طرف مایل می‌شود. در طول مصاحبه هر چند وقت یك‌بار نحوه نشستن خود را به‌طور رسمی تغییر دهید تا این حس را به طرف مقابل القا كنید كه نسبت به پیگیری موضوعات علاقه‌مند هستید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج