۱۸۰۹۶
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

تمام كارهايي كه پيش از تغيير شغل بايد در نظر داشته باشيد

اين شغل كسالت آور را رها كن!

تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه شغل مناسبي داريد يا نه ؟ لازم است شغل خود را تغيير دهيد يا ترجيح مي‌دهيد در آن بمانيد و جايگاه فعلي را از دست ندهيد؟

اين شغل كسالت آور را رها كن!

اين شغل كسالت آور را رها كن!

برترین ها: تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه شغل مناسبي داريد يا نه ؟ لازم است شغل خود را تغيير دهيد يا ترجيح مي‌دهيد در آن بمانيد و جايگاه فعلي را از دست ندهيد؟ در برخي مواقع ايجاد تغييراتي در شغل و حرفه براي به موفقيت رسيدن موثر است. البته اين تغييرات بايد به شكلي باشد كه فرد بتواند خود را با آن‌ها سازگار كند و قابليت انعطاف‌پذيري او، پاسخگوي آن باشد. اگر شما هم قصد داريد در شغل و حرفه‌تان تغييري ايجاد كنيد پيش از هر اقدام اين سوالات را از خود بپرسيد:


ارزش‌هاي من چه هستند؟

زماني ما تمايل به ايجاد تغيير داريم كه حس كنيم مسائلي كه در كار مد‌نظر قرار داده شده با ارزش‌هاي ما منافات دارد. ارزش‌هاي ما مي‌تواند مسائلي مانند صداقت، درستكاري، امانت، كمال، استقلال يا اطلاعات علمي غني داشته باشد. زماني كه ارزش‌هاي اساسي ضعيف مي‌شود يا از بين مي‌رود ممكن است فرد كارها را ناقص و بد انجام دهد. لازم است هر فرد ابتدا ارزش‌هاي خود را بنويسيد و با ارزش‌هاي ياد داده شده نه تلقين شده مقايسه كند. وقتي قرار است شغلي جديد انتخاب كنيم بايد بدانيم سازمان جديد تا چه حد انتظارات ما را برآورده مي‌كند.


تا چه حد با احتمال زيان مي‌توانم شغلم را تغيير دهم؟

تغيير شغل هميشه با برخي خطرات احتمالي همراه است بايد فكر كنيم اگر پيامدهاي قابل‌انتظار و منطقي كار به ثمر نرسد چه عكس‌العملي خواهيم داشت؛ تكيه‌گاه و آيا پشتيباني در خانه داريم؟ چه ميزان پس‌انداز داريم؟ مهم‌ترين نيازهاي ما چيست؟ در يك شغل دنبال چه جنبه‌هايي هستيم؟ آزادي عمل براي تغيير شغل داريم؟ نياز به همراهي و ياري كسي داريم؟ از نظر امنيت و سلامت چطور؟ چقدر فشارهاي روحي و رواني تاثير مي‌گذارد؟ آيا با كمي تلاش بيشتر مي‌توانيم بدون ايجاد تغيير نيازهاي‌مان را برآورده كنيم؟


من چه مهارت‌ها و استعدادهاي ويژه‌اي دارم؟

لازم است هر فرد فهرست كاملي از استعدادها و مهارت‌هاي خود و تمام دوره‌هاي علمي و فني را كه گذرانده تهيه كند و چگونگي استفاده از آموخته‌ها و دانش فني را بنويسد. مثلا شخص بايد بداند كه چه تكنيك‌هايي را آموخته كه در بازاركار، معمولي نيست و بعد در مورد سازمان‌هايي كه به‌دنبال افرادي مثل او هستند فكر كند.


چه نوع كاري بيشترين انرژي بالقوه و نهاني من را به مرحله ظهور مي‌رساند؟

بايد دنبال كاري باشيم كه هر روز صبح باعث شود با هيجان از جاي‌مان برخيزيم. بايد دنبال شرايطي باشيم كه بدون خستگي بتوانيم و تمايل داشته باشيم ساعت‌هاي طولاني كار كنيم.

ميزان قدرت تحمل و بردباري‌ام در برابر ناكامي‌ها چقدر است؟

هر كار جديد با ناكامي‌هاي تازه‌اي همراه است. فرد بايد بداند مي‌تواند با آن‌ها مقابله كند يا نه؟ هميشه يك دوره زماني براي سازگاري و تطابق با شرايط وجود دارد. فرد بايد فكر كند تا چه ميزان مي‌تواند خود را با شرايط جديد وفق دهد. آيا مي‌تواند از عهده وقايع غيرقابل پيش‌بيني برآيد؟
با وجود اين تفاسير اگر تصميم گرفتيد شغل‌تان را عوض كنيد اين مراحل را يك به يك انجام دهيد تا حرفه‌اي مناسب خود را بيابيد و نياز به عوض كردن مرتب شغل نداشته باشيد!


خط‌ مشي خود را مشخص كنيد

فهرستي از جنبه‌هاي لذت‌بخش كار و خط‌ مشي خود تهيه كنيد و توجه داشته باشيد از كدام جنبه‌هاي شغلي‌‌تان لذت مي‌بريد. اين سوال را از خود بپرسيد كه آيا (...) را دوست دارم؟ داخل پرانتز مي‌توانيد مسائل مختلف مثل رقابت، استقلال، خودرايي و... را قرار دهيد. به اين ترتيب متوجه مي‌شويد چه مسائلي براي شما لذت‌بخش است. هر چيزي كه مرتبط با خط‌مشي ايده‌آل است بايد فهرست شود.


از تصويرسازي ذهني استفاده كنيد؟

خود را در شغل ايد‌ه‌آل تصور كنيد و بعد آن را به دقت ارزيابي كرده، نكات خوب و بد آن را درنظر گرفته و براي هر يك از اين نكات نمره‌اي قائل شويد. نمرات را جمع‌بندي كرده و ببينيد آيا تغيير شغل ارزش دارد يا بهتر است در موقعيت فعلي بمانيد. هدف از ايجاد تغيير ورود به مرزهاي ناشناخته است. بدترين شرايطي را كه ممكن است با تغيير در آن قرار بگيريد تصور كنيد و بعد فكر كنيد آيا آن وضع بدتر از وضعيت فعلي شماست؟


اطلاعات كسب كنيد!

درصدد كسب اطلاعاتي از شركت‌هاي ديگر يا بخش‌هاي ديگر داخل سازمان خود باشيد. مثلا يك استاد دانشگاه بايد از استاد دانشگاه ديگري اطلاعات كسب كند و در رابطه با ميزان درآمد شرايط و سركار از او بپرسد. به اين ترتيب فرد متوجه مي‌شود ميزان درآمد و نحوه كار در باقي دانشگاه‌ها چگونه است.


مقداري پس‌انداز داشته باشيد

داشتن پس‌انداز مي‌تواند شما را در رسيدن به خط‌مشي ايده‌آل ياري دهد. بسياري از افراد بعد از طي كردن اين موارد تصميم مي‌گيرند كه شغل‌شان را تغيير دهند يا تصميم مي‌گيرند در همان شغل فعلي بمانند و خوب كار كنند. نكته‌اي كه بايد در نظر بگيريد اين‌كه وقتي روزنه‌هاي فرصت و شانس به روي شما باز شدند آن را با غفلت و بي‌بصيرتي از بين نبريد.


فهرست جديدي تهيه كنيد!

فهرست جديدي طبق خط‌ مشي ايده‌آل و اطلاعات به دست آورده بنويسيد. مثلا نخستين و دومين انتخاب خود از شغل و سازمان جديد را بنويسيد و موانعي كه بايد از سر راه برداشته شوند مشخص كرده و بعد مراحل زمان‌بندي شده به شكلي كه بتوانيد بر موانع غلبه كنيد را روي كاغذ بياوريد.


مشورت كنيد

اگر به شما پيشنهاد كاري شد و مطمئن نبوديد كه آن را قبول كنيد يا نه با افراد مورد اعتماد مشورت كنيد.فردي كه انتخاب مي‌كنيد بايد قضاوت‌هاي صحيح‌شان به اثبات رسيده باشد، خط‌ مشي خود را به‌‌سمت ايده‌آل تغيير داده باشند و در مورد مسائل منصفانه نظر دهند و دنبال مقصر نباشند.


با همسر خود صحبت كنيد

فكرها و برنامه‌هاي خود را با شريك زندگي‌تان به بحث و تبادل نظر بگذاريد. بدون مشورت با همسرتان كارتان را تغيير ندهيد. مطمئن شويد كه از لحاظ روحي حمايت مي‌شويد تا اگر درصورت احتمال مدتي بيكار مانديد بتوانيد هر دوي اين مسئله را تحمل كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج